Geld & Recht alle pijlers

Fraude?

09-04-2015 13:52 158 berichten
Een bonnetje. Alleen het woord al. Het woord dat zoveel stof deed opwaaien in Den haag is nu ook

de oorzaak van tumult op het Viva Forum. Mijn suggestie dat een ondernemer wel eens creatief zal zijn met een bonnetje, kwam mij meteen op de titel fraudeur te staan. En iets over karma, al heb ik met dat woord afkomstig van een wildvreemde niet zo veel.

In de praktijk kan het voorkomen dat er een bon(netje) zoekraakt. Of dat zakelijk gerichte uitgaven (t.b.v. personeel, relaties, leveranciers) niet altijd met een bon afgerond worden. Gaan we de ondernemer die het "gat" vult met een dinerkwitantie dan aan de schandpaal nagelen?

Dat vind ik pas onzakelijk. De reacties op het topic "Gierig" en andere zijn dik beneden de maat.

De heer in het forumverkeer is geen dame, zo blijkt.
Wees een whopper?
Heb ik jou ergens van beschuldigd dan?
Ik wijs jou op je insinuaties, die je lekker in het algemeen rondslingert, maar die aan hooguit twee mensen op dit topic gericht kunnen zijn. En nu ga ik wat anders doen, welles/nietes is niet zo mijn ding. Dag!
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 19:48:

Ik wijs jou op je insinuaties, die je lekker in het algemeen rondslingert, maar die aan hooguit twee mensen op dit topic gericht kunnen zijn. En nu ga ik wat anders doen, welles/nietes is niet zo mijn ding. Dag! dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 17:44:

[...]



Dat zal best, in het echt maak ik zo'n opmerking ook nooit, maar daar word ik ook niet zo aangevallen, gescandeerd en als misdadiger neer gezet over zoiets onbenulligs. Kan het blijven roepen, maar het blijft me verbazen hoe de reacties en de denkwijze hier totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.





Hoezo die verbazing. Jij en jouw omgeving staan toch niet voor "de waarheid". Mijn waarheid is nog steeds dat ik geen privékosten declareer als zakelijke kosten. En als je dat niet wil geloven zoals bij handigmetgeld, zoals de waard is misschien?



Op een forum krijg je nu eenmaal weerwoord, en als je dat als aanval opvat....



Je zegt behoorlijk aanmatigende dingen. Het is bv. niet aan jou om te zeggen wanneer iemand wel of niet haar/zijn mening mag geven, het is nog steeds een openbaar forum.



Dat gemuts over het reageren in de werkgever's tijd, een behoorlijk zwaktebod. Forummers hoeven geen tekst en uitleg aan jou te geven over hun forumtijden. Misschien is het niet tot je doorgedrongen dat niet iedereen tussen 9 en 5 werkt, 5 dagen in de week.
Als er moreel gezien ruimte is om met bonnetjes te schuiven binnen een bedrijf dan wordt er in no time met meer geschoven. Dan vervagen grenzen. Dat tast uiteindelijk de integriteit en naam van een bedrijf aan, en dat tast het voortbestaan en de winstgevendheid aan. Dus is het beter om daar zo weinig mogelijk ruimte voor te laten, vanaf het begin en bij de bron. Niet in de laatste plaats omdat dat het gemakkelijkst te controleren is.



Toevallig had ik het laatst met een aantal conculega's en klanten over declaratiegedrag. Het werd me al snel duidelijk dat bij een beetje ruimte de grenzen razendsnel en moeiteloos verschuiven.



En dan heb ik het niet eens over grenzen van fraude, maar dan heb ik het over grenzen mbt integer en ethisch gedrag. Gebrek aan integriteit en totaal onethisch gedrag hoeft helemaal niet strafbaar te zijn of tot meetbare fraude te leiden, maar het leidt eigenlijk wel altijd tot het benadelen van anderen. En wat je geeft is wat je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 14:52:

[...]



Hoi.



Allicht dat ik me gisteren ook wat mee liet slepen, maar op een gegeven moment zag ik het licht en dacht ik "Ach, het blijft Internet hé?". Ik vond het aan een kant wel grappig om te zien hoe de discussie zich ontwikkelde (en nu nog steeds aan de gang is, zo te zien). Er wordt nu zelfs klakkeloos van onterechte insinuaties of speculaties uit gegaan die linea recta uit de duimen van het moraalriddersgilde zijn gezogen. Zo zou ik nu ook al bonnetjes declareren die ik niet eens zelf betaald heb (hoi "swimkim"), zou ik een stinkend rijke ondernemer met een dikke audi onder m'n reet zijn, en ga zo maar door. Ja, zo kan ik ook 'discussiëren'.



Ik weet wel beter, de situatie op dit forum en het internet komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. En van die gefrustreerde typetjes die mij zonder pardon neerzetten als crimineel of fraudeur met gebrek aan moreel besef, mag ik alleen maar hopen dat ze in het dagelijks leven niet zo overtrokken op zaken reageren en zaken uit hun verband trekken. Zijn ze 'in het echt' ook zo, dan heb ik al medelijden met hun vrienden, familie en buren.



Dat gezegd hebbende, blijf ik er bij. Over hetgeen dat jij als ondernemer mag aftrekken is de fiscus zelf vaag; het is een groot grijs gebied. En elke ondernemer declareert wel eens iets waarvan het discutabel is of het zakelijk aftrekbaar is. Neem een tas boodschappen bij de Makro, of een etentje, enzovoorts. We hebben het nota bene over tientjeswerk, dat in schril contrast staat met de (tien)duizenden euro's die je als beetje ondernemer mag inleveren in het kader van belastingen.



Ten slotte, en dat vroeg ik mij gisteren al af, die lui die het zo immoreel vinden dat ik 'steel' van de maatschappij/staatskas door mijn mogelijke onterechte declaraties van enkele tientjes, hoe veel daarvan zullen in de baas zijn tijd zitten te internetten? Of nog erger, hoe veel daarvan zitten werkloos thuis en hangen aan een financieel staatsinfuus waar ik zo veel aan mag bijdragen? Gisteren zag ik meermaals de smoes "ik heb vandaag een vrije dag" voorbij komen, maar ook vandaag zie ik een handjevol van dezelfde mensen wéér al te fanatiek onder werktijd hun frustraties uiten op het Viva forum.



Grapjas dat je bent. Ik refereerde aan het voorbeeld dat opa en oma het eten betaalde en diegene het bonnetje wou hebben om af te trekken. Ik heb jou daar nooit bij genoemd. Alleen dat jij dat blijkbaar normaal vind.

En dat is fout!
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55:

[...]



Allemaal heel stoer en nobel, maar ik zie jou in werkelijkheid heus niet een grote smoel opzetten tegen je werkgever omdat jij het niet eens zou zijn met een van zijn/haar declaraties. En laat me raden, jij hebt nu óók een vrije dag zeker?





[...]



Ik wil überhaupt niet eens begrippen als moreel/immoreel in deze futiele discussie mengen, maar als we het dan toch op aandringen van een paar paniekzaaiers gaan doen: ja, iemand die netto uiteindelijk maar een kwart (of nog minder) aan de staatskast en dat morele totaalplaatje bijdraagt van wat ik bijdraag, moet niet zo'n praatjes hebben. Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.



Hahahaha, lach me kapot hier. Je bent zelf degene met praatjes. Prima dat jij zo'n moraal hebt. Maar je fraudeert gewoon. Punt.

Je hebt er zelf voor gekozen om ondernemer te zijn. Daar hangen regels aan. Dan moet jij veel belasting betalen (dan komt er ook genoeg binnen, ik zeg niet dat je dan genoeg overhoud). Maar je neemt zelf die risico's. Dan nu niet huiliehuilie gaan doen.
quote:swimkim schreef op 09 april 2015 @ 23:30:

[...]





Grapjas dat je bent. Ik refereerde aan het voorbeeld dat opa en oma het eten betaalde en diegene het bonnetje wou hebben om af te trekken. Ik heb jou daar nooit bij genoemd. Alleen dat jij dat blijkbaar normaal vind.

En dat is fout!

En als reactie daarop, Impossible, als je je dus blijkbaar aangesproken voelt ( want anders reageer je niet zo gevoelig) is het kennelijk normaal om dan blind om je heen te gaan schoppen en van alles erbij te halen wat niet ter zake doende is in de discussie ( werkloosheid, vrije dagen, belasting afdragen) en daarmee zoveel mogelijk mensen proberen te raken.





Feit blijft dat je zelf donders goed weet of je fraudeert of niet. En dit zeg ik in zijn algemeenheid. Niet aan jouw adres, dus het is absoluut geen beschuldiging naar jou toe.

Als je met bonnetjes schuift om een gat te vullen en je weet al dat het niet in de haak is dan is dat gewoon fraude. Ook als je belasting afdraagt. Ook als je het niet eens bent met ons sociaal stelsel. Ook als je het kut vindt dat een ander vrij heeft op de eerste zonnige dag. Ook als je in de baas zijn tijd forumt. En ook als je dat niet doet.

Het maakt nl niets uit.

Hoe je ( weer in zijn algemeenheid dus voel je hierin niet aangesproken) dat voor jezelf goed praat of verantwoordt is helemaal aan jezelf.

Maar de wet ziet het als fraude. Ook als een ander het ook doet.....
Alle reacties Link kopieren
als je de spelregels in je eigen voordeel gaat uitleggen, kun je beter op een andere partij stemmen, niet dit verongelijkte gedoe.
anoniem_61394 wijzigde dit bericht op 10-04-2015 00:46
Reden: ook al ben ik een trotse ambtenaar, toch maar weggehaad voor mijn eigen veiligheid (sorry, er bestaan rotzakken)
% gewijzigd
quote:Guinnevere schreef op 10 april 2015 @ 00:41:

als je de spelregels in je eigen voordeel gaat uitleggen, kun je beter op een andere partij stemmen, niet dit verongelijkte gedoe.

Hebben we geen thumbs up smiley?

Dan maar zo

Ik baal ervan, dat belasting betalen. Ik had liever alles lekker zelf gehouden maar het is nu eenmaal zo. En het zorgt ook voor ons sociale vangnet, voor de zwakkeren in de samenleving en voor allerlei andere zaken zoals bereikbaarheid en onderhoud aan de ons o zo gewaardeerde gemaksmaatschappij.

Wat diegenen die kritiek hebben op, of steken onder water geven aan, diegenen die gebruik maken van ons vangnet weleens vergeten is dat iedereen een vingerling verwijderd is van afhankelijkheid.

En degene die beweert dat dat niet zo is; kijk eens om je heen zou ik zeggen.

En kijk eens goed. Wees niet zo snel met je oordeel over mensen die je op een doordeweekse dag buiten op straat ziet. Of online ziet. Of iets anders ziet doen dan jij op dat moment van hen verwacht.

Iemand kan doodziek, werkeloos of net uit de nachtdienst zijn. Of écht gewoon een welverdiende vrije da hebben





Edit; je hebt net je tekst aangepast, maar je weet zelf wel waarom ik cheer denk ik he?
Alle reacties Link kopieren
tnx wopper.
Alle reacties Link kopieren
Vinden jullie je parkeerkaartje doorgeven fraude? Dat schijnt ook niet te mogen...
die ik wilde bestaat al...
quote:attribuutje schreef op 10 april 2015 @ 07:42:

Vinden jullie je parkeerkaartje doorgeven fraude? Dat schijnt ook niet te mogen...

Ik vind het stom dat het niet mag, maar als het inderdaad bij de wet verboden is dan ben je in overtreding. Net als parkeren op een invalidenparkeerplek.

Het ene vind ik alleen asocialer dan het andere.

Maar het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat erom of het mag of niet.

Gelukkig is het zo simpel en is er - in veel gevallen, en nu dus ook in geval van parkeerkaartje- geen ruimte voor mening of interpretatie.

Je bent in overtreding, ook als je niet gepakt of bekeurd wordt. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Alle reacties Link kopieren
Parkeren op een invalideplek is asociaal, een kaartje doorgeven vind ik een vriendelijk gebaar. Maar oké, fraude dus.
die ik wilde bestaat al...
quote:attribuutje schreef op 10 april 2015 @ 08:09:

Parkeren op een invalideplek is asociaal, een kaartje doorgeven vind ik een vriendelijk gebaar. Maar oké, fraude dus.Ja helaas.....
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55:

[...]



Ik wil überhaupt niet eens begrippen als moreel/immoreel in deze futiele discussie mengen, maar als we het dan toch op aandringen van een paar paniekzaaiers gaan doen: ja, iemand die netto uiteindelijk maar een kwart (of nog minder) aan de staatskast en dat morele totaalplaatje bijdraagt van wat ik bijdraag, moet niet zo'n praatjes hebben. Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.



Maar, maar, maar.... Als je dit meent, dan betekent dat dus dat hoe meer je verdient, hoe meer praatjes je mag hebben? En hoe meer je dus mag 'pakken wat je pakken' kunt? (1% van een hoog jaarinkomen of een hoge jaaromzet is namelijk best veel)



Ik dacht dat we in een democratie leefden, waarin iedereen in ieder geval een gelijke stem heeft. En daarnaast moet iedereen zich aan dezelfde wet houden. Toch jammer dat mensen die meer belasting betalen vinden dat ze alleen om die reden zichzelf boven de wet mogen plaatsen.



Ik denk dat de kredietcrisis eerder daardoor is ontstaan dan doordat niet iedereen dezelfde 'pakken at je pakken' kunt instelling heeft...
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55:

[...]



Allemaal heel stoer en nobel, maar ik zie jou in werkelijkheid heus niet een grote smoel opzetten tegen je werkgever omdat jij het niet eens zou zijn met een van zijn/haar declaraties. En laat me raden, jij hebt nu óók een vrije dag zeker?





[...]



Ik wil überhaupt niet eens begrippen als moreel/immoreel in deze futiele discussie mengen, maar als we het dan toch op aandringen van een paar paniekzaaiers gaan doen: ja, iemand die netto uiteindelijk maar een kwart (of nog minder) aan de staatskast en dat morele totaalplaatje bijdraagt van wat ik bijdraag, moet niet zo'n praatjes hebben. Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.De definitie van fraude: oplichting door het vervalsen van de administratie of het niet nakomen van de regels. De regels zijn dat je alleen zakelijke kosten, als zakelijke kosten declareert. En die regels gelden net zo goed voor mensen die relatief veel bijdragen aan de staatskas. En gelukkig leven we in een land waar rechten niet afhankelijk zijn van het inkomen. Bovendien heb ik zo het vermoeden dat de mensen die hier zeggen dat onjuiste kosten declareren gelijk is aan fraude plegen, zelf ook aardig wat bijdragen aan de staatskas.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Definitie van fraude door Schöndorff, geleerd aan elke eerstejaars die iets met economie of recht doet: "Gedragingen in strijd met de wet, die zijn gericht op het behalen van financieel voordeel door het geven van een valse voorstelling van zaken, bijv. met het doel te betalen belasting te beperken (belastingfraude) of ten onrechte een inkomensoverdracht te ontvangen (misbruik van sociale zekerheid)."



Een (deels) prive bonnetje aftrekken valt toch echt onder die definitie. Of iemand het moreel kan verantwoorden of niet, en of je het 'immoreel' mag noemen, daar zou je over kunnen discussieren, maar niet over of het fraude is, dat is gewoon een feit.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
De reacties op het topic "Gierig" en andere zijn dik beneden de maat.

De heer in het forumverkeer is geen dame, zo blijkt



Zooo, jij durft, met je denigrerend gedrag in dat topic....
Wat een sneu topic eigenlijk. Ik lees vooral een hoop argumenten die geen steekhouden, scheve vergelijkingen en er wordt van alles bijgehaald wat nergens mee te maken heeft. Misschien heb je wel gelijk als je harder gaat schreeuwen!
Alle reacties Link kopieren
Tegen wie heb je het?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Tegen de To.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk smalltalkxpert. De kans dat je gepakt wordt is erg klein en als je gepakt wordt, je schouders ophaalt en belooft dat je voortaan beter op je bonnetjes zal letten, krijg je alleen een naheffing. Ieder jaar dat het lukt bespaar je dus gewoon belasting.



Bovendien, als jij de belastingdienst niet tilt, dan doet een ander het wel. Als je ziet waar al ons belastinggeld blijft hoef jij je wat mij betreft niet schuldig te voelen over wat belastingkorting.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet om waar het belastinggeld heen gaat, maar waar het vandaan komt. Als mensen 'de belastingdienst tillen', dan moet de rest gewoon meer betalen. Goeden die onder de slechten lijden. Ordinaire diefstal, kun je het ook noemen.



Als je wil dat de overheid minder uitgeeft moet je op de juiste partij stemmen of zelf de politiek ingaan. Niet je medeburgers naaien.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven