Financiën samengesteld gezin
vrijdag 2 maart 2018 om 12:24
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen
Wil over (klein) jaartje gaan samenwonen ik heb 3 kids hij geen.
Ik ga bij hem inwonen (eigen huis)
Ik kom nu goed rond maar geen ruimte voor veel dure extras
Hij heeft een veel hoger inkomen
Met mijn ex was alles op 1 hoop en dat beviel goed.
Maar dit is toch anders denk ik vandaar benieuwd naar hoe jullie het doen en of partner ook (Niet indirect) wat voor je kind(eren) betaald ?
Maar dit is toch anders denk ik vandaar benieuwd naar hoe jullie het doen en of partner ook (Niet indirect) wat voor je kind(eren) betaald ?
vrijdag 2 maart 2018 om 13:25
Hij woont nog niet in dat huis dus? Anders zou je hem kunnen voorstellen dat jij betaalt wat het hem meer gaat kosten dan nu. Dus de meerkosten aan gas/water/electriciteit, de meerkosten aan boodschappen, en jij natuurlijk alle kosten voor jezelf en de kinderen.
Ik snap dat nog 12 jaar LAT-ten niet fijn klinkt maar de realiteit is wel dat samenwonen heel vaak niet goed gaat. Wonen jullie ver uit elkaar?
Ik snap dat nog 12 jaar LAT-ten niet fijn klinkt maar de realiteit is wel dat samenwonen heel vaak niet goed gaat. Wonen jullie ver uit elkaar?
vrijdag 2 maart 2018 om 13:29
Ik betaalde - als de kinderloze partner in zijn koophuis - de helft van de G/W/L/netflix etc en de helft van de rente van de hypotheek (gecrorrigeerd met hypotheekrenteaftrek). Ook de helft van de boodschappen; in mijn eentje was ik net zoveel kwijt.
Kinderkosten als kleding, sport, BSO, cadeautjes bij feestjes betaalt hij samen met zijn ex. En die ene keer per jaar Efteling trakeert hij ook mij; dat compenseert de kleine zaken door het jaar heen dan weer.
Hij is door het samenwonen wel zijn eenouder-toeslag kwijtgeraakt maar daar stond het delen van de vaste lasten tegenover. Toeslagen hadden we verder allebei niet.
En houd inderdaad zeker je eigen huis aan; ik woon nog steeds samen maar dat gaf zoveel gemoedsrust!
Kinderkosten als kleding, sport, BSO, cadeautjes bij feestjes betaalt hij samen met zijn ex. En die ene keer per jaar Efteling trakeert hij ook mij; dat compenseert de kleine zaken door het jaar heen dan weer.
Hij is door het samenwonen wel zijn eenouder-toeslag kwijtgeraakt maar daar stond het delen van de vaste lasten tegenover. Toeslagen hadden we verder allebei niet.
En houd inderdaad zeker je eigen huis aan; ik woon nog steeds samen maar dat gaf zoveel gemoedsrust!
vrijdag 2 maart 2018 om 14:18
Ook als je niet alles op één hoop gooit: Realiseert hij zich dat hij minder riant moet gaan leven? Niet eens alleen omdat jullie samen minder te besteden hebben, want je hebt samen ook minder kosten omdat je woonlasten kunt delen, maar omdat jij minder inkomen hebt, en jij dus aan de luxe dingen die hij gewend niet mee kunt doen?
Dat kun je bv. bij een vakantie op twee manieren oplossen: jullie gaan samen kamperen in plaats van op safari (minder luxe voor hem) of hij betaalt ook een safari voor jou en de kinderen (ook minder luxe voor hem want dat kan hij minder vaak doen, waarschijnlijk).
Ik denk dat je inderdaad van te voren goed moet gaan bespreken hoe je zulke zaken oplost, om geen gezeik achteraf te krijgen. Mijn ervaring is dat mensen die een goed inkomen met bijpassend bestedingspatroon gewend zijn zich niet zo makkelijk schikken in "terug naar minder" en zich ook moeilijk kunnen inleven in de wens van de ander om binnen eigen budget te blijven.
Dat kun je bv. bij een vakantie op twee manieren oplossen: jullie gaan samen kamperen in plaats van op safari (minder luxe voor hem) of hij betaalt ook een safari voor jou en de kinderen (ook minder luxe voor hem want dat kan hij minder vaak doen, waarschijnlijk).
Ik denk dat je inderdaad van te voren goed moet gaan bespreken hoe je zulke zaken oplost, om geen gezeik achteraf te krijgen. Mijn ervaring is dat mensen die een goed inkomen met bijpassend bestedingspatroon gewend zijn zich niet zo makkelijk schikken in "terug naar minder" en zich ook moeilijk kunnen inleven in de wens van de ander om binnen eigen budget te blijven.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
vrijdag 2 maart 2018 om 14:41
Of hij betaalt de safari voor TO en hemzelf buiten het hoogseizoen terwijl de kids bij hun vader verblijven. Lijkt me sowieso gezond dat ze dingen met zn twee doen ipv dat het gezamenlijk leven in het teken van TO's kinderen komt te staan. Dan is gelijkwaardigheid ver te zoeken.
vrijdag 2 maart 2018 om 15:24
Echt, blijf op jezelf wonen. Kan je toch ook een prima relatie hebben.
Geef niet alles op om bij hem in te gaan wonen? Wat als hij het toch te druk vindt met 3 kinderen en jullie na een jaar op straat zet?
Mocht je toch doorzetten, alles op 1 hoop is natuurlijk van de zotte, hij hoeft niet voor jouw kinderen te betalen. Ik neem aan dat je ex wel KA betaalt?
Geef niet alles op om bij hem in te gaan wonen? Wat als hij het toch te druk vindt met 3 kinderen en jullie na een jaar op straat zet?
Mocht je toch doorzetten, alles op 1 hoop is natuurlijk van de zotte, hij hoeft niet voor jouw kinderen te betalen. Ik neem aan dat je ex wel KA betaalt?
zondag 11 maart 2018 om 12:54
.MinkeDeWit schreef: ↑02-03-2018 13:01Met mijn ervaring en die van meerdere mensen die ik ken, vind ik het echt een slecht plan. 30% van de samengestelde gezinnen lopen op termijn wel goed, dus het kan wel.
Desondanks raad ik je aan om zeker een half jaar je huurwoning aan te houden. Of zeker weten dat je in geval van nood op korte termijn weer onderdak kunt vinden.
Dit kun je doen door huisbewaarderschap (link van een willekeurige WBV die dit goed uitlegt) aan te vragen bij je woningbouwvereniging. Dan kun je ‘proef samenwonen’ en in die tijd
zondag 11 maart 2018 om 12:58
Dus je krijgt samen met je kinderen gratis onderdak, terwijl je alleen voor 1 persoon (hem) extra boodschappen hoeft te kopen?pennetje80 schreef: ↑11-03-2018 12:44Hij stelt voor ik alle boodschappen en kosten voor mijn kinderen en mij
zondag 11 maart 2018 om 13:08
zondag 11 maart 2018 om 13:12
Dat is een mooie deal. Waarom zou je dat niet doen? En dan wel netjes sparen voor een woning, voor het geval het uit gaat.pennetje80 schreef: ↑11-03-2018 12:44Hij stelt voor ik alle boodschappen en kosten voor mijn kinderen en mij
zondag 11 maart 2018 om 15:52
Hij beredeneerd zoredbulletje schreef: ↑11-03-2018 12:58Dus je krijgt samen met je kinderen gratis onderdak, terwijl je alleen voor 1 persoon (hem) extra boodschappen hoeft te kopen?
Dat de kosten aan het huis ook heeft als hij er alleen woont
En dat beetje extra aan gas licht water vind hij niet erg
zondag 11 maart 2018 om 23:04
pennetje80 schreef: ↑02-03-2018 12:24Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen
Waarom zou hij voor jouw kinderen moeten betalen? Het zijn jouw 3 kinderen, niet de zijne, dus moet je gewoon je eigen broek ophouden. Je mag al superblij zijn dat jullie met z’n vieren bij deze lieve man in mogen trekken en gebruik mogen maken van zijn huis,
maandag 12 maart 2018 om 02:16
Haha, dat beetje extra is wel grappig. Maar ik vind het eigenlijk wel een prima deal. Ook vanuit zijn redenatie; die kosten voor de hypotheek, internet en gemeentelijke heffingen heeft hij inderdaad ook zonder jou/jullie.pennetje80 schreef: ↑11-03-2018 15:52Hij beredeneerd zo
Dat de kosten aan het huis ook heeft als hij er alleen woont
En dat beetje extra aan gas licht water vind hij niet erg
En 'zijn' boodschappen zullen normaal gesproken niet meer dan 300-400 euro pm zijn, en dat is voor jou weer een acceptabele 'huur'.
Opgelost!
maandag 12 maart 2018 om 04:38
maandag 12 maart 2018 om 06:57
Dat beetje is inderdaad tientjes werk p/mMarkSD schreef: ↑12-03-2018 02:16Haha, dat beetje extra is wel grappig. Maar ik vind het eigenlijk wel een prima deal. Ook vanuit zijn redenatie; die kosten voor de hypotheek, internet en gemeentelijke heffingen heeft hij inderdaad ook zonder jou/jullie.
En 'zijn' boodschappen zullen normaal gesproken niet meer dan 300-400 euro pm zijn, en dat is voor jou weer een acceptabele 'huur'.
Opgelost!
Ik heb nog een hele tijd in het huis wat ik met mijn ex had gewoond
En 1 volwassen persoon minder scheelde mij 1 euro water per maand
En gas en elektra ook niet veel want CV en lampen toch aan
Idd zijn boodschappen zullen ongeveer mijn huur (minus huurtoeslag) zijn
En dan ontvan ik ook geen KGB meer
pennetje80 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 07:03
7.53% gewijzigd
vrijdag 16 maart 2018 om 00:17
Ja alleen haar vriend heeft het nog niet door. Maar dat komt nog wel. Vrouwen met een hoop kinderen die snel willen samenwonen en een man 24/7 met hun sores, opvoeding, verzorging en babysitten opzadelen zijn er genoeg.. Sukkels helaas ook.
vrijdag 16 maart 2018 om 00:25
zaterdag 17 maart 2018 om 21:49
Mijn vriend heeft kinderen, ik niet. Ik verdien een stuk meer, ik zou dus jouw vriend zijn in dit voorbeeld. Mijn vriend is ook bij mij komen wonen destijds. Ik heb altijd de kosten voor de hypotheek gedragen en verder hebben we alles naar rato verdeeld. Uiteindelijk hield ik wel wat meer over, maar betaalde dan ook meer aan uitjes enzo. Inmiddels hebben we samen een huis gekocht, dus delen we nu de hypotheek (weer naar rato).
Ik houd nog steeds meer over, maar ik maak dan ook graag af en toe een verre reis alleen en verder heb ik een aantal dure hobby's en spaar ik graag. Voor mijn vriend hoeft dat allemaal niet zo.
Ik houd nog steeds meer over, maar ik maak dan ook graag af en toe een verre reis alleen en verder heb ik een aantal dure hobby's en spaar ik graag. Voor mijn vriend hoeft dat allemaal niet zo.
zaterdag 17 maart 2018 om 22:24
Hier is de wachttijd voor een sociale huurwoning meer dan 10 jaar. Ik hoop dat het goed gaat.pennetje80 schreef: ↑02-03-2018 12:30Blijf gewoon ingeschreven staan
Die fout maak ik niet nog eens
Je zult een verdeelsleutel moeten bepalen voor de nieuwe woonlasten (hypotheek/OZB/gas/water/elektra/internet/woonverzekering/etc.) Afhankelijk van jullie inkomen kan dat dus 50/50 zijn.
De kosten voor je drie kinderen zijn gewoon voor jou en hun vader, daar gaat je nieuwe vriend niet aan bijdragen vermoed ik.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 22:30
40.46% gewijzigd
zaterdag 17 maart 2018 om 22:36
Hij is gek. Zijn huis én inboedel gaan heel hard slijten. Veel meer gas/water/elektra verbruiken, de verzekering moet omhoog moet, belasting omhoog, etc etc. En jij bent alleen een aardappel en een pilsje extra kwijt.pennetje80 schreef: ↑11-03-2018 12:44Hij stelt voor ik alle boodschappen en kosten voor mijn kinderen en mij
En hij krijgt bijna 100% drie kinderen die niet van hem zijn in huis om zijn vriendin maar dichtbij te hebben. Dat vind ik nog het meest frappante.