Geld & Recht alle pijlers

Financiering Auto

08-06-2011 22:53 50 berichten
Ik vraag me af hoe de mensen hier hun auto financieren. Is er een financieringsvorm die je nooit aan zou gaan, bijvoorbeeld financiering gebaseerd op de toekomstige inruilwaarde of leasen?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen het doen!

Hoe hebben jullie de auto betaald..

Totaal aantal stemmen: 34

In 1x overgemaakt (91%)
Lening bij de bank (9%)
Lening via de dealer Geen stemmen
Lening gebaseerd op toekomstige inruilwaarde Geen stemmen
Leasen Geen stemmen
Alle reacties Link kopieren
quote:ritmeester schreef op 08 juni 2011 @ 23:30:

[...]

Niet dat dat verder een argument is of zoiets.

Als ik vandaag een auto nodig heb, en geen geld op mijn spaarrekening, zal ik wel moeten lenen. Maar belangrijker is dat het onderscheid tussen lenen en sparen onzinnig is. Alles wat telt is: verdiencapaciteit, leencapaciteit en financieringskosten.

Hoezo is dat geen argument? Ik heb het hier over de betalingen en of je die kunt voldoen. Als je geen ruimte in je maandelijkse budget hebt om 200 euro opzij te zetten op een spaarrekening, waarom denk je dan wel de ruimte te hebben in je budget om 200 euro extra te betalen aan de afbetaling van een auto?

Verder heb je overigens wel gelijk wat betreft het nietbestaande verschil tussen lenen en sparen en dergelijke, maar die vlieger gaat natuurlijk alleen op als we volledig risico neutraal zouden zijn.

Ik persoonlijk ben dat niet.
quote:gember999 schreef op 08 juni 2011 @ 23:34:

[...]

Dat kan natuurlijk altijd. Maar dan ben je gewoon financieel onverstandig bezig. (of niet zo risico-avers als ik, dat kan natuurlijk ook). Als je al je spaargeld in een keuken stopt, zodat je geen back-up geld meer hebt voor noodgevallen (zoals een auto die kapot gaat), tja, dan leef je gewoon financieel roekeloos. Maar dan maak je blijkbaar een afgewogen keuze om dat risico te lopen, en dan neem ik aan dat die persoon lenen voor een waardeveliezend voorwerp ook geen probleem vindt.Als je een huis financiert dan weet je ook niet of het z'n waarde behoudt. Ik denk dat dat tegenwoordig heel duidelijk naar voren komt! Als ik je dus goed begrijp vind je alle vormen van financiering roekeloos?
quote:kadanz schreef op 08 juni 2011 @ 23:40:

[...]

Als je een huis financiert dan weet je ook niet of het z'n waarde behoudt. Ik denk dat dat tegenwoordig heel duidelijk naar voren komt! Als ik je dus goed begrijp vind je alle vormen van financiering roekeloos?Ik ben dan wel iemand anders, maar ik ben wel tegen overfinanciering. Daarom zijn banken nu ook zo voorzichtig als het gaat om tophypotheken. Ik heb zelf een hypotheek die 10% onder de koopprijs van mijn nieuwbouwhuis zit. En ik ga geen leningen aan voor andere dingen.
Inderdaad, wat Ademes zegt: een huis is niet 100% waardevast, en daarom zou je juist moeten proberen een hypotheek te nemen die onder de waarde van het huis ligt. Of anders de hypotheek zo snel mogelijk aflossen tot een acceptabele waarde.

Een auto daarentegen wordt 100% gegarandeerd minder waard, en uiteindelijk niets meer waard. Inderdaad vind ik alle financiering voor voorwerpen waarvan het zeker is dat ze op de korte termijn hun meeste waarde zullen verliezen behoorlijk onverstandig. Tenzij je natuurlijk genoeg geld hebt om dat risico te dekken, maar dan behoef je geen financiering om mee te beginnen.
Sparen en zelf kopen.

Een dure lening afsluiten voor 'n auto is 'n heel slecht idee.
quote:gember999 schreef op 08 juni 2011 @ 23:39:

[...]

Hoezo is dat geen argument? Ik heb het hier over de betalingen en of je die kunt voldoen. Als je geen ruimte in je maandelijkse budget hebt om 200 euro opzij te zetten op een spaarrekening, waarom denk je dan wel de ruimte te hebben in je budget om 200 euro extra te betalen aan de afbetaling van een auto?

Verder heb je overigens wel gelijk wat betreft het nietbestaande verschil tussen lenen en sparen en dergelijke, maar die vlieger gaat natuurlijk alleen op als we volledig risico neutraal zouden zijn.

Ik persoonlijk ben dat niet.

Dat is geen argument omdat de keuze voor lenen veelal niet bepaald wordt door de vraag of je maandelijks een bepaald bedrag kan sparen, maar door de vraag of je op het moment dat je een auto odig hebt daar ook het geld voor hebt klaar staan.

Het niet bestaande verschil tussen sparen en lenen heeft niets te maken met risiconeutraliteit van de consument, maar met de risicoinschatting van de financier. Dat veel consumenten zich laten leiden door een sterk emotionele misvatting over risico's is wel waar.
Een auto koop je al voor 1000 euro. En nee die is niet mooi maar als de aanschaf noodzakelijk is zal die van 1000 voldoen. Als je niet eens 1000 op je spaarrekening hebt staan betwijfel ik of je de aflossing van een lening zal kunnen betalen.
Maar goed, rationele afwegi gen als het over lenen gaat zie ik zelden op dit forum. Laten we het er maar op houden dat het goed is dat de meeste mensen hier met leenangst gelukkig geen financieel planner zijn.
quote:ritmeester schreef op 09 juni 2011 @ 08:55:

Maar goed, rationele afwegi gen als het over lenen gaat zie ik zelden op dit forum. Laten we het er maar op houden dat het goed is dat de meeste mensen hier met leenangst gelukkig geen financieel planner zijn.

He zeg, praat voor jezelf! Hier iemand van de spaarpolitie met leenangst in opleiding voor financieel planner!

Maar... ik begrijp wat je bedoeld en ik ben het met je eens. Als je bijvoorbeeld de helft van je maandlasten kunt besparen door je oude Landrover in te ruilen voor een nieuw en zuinig blikje dan is dat verstandig, ook als je daarvoor moet lenen.
Of het echt verstandig is is maar de vraag. Het is waarschijnlijk wel uiteindelijk voordeliger.
quote:12twister schreef op 09 juni 2011 @ 09:22:

[...]

He zeg, praat voor jezelf! Hier iemand van de spaarpolitie met leenangst in opleiding voor financieel planner!

Maar... ik begrijp wat je bedoeld en ik ben het met je eens. Als je bijvoorbeeld de helft van je maandlasten kunt besparen door je oude Landrover in te ruilen voor een nieuw en zuinig blikje dan is dat verstandig, ook als je daarvoor moet lenen.In zo'n geval kan dat verstandig zijn, maar mijn ervaring is dat mensen een financiering juist gebruiken om een auto te kopen die net boven hun budget ligt. En dat vraagt om problemen. Want dan zit je niet alleen met een financiering die meer geld kost dan je kunt sparen, maar ook met een hoge verzekering (all risk) enzovoort. Ik snap ook wel dat er uitzonderingen zijn, als in dezelfde maand mijn auto, wasmachine en nog een paar dingen stuk gaan kan ik dat misschien ook niet opvangen. Maar nogmaals, het overgrote deel van de mensen die een lening aangaan doet dat vanwege andere redenen.
Zo, heeft er echt niemand een lening geregeld via de dealer? Dat had ik niet verwacht! Ik durf het haast niet meer te vragen, maar ik doe het lekker toch. Veel dealers passen een leenvorm toe met een gegarandeerde inruilwaarde na drie jaar.

Stel je koop een auto van 20.000, dan garanderen ze dat je de auto over drie jaar voor 10.000 euro in kunt ruilen, waardoor je die 10.000 niet af hoeft te lossen in je maandelijkse betalingen. Zelfs ik kan zien dat er hier wat haken en ogen aan zitten, maar als je nu al weet dat je over 3 jaar waarschijnlijk weer een nieuwe auto wilt kopen, is dit dan nog steeds een slechte deal? Of is het helemaal geen slechte deal?
Dat is heel slimme klantenbinding. Ik koop ook om de drie jaar een nieuwe auto en mijn ervaring is dat ik bij de dealer waar ik op dat moment klant ben niet de hoogste inruilprijs krijg voor mijn auto. Concurrenten doen er alles aan om je binnen te halen. Als je niet aan een dealer vast zit heb je veel meer onderhandelingsmogelijkheden, zeker in deze tijd!
quote:ritmeester schreef op 09 juni 2011 @ 08:53:

[...]

Dat is geen argument omdat de keuze voor lenen veelal niet bepaald wordt door de vraag of je maandelijks een bepaald bedrag kan sparen, maar door de vraag of je op het moment dat je een auto odig hebt daar ook het geld voor hebt klaar staan.

Stel je hebt wel geld om in een auto te stoppen, of geld dat de lening zou kunnen dekken, maar je wilt dat geld toch achter de hand houden voor de echte noodgevallen. Zou je dan ook een lening aangaan, de rente accepterend als het offer dat je brengt om een grote som geld achter de hand te houden? Of slaat dat nergens op (irrationeel)?
quote:Ademes schreef op 09 juni 2011 @ 09:47:

Dat is heel slimme klantenbinding.(...). Als je niet aan een dealer vast zit heb je veel meer onderhandelingsmogelijkheden, zeker in deze tijd!Goed punt, daar had ik nog niet echt aan gedacht. Dat pleit er voor om nog even door te sparen..
quote:kadanz schreef op 09 juni 2011 @ 09:51:

[...]

Stel je hebt wel geld om in een auto te stoppen, of geld dat de lening zou kunnen dekken, maar je wilt dat geld toch achter de hand houden voor de echte noodgevallen. Zou je dan ook een lening aangaan, de rente accepterend als het offer dat je brengt om een grote som geld achter de hand te houden? Of slaat dat nergens op (irrationeel)?Dan zou ik een goedkopere auto kopen.

Niet zo snel nee. Over je spaargeld krijg je 2,5% rente, over een lening betaal je meer dan het dubbele. Dief van je eigen portemonnee. Als je een lening kunt krijgen voor een auto, kun je waarschijnlijk ook wel een kredietje krijgen voor een wasmachine toch?

Wat Ademes zegt, over 3 jaar zit je nog aan die dealer vast. Verder krijg je in plaats van een korting van - stel 6% die je uit kunt onderhandelen op een nieuwe auto die zogenaamd renteloze lening. Per saldo betaal je er dus toch voor.
[quote]ritmeester schreef op 08 juni 2011 @ 23:28:

Het hangt er maar net vanaf waar ik de meeste rente krijg/betaal. Bij de huidige rentestanden was financieren via de hypotheek het goedkoopst.quote]

Geld lenen via de hypotheek goedkoper dan rente op je spaargeld mislopen? Ik ken geen een bank waar de rente voor een hypotheek lager is dan je spaarrente. (zelfs niet variabel)

Of bedoel je dat de hypotheek qua financieringsvorm het goedkoopste was?
quote:kadanz schreef op 09 juni 2011 @ 09:45:

Zo, heeft er echt niemand een lening geregeld via de dealer? Dat had ik niet verwacht! Ik durf het haast niet meer te vragen, maar ik doe het lekker toch. Veel dealers passen een leenvorm toe met een gegarandeerde inruilwaarde na drie jaar.

Stel je koop een auto van 20.000, dan garanderen ze dat je de auto over drie jaar voor 10.000 euro in kunt ruilen, waardoor je die 10.000 niet af hoeft te lossen in je maandelijkse betalingen. Zelfs ik kan zien dat er hier wat haken en ogen aan zitten, maar als je nu al weet dat je over 3 jaar waarschijnlijk weer een nieuwe auto wilt kopen, is dit dan nog steeds een slechte deal? Of is het helemaal geen slechte deal?

Ja wij hebben onze eerste nieuwe auto met een lening gekocht.

Dit was een lening bij de dealer tegen een heel laag tarief.

Hier zat een slottermijn op na 3 jaar met een gegarandeerde inruil prijs na die 3 jaar.

Ik geloof dat 8 van de 10 auto's met een lening is gekocht, dus die paar die ervoor sparen zitten op het vivaforum.
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
@ritmeester: ik heb geen leenangst. Ik neem bv wel een vrij hoge hypotheek voor mijn inkomen waar vivaforummers het vast niet mee eens zullen zijn en heb ook geleend tijdens mijn studie. Maar een auto vind ik simpelweg niet belangrijk genoeg om voor te lenen, zeker niet als er auto's van 500-1000 euro te koop zijn die nog een paar jaar meekunnen. Ik geef niets om mijn auto-imago, dus waarom een auto van 30000 kopen met een lening?
Wij hebben inmiddels heel bewust geen auto meer, maar toen we nog wel autobezitters waren: sparen en dan een goede 2e hands auto kopen. Voor ons was het nooit een dikke poenerige boomingcar met 19 inch velgen etc. Ik vind een auto een hele grote uitgavepost en nu we dus zonder doen is dat echt een bevrijding. Voor een auto geld lenen vind ik ronduit dom. Leen alleen geld voor de aankoop van een huis, voor de rest in het leven: alleen wat je met je budget aan kan.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Volgens mij heeft mijn vader de 0% regeling gebruikt om de auto's te financieren. Allerlei berekeningen heeft ie er op los gelaten en uiteindelijk was dit voor hem goedkoper om te doen. Alles is nu afbetaald, binnen 2 jaar.
quote:_jessie_ schreef op 10 juni 2011 @ 10:46:

@ritmeester: ik heb geen leenangst. Ik neem bv wel een vrij hoge hypotheek voor mijn inkomen waar vivaforummers het vast niet mee eens zullen zijn en heb ook geleend tijdens mijn studie. Maar een auto vind ik simpelweg niet belangrijk genoeg om voor te lenen, zeker niet als er auto's van 500-1000 euro te koop zijn die nog een paar jaar meekunnen. Ik geef niets om mijn auto-imago, dus waarom een auto van 30000 kopen met een lening?

Auto's van 500-1000 euro zijn altijd een gok. Ook die van 3000 of 6000. Je weet niet wat je koopt en je zult waarschijnlijk langs de weg stil komen te staan. Je zult je elke keer weer afvragen of de reparatie de tijd, geld en moeite waard is. Dat is de prijs die je uiteindelijk betaalt.

tutje, ik vind het ook vreemd dat er helemaal niemand schijnt te lenen hier op Viva. Niet dat ik het lenen wil promoten, maar ik had gehoopt op wat meer input van de leners, zoals de waardevolle tip over de zogenaamd gegarandeerde inruilwaarde.

Chantilly, die 0% klinkt aantrekkelijk maar ik ben bang dat je dan elders bepaalde kortingen misloopt. Er van uitgaande dat ik goed kan onderhandelen (niet ).

Is er helemaal niemand die particulier least? Ik ben benieuwd waarom mensen leasen.
quote:kadanz schreef op 10 juni 2011 @ 16:58:

[...]

Auto's van 500-1000 euro zijn altijd een gok. Ook die van 3000 of 6000. Je weet niet wat je koopt en je zult waarschijnlijk langs de weg stil komen te staan. Je zult je elke keer weer afvragen of de reparatie de tijd, geld en moeite waard is. Dat is de prijs die je uiteindelijk betaalt.

tutje, ik vind het ook vreemd dat er helemaal niemand schijnt te lenen hier op Viva. Niet dat ik het lenen wil promoten, maar ik had gehoopt op wat meer input van de leners, zoals de waardevolle tip over de zogenaamd gegarandeerde inruilwaarde.

Chantilly, die 0% klinkt aantrekkelijk maar ik ben bang dat je dan elders bepaalde kortingen misloopt. Er van uitgaande dat ik goed kan onderhandelen (niet ).

Is er helemaal niemand die particulier least? Ik ben benieuwd waarom mensen leasen.Ik heb gelukkig zelf niet achter de financiering aan hoeven te zitten. Heerlijk zo'n vader en aangezien hij helemaal thuis is in het regelen van financien etc. maken van berekeninge, ga ik ervan uit dat hij op dat moment gekozen heeft voor de beste optie. ( Wel 2 auto's bij dezelfde dealer gekocht in 2 weken).
quote:kadanz schreef op 10 juni 2011 @ 16:58:

[...]

Is er helemaal niemand die particulier least? Ik ben benieuwd waarom mensen leasen.

Elke auto kopen is een gok nemen. Tenzij je een nieuwe auto met volledige garantie en all-risk verzekering hebt, maar dan nog kun je pech krijgen. Je hoeft alleen de reparatiekosten niet te betalen

Mijn gedachte is dat je op een gok van 500 euro een stuk minder kunt verliezen dan met een gok van 10.000- 30.000 euro! Kapt je auto ermee, dan is dat jammer, maar je bent maar 500 kwijt (en je krijgt nog wat van de sloperij ook). Ik heb een verzekering met vervangende autoservice en kan ook met het ov naar werk, dus ik hoef niet direct de volgende dag een nieuwe op de stoep hebben staan.

Ik heb als eerste auto eentje van 500 euro gekocht en heb daar een jaar of 4 zonder problemen mee gereden. Nooit langs de weg ermee gestaan met pech of dure reparaties van gehad buiten nieuwe banden. Gewoon jezelf verdiepen in wat je koopt, iemand met verstand mee laten kijken en dan durf ik die gok wel te nemen hoor. Bovendien kun je gewoon lid worden van de wegenwacht als je bang bent voor pech, die helpen je goed (weet ik van een vriend die met een klassieker rijdt die weleens problemen heeft)

Daarna eentje van 4000 euro gekocht ivm verbruik en wens voor airco en daar rij ik nog steeds mee.

Een nieuwe auto naar je smaak is leuk, maar ik vind het echt persoonlijk niet het geld waard.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-07-2011 16:08
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven