Financieren en kopen auto?
zaterdag 20 februari 2010 om 14:04
Hoihoi,
wie kan mij wegwijs maken in de financiering van een auto? Die van ons is oud, op,komt niet meer door de eerstvolgende APK met alle storingen die er zijn. Kortom: we moeten een nieuwe (nou ja, occasion dus).
Ik schrik me alleen helemaal rot van de prijzen. Je bent zo 15.000 euro kwijt! (ok we kijken naar volvo's, stationcars).
Waar betaal je dat van en waar moet je op letten bij het kopen van een auto?? Iedereen zegt: niet teveel kilometers op de teller, maar wat is nou niet teveel??
Nu rijden we op gas maar gaan waarschijnlijk overstappen op diesel omdat we voor ons werk veel meer gaan rijden. Ik ben erg op zoek naar ervaringsverhalen en tips, bijvoorbeeld dealers of ex-lease... Thanx alvast!
wie kan mij wegwijs maken in de financiering van een auto? Die van ons is oud, op,komt niet meer door de eerstvolgende APK met alle storingen die er zijn. Kortom: we moeten een nieuwe (nou ja, occasion dus).
Ik schrik me alleen helemaal rot van de prijzen. Je bent zo 15.000 euro kwijt! (ok we kijken naar volvo's, stationcars).
Waar betaal je dat van en waar moet je op letten bij het kopen van een auto?? Iedereen zegt: niet teveel kilometers op de teller, maar wat is nou niet teveel??
Nu rijden we op gas maar gaan waarschijnlijk overstappen op diesel omdat we voor ons werk veel meer gaan rijden. Ik ben erg op zoek naar ervaringsverhalen en tips, bijvoorbeeld dealers of ex-lease... Thanx alvast!
zaterdag 20 februari 2010 om 14:17
Als je elke maand wat naar je spaarrekening boekt kun je 'n 'nieuwe' 2e hands auto kopen zodra je ouwe op is. Zo doe ik het altijd. En 'n auto hoeft zeker niet boven de 10.000 te kosten. Kies gewoon 'n wat kleiner economischer model. Het gaat er maar om dat ie je van A naar B kan brengen, zeker als je het geld er niet voor hebt om er eentje te kopen die behalve nuttig ook nog mooi is. Geld lenen kost namelijk geld. Beter kopen wat je je kunt veroorloven en doorsparen voor de volgende vervanging.
zaterdag 20 februari 2010 om 14:21
Onze renault station uit 2005 hebben wij in maart gekocht voor 8500 euro. Vriend wilde ook eventueel lenen voor een nieuwe auto, maar daar sta ik zelf helemaal niet achter. Wij hebben hem dus inderdaad van ons spaargeld gekocht.
Volgens mij is een diesel ook hartstikke duur in de wegenbelasting.
Dieselbrandstof is dan wel weer goedkoper dan benzine.
Er is ergens een omslagpunt in aantal km wat je rijd dat een diesel goedkoper is dan benzine, maar waar dat omslagpunt zit, weet ik niet precies. Dat is vast wel te googlen.
O ja, zie nu nog een keer de laatste zin in je OP: wij hebben idd een ex-lease gekocht, met 'maar' 78000 km op de teller.
Volgens mij is een diesel ook hartstikke duur in de wegenbelasting.
Dieselbrandstof is dan wel weer goedkoper dan benzine.
Er is ergens een omslagpunt in aantal km wat je rijd dat een diesel goedkoper is dan benzine, maar waar dat omslagpunt zit, weet ik niet precies. Dat is vast wel te googlen.
O ja, zie nu nog een keer de laatste zin in je OP: wij hebben idd een ex-lease gekocht, met 'maar' 78000 km op de teller.
zaterdag 20 februari 2010 om 14:28
Financieren doe je door te sparen. Koop een auto die binnen je budget valt. Manlief heeft vorig jaar een auto van 2500 euro gekocht. Er moest een tweede auto bij ivm verandering baan en meer hadden we niet te besteden. Is een oud beestje maar prima in orde, is laatst ook zonder mankementen door dekeuring gekomen. Kwestie van je eisen aanpassen aan je budget.
De valkuilen van finacieringen zijn nou onderhand toch wel bekend denk ik.
De valkuilen van finacieringen zijn nou onderhand toch wel bekend denk ik.
zaterdag 20 februari 2010 om 14:48
quote:cha schreef op 20 februari 2010 @ 14:16:
En voor gas heb je vrij hoge wegenbelasting geloof ik, plus soms wat lastig in het buitenland met tankstations vinden.Er zit ook gewoon nog een benzinetank in hoor, dus voor het geval dat je in het buitenland rijdt en geen gasvulstation kunt vinden, kun je op benzine rijden. Maar rij je zo vaak in het buitenland?
En voor gas heb je vrij hoge wegenbelasting geloof ik, plus soms wat lastig in het buitenland met tankstations vinden.Er zit ook gewoon nog een benzinetank in hoor, dus voor het geval dat je in het buitenland rijdt en geen gasvulstation kunt vinden, kun je op benzine rijden. Maar rij je zo vaak in het buitenland?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 20 februari 2010 om 15:02
Mijn lief is een fanatiek Volvo-station rijder, en had het laatst over de Volvo die hij eigenlijk zou willen hebben: Een wat nieuwere met een G3-gasinstallatie, want daarvoor betaal je weer heel weinig wegenbelasting, omdat die erg schoon rijdt. En dan rij je dus echt heel goedkoop, per kilometer. Volgens hem kun je een auto met G3-installatie wel voor een euro of 7000 krijgen, maar wij zijn dan ook allebei arme muzikanten en vinden dat al heel veel geld voor een auto Jij zal wel naar een iets nieuwere en luxere op zoek zijn. Maar om even te schetsen dat het echt niet per se nodig is om 15.000 euro uit te geven aan een auto.
Qua waar je op moet letten: Kilomterstand zegt niet zo heel veel. Juist Volvo's kachelen zo door naar de 3 ton, zo niet 4, als ze maar aardig onderhouden zijn.
Ik rij in een Peugeotje 106, 2 jaar geleden gekocht met 188.000 op de teller voor ¤850, en het ding blijft maar rijden, terwijl een vriendin van mij rond dezelfde tijd een Kia kocht met 80.000 op de teller, en zij is in 2 jaar al zo'n ¤2000 aan reparaties verder, tegen ik ¤500.
Het blijft dus gokken. Voor auto's boven de 2.000 euro zou ik sowieso gaan voor iets met een NAP en een fijne onderhoudsgeschiedenis (heeft-ie jaarlijks een grote en een kleine beurt gehad, is de distriutieriem redelijk recent vervangen?) ga vooral naar dealers/bedrijfjes waarvan je om je heen hoort dat mensen er tevreden over zijn (niet elke autohandelaar is een oplichter, maar je zal er maar net een treffen..) en wat minder waarde hechten aan hoe oud/hoe weinnig kilometers, want dat zijn dingen waardoor je veel meer voor een auto betaalt die helemaal niet garanderen dat je er ook weinig problemen mee gaat krijgen.
Qua waar je op moet letten: Kilomterstand zegt niet zo heel veel. Juist Volvo's kachelen zo door naar de 3 ton, zo niet 4, als ze maar aardig onderhouden zijn.
Ik rij in een Peugeotje 106, 2 jaar geleden gekocht met 188.000 op de teller voor ¤850, en het ding blijft maar rijden, terwijl een vriendin van mij rond dezelfde tijd een Kia kocht met 80.000 op de teller, en zij is in 2 jaar al zo'n ¤2000 aan reparaties verder, tegen ik ¤500.
Het blijft dus gokken. Voor auto's boven de 2.000 euro zou ik sowieso gaan voor iets met een NAP en een fijne onderhoudsgeschiedenis (heeft-ie jaarlijks een grote en een kleine beurt gehad, is de distriutieriem redelijk recent vervangen?) ga vooral naar dealers/bedrijfjes waarvan je om je heen hoort dat mensen er tevreden over zijn (niet elke autohandelaar is een oplichter, maar je zal er maar net een treffen..) en wat minder waarde hechten aan hoe oud/hoe weinnig kilometers, want dat zijn dingen waardoor je veel meer voor een auto betaalt die helemaal niet garanderen dat je er ook weinig problemen mee gaat krijgen.
zaterdag 20 februari 2010 om 15:12
Het is wel wat duurder geworden, maar ik denk altijd maar zo, je moet echt de feiten hebben om erover te beslissen.
Al die verjaardagsverhalen over dit soort dingen,vaak roept iemand maar wat. Voor ons was gas in ieder geval rendabel.
Ik zal even de link zoeken zodat je het verschil ziet tussen gas en bezine wegenbelasting.
Al die verjaardagsverhalen over dit soort dingen,vaak roept iemand maar wat. Voor ons was gas in ieder geval rendabel.
Ik zal even de link zoeken zodat je het verschil ziet tussen gas en bezine wegenbelasting.
anoniem_6403642bd375b wijzigde dit bericht op 20-02-2010 15:17
Reden: onvolledige info
Reden: onvolledige info
% gewijzigd
zaterdag 20 februari 2010 om 15:22
Wij rijden ook op gas en betalen idd iets meer wegenbelasting dan wanneer we alleen op benzine zouden rijden. Maar we zijn weer veel goedkoper uit bij het tanken. Uit eindelijk hebben wij de extra wegenbelasting kosten er in 1 tankbeurt uit.
Een 2e hands auto hoeft helemaal geen E 15.000 te kosten. Je kunt een prima auto kopen voor zo'n E 7.000, maar ook gewoon goede, kleinere auto's voor E 2.000.
Een 2e hands auto hoeft helemaal geen E 15.000 te kosten. Je kunt een prima auto kopen voor zo'n E 7.000, maar ook gewoon goede, kleinere auto's voor E 2.000.
zaterdag 20 februari 2010 om 16:04
Auto en lenen horen ook wat mij betreft niet bij elkaar. Stel je eisen bij, ga op zoek naar een auto voor 4 jaar ipv 8 bv, zodat je het gewoon van je spaargeld kunt betalen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 21 februari 2010 om 22:33
Oja, ik zou trouwens ook wel een Volvo station willen, maar kan dat dus niet betalen.
Wij hebben een exlease wagen die al aardig wat op de teller had staan, maar een km stand zegt tegenwoordig ook niet zoveel hoor.
En 15.000,- eer je dat hebt afbetaald ben je al aan de volgende auto toe. Wat kun je per maand apart leggen? Dan zou je dat in theorie moeten sparen, als je dat nu aan aflossing wilt betalen. Maar voor onder de 10.000,- heb een hele redelijke auto, en kun je ook een station kopen.
Wij hebben een exlease wagen die al aardig wat op de teller had staan, maar een km stand zegt tegenwoordig ook niet zoveel hoor.
En 15.000,- eer je dat hebt afbetaald ben je al aan de volgende auto toe. Wat kun je per maand apart leggen? Dan zou je dat in theorie moeten sparen, als je dat nu aan aflossing wilt betalen. Maar voor onder de 10.000,- heb een hele redelijke auto, en kun je ook een station kopen.
maandag 22 februari 2010 om 09:12
Je kunt best geld lenen voor aan auto, maar bedenk dan dat het niet rendabel is meer dan plm 5000 E te lenen. Stel dat je per maand een aflossing doet van 100 E, dan ben je nog 50 maanden bezig, dus zo'n 4 jaar. Het moet niet zo zijn dat de auto dan al weer aan vervanging toe is.
Bovendien betaal je heel veel rente, op een geleend bedrag van 5000 E wel zo'n 1500 E. Is het dat waard?
Bovendien betaal je heel veel rente, op een geleend bedrag van 5000 E wel zo'n 1500 E. Is het dat waard?