Geld & Recht alle pijlers

Fooien, wanneer en hoeveel

28-06-2013 22:13 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie hiervan

Vandaag een leuke dag gehad. Vanochtend naar de kapper, er staat daar een fooienpot waar ik plichtsgetrouw 2 euro in gooi. Vanavond met een vriendin een taxi genomen naar een restaurant (anders waaien die dure haren weer door elkaar), kosten ongeveen 21,50, afgerond op 25,00 euro. Toen lekker gegeten, kosten 135 euro, afgerond naar 150,00 euro. Ik ben vandag dus ruim 20,00 euro extra kwijt aan fooien. Heb het niet met vriendin gedeeld omdat ik trakteerde. Ik weet dat dit nu eenmaal algemeen gebruik is maar vind het toch best veel. ik wil niet gierig zijn maar ook niet teveel geven. Wat is normaal?
Royale tips, hoor.

Hoe bepaal je het bedrag van je tip? Zo rond de tien procent?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik geef eigenlijk bijna nooit fooi. Ik geef alleen fooi als ik meer service heb gekregen dan ik verwachtte/verdiende, maar niet wanneer iemand zijn verwachte taak uitvoert.

Na uit eten gaan rond ik meestal af, maar ik geef enkel echt een duidelijke fooi als ik zelf extra onder de indruk was van de bediening.

In landen als Amerika pas ik me wel wat aan, omdat de fooi daar echt deel uitmaakt van het loon.
Ik geef eigenlijk alleen fooien bij horecagelegenheden. Ligt wel geheel aan de service. Een chagrijnige trut in de bediening krijgt niks, maar als ik prettig geholpen word, geef ik toch wel snel zo'n 10%.
I am surrounded by morons
quote:In landen als Amerika pas ik me wel wat aan, omdat de fooi daar echt deel uitmaakt van het loon.In NL ook hoor. Is echt geen vetpot in de horeca. Allemaal minimumlonen.
I am surrounded by morons
quote:Twisted schreef op 28 juni 2013 @ 22:21:

[...]

In NL ook hoor. Is echt geen vetpot in de horeca. Allemaal minimumlonen.In Vlaanderen krijgen de meeste barmensen en obers een redelijk loon.
In de horeca geef ik 10%, voor een taxirit kijk ik een beetje hoe lang deze heeft geduurd, een chagarijn die zn mond niet opendoet krijgt ook minder. En de kapper, tja dat vind ik eigenlijk nog steeds gek
Waarom zou je de kapper een fooi geven? Dan blijf je toch bezig?
Hallo?!
quote:nephthys schreef op 28 juni 2013 @ 22:24:

[...]

In Vlaanderen krijgen de meeste barmensen en obers een redelijk loon.Volgens mij stond dat vroeger ook op de kaart/menu.
quote:nina1966 schreef op 28 juni 2013 @ 22:26:

[...]

Volgens mij stond dat vroeger ook op de kaart/menu.Normaal staat er altijd op een menu 'service en btw inbegrepen'.
Als ik de juiste service krijg dan krijgen ze van mij ook wel een fooi. Vaak laat ik het bedrag dan afronden. (1 a 2 euro).
quote:Twisted schreef op 28 juni 2013 @ 22:21:

[...]

In NL ook hoor. Is echt geen vetpot in de horeca. Allemaal minimumlonen.

Het liefst sjoemelen ze ook nog en krijgt het ( jonge ) personeel geen toeslagen met feestdagen en maken ze ook nog schoon in hun eigen tijd.

Zo'n pizzakoerier die door weer en wind voor drie euro ( als ze het al redden ) je pizza brengt , die mag ook wel een euro'tje.
Behalve vandaag zijn er nog vee meer voorbeelden: de reiseiders na de vakante, gidsen bij een excursie, de krantenjongen aan het eind van het jaar, foienpotten op de balie van een hotel en er zullen er nog wel meer zijn

Ik geef aan alleaal iets maar soms wordt ik die opgestoken handen beu.

Ik heb zelf ook een diensverlenend beroep maar krijg nooit iets (en hoef dat ook niet)
In de horeca geef ik fooi als ik goede service heb gehad. In de taxi als ik me op mijn gemak voelde en de kapper krijgt niks. Wat hij rekent voor een uur bezig zijn met mijn haar en dat maal vier want hij helpt er vier tegelijk, die heeft echt geen fooi nodig. Die verdient een paar honderd per uur.

Dit alles alleen als ik contant betaal. Als ik wil pinnen komen ze meestal met een apparaat waarop het bedrag al is ingevoerd.
Afronden doe ik soms ook. Maar dat is inderdaad 1 a 2 euro.

Maar ga echt geen 15 euro meer geven als fooi.

Bij de kapper al helemaal niet. Dan kan ik overal wel meer geven en ben ik zelf blut.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:annelaure schreef op 28 juni 2013 @ 22:35:

Dit alles alleen als ik contant betaal. Als ik wil pinnen komen ze meestal met een apparaat waarop het bedrag al is ingevoerd.Fooien kun je ook pinnen.
Zo'n buschauffeur, waar de reisleider dan fooi voor op komt halen ( zit je 10 minuten in de bus van het vliegveld naar het hotel ) en die dan - wat zal het zijn - 30 keer 2 euro krijgt; in sommige landen is dat meer dan een maandsalaris. Ik wil best tippen, maar dat vind ik idioot.
quote:nephthys schreef op 28 juni 2013 @ 22:17:

Ik geef eigenlijk bijna nooit fooi. Ik geef alleen fooi als ik meer service heb gekregen dan ik verwachtte/verdiende, maar niet wanneer iemand zijn verwachte taak uitvoert.

Na uit eten gaan rond ik meestal af, maar ik geef enkel echt een duidelijke fooi als ik zelf extra onder de indruk was van de bediening.

In landen als Amerika pas ik me wel wat aan, omdat de fooi daar echt deel uitmaakt van het loon.En dat vind ik kak! Ik verdiende afgelopen zomer, 5,70 per uur netto. (Ik ben 25..) En ik werkte al heel lang, echt heel lang in de horeca.. De fooi maakte juist dat ik aan het eind van de maand rondkwam, ondanks dat ik gewoon volgens jou geld verdien. Om heel eerlijk te zijn, vaste gasten die fooi gaven, daar besteedde ik meer aandacht en tijd aan dan aan de mensen die geen fooi geven. Dan krijg je wat je wil, maar ik ga niet leuk met die mensen doen want het is druk.
Eens met die buschauffeur. Als het verplicht wordt dan hoeft het van mij echt niet.

Echter ik werk in de horeca en natuurlijk ben ik blij met de fooi, is toch een mooi stukje extra salaris.

TO 135 euro voor uit eten gaan is best een behoorlijk bedrag, nu heb je 15 euro fooi gegeven omdat dat zo'n mooi rond bedrag is? Je had ook 5 euro kunnen geven bijvoorbeeld, het gaat meer om de waardering dat je iets geeft.
Iedereen die voor mij persoonlijk klaar staat krijgt een fooi, dus kapper taxi enzo nog wat else
quote:Jurks schreef op 28 juni 2013 @ 23:05:

[...]

En dat vind ik kak! Ik verdiende afgelopen zomer, 5,70 per uur netto. (Ik ben 25..) En ik werkte al heel lang, echt heel lang in de horeca.. De fooi maakte juist dat ik aan het eind van de maand rondkwam, ondanks dat ik gewoon volgens jou geld verdien. Om heel eerlijk te zijn, vaste gasten die fooi gaven, daar besteedde ik meer aandacht en tijd aan dan aan de mensen die geen fooi geven. Dan krijg je wat je wil, maar ik ga niet leuk met die mensen doen want het is druk.

Begrijpelijk hoor, als ik de hele avond veel tijd in de gasten gestoken hebt, zeker als ze met "moeilijke" diëten komen en dan kan er geen fooi vanaf dan is dat echt niet tof.

Moet ik wel bijzeggen dat je echt niet veel verdiende, ik heb mensen in dienst van 25 en die krijgen echt wel meer in de horeca.
Hier zijn typische uurlonen voor de horeca 11euro voor starters barman/ober etc. Startende afwassers rond de 7euro. Mensen met hogere ancienniteit gaan rond de 15-18euro. En +2euro voor zondag/feestdagen, plus nog extra voor nachtwerk.

Vaak krijgt horecapersoneel ook nog een percent van de daginkomst, maar dat hangt van de baas af.

Dus ja, jouw loon is heel laag, maar dat kunnen de gasten natuurlijk niet weten. En ook niet hun probleem om op te lossen eigenlijk.
Ik heb ook in de horeca gewerkt en salaris was echt niet slecht hoor. Fooi die we daar kregen ging trouwens in de fooienpot en werd 1x per jaar een feestje van gegeven. Ik heb die fooi nooit gemist bovenop m'n salaris. Vind het sowieso dom dat een serveerster de fooi zelf zou mogen houden. Niet alleen zij verdient die fooi, mensen 'achter de schermen' (keuken, afwas) net zo hard. Zonder hen is die serveerster niks hoor.

Vind het ook altijd beetje zielig klinken: ik verdien zo weinig dus nen moet maar fooi geven. Je kiest er toch zelf voor om in de horeca te werken? Je wordt toch niet gedwongen? Als je vindt dat je te weinig verdient moet je zorgen dat je ergens anders gaat werken. Maar goed, ik heb ook jaren in de horeca gewerkt, vakantiebaantje, er verdiende er meer dan leeftijdsgenoten in een supermarkt of kledingwinkel.

Als ik fooi geef is dat alleen na een etentje, maar zeker geen 15¤. Bij de kapper absoluut niet.
quote:annelaure schreef op 28 juni 2013 @ 22:35:

In de horeca geef ik fooi als ik goede service heb gehad. In de taxi als ik me op mijn gemak voelde en de kapper krijgt niks. Wat hij rekent voor een uur bezig zijn met mijn haar en dat maal vier want hij helpt er vier tegelijk, die heeft echt geen fooi nodig. Die verdient een paar honderd per uur.

Dit alles alleen als ik contant betaal. Als ik wil pinnen komen ze meestal met een apparaat waarop het bedrag al is ingevoerd.

Dus niet

Ja, als je een eigen zaak hebt kun je bij hoge prijzen lekker binnen lopen. De kapper die jouw haren knipt is over het algemeen niet de eigenaar van de zaak en krijgt echt niet te veel betaalt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
En dat vind ik kak! Ik verdiende afgelopen zomer, 5,70 per uur netto.

Ga ander werk zoeken! Iets wat op een normaal salaris lijkt.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven