Geld & Recht alle pijlers

gaatje gemist door tandarts... hoe zit dat qua rekening?

06-10-2010 17:03 32 berichten
Ik ben begin september naar de tandarts gegaan voor controle. De laatste maanden heb ik medicijnen gebruikt die niet zo goed zijn voor mijn gebit en ik had dan ook een gaatje. Daarbij had ik op de foto's ook nog een lekkende vulling. Mijn tandarts laat je normaliter terugkomen voor behandeling ipv dat tijdens de korte controle te doen.

Dus vorige week werd alles netjes dichtgemaakt.

Maar nu voel ik vandaag opeens een nieuw gaatje aan de andere kant! Ook als ik met een spiegeltje kijk, zie ik het gewoon zitten.

Grrr, moet ik weer terug.

Ik neem aan dat dit toch echt wel op de foto's zichtbaar had moeten zijn, ik kan het nu met een spiegeltje zien en mijn tong op vacuum zuigen zeg maar.....

Moet de tandarts mij tegemoet komen als het blijkt dat het inderdaad een gaatje is? En wat is redelijk om af te spreken qua kosten?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je nog een extra gaatje hebt!

Ik denk dat er qua kosten geen verschil zit in het tijdstip van vullen. Mijn tandarts rekent een bepaald bedrag per gat. Misschien hangt het nog af van de grootte van het gat hoe duur het is, maar dat weet ik niet.
Weet je zeker dat het een gaatje is? Ik zie wel eens vaker vage dingen aan mijn gebit terwijl de tandarts altijd lyrisch is over de goede staat van mijn gebit! Niet alles wat lijkt op een gat is blijkbaar een gat.
Iedere keer als ik bij de tandarts kom, dan vind hij wel wat. Ik ga hem toch niet aansprakelijk stellen dat hij dat de vorige keer niet in 1x verholpen heeft?
JohnnyCake; die laatste zin...
This is not kosher!
Waarom zou hij je tegemoet moeten komen?

Hij gaat het alsnog vullen en je betaald dan wat je normaal ook zou betalen.

Ik zou zelf alleen twijfelen aan de tandarts als hij zoiets over het hoofd ziet (deskundigheid).
quote:Boarn schreef op 06 oktober 2010 @ 17:11:

Iedere keer als ik bij de tandarts kom, dan vind hij wel wat. Ik ga hem toch niet aansprakelijk stellen dat hij dat de vorige keer niet in 1x verholpen heeft?

Nou ik snap het wel hoor. Het is toch raar als je 1 maand later ineens een gaatje hebt, die je zo kunt zien?

Wat wil je verhalen? Als je éxtra kosten maakt nu doordat je nu wéér terug moet ten opzichte van het in 1 keer alles vullen (als dat mogelijk was geweest), dan kun je wel proberen om die meerkosten op de tandarts te schuiven. Ik zou even overleggen met hem; ik vind dat hij zich wel redelijk zou moeten opstellen.
het kost mij een halve dag vrijnemen...

Ik ben echt erg fan van mijn tandarts over het algemeen, zit er al jaren en hij is ontzettend aardig en tot nu volgens mijn oordeel ook deskundig, maar ik werk niet in de buurt...

Maar ik vind het nogal lullig dat ik nu voor de derde keer terugmoet, terwijl het volgens mij (en ja, dat weet ik niet zeker, daar kom ik pas bij controle achter) vorige week al zichtbaar was en anders wel op de foto's van een paar weken geleden.
Iedereen kan weleens iets missen toch, Hadda. Om dan meteen zijn deskundigheid in twijfel te gaan trekken vind ik wat overdreven.

Trouwens in "je betaald" hoort de d een t (betaalt) te zijn
Dat je er zoveel tijd aan kwijt bent is wel vervelend. Je kan een compromis met hem proberen te sluiten dat je niks/maar een deel ofzo hoeft te betalen. In ieder geval even uitzoeken hoe het met de foto zit. Dan kan je daarna weer verder kijken toch?
Ik vind niet dat ze het vorige week hadden moeten zien; logischerwijs zijn ze gefocust op het dichtmaken van je het andere gat en de lekkende vulling, niet op het controleren van je gebit. En zelfs al hadden ze het dan geconstateerd, dan hadden ze geen tijd ingepland om die ook nog dicht te maken.

Op de foto's lijkt me dan wel weer redelijk.

Tja en ik vrees dat je geen reistijd/werkuren in rekening kunt brengen. Zou het wel zeker met je tandarts bespreken want het is wel heel vervelend.
Jammer van de overlast voor jou, maar de tandarts is hier niet aansprakelijk voor. Op de dag van de controle kan het zijn dat er nog niets te zien was, bekijken jullie de foto's die er gemaakt zijn eens en kijk of je daar al iets op zag. Als je voor het maken van de vullingen terug moest komen is het niet logisch dat de tandarts je gebit weer nakijkt.
Niet alle gaatjes hoeven te worden gevuld. Als een gaatje klein is dan wordt er vaak gewacht tot het groter wordt. Kleine gaatjes gaan vaak vanzelf weer dicht.
Grondig nakijken is wat overdreven, maar die van mij werpt toch altijd nog wel een blik op de rest van het gebit.

De laatste keer kwam ik voor 1 vulling en zijn het er 2 geworden.
quote:Wintermuts schreef op 06 oktober 2010 @ 17:18:

het kost mij een halve dag vrijnemen...

Als het acuut is, en dus niet kan wachten, dan valt het onder calamiteitenverlof. In dat geval hoef je er geen vrije dag voor op te nemen. Als het in te plannen is, dan hangt het van je CAO/werkgever af of je er vrij voor kunt krijgen.

Overigens, als je geen enorme pijn voelt terwijl je wel iets ziet vraag ik (als enorme leek) me af of het een gaatje is, of toch iets anders. Maar dat moet je inderdaad maar aan de tandarts vragen.
Het lijkt me sterk als ze hier calamiteitenverlof voor kan opnemen...
quote:Ikbenelfje schreef op 06 oktober 2010 @ 17:33:

[...]

Als het acuut is, en dus niet kan wachten, dan valt het onder calamiteitenverlof. In dat geval hoef je er geen vrije dag voor op te nemen. Als het in te plannen is, dan hangt het van je CAO/werkgever af of je er vrij voor kunt krijgen.

Overigens, als je geen enorme pijn voelt terwijl je wel iets ziet vraag ik (als enorme leek) me af of het een gaatje is, of toch iets anders. Maar dat moet je inderdaad maar aan de tandarts vragen.CAO of niet: ik moet wel iemand van mijn collega's vragen mijn dienst over te nemen. Calmiteitenverlof voor een tandartsbehaneling is ook wel schromelijk overdreven, je krijgt er geloof ik wel een uur vergoed voor oid, maar het is bijna een uur rijden vanaf mijn werk (ik woon tussen werk en tandarts in, juist omdat ik zo'n fijne tandarts heb, ben ik niet gaan zoeken naar eentje die wat dichterbij mijn huis zit)
Laatste keer dat ik voor controle naar de tandarts ging, was ik ervan overtuigd dat ik een gaatje in een groef aan de buitenzijde van mijn kies had zitten. Rond en bruin lijkt mij een gaatje, maar volgens de tandarts was dat helemaal niets.

Het hoeft dus niet per se een gaatje te zijn! Misschien eerst even bellen en vragen of er nog een keer goed naar de foto gekeken kan worden?
quote:Zwup schreef op 06 oktober 2010 @ 17:30:

Grondig nakijken is wat overdreven, maar die van mij werpt toch altijd nog wel een blik op de rest van het gebit.

De laatste keer kwam ik voor 1 vulling en zijn het er 2 geworden.

Dat lijkt me ook normaal.

Dadelijk moet ik misschien zelfs twee keer komen: eerst om te kijken of het een gaatje is en zometeen ook nog om het te laten behandelen Ja dag.... dat gaat wel heel ver.

Ik moet ze morgen maar eens bellen en overleggen wat handig is.

Mijn tandarts rekent trouwens wel kosten per verdoving: doet ie twee gaatjes in een keer, dan betaal je volgens mij maar een verdoving...
quote:Wintermuts schreef op 06 oktober 2010 @ 17:40:

[...]

Dat lijkt me ook normaal.

Dadelijk moet ik misschien zelfs twee keer komen: eerst om te kijken of het een gaatje is en zometeen ook nog om het te laten behandelen Ja dag.... dat gaat wel heel ver.

Ik moet ze morgen maar eens bellen en overleggen wat handig is.

Mijn tandarts rekent trouwens wel kosten per verdoving: doet ie twee gaatjes in een keer, dan betaal je volgens mij maar een verdoving...

Das niet waar hoor

Je gebit is verdeeld in 6 sextanten, als het gaatje in hetzelfde sextant valt betaal je voor 2 gaatjes maar 1 verdoving.

En anders gewoon 2

Ik denk dat je weinig kans maakt op korting op je rekening hoor.

Een tandarts controleert en echt niet alles is zichtbaar op een foto.

Met name oppervlakkige gaatjes zie je daar niet op.

Het kan zo zijn dat het gaatje wat jij denkt te helpen een aantal weken geleden nog niet eens een gaatje was....

En het kan ook gewoon een klein defect in het glazuur te zijn

Precies wat al eerder gezegd is...iets waarvan jij denkt dat het een gaatje is, hoeft niet per definitie een gaatje te zijn

STEL:

IK breng mijn auto voor een beurt

Alles netjes nagelopen en dik in orde

Twee weken later krijg ik een lekke band...

Dacht je werkelijk dat ik korting zou krijgen bij de garage omdat er twee weken geleden nog niets mis was met de band?

Dacht het niet....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hoeft inderdaad niet altijd een gaatje te zijn. Ik heb ook iets aan de binnenkant van een kies waarvan ik dacht zeker te weten dat het een gaatje was. Ik voel het gewoon met mijn tong en met een spiegeltje zie ik ook dat het een beetje bruin is. Ik heb dit al heel lang. Mijn oude tandarts zei er nooit wat van, ook als ik vroeg wat het was, was het volgens hem nooit een gaatje.

Inmiddels heb ik al ruim 3 jaar een vriend die zelf tandarts is en ik heb hem eens grondig laten kijken, maar volgens hem is het ook echt geen gaatje. Hoeft niets aan gedaan te worden. En mijn eigen vriend kijkt daar voor mij speciaal wel extra goed naar.

Dus ben benieuwd of je tandarts straks zegt dat je een gaatje hebt.
De enige extra kosten die jij maakt aan de tandarts is 19,50! Valt best mee dacht ik zo! Per gaatje komen er extra kosten bij voor vullen verdoven bla bla wat je nodig daarvoor heb. Beetje verzekering vergoed dit gewoon!
¤19.47 om precies te zijn
Dat verschiult per tandarts hoor.

Bovendien: vrijnemen en benzinekosten moet ik wel zelf betalen... best klote.
Nou nee hoor, de kosten voor een incidenteel consult (C13) zijn bij de NMT vastgelegd....en dat is ¤19.47

Nou ja....dan ga je toch niet?

Ben je het niet eens met mijn autobanden vergelijking?

Want daar ben ik namelijk wel benieuwd naar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven