Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 29 juni 2017 om 02:09
Ik krijg ook niet ineens 10 % extra omdat ik mijn werk "goed" doe.
Ik geef dus zelden fooi of hoogstens 10 cent.
Bovendien vind ik dat gedoe van "verdeling" en "sparen" maar idioot.
En weet je dus nooit bij wie het allemaal terecht komt.
(Kan best zijn dat de hulpkok er met zijn pet naar zwaaide die avond, maar toch fooi krijgt.)
Laat dan maar zitten ... iedereen wordt sowieso betaald door de baas, met mijn centen.
Ik geef dus zelden fooi of hoogstens 10 cent.
Bovendien vind ik dat gedoe van "verdeling" en "sparen" maar idioot.
En weet je dus nooit bij wie het allemaal terecht komt.
(Kan best zijn dat de hulpkok er met zijn pet naar zwaaide die avond, maar toch fooi krijgt.)
Laat dan maar zitten ... iedereen wordt sowieso betaald door de baas, met mijn centen.
donderdag 29 juni 2017 om 02:25
Volgens de wiki:patsy--stone schreef: ↑29-06-2017 01:06Nee hoor. In heel veel landen is het gebruikelijk dat je grensbewaking een fooi geeft, gewoon voor het doen van hun werk. Met illegale spullen ga je gewoon de bak in. Nee gewoon om je stempeltje te krijgen waar je recht op hebt.
Of de mensen die een vergunning voor je regelen, of die gaan over of je wel of niet een rijbewijs krijgt, of de verpleegster, of degene die je op een lege parkeerplek wijst. Wij noemen dat laatste dan afpersing, maar daar is het gebruikelijk... en wordt diegene boos als je geen geld geeft. Wat is het verschil met boos worden als mensen in NL geen fooi geven?
"Corruptie is het politieke, sociale of economische verschijnsel waarbij iemand in een machtspositie deze misbruikt teneinde zichzelf of anderen ongeoorloofde gunsten te verlenen, in het laatste geval vaak in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst. Baksheesh is een term die veel in India en het Midden-Oosten wordt gebruikt."
Het gaat natuurlijk om ongeoorloofd en dat is het verschil tussen corruptie en fooi. Jij bedoelt baksheesh, maar hoewel dat wel genoemd wordt is dat op zichzelf niet strafbaar.
"Een moeilijke alles omvattende definitie van corruptie luidt:
– een vervuiling in het beslissings-proces,
– waarbij een beslisser instemt af te wijken, of een afwijking vraagt van het criterium dat zijn of haar besluitvorming zou moeten bepalen,
– in ruil voor een beloning of de belofte of de verwachting van een beloning,
– terwijl deze motivatie die zijn of haar beslissing zou moeten beïnvloeden, geen deel kan uitmaken van de rechtvaardiging van de beslissing.
[Wetenschappelijke definitie van professor (emeritus) Petrus van Duyne]"
Corruptie veronderstelt dus dat je juist niet je gewone werk doet, maar daarin afwijkt als daar een beloning tegenover staat.
Ik begrijp niet goed waarom je fooi gaat vergelijken met corruptie. Dat is het gewoon niet. Tenzij je het had over belastingfraude, maar dat deed je niet. Boos worden, omdat je geen fooi krijgt is niet corrupt.
donderdag 29 juni 2017 om 09:13
Ik maak jaarlijks een cruise. Ook daar is het niet de bedoeling dat je die "aardige ober die zoveel extra's doet en altijd zo vriendelijk is" een fooi geeft. Fooien worden achteraf gegeven en aan niemand persoonlijk. Deze worden verdeeld over àlle personeelsleden, dus gaan ook naar de bakker die om 5 uur 's ochtends je broodjes bakt (en die je dus als gast nooit ziet).
Perfecte regeling!
Perfecte regeling!
donderdag 29 juni 2017 om 13:15
Eens een mooie regeling, maar het is helaas niet vrijwillig en je kunt ook niet een eigen bedrag aangeven. Het zou mooi zijn als het gewoon verwerkt wordt in de kosten van de cruise, aangezien je er over het algemeen niet onder uit kunt komen. Ik zie het dus als verborgen kosten.Lacuba schreef: ↑29-06-2017 09:13Ik maak jaarlijks een cruise. Ook daar is het niet de bedoeling dat je die "aardige ober die zoveel extra's doet en altijd zo vriendelijk is" een fooi geeft. Fooien worden achteraf gegeven en aan niemand persoonlijk. Deze worden verdeeld over àlle personeelsleden, dus gaan ook naar de bakker die om 5 uur 's ochtends je broodjes bakt (en die je dus als gast nooit ziet).
Perfecte regeling!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 29 juni 2017 om 14:37
Ehm dit topic draait niet om jou of jouw zaken hoorLacuba schreef: ↑28-06-2017 22:10Dit is beslist niet nodig. Collega's die met een zoals jij dat noemt "sagerijnige bek" rondlopen hebben we niet. Iedereen werkt even hard. Het is bij ons eigenlijk nooit rustig dus er is nooit sprake van amper fooi. Of van "geen reet doen". De maandelijkse verdeling bevalt iedereen bij ons het beste. Andere zaken zullen dit weer anders regelen.
Draagt verder niets bij aan de discussie.
Dat daar dan fooi wordt opgespaard en verdeeld VIND IK oneerlijk en nog een reden om geen fooi meer te geven.
donderdag 29 juni 2017 om 14:39
lasvegas84 schreef: ↑29-06-2017 14:11Ow wat erg.. Mijn fooi is echt bedoeld voor de bediening en de keuken eigenlijk.. Ik ging er vanuit dat een manager wel genoeg verdient eigenlijk..
Ze verdienen allemaal genoeg.
donderdag 29 juni 2017 om 16:59
Dat is onzin. Fooi is geheel vrijwillig net als overal. Als ik niet tevreden ben geef ik uiteraard geen fooi!dianaf schreef: ↑29-06-2017 13:15Eens een mooie regeling, maar het is helaas niet vrijwillig en je kunt ook niet een eigen bedrag aangeven. Het zou mooi zijn als het gewoon verwerkt wordt in de kosten van de cruise, aangezien je er over het algemeen niet onder uit kunt komen. Ik zie het dus als verborgen kosten.
donderdag 29 juni 2017 om 17:04
YouWish schreef: ↑29-06-2017 14:37Ehm dit topic draait niet om jou of jouw zaken hoorhet gaat over de horeca in het algemeen. En ja er lopen er genoeg met een zure bek rond (gister nog, geen fooi gegeven, voelde prima) en er zijn genoeg tenten die wel drukke en rustige dagen kennen.
Dat daar dan fooi wordt opgespaard en verdeeld VIND IK oneerlijk en nog een reden om geen fooi meer te geven.
Uh... je had mij wel gequote anders. En over die quote een opmerking gemaakt. Dus reageer ik. Gek hè?!
Verder interesseert jouw doen en laten in "de horeca" me niet zo zeer. Jij lijkt me zeker geen gast van ons
donderdag 29 juni 2017 om 17:47
Oké.. Zegt mij dan weer genoeg over jou als ik eerlijk mag zijn. Jammer.
donderdag 29 juni 2017 om 17:57
Altijd fooi in de Nederlandse horeca en minstens 10%? Hahahahahahaha
In Nederland is de service bij de prijs inbegrepen. Serveerders krijgen gewoon een loon. Misschien is het niet veel, maar dat is met meer beroepen zo. Daar hebben ze zelf voor gekozen.
Is de bediening efficiënt, vriendelijk en snel, dan krijgen ze een paar euro.
Nederland is Amerika niet. Daar ontvangt bedienend personeel ver onder het minimum en zijn de fooien nodig om te overleven. In Nederland is dat niet zo. Dus zijn zulke fooien niet nodig.
In Amerika zijn de fooien ook voor het personeelslid. Niet voor de afwasser en de manager. Dat is het tweede punt dat ik heb met fooien. Als ik een paar euro geef, is het voor een specifiek persoon. Niet voor een andere bediener of de manager.
In Nederland is de service bij de prijs inbegrepen. Serveerders krijgen gewoon een loon. Misschien is het niet veel, maar dat is met meer beroepen zo. Daar hebben ze zelf voor gekozen.
Is de bediening efficiënt, vriendelijk en snel, dan krijgen ze een paar euro.
Nederland is Amerika niet. Daar ontvangt bedienend personeel ver onder het minimum en zijn de fooien nodig om te overleven. In Nederland is dat niet zo. Dus zijn zulke fooien niet nodig.
In Amerika zijn de fooien ook voor het personeelslid. Niet voor de afwasser en de manager. Dat is het tweede punt dat ik heb met fooien. Als ik een paar euro geef, is het voor een specifiek persoon. Niet voor een andere bediener of de manager.
Let’s go Brandon!
donderdag 29 juni 2017 om 18:00
Grappig dat je maar blijft beweren dat fooi niet verwacht wordt maar als ik aangeef te stoppen met fooi krijg ik direct zo'n sneer.
wat laat jij jezelf kennen zeg. Sneu.
donderdag 29 juni 2017 om 18:06
donderdag 29 juni 2017 om 18:11
donderdag 29 juni 2017 om 18:13
donderdag 29 juni 2017 om 18:14
-Bladora- schreef: ↑29-06-2017 00:11Dat extraatje voor rustige tijden heb ik niet bedacht. Ik vind het wel prima, zo had ik januari-maart toch nog een leuk zakcentje. Nu het super druk is worden de bedragen pas echt leuk. Ik denk dat ik de komende maand m'n huur ervan kan betalen. Verder krijgen oproepkrachten (uitzendbureau) bij ons geen fooi.
Belachelijk. De uitzend- en oproepkrachten werken over het algemeen juist als het heel druk is. Als ik dus een extraatje wil geven aan die aardige student(e) die ons de hele avond zo leuk bediend heeft, of aan de bordenwassers die zich het leplazarus hebben gewerkt op zo'n drukke avond zien die daar niets van terug? Dat vind ik dus echt schandalig. Zeker als het vaste personeel die fooi dan krijgt in maanden dat het rustiger is en ze dus veel minder hard hoeven werken dan die uitzendkrachten. Het is dus een soort verkapt (zwart!) loon voor vaste medewerkers. Als een werkgever vindt dat zijn vaste personeel daar recht op heeft moet hij maar meer gaan betalen.
Echt, hoe meer ik hier lees des te minder zin ik heb om ooit nog fooi te geven (en inmiddels baal ik van al die keren dat ik wél fooi heb gegeven en het misschien niet eens bij de mensen terechtkwam voor wie het bedoeld was).
donderdag 29 juni 2017 om 18:17
donderdag 29 juni 2017 om 18:29
Fooien op een cruise zijn vanzelfsprekend. Dat zijn ze voor mij in alle hotels/horeca. Bij tevredenheid uiteraard. Maar het is absoluut mogelijk wanneer je ontevreden hebt het bedrag te verlagen of zelfs helemaal niets te geven.
Ik vind het ideaal. Niks even toestoppen aan die ene ober of hutjongen. Gewoon een redelijke fooi voor alle personeel. Perfect systeem!
Ik vind het ideaal. Niks even toestoppen aan die ene ober of hutjongen. Gewoon een redelijke fooi voor alle personeel. Perfect systeem!