Fooi klusjesman
dinsdag 13 december 2016 om 23:42
Hoeveel fooi geven jullie een klusjesman? Kozijnenklus is uit de hand gelopen. De gevel kwam bijna naar beneden. Het moest allemaal zo voorzichtig dat ze er anderhalve dag langer mee bezig zijn. De klusmannen worden betaald per opdracht en diegene die de kozijnen heeft ingemeten heeft de gevel niet goed ingeschat. Ik dacht zelf aan 50 euro p.p. Wat vinden jullie?
woensdag 14 december 2016 om 08:12
woensdag 14 december 2016 om 08:16
woensdag 14 december 2016 om 08:33
Geef ze gezamenlijk een kratje bier en een fles berenburg mee als cadeau/ extra.
Dat waarderen ze vast wel als gebaar.
Geld vind ik lastig.. Als het één persoon was geweest die de klus had geklaard, dan wel.
En o ja, ik woon in een stad en koffie, koek e.d. is hier niet meer dan normaal. Een biertje of cola of vrijdagmiddag ook.
Dat waarderen ze vast wel als gebaar.
Geld vind ik lastig.. Als het één persoon was geweest die de klus had geklaard, dan wel.
En o ja, ik woon in een stad en koffie, koek e.d. is hier niet meer dan normaal. Een biertje of cola of vrijdagmiddag ook.
woensdag 14 december 2016 om 08:38
quote:Marana_ schreef op 14 december 2016 @ 08:11:
Dat vroeg ik me ook al af Vivapimpelmees. De mannen krijgen vast de gewerkte uren wel, eigenlijk zou de fooi het bedrijf tegoed moeten komen, niet de werkmannen.
Nee, want het is fooi.
Maar zoals TO het beredeneerd is het een compensatie voor gemiste werkuren. Dan is het eigenlijk geen fooi.
Ik zou btw geen geldfooi geven. Zeker omdat je niet weet hoe deze mannen het gaan doorberekenen aan hun opdrachtgever. En omdat ik fooi uberhaupt een raar concept vind.
Wel een zeer hartelijk bedankje en misschien een kerstkrans als dank voor de mannen zelf.
Dat vroeg ik me ook al af Vivapimpelmees. De mannen krijgen vast de gewerkte uren wel, eigenlijk zou de fooi het bedrijf tegoed moeten komen, niet de werkmannen.
Nee, want het is fooi.
Maar zoals TO het beredeneerd is het een compensatie voor gemiste werkuren. Dan is het eigenlijk geen fooi.
Ik zou btw geen geldfooi geven. Zeker omdat je niet weet hoe deze mannen het gaan doorberekenen aan hun opdrachtgever. En omdat ik fooi uberhaupt een raar concept vind.
Wel een zeer hartelijk bedankje en misschien een kerstkrans als dank voor de mannen zelf.
woensdag 14 december 2016 om 08:54
Ik vind het een mooi bedrag. Als het goed was opgemeten was de offerte hoger geweest en was je meer kwijt. Wel eerst zeker weten dat je niet zelf een extra rekening krijgt voor meerwerk oid.
Koffie en koek is standaard en wat moeten die mannen met een kerstkrans? Die willen gewoon geld als extratje. 50,00 schoon in de hand is een mooie compensatie voor de extra uren.
Koffie en koek is standaard en wat moeten die mannen met een kerstkrans? Die willen gewoon geld als extratje. 50,00 schoon in de hand is een mooie compensatie voor de extra uren.
woensdag 14 december 2016 om 09:09
quote:retrostar schreef op 14 december 2016 @ 08:34:
Ze zijn meestal zo duur (ik weet zelf meestal maar al te goed hoeveel ze op een klus verdienen) dus fooi geef ik nooit. Koffie en koek wordt het dus, verder niet. Blikje cola misschien.
?
Wat is duur? De concurrentie in klussenland is moordend dus wie teveel rekent, prijst zichzelf snel uit de markt.
Ze zijn meestal zo duur (ik weet zelf meestal maar al te goed hoeveel ze op een klus verdienen) dus fooi geef ik nooit. Koffie en koek wordt het dus, verder niet. Blikje cola misschien.
?
Wat is duur? De concurrentie in klussenland is moordend dus wie teveel rekent, prijst zichzelf snel uit de markt.
woensdag 14 december 2016 om 09:14
Het ligt er totaal aan. Als je een all in prijs afspreekt, dan schatten ze meestal van te voren al ruim in, zodat ze niet gelijk in de problemen komen als er meerwerk opduikt (dat dus niet gerekend kan worden, want het zat al in de prijs).
Maar eigenlijk is dat het risico tussen de aannemer en zijn onderaannemers. Dat die onderaannemers zo stom zijn om uit te gaan van de meting van de hoofdaannemer is niet jouw probleem. Dat lossen ze maar lekker onderling op.
Als het nu zo is dat die hoofdaannemer een firma is die zijn onderaannemers lekker uitknijpt na verkeerder inschattingen, dan helpt die armzalige 50 eur fooi ook niet. Wil je ze dan echt uit de kosten houden, dan moet je gewoon netto per uur betalen waar ze niet voor betaald worden door hun hoofdannnemer. Wil je echt wat betekenen, dan zul je gewoon een firma moeten nemen die zijn onderaannemers gewoon netjes per uur betaalt. Natuurlijk kun je als je je schuldig voelt in elk geval zorgen voor een prettige verstandhouding. Haal friet voor ze, en zorg voor koffie. Maar eigenlijk help je daarmee voor je de hoofddaannemer mee. Want als door jouw goede service de onderaannemers niet klagen over de ze uit de hand lopende klus, dan is dat vooral in het belang van de hoofddaannemer.
Maar eigenlijk is dat het risico tussen de aannemer en zijn onderaannemers. Dat die onderaannemers zo stom zijn om uit te gaan van de meting van de hoofdaannemer is niet jouw probleem. Dat lossen ze maar lekker onderling op.
Als het nu zo is dat die hoofdaannemer een firma is die zijn onderaannemers lekker uitknijpt na verkeerder inschattingen, dan helpt die armzalige 50 eur fooi ook niet. Wil je ze dan echt uit de kosten houden, dan moet je gewoon netto per uur betalen waar ze niet voor betaald worden door hun hoofdannnemer. Wil je echt wat betekenen, dan zul je gewoon een firma moeten nemen die zijn onderaannemers gewoon netjes per uur betaalt. Natuurlijk kun je als je je schuldig voelt in elk geval zorgen voor een prettige verstandhouding. Haal friet voor ze, en zorg voor koffie. Maar eigenlijk help je daarmee voor je de hoofddaannemer mee. Want als door jouw goede service de onderaannemers niet klagen over de ze uit de hand lopende klus, dan is dat vooral in het belang van de hoofddaannemer.
woensdag 14 december 2016 om 09:15
quote:Blondie456 schreef op 14 december 2016 @ 00:11:
[...]
Ik hoor daar ook over Enn. Ik woon in Brabant en ik denk dat ze hier nog best gastvrij zijn naar mensen toe die iets komen klussen. Ik hoor wel dat er in grote steden niet zo maar koffie meer wordt aangeboden maar mensen vertrouwen elkaar ook niet meer en zijn soms gewoon bang.
Dat is een dik vooroordeel, mijn aannemer is al twee keer langs geweest (ingewikkelde klus, lastig aan te vliegen) en is volgegoten met thee door mij. Ook geef ik hem straks gewoon de sleutel als ik moet werken, ik ga niet hele dagen thuis zitten om hem op zijn handen te kijken. Hij leeft zich maar uit, en heeft mijn telefoonnummer voor als er wat is.
Niet alleen in Brabant is het gezellig hoor.
[...]
Ik hoor daar ook over Enn. Ik woon in Brabant en ik denk dat ze hier nog best gastvrij zijn naar mensen toe die iets komen klussen. Ik hoor wel dat er in grote steden niet zo maar koffie meer wordt aangeboden maar mensen vertrouwen elkaar ook niet meer en zijn soms gewoon bang.
Dat is een dik vooroordeel, mijn aannemer is al twee keer langs geweest (ingewikkelde klus, lastig aan te vliegen) en is volgegoten met thee door mij. Ook geef ik hem straks gewoon de sleutel als ik moet werken, ik ga niet hele dagen thuis zitten om hem op zijn handen te kijken. Hij leeft zich maar uit, en heeft mijn telefoonnummer voor als er wat is.
Niet alleen in Brabant is het gezellig hoor.
woensdag 14 december 2016 om 09:19
quote:kastella schreef op 14 december 2016 @ 09:14:
Het ligt er totaal aan. Als je een all in prijs afspreekt, dan schatten ze meestal van te voren al ruim in, zodat ze niet gelijk in de problemen komen als er meerwerk opduikt (dat dus niet gerekend kan worden, want het zat al in de prijs).
Maar eigenlijk is dat het risico tussen de aannemer en zijn onderaannemers. Dat die onderaannemers zo stom zijn om uit te gaan van de meting van de hoofdaannemer is niet jouw probleem. Dat lossen ze maar lekker onderling op.
Als het nu zo is dat die hoofdaannemer een firma is die zijn onderaannemers lekker uitknijpt na verkeerder inschattingen, dan helpt die armzalige 50 eur fooi ook niet. Wil je ze dan echt uit de kosten houden, dan moet je gewoon netto per uur betalen waar ze niet voor betaald worden door hun hoofdannnemer. Wil je echt wat betekenen, dan zul je gewoon een firma moeten nemen die zijn onderaannemers gewoon netjes per uur betaalt. Natuurlijk kun je als je je schuldig voelt in elk geval zorgen voor een prettige verstandhouding. Haal friet voor ze, en zorg voor koffie. Maar eigenlijk help je daarmee voor je de hoofddaannemer mee. Want als door jouw goede service de onderaannemers niet klagen over de ze uit de hand lopende klus, dan is dat vooral in het belang van de hoofddaannemer.Meer werk is iets anders dan meerwerk. Juist meerwerk kan wel gerekend worden want dat is niet in een offerte opgenomen. Dat iets 'meer werk' is, is pech voor de degene die de klus aannam.
Het ligt er totaal aan. Als je een all in prijs afspreekt, dan schatten ze meestal van te voren al ruim in, zodat ze niet gelijk in de problemen komen als er meerwerk opduikt (dat dus niet gerekend kan worden, want het zat al in de prijs).
Maar eigenlijk is dat het risico tussen de aannemer en zijn onderaannemers. Dat die onderaannemers zo stom zijn om uit te gaan van de meting van de hoofdaannemer is niet jouw probleem. Dat lossen ze maar lekker onderling op.
Als het nu zo is dat die hoofdaannemer een firma is die zijn onderaannemers lekker uitknijpt na verkeerder inschattingen, dan helpt die armzalige 50 eur fooi ook niet. Wil je ze dan echt uit de kosten houden, dan moet je gewoon netto per uur betalen waar ze niet voor betaald worden door hun hoofdannnemer. Wil je echt wat betekenen, dan zul je gewoon een firma moeten nemen die zijn onderaannemers gewoon netjes per uur betaalt. Natuurlijk kun je als je je schuldig voelt in elk geval zorgen voor een prettige verstandhouding. Haal friet voor ze, en zorg voor koffie. Maar eigenlijk help je daarmee voor je de hoofddaannemer mee. Want als door jouw goede service de onderaannemers niet klagen over de ze uit de hand lopende klus, dan is dat vooral in het belang van de hoofddaannemer.Meer werk is iets anders dan meerwerk. Juist meerwerk kan wel gerekend worden want dat is niet in een offerte opgenomen. Dat iets 'meer werk' is, is pech voor de degene die de klus aannam.
woensdag 14 december 2016 om 10:18
De aannemer heeft de klusmannen ingehuurd. Het is trouwens wel goed opgemeten, alleen de gevelconstructie is dusdanig dat je niet alles er zomaar uit kunt halen. Dat wisten ze pas, nadat er al sloopwerk was verricht. Ik betaal niet voor het meerwerk. Alles zit in de prijs inbegrepen en als het misgaat dan is dat het risico voor de aannemer. De klusmannen zijn door de aannemer ingehuurd. Ik heb trouwens een nieuwe klusman erbij, omdat er eentje ziek is.j. Ze zijn met z'n tweeën.
Ik zou overigens nooit de aannemer een fooi geven. Biertjes geven doe ik ook niet. Het is een envelopje met geld of niets. Ik heb begrepen dat ze wel worden gecompenseerd voor het extra werk. Dat staat wat mij betreft los van de envelop.
Ik zou overigens nooit de aannemer een fooi geven. Biertjes geven doe ik ook niet. Het is een envelopje met geld of niets. Ik heb begrepen dat ze wel worden gecompenseerd voor het extra werk. Dat staat wat mij betreft los van de envelop.
woensdag 14 december 2016 om 18:45
quote:Amand schreef op 14 december 2016 @ 00:55:
[...]
Zij ook hè. Dat is waarom ze het zwart doen.
En belasting ontduiken loont zich nog extra door fooien.
Dat bedrijf dat verkeerd ingemeten heeft zal die werknemers gewoon 1,5 dag extra moeten betalen. Ik ga niet betalen voor de fouten van een ander.
[...]
Zij ook hè. Dat is waarom ze het zwart doen.
En belasting ontduiken loont zich nog extra door fooien.
Dat bedrijf dat verkeerd ingemeten heeft zal die werknemers gewoon 1,5 dag extra moeten betalen. Ik ga niet betalen voor de fouten van een ander.
woensdag 14 december 2016 om 18:54
quote:sneeuwwitje80 schreef op 14 december 2016 @ 08:54:
Ik vind het een mooi bedrag. Als het goed was opgemeten was de offerte hoger geweest en was je meer kwijt. Wel eerst zeker weten dat je niet zelf een extra rekening krijgt voor meerwerk oid.
Koffie en koek is standaard en wat moeten die mannen met een kerstkrans? Die willen gewoon geld als extratje. 50,00 schoon in de hand is een mooie compensatie voor de extra uren.Waarom zou ik hen compenseren? Hun werkgever mag dat doen die heeft een fout gemaakt en die betaalt hun uren.
Ik vind het een mooi bedrag. Als het goed was opgemeten was de offerte hoger geweest en was je meer kwijt. Wel eerst zeker weten dat je niet zelf een extra rekening krijgt voor meerwerk oid.
Koffie en koek is standaard en wat moeten die mannen met een kerstkrans? Die willen gewoon geld als extratje. 50,00 schoon in de hand is een mooie compensatie voor de extra uren.Waarom zou ik hen compenseren? Hun werkgever mag dat doen die heeft een fout gemaakt en die betaalt hun uren.
woensdag 14 december 2016 om 19:01
quote:Fee-de-Goede schreef op 14 december 2016 @ 10:24:
Sorry maar dan snap ik je verhaal in de OP niet. Ze krijgen het gewoon betaald.
Als jij het wil geven moet je dat doen maar snap niks van de redenatie (die nu ineens niet van belang is voor de envelop) gewoon niet helemaal.
Ik ben blij dat de klusmannen extra voorzichtig zijn geweest ondanks dat die voorzichtigheid veel tijd heeft gekost. Als een gevel klapt zijn er natuurlijk meer problemen dan een hogere rekening. Ik mag dan wel vinden dat het klappen van de gevel op rekening is van de aannemer, het gaat er ook om wat de aannemer daar zelf van vindt. Ik zeg niet iets anders in de OP.
Ze hebben hier trouwens goed werk gedaan, inclusief dingen die ze niet hoefden te doen. Morgen nog een hele dag en dan dus klaar, hoop ik.
Sorry maar dan snap ik je verhaal in de OP niet. Ze krijgen het gewoon betaald.
Als jij het wil geven moet je dat doen maar snap niks van de redenatie (die nu ineens niet van belang is voor de envelop) gewoon niet helemaal.
Ik ben blij dat de klusmannen extra voorzichtig zijn geweest ondanks dat die voorzichtigheid veel tijd heeft gekost. Als een gevel klapt zijn er natuurlijk meer problemen dan een hogere rekening. Ik mag dan wel vinden dat het klappen van de gevel op rekening is van de aannemer, het gaat er ook om wat de aannemer daar zelf van vindt. Ik zeg niet iets anders in de OP.
Ze hebben hier trouwens goed werk gedaan, inclusief dingen die ze niet hoefden te doen. Morgen nog een hele dag en dan dus klaar, hoop ik.
woensdag 14 december 2016 om 19:15