Geld & Recht alle pijlers

fouilleren en wetgeving

21-12-2010 23:18 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik heb vast een hele stomme vraag en via google kan ik niet echt duidelijke info vinden (ik ben nogal duf, kan een verklaring zijn ).

Een vriend van mij werd anderhalf uur geleden terwijl hij als enige pasagier in de auto zat aangehouden door de politie. Hij moest meteen uitstappen, papieren laten zien en werd gefoullieerd. Toen hij vroeg waar het fouilleren nodig voor was zeiden ze dat hij maar moest meewerken anders gooiden ze hem wel in de cel. De vriend zegt trouwens dat hij gewoon 30 reed (het was glad) en verder niks aan de hand. Ik was er natuurlijk niet bij maar ken hem als een keurig iemand. Mag dit nou zomaar?
zoals het in het topic is omschreven mag er niet gefouilleerd worden. ik zou een klacht indienen.
Als ze 'n verdachte zoeken dan lijkt 't me logisch dat je mensen die mogelijk er op lijken mag fouilleren. Gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Wees maar blij dat ie verder in orde was (dus geen kapot licht, niet gedronken, gordel om etc.) so no harm done.
In Rotterdam controleert de politie heel nadrukkelijk jonge mannen met een mediterraan uiterlijk die in oude mercedessen rijden. Niet netjes en ook niet zonder vooroordeel, maar het gebeurt wel. Misschien was dat het?

Hij kan ook gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn geweest.

En hij kan iets verzwijgen waardoor zijn aanhouding opeens wel verklaarbaar is.

Je weet het niet. Maar je zou misschien het hoofdkantoor van de politie in jouw regio kunnen bellen om erachter te komen waarom hij staande is gehouden. En dan zou je vriend ook direct een klacht in kunnen dienen wegens intimiderend gedrag ofzo.
quote:Elizaar schreef op 21 december 2010 @ 23:18:

Een vriend van mij werd anderhalf uur geleden terwijl hij als enige pasagier in de auto zat aangehouden door de politie.

Wikipedia:

Een passagier is een persoon die niet actief deelneemt in het verkeer. Een passagier kan in verschillende vervoermiddelen meevaren en -rijden, bijvoorbeeld een bus, trein, vliegtuig of een schip, waarbij deze persoon meestal moet betalen om van die dienst te kunnen genieten. Ook een bijrijder van een auto wordt een passagier genoemd. meerdere passagiers worden binnen de luchtvaart ook wel PAX genoemd.
Lizzl,

Wat jammer dat je mijn post zo opvat!

Ik schrijf namelijk helemaal niet dat ik er bij ben geweest en dat het sowieso zeker is dat er een gegronde reden is waarom vriend aan de kant werd gezet. Er staat ook helemaal niet dat hij zeker iets voor TO heeft verzwegen. Ik zeg alleen dat het wel zo kan zijn: ik weet het niet ik was er niet bij, TO ook niet en hoe vervelend ook... wij allemaal niet.

Jij gaat er vanuit dat het verhaal van vriend van TO klopt. Ik ga er vanuit dat ieder verhaal twee kanten heeft. (volgens mij ben ik trouwens ook niet de enige die aangeeft dat er meer aan de hand zou kunnen zijn)

Onrust zaaien is in mijn ogen iets heel anders, maar soit: verschillende mensen, verschillende definities van begrippen en uitdrukkingen.
Onmiddellijk klacht neerleggen tegen de politie. Preventief fouilleren lijkt dit niet te zijn - als het al zo is, dan moet de agent dat meedelen, en bij preventief fouilleren moet men ook elke auto stoppen en iedereen fouilleren (maar helaas gaat de politie steeds verder in het oprekken van regels, een gevaarlijke trend).

De politie kan fouilleren als ze een duidelijke reden heeft te denken dat er iets niet pluis is. Het spreekt dan ook voor zich dat de politie deze moet kunnen meedelen. Ik raad je vriend dus aan om die reden op te vragen. Overigens heeft hij ook het recht om elke informatie over deze actie binnen enkele jaren uit de politiedatabanken te laten verwijderen (en ook op dit vlak scoort de Nederlandse politie bitter slecht).

Rotterdam werd hier hoger aangehaald - zeker als het daar is zou ik klacht neerleggen. De politie in Rotterdam eigent zich steeds meer bevoegdheden toe, en is uiterst autoritair, zodat de sfeer steeds grimmiger wordt. Je hebt dan ook alle reden om de politie daar te wantrouwen.
De reden dat ze hem staande hebben gehouden (hij is niet aangehouden, dan was hij meegenomen naar het bureau) is je reinste speculatie. je was er niet bij (ik ook niet) dus er is geen zinnig woord over te zeggen.

Wat jouw vriend kan doen is contact opnemen met betreffend korps en vragen naar de chef van de agenten die hem staande hebben gehouden. Waarschijnlijk kan deze persoon de vragen duidelijk beantwoorden. Zijn de antwoorden niet naar je zin/onduidelijk/onvoldoende, leg je een schriftelijke klacht neer.

Je kunt hier echt niets zinnigs over zeggen, je kent maar één kant van het verhaal.

En of dat het hele verhaal is weet je simpelweg niet.
Known to cause insanity in laboratory mice
zucht
Zo vaak gehad dat man (alleen of met mij) van de weg werd geplukt. Gewoon om niks. Zogenaamd een controle, terwijl alle auto's om je heen door mogen rijden. 9 van de 10 keer ben je de enige die eruit gepikt wordt.

Hoezo, controle?

De auto uitkomen, alle papieren erbij, hele inspectie in en onder de auto.

Als je vroeg waarom kreeg je een grote bek.

Als we 100 hadden gereden in een 30km zone, zonder gordels en allebei een joint in de mond, oké.

Of als manlief toch al een kennis van de heren agent was, ook oke.

Maar nee.

Gewoon een jong stel in een opvallende auto.

Een keer werd hij heel vies gesneden door een politie bus, vlak voor ons huis. Hij kon niet eens fatsoenlijk parkeren want hij moest NU de auto uit.

Wat was er aan de hand?

Helemaal niks. Gewoon, even kijken.

Toen de auto nog op mijn vaders naam stond (later overgekocht) heb ik ook vaak moeten bewijzen dat de auto echt van mijn vader was en niet zomaar willekeurig gejat.

Terwijl alle papieren kloppen, je netjes uitlegt dat je de auto van (schoon)papa hebt geleend. Verder geen mankementen aan de auto.

(Als je uitlegde dat het ook niet slim is om zo'n opvallende auto (Amerikaan) te jatten, kreeg je ook een grote mond)

Ik werd er schijtziek van en ben blij dat de auto verkocht is.

Mijn man is geen louche uitziend figuur wat rondjes rijd (reed) in een aftandse pooierbak maar gewoon een hardwerkende verkoper die eind van de werkdag naar huis wou. Om dan steeds om niks van de weg te worden geplukt is een beetje jammer.

Zeker als je allerlei overtredingen om je heenziet, in zekere zin veroorzaakt door de politie zelf omdat ze hun voertuig zo op de weg neerpleuren dat er geen hond meer fatsoenlijk langskan.

En als je dáár dan wat van zegt, moet je helemaal uitkijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven