Geld & Recht alle pijlers

fraude WIA

06-06-2014 20:33 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Een buurvrouw van mij die zit in de WIA uitkering ze is soort van geestelijk niet zo in orde. Echter is dit niet het geval en functioneert zei prima, en werkt zwart daarbij in de avond. Dit is niet de enigste manier waarmee ze fraudeert. Nog meerdere instanties denk aan verzekeringen etc die zei oplicht. Ik kan hier heel slecht tegen en wil dit graag meldde bij het UWV bedrijf. Ik heb helaas niet haar volledige gegevens zoals geboortejaar enz wel naam,straat en postcode is dit voldoende.

Iemand tips zodat de zaak serieus wordt opgepakt want het is een vlotte tante die zich met alles eruit lult. Tips voor eventuele bewijsstukken.

Groetjes.

Voor de mensen die tegen mij gaan uit vallen dat dit niet mijn zaak is mag je vertellen waarom:)...
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo'n hekel aan mensen die zich zo bezig houden met hun buren, dat ze dit soort dingen gaan doen.... zo triest! Laat die vrouw! Je komt echt niet meer zomaar in de WIA terecht, hoor, door een paar artsen (en het UWV) voor de gek te houden). Daarbij mag je werken naast een WIA uitkering. Zal ook wel moeten, want van alleen een WIA kun je helemaal niet leven. Nee, echt niet.
Geen probleem met iemand die fraude meldt. En aangezien het echt niet zo simpel is om een uitkering te krijgen is het ook niet zo dat ze hem zomaar weer intrekken op basis van een melding. Dat gaan ze heus wel uitzoeken.

Heb echt een pesthekel aan mensen die de boel belazeren, meer dan aan iemand die zoiets aan de kaak stelt.

Overigens zou ik het wel anoniem doen. Laf misschien, maar je moet er toch naast wonen en zoiets doet de verhoudingen geen goeds.
quote:aliena1987 schreef op zaterdag 07 juni 2014 02:48 Uhm..ben ik de enige die na het lezen van dit verhaal leest dat je buurvrouw daadwerkelijk wel een psychisch probleem heeft?.. Je buurvrouw vertelt jou hoe zij iedereen oplicht etc. Maybe is dat dan ook wel haar psychische probleem en heeft ze bv super bordeline of iets andersJa, dat denk ik wel. Wij zijn namelijk niet bevoegd om diagnoses te stellen obv een paar regels text.
quote:zoetie schreef op zaterdag 07 juni 2014 04:59 Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo'n hekel aan mensen die zich zo bezig houden met hun buren, dat ze dit soort dingen gaan doen.... zo triest! Laat die vrouw! Je komt echt niet meer zomaar in de WIA terecht, hoor, door een paar artsen (en het UWV) voor de gek te houden). Daarbij mag je werken naast een WIA uitkering. Zal ook wel moeten, want van alleen een WIA kun je helemaal niet leven. Nee, echt niet.Het gaat hier om een vrouw die zelf (zelfs aan de buren) opschept over het feit dat ze de boel oplicht. Dan lijkt mij een onderzoekje van het UWV meer dan geoorloofd.
quote:sabbaticalmeds schreef op zaterdag 07 juni 2014 01:28 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="pejeka in "fraude WIA"" class="messagelink">pejeka schreef op 06 juni 2014 @ 22:29</a>:</b>

[...]

Dat komt dan toch vanzelf boven water en dan heeft buurvrouw toch geen consequenties op dat gebied?

Als ik heel sterk het vermoeden zou hebben dat iemand de boel flest, zou ik het ook melden. Ik bedoel: als ik heel sterke aanwijzingen zou hebben dat iemand ergens ingebroken en gestolen zou hebben, zou ik het ook melden, dus waarom niet als het gaat om diefstal van gemeenschapsgeld? Is stelen van een particulier erger dan stelen van ons allemaal dan?</div></blockquote>WIA is een sociale verzekering en ten tweede kan jij op geen enkele manier hard maken dat iemand op een keuring toneel zou spelen. Als je buurman heeft ingebroken en de nieuwe scooter die ontvreemd is bij de andere buurman staat in de tuin, ja dan heb je een verhaal. Anders niet. Het is ook niet aan TO om het hard te maken, daar mag het UWV zelf onderzoek naar doen. Maar als ik iemand hoor opscheppen over hoe ze het systeem belazerd, dan zou ik daar ook melding van maken.
waarom borderline en geen asps

of ocd-ers, die hebben er ook een handje van

om nog maar niet te spreken over narcisten!
Wat misselijk!

Ze is je buurvrouw en ze komt vaker ‘over de vloer’ bij jou? Naar ik aanneem heeft zij zich niet tegen je zin naar binnen gewrongen terwijl jij de deur trachtte dicht te doen? Je hebt dus minimaal een band van enige vriendschap met haar. Of anders ben je zelf vals bezig geweest door dit voor te wenden. Zij vertelt je, in vertrouwen, want daar mag ze dan vanuit gaan, bepaalde dingen. Nu hou jij het ineens niet meer uit van de heilige morele verontwaardiging en wilt haar gaan verklikken terwijl je ook nog eens niet ècht weet hoe het zit? Onderzoek je eigen motieven eens, voordat je de rol van rechtschapen ‘steunpilaar van de maatschappij’ aanneemt.
Jij weet alles maar niet haar geboorte datum? Dus je weet niet wanneer ze jarig is maar wel dat ze echt écht zwart werkt. Knap hoor.

Ik heb ook een uitkering en ik werk ook! ja echt.

En dat weten ze ook nog en word gewoon keurig afgetrokken van de uitkering. En als ik een tijdje geen inkomsten heb krijg ik een volledige.

De buren kunnen ook wel denken dat ik zwart werk. En ze verdient met een paar uurtjes genoeg om de uitkering uit te stappen? je weet dus ook wat ze verdient blijkbaar....maar niet wanneer ze jarig is. Tja.
quote:nina1966 schreef op zaterdag 07 juni 2014 12:39 Jij weet alles maar niet haar geboorte datum? Dus je weet niet wanneer ze jarig is maar wel dat ze echt écht zwart werkt. Knap hoor.

Ik heb ook een uitkering en ik werk ook! ja echt.

En dat weten ze ook nog en word gewoon keurig afgetrokken van de uitkering. En als ik een tijdje geen inkomsten heb krijg ik een volledige.

De buren kunnen ook wel denken dat ik zwart werk. En ze verdient met een paar uurtjes genoeg om de uitkering uit te stappen? je weet dus ook wat ze verdient blijkbaar....maar niet wanneer ze jarig is. Tja.

Nou, zo raar is dat toch niet, dat je niet de geboortedatum van je buurvrouw weet?

Maar goed, in jouw geval; stel dat iemand jou "verklikt", dan kun je toch heel goed uitleggen hoe de vork in de steel zit? Als jij niks verkeerds doet, dan heb je toch ook niks te vrezen?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-06-2014 16:09
Reden: Ongepaste opmerking
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-06-2014 14:59
Reden: 'quote' verwijderd en offtopic
% gewijzigd
Het is maar wat je stelen noemt, ik ben zo blij dat ik geen vrienden heb die zoals jullie in het leven staan.

Lekker gezellig over de vloer komen bij elkaar, en als je het vermoeden hebt dat je vriend/vriendin iets slecht doet lekker gaan klikken achter haar/zijn rug om, in plaats van eerst de persoon zelf te benaderen dat je wilt dat zij/hij stopt.

Ik heb echt oprecht medelijden met zulkr vriendschappen.
quote:nina1966 schreef op 07 juni 2014 @ 12:39:

En ze verdient met een paar uurtjes genoeg om de uitkering uit te stappen? je weet dus ook wat ze verdient blijkbaar....maar niet wanneer ze jarig is. Tja.Ja joh, TO maakt een heel onzuivere indruk. 'Lastige' vragen beantwoordt zij niet; c.q. stelt zij zichzelf maar liever niet. Lekkere buurvrouw/vriendin om koffie mee te drinken ...
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-06-2014 14:59
% gewijzigd
Ik ken de geboortedatum idd niet van de buurvrouw. Zei die van mij overigens ook niet. Het is niet vertrouwelijk wat ze mij verteld ik hoor van mensen uit het dorp dat ze ze helpt om in zo een uitkering te komen en wat ze daarvoor moeten doen. Dit komt niet uit de lucht vallen hoor. En ik lees helemaal geen lastige vragen hier. Mijn buurvrouw vertelt mij uit haar zelf in gesprekken hoeveel zei verdient voor zwart en dat ze die opspaart voor het buitenland (vakantie). Ik weet ook nog eens dat ze niet mag bijverdienen zei krijgt volledig 100% uitkering. Haar zusje is er ook pas ingerold dankzij haar. Nogmaals dit komt niet hoepla uit de lucht vallen. Ik ga niet iemand verklikken en het leven zuur maken die het niet verdient. Geloof me die WIA uitkering is een extraatje. Jaloers!!? Absoluut niet voor wat.
je "rolt" niet in een WIA. Wat een aanmatigende aanname waarbij iedereen die arbeidsongeschikt is meteen even een stempel "waarschijnlijk oplichter en aansteller" krijgt
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2014 @ 02:43:

je "rolt" niet in een WIA. Wat een aanmatigende aanname waarbij iedereen die arbeidsongeschikt is meteen even een stempel "waarschijnlijk oplichter en aansteller" krijgtInderdaad Meds
quote:veni-vidi-vici schreef op 08 juni 2014 @ 02:02:

Ik ken de geboortedatum idd niet van de buurvrouw. Zei die van mij overigens ook niet. Het is niet vertrouwelijk wat ze mij verteld ik hoor van mensen uit het dorp dat ze ze helpt om in zo een uitkering te komen en wat ze daarvoor moeten doen. Dit komt niet uit de lucht vallen hoor. En ik lees helemaal geen lastige vragen hier. Mijn buurvrouw vertelt mij uit haar zelf in gesprekken hoeveel zei verdient voor zwart en dat ze die opspaart voor het buitenland (vakantie). Ik weet ook nog eens dat ze niet mag bijverdienen zei krijgt volledig 100% uitkering. Haar zusje is er ook pas ingerold dankzij haar. Nogmaals dit komt niet hoepla uit de lucht vallen. Ik ga niet iemand verklikken en het leven zuur maken die het niet verdient. Geloof me die WIA uitkering is een extraatje. Jaloers!!? Absoluut niet voor wat.Braak jij altijd zulk dom gezwets uit?
Wat is daar dom gezwets aan?

Als een buurvrouw schijnbaar open en vrij praat over hoe ze de boel belazerd, dan heb je gewoon ook een morele plicht om daar wat mee te doen. Zulke mensen verpesten het voor de mensen die wel te goeder trouw zijn. Heb jij geen normen en waarden meegekregen in je opvoeding?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-06-2014 15:00
% gewijzigd
quote:sabbaticalmeds schreef op zondag 08 juni 2014 02:43 je "rolt" niet in een WIA. Wat een aanmatigende aanname waarbij iedereen die arbeidsongeschikt is meteen even een stempel "waarschijnlijk oplichter en aansteller" krijgt

Eens met dat er echt wel wat voor nodig is om in de WIA te komen. Daar rol je idd niet even in.

Toch zullen er, bij uitzondering, altijd wel wat mensen zijn die wel door de mazen van het net kruipen.

Die vrouw vertelt het allemaal zelf. Het is geen roddel die heel sneu over haar de ronde doet. Ze schept zelf op dat ze de boel oplicht! Dan lijkt mij een onderzoek naar de rechtmatigheid van die uitkering echt niet zo vreemd.
quote:ay-az schreef op zaterdag 07 juni 2014 13:13 Het is maar wat je stelen noemt, ik ben zo blij dat ik geen vrienden heb die zoals jullie in het leven staan.

Lekker gezellig over de vloer komen bij elkaar, en als je het vermoeden hebt dat je vriend/vriendin iets slecht doet lekker gaan klikken achter haar/zijn rug om, in plaats van eerst de persoon zelf te benaderen dat je wilt dat zij/hij stopt.

Ik heb echt oprecht medelijden met zulkr vriendschappen. In heb oprecht medelijden met mensen die nooit normen en waarden hebben meegekregen. Die gewoon niet snappen dat we de samenleving met elkaar creëren en dat we allemaal een verantwoordelijkheid dragen om het hier goed en veilig te houden
quote:nik44 schreef op 06 juni 2014 @ 20:47:

We gunnen elkaar het licht in de ogen niet, en dat maakt me kotsmisselijk.

Ik gun mensen die vriendelijk de caissiere met een pistool vragen geld af te geven ook altijd van alles. Zij hebben van overvallen immers ook hun werk gemaakt. *sarcasme off*

Oplichters, overvallers, ik heb met allebei niets. En dat heeft niets te maken met dat ik mijn medemens niets gun. Meer iets met normen en waarden. Je licht niet op, je steelt niet. Of dat nu van de buurman of de overheid is, dat maakt voor mij geen verschil.

Ik ben het er wel mee eens dat je eerst heel zeker moet weten of ze het echt oplicht.
quote:zoetie schreef op zaterdag 07 juni 2014 04:59 Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo'n hekel aan mensen die zich zo bezig houden met hun buren, dat ze dit soort dingen gaan doen.... zo triest! Laat die vrouw! Je komt echt niet meer zomaar in de WIA terecht, hoor, door een paar artsen (en het UWV) voor de gek te houden). Daarbij mag je werken naast een WIA uitkering. Zal ook wel moeten, want van alleen een WIA kun je helemaal niet leven. Nee, echt niet.

WIA-uitkeringen zijn inkomensafhankelijk en kunnen een prima inkomen opleveren (als iemand voor die tijd ook een prima inkomen had).

En of je erbij mag / kunt werken, hangt eveneens van de omstandigheden af en de mate waarin iemand arbeidsongeschikt wordt bevonden.
Ik wil net zeggen, WIA krijg je echt niet zomaar...ik bv heb een dossier van 15 cm dik en heb ervoor moeten knokken...En tja liegen is niet echt een typisch Borderline dingetje, alles wordt altijd meteen daarop gegooid. En TO,

Je bent jaloers, kun je wel ontkennen, maar het is zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven