Geld & Recht alle pijlers

Gas en licht worden veel duurder

14-05-2012 10:31 32 berichten
Huishoudens gaan volgend jaar ongeveer 8 procent meer betalen voor elektriciteit en gas. Het gaat om 160 tot 170 euro per huishouden.

Dat meldt het AD vandaag. De krant schrijft de verhoging toe aan verschillende oorzaken.

Stijging van de gasprijs, per 1 juli, zorgt er al dit jaar voor dat huishoudens ruim 30 euro meer kwijt zijn. De stijging van het btw-tarief naar 21 procent, per 1 oktober, kost gemiddeld nog eens 35 euro extra.

Daar komen verschillende andere tariefstijgingen bij. Ook het aansluiten van verschillende nieuwe elektriciteitscentrales moet de netbeheerder Tennet doorberekenen aan de consument. De Consumentenbond waarschuwde er eerder al voor dat dat tot 40 euro extra per jaar met zich kan meebrengen

UIt AD.nl

En er komt nog meer bovenop de extra bezuinigingen die er volgend jaar aankomen.
Waarvan akte.
Alle reacties Link kopieren
maakt voor mij niet uit heb 3 jaar vaste prijs
Als 160 euro 8 prcent van het totaal is, zou ik nu op jaarbasis dus 2000 euro aan mijn gas en elektra betalen? Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik kom daar niet aan. Ook met 8% er bij kom ik daar niet aan. Goddank.

Overigens betaal ik meer aan transport en aan de netwrkbeheerder, dan mijn hele gas- en elektrarekening bij elkaar.
Ik verbruik niet zoveel, 8% bij mij zou 91.09 per jaar zijn. Maar dan heb ik wel de 8% over de hele jaar nota genomen. ( dus incl transport etc) Ik heb overigens geen gas in huis, kook elctrisch en heb stadsverwarming ) Dus de verhoging zal wel meevallen, gaat het niet elk jaar in januari en juli omhoog??
alles wordt duurder,dus gas en licht ook.bezuinigen kan altijd nog wel wat,maar eens is de rek er uit en wat dan?
Er is een verschil tussen bezuinigingen en lastenverzwaring.

Het enige wat ik zie gebeuren is het laatste, eerlijk gezegd.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 14 mei 2012 @ 11:19:

Het enige wat ik zie gebeuren is het laatste, eerlijk gezegd.ik bedoel zelf bezuinigen.dat kan hier nog wel wat,maar het houdt een x op.juist omdat er lastenverzwaringen aan komen.
quote:Maleficent schreef op 14 mei 2012 @ 11:19:

Het enige wat ik zie gebeuren is het laatste, eerlijk gezegd.

Het algemene BTW-tarief wordt in oktober 2012 met twee procentpunt verhoogd. Dit leidt tot

extra belastinginkomsten van 4 mld in 2013. Dit wordt vanaf 2013 in toenemende mate

gecompenseerd door een lagere inkomstenbelasting, in het bijzonder voor werkenden met een

lager inkomen. Het samenspel van deze maatregelen leidt een aanzienlijke budgettaire

besparing op korte termijn, en draagt bij aan een sterker belastingstelsel en een beter

functionerende arbeidsmarkt op middellangetermijn.

Deze lastenverzwaringen worden wel gecompenseerd voor de mensen die het nodig hebben. Over deze dingen hoor je de kranten helaas niet. De Nederlandse economie zal nooit herstellen op deze manier. Angstzaaiende berichten. Mensen worden bang gemaakt en potten al hun geld op.

Lees de berichten in de krant, kijk naar het journaal. We worden helemaal gek gemaakt.

Jammer, dit veroorzaakt een dermate grote onrust en paniek, niet evenredig aan de feiten.

Les 1 in hoe maak je een economie kapot?

Paniekzaaien.
Gelukkig heb ik het voor drie jaar vastgezet waarvan nog twee te gaan.
Haal eens de btw en de energiebelasting eraf dan zie je dat het bijna een derde is van de totaal prijs per jaar.
quote:Atelier_madame schreef op 14 mei 2012 @ 12:07:

Gelukkig heb ik het voor drie jaar vastgezet waarvan nog twee te gaan.Maar dan zal het toch voor mensen die het vastgezet hebben ook duurder worden, het is immers de BTW die omhoog gaat, en dat staat los van de prijs van het gas en of electra.
quote:sinaasappellikeur schreef op 14 mei 2012 @ 12:06:

[...]

Het algemene BTW-tarief wordt in oktober 2012 met twee procentpunt verhoogd. Dit leidt tot

extra belastinginkomsten van 4 mld in 2013. Dit wordt vanaf 2013 in toenemende mate

gecompenseerd door een lagere inkomstenbelasting, in het bijzonder voor werkenden met een

lager inkomen. Het samenspel van deze maatregelen leidt een aanzienlijke budgettaire

besparing op korte termijn, en draagt bij aan een sterker belastingstelsel en een beter

functionerende arbeidsmarkt op middellangetermijn.

Deze lastenverzwaringen worden wel gecompenseerd voor de mensen die het nodig hebben. Over deze dingen hoor je de kranten helaas niet. De Nederlandse economie zal nooit herstellen op deze manier. Angstzaaiende berichten. Mensen worden bang gemaakt en potten al hun geld op.

Lees de berichten in de krant, kijk naar het journaal. We worden helemaal gek gemaakt.

Jammer, dit veroorzaakt een dermate grote onrust en paniek, niet evenredig aan de feiten.

Paniekzaaien.Hear hear!
De energieprijzen stijgen (bijna) ieder jaar. De BTW verhoging zal er dit jaar idd een schepje bovenop doen.

Waarom deze paniek nu hier? Heeft iemand het concept stabiliteitsprogramma wel gelezen of gaat iedereen echt alleen af op de artikelen in de krant?

quote:priempje schreef op 14 mei 2012 @ 10:45:

maakt voor mij niet uit heb 3 jaar vaste prijsDat is niet geldig voor netwerkgebruik en btw verhoging.
quote:sinaasappellikeur schreef op 14 mei 2012 @ 12:06:

[...]

[

Paniekzaaien.

Gecompenseerd? Hoe dan? Waarmee dan?

de 400 eigen bijdrage is voor iedereen geldig, en de hogere premie's voor de verzekeringen ook, de btw verhoging is ook voor iedereen geldig.
Ja naar die compensatie ben ik dan ook wel benieuwd
quote:redband schreef op 14 mei 2012 @ 13:08:

[...]

Gecompenseerd? Hoe dan? Waarmee dan?

de 400 eigen bijdrage is voor iedereen geldig, en de hogere premie's voor de verzekeringen ook, de btw verhoging is ook voor iedereen geldig.

Dat staat in het stuk wat je NIET hebt gequote. Maar ik plak het met liefde nogmaals.

Wat belangrijk is in deze, is dat het hier gaat om speculaties. Het gaat over een CONCEPT.

De overheid is er echt niet bij gebaat wanneer iedereen een persoonlijk faillissement gaat aanvragen.

Ik zeg niet dat iedereen het beter gaat krijgen volgend jaar, maar de manier waarop er nu in de media wordt omgegeaan met dit concept is naar mijn idee niet juist.

In de gezondheidszorg worden maatregelen genomen om de stijgende AWBZ-kosten te

beperken, zullen mensen meer gaan bijdragen aan de stijgende kosten (waarbij lage inkomens

voor het eigen risico een compensatie ontvangen via de zorgtoeslag) en worden scherpe

afspraken gemaakt met instellingen.

lager inkomen
Eerst zien dan geloven, kom nou, het inkomen stijgt nooit zo hoog mee als de verhogingen.

Of geloof jij het wel.
Ja das fijn en wat is dan een lager inkomen ??

Dus wie krijgt er dan compensatie ?

Ik waarschijnlijk niet dus ..
Net zoals jullie heb ik ook de wijsheid niet in pacht. Ik zeg alleen dat er nu vanuit de media enkel negatieve verhalen de wereld in worden geholpen.

Ik ga me echt niet druk maken over dingen die nog helemaal niet vast staan.
De laagste inkomens worden gecompenseerd ja, maar dat zal niet 1 op 1 zijn. En als je inkomen niet omhoog gaat, de kosten wel omhoog gaan en de lastenverzwaringen maar deels gecompenseerd worden, dan ga je er alsnog gewoon op achteruit natuurlijk. Bovendien valt in de kranten óók te lezen dat het momenteel juist de middeninkomens zijn die bij de schuldhulpverlening aankloppen, omdat ze het financieel niet meer redden. En precies die worden juist níet gecompenseerd, want tja, te hoog inkomen.
Tja maar wat willen 'jullie' dan? Jarenlang hebben we geleend bij het leven en geld uitgegeven wat er eigenlijk helemaal niet was, dus ja, nu moeten we een stap terug doen, so be it.
Ergens heb je daar gelijk in Star, alleen die stap terug is op een gegeven moment niet meer te maken. Als ik naar mijn eigen situatie kijk komen wij nog wel rond, ook nadeze nieuwe aangekondigde maatregelen alleen wel weer een stuk(je) moeilijker. Wij hebben, naast ons huis, nooit ergens voor geleend. Geld dat er niet is geef je net uit. Hebben altijd van 1 salaris geleefd (ook toen we nog twee ruime salarissen hadden) en toch wordt het steeds krapper. Het is een 10tje hier, een 10tje daar enz, maarop een maandbudget van 550,- (wat wij overhouden na alle vaste lasten) is de rek er ooit een keer uit, maar ja geen officieel laag inkomen dus wij vallen wss weer buiten elke voorgestelde compensatieregeling.
Even om mijn punt te laten zien een voorbeeld.

Een onderzoek over vakantiegeld door het nibud

Dit zijn zomaar wat titels van krantenartikelen.

Niet op vakantie door bezuinigingen 2012

Dan maar niet op vakantie

Nederland bezuinigt op de vakantie

18% Nederlanders niet op vakantie

Veel Nederlanders niet op vakantie

Wanneer je de uitkomsten van de enquete leest. Zie je dat er dit jaar méér mensen op vakantie gaan dan vorig jaar.

Dat het helemaal niet zo'n negatieve uitkomst is. Dat er nog steeds héél veel mensen zijn die twee keer of vaker op vakantie gaan.

In dit geval gaat het om krantenartikelen die gebaseerd zijn op een officieel onderzoek.

De artikelen die telkens hier worden geplakt en waar paniekreacties op komen, zijn gebaseerd op een concept, op iets waar NIEMAND van weet wat het gaat betekenen voor hem of haar. Waar compensaties komen, voor wie, wanneer, hoe lang. Wat het gaat kosten, wat de uitzonderingen zijn etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven