Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
28-06-2017 11:07
Dus krijgen we aan het eind van de maand een groot bedrag aan cash van de finance afdeling wat dan verdeeld wordt per gewerkt uur per werknemer. Dus de oproep krachten waar iemand het over had krijgen hun geld gewoon ook!

Als het per maand verdeeld zou worden over iedereen die die maand heeft gewerkt ja. Maar niet als die oproepkrachten niet in de minder drukke maanden werken, en er geld wordt opgespaard voor mindere maanden, zoals je schreef. Dan krijgt het vaste personeel dus een deel van de fooi waar de oproepkrachten recht op hebben.
vlaflippie schreef:
28-06-2017 09:16
Dit klopt! Mijn schoonvader heeft ooit de belastingdienst achter 'm aangehad omdat een collega van hem aan had gegeven hoeveel fooi ze bij dat restaurant gemiddeld kregen... Op de een of andere manier heeft hij deze belastingaanslag wel sterk kunnen verlagen, maar hij moest alsnog betalen ja.
Eigenlijk is fooi niks anders dan corruptie. Als een Keniaanse grensbewaker je vriendelijker en sneller helpt als je een tip geeft, spreken we daar schande van. Maar Nederlandse bediening............
You can never have too many hats, gloves and shoes
Zaterdag heb ik fooi gepind en zag ik daarop dat het meisje dit bedrag "cash" uit haar beurs haalde en apart legde... is toch een manier om fooi "zwart" te houden ? Ik vraag me af hoeveel medewerkers eerlijk dit bedrag aangeven.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
28-06-2017 13:31
Zaterdag heb ik fooi gepind en zag ik daarop dat het meisje dit bedrag "cash" uit haar beurs haalde en apart legde...

Dat kan ik me wel voorstellen, als er echt een fysieke fooienpot is die aan het eind van de avond verdeeld wordt. Maar inderdaad, ik vermoed zomaar dat fooien zelden of nooit worden opgegeven. Dat is allemaal zwart geld dus.
belgali schreef:
Zaterdag heb ik fooi gepind en zag ik daarop dat het meisje dit bedrag "cash" uit haar beurs haalde en apart legde... is toch een manier om fooi "zwart" te houden ? Ik vraag me af hoeveel medewerkers eerlijk dit bedrag aangeven.
Ik heb een poosje in de horeca gewerkt en daar ging het ook zo. Als we dat niet deden zagen we nooit meer iets van de fooi terug namelijk....
Ik geef geen fooi in Nederland, ervan uitgaande dat het bedienend personeel een redelijk/normaal salaris ontvangt.
Daarnaast ben ik ook vaak niet zo onder de indruk van de bediening. Die is - in de Randstad althans - vaak heel weinig professioneel. Langzaam, altijd maar 'je' en 'jij', bestek vergeten, borden niet op tijd terugnemen, etc.
Ik ben ook altijd een beetje verbaasd over de hoeveelheden fooi die mijn gezelschap soms op tafel legt, zeker als de bediening weer eens geen ruk voorstelde. Fooi moet je verdienen in mijn ogen, en dat betekent dat je gastvrij bent, servicegericht, enz.

Mijn ervaring in het buitenland is heel anders. Op vakantie geef ik doorgaans wel fooi.
belgali schreef:
Dat is toch logisch, anders klopt de kas toch niet aan het einde van de dag.
De gepinde fooi wordt uit de kassa gehaald en (bij ons) één keer per maand verdeeld over alle werknemers.
Lacuba schreef:
28-06-2017 17:32
Dat is toch logisch, anders klopt de kas toch niet aan het einde van de dag.
De gepinde fooi wordt uit de kassa gehaald en (bij ons) één keer per maand verdeeld over alle werknemers.
Waarom niet gewoon diezelfde avond?

Wat nou als je twee weken ziek was die maand? Dan krijg je evengoed andermans fooi?

Apart.
YouWish schreef:
28-06-2017 18:52
Waarom niet gewoon diezelfde avond?

Wat nou als je twee weken ziek was die maand? Dan krijg je evengoed andermans fooi?

Apart.
Nou zeker heel apart.

Nee, natuurlijk niet. Natuurlijk wordt één en ander omgerekend a.d.v. de gewerkte uren. Dus iemand die in een maand maar 5 uurtjes heeft gewerkt krijgt uiteraard veel minder dan iemand die er 50 heeft gewerkt. Dit geldt voor iedereen, zowel voor als achter "de schermen".
patsy--stone schreef:
28-06-2017 11:10
Eigenlijk is fooi niks anders dan corruptie. Als een Keniaanse grensbewaker je vriendelijker en sneller helpt als je een tip geeft, spreken we daar schande van. Maar Nederlandse bediening............
Kromme vergelijking. Ik ga niet harder werken of mensen voortrekken als ik weet dat mensen mij fooi gaan geven; ik werk altijd hard en probeer altijd mensen zo goed mogelijk te helpen.
Lijkt me nogal een gedoe om dat steeds te gaan berekenen
pearle schreef:
28-06-2017 20:36
Lijkt me nogal een gedoe om dat steeds te gaan berekenen
Ja, is even een klusje. Maar geen probleem en wel zo eerlijk.
Ik geef de rest van het geld als fooi. Als we bijvoorbeeld uit eten gaan hebben we een bepaald budget. Als dat 60 euro was en de bediening was goed en de rekening was 55 euro dan krijgen ze dus 5 euro fooi. Als de rekening 59,95 was krijgen ze 5 cent fooi. Bij slechte bediening vraag ik het wisselgeld terug.
Lacuba schreef:
28-06-2017 19:42
Nou zeker heel apart.

Nee, natuurlijk niet. Natuurlijk wordt één en ander omgerekend a.d.v. de gewerkte uren. Dus iemand die in een maand maar 5 uurtjes heeft gewerkt krijgt uiteraard veel minder dan iemand die er 50 heeft gewerkt. Dit geldt voor iedereen, zowel voor als achter "de schermen".
Dan is het nog steeds raar. Wat nou als iemand ontzettend veel door binnenharkt omdat ze fantastisch haar best doet en een andere collega die de dag erna werkt krijgt veel minder omdat ze met een sagerijnige bek rondloopt. Waarom zou de goede collega dan moeten delen met haar slechte collega?

Of het was superdruk op een avond en die collega heeft zich de pleuris gewerkt en dús veel fooi binnengehaald maar dag erna is ze vrij en is het heel rustig en doen ze geen reet en komt er dus ook amper fooi binnen.

Verdeel het gewoon dezelfde avond over de mensen die dan gewerkt hebben. Veel eerlijker.
vlaflippie schreef:
28-06-2017 20:35
Kromme vergelijking. Ik ga niet harder werken of mensen voortrekken als ik weet dat mensen mij fooi gaan geven; ik werk altijd hard en probeer altijd mensen zo goed mogelijk te helpen.
Geef jij je fooien aan bij je inkomstenbelasting?

Niet alleen voor jou trouwens, maar ook voor de rest van de horecamedewerkers. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
YouWish schreef:
28-06-2017 21:24
Dan is het nog steeds raar. Wat nou als iemand ontzettend veel door binnenharkt omdat ze fantastisch haar best doet en een andere collega die de dag erna werkt krijgt veel minder omdat ze met een sagerijnige bek rondloopt. Waarom zou de goede collega dan moeten delen met haar slechte collega?

Of het was superdruk op een avond en die collega heeft zich de pleuris gewerkt en dús veel fooi binnengehaald maar dag erna is ze vrij en is het heel rustig en doen ze geen reet en komt er dus ook amper fooi binnen.

Verdeel het gewoon dezelfde avond over de mensen die dan gewerkt hebben. Veel eerlijker.
Dit is beslist niet nodig. Collega's die met een zoals jij dat noemt "sagerijnige bek" rondlopen hebben we niet. Iedereen werkt even hard. Het is bij ons eigenlijk nooit rustig dus er is nooit sprake van amper fooi. Of van "geen reet doen". De maandelijkse verdeling bevalt iedereen bij ons het beste. Andere zaken zullen dit weer anders regelen.
Draagt verder niets bij aan de discussie.
Zwartvlekje schreef:
28-06-2017 21:57
Geef jij je fooien aan bij je inkomstenbelasting?

Niet alleen voor jou trouwens, maar ook voor de rest van de horecamedewerkers. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee dat doe ik niet. Dan nog is corruptie wel iets heel anders dan fooi aannemen, vandaar; kromme vergelijking.

Overigens is de belastingdienst vrij vaag over het belasten van fooien.
Ik quote: Bent u een ondernemer/natuurlijk persoon en werkt u in een branche waarin het gebruikelijk is om fooien te geven, bijvoorbeeld in de horeca- en de taxibranche? Dan hoeft u ook geen btw te betalen over fooien die u zelf ontvangt.
vlaflippie schreef:
28-06-2017 22:10
Dan hoeft u ook geen btw te betalen over fooien die u zelf ontvangt.

Geen btw, dat lijkt me logisch. Maar (als personeel) wel inkomstenbelasting. Als je je fooien niet opgeeft pleeg je dus belastingfraude.
vlaflippie schreef:
Nee dat doe ik niet. Dan nog is corruptie wel iets heel anders dan fooi aannemen, vandaar; kromme vergelijking.

Ik quote: Bent u een ondernemer/natuurlijk persoon en werkt u in een branche waarin het gebruikelijk is om fooien te geven, bijvoorbeeld in de horeca- en de taxibranche? Dan hoeft u ook geen btw te betalen over fooien die u zelf ontvangt.
BTW is wat anders dan inkomstenbelasting.

Ik zie het verschil niet tussen het tippen van overheidsmedewerkers zoals in veel landen gebruikelijk is en wat wij 'corruptie' noemen maar zij niet... en ons - achterhaalde - gebruik om fooien te geven. Allebei zwart geld. En ook in die andere landen wordt het soms pas achteraf gegeven als bedankje.
patsy--stone schreef:
28-06-2017 22:17
BTW is wat anders dan inkomstenbelasting.

Ik zie het verschil niet tussen het tippen van overheidsmedewerkers zoals in veel landen gebruikelijk is en wat wij 'corruptie' noemen maar zij niet... en ons - achterhaalde - gebruik om fooien te geven. Allebei zwart geld. En ook in die andere landen wordt het soms pas achteraf gegeven als bedankje.
Corruptie is toch heel wat anders? Dan geef je geld met als doel de regels te omzeilen. In jouw voorbeeld laat de Keniaanse beambte je door met allerlei illegale troep of zo iets dergelijks.
vlaflippie schreef:

Ik vroeg volgens mij vrij duidelijk naar de inkomstenbelasting en niet naar de omzet belasting. Dat is gewoon heel duidelijk hoor, fooien moet je opgeven.

Kun je uitleggen waarom je fooien niet opgeeft bij de inkomstenbelasting? Ga je er vanuit dat je toch niet gepakt wordt of zit daar een andere redenering achter? Fiscale fraude is een strafbaar feit. Wist je dat?
Lacuba schreef:
Dit is beslist niet nodig. Collega's die met een zoals jij dat noemt "sagerijnige bek" rondlopen hebben we niet. Iedereen werkt even hard. Het is bij ons eigenlijk nooit rustig dus er is nooit sprake van amper fooi. Of van "geen reet doen". De maandelijkse verdeling bevalt iedereen bij ons het beste. Andere zaken zullen dit weer anders regelen.
Draagt verder niets bij aan de discussie.
Dit. En ik schreef het al eerder, bij ons wordt op een avond vaak meer fooi binnengehaald dan dat er contant geld in de kassa zit. Dus dan gaat dat verdelen per avond niet.

Ook is het keukenteam vaak al weg voordat de kassa is opgemaakt. Als je het per avond zou verdelen zit je dus elke dag met allemaal envelopjes. Teveel gedoe.

Dat extraatje voor rustige tijden heb ik niet bedacht. Ik vind het wel prima, zo had ik januari-maart toch nog een leuk zakcentje. Nu het super druk is worden de bedragen pas echt leuk :). Ik denk dat ik de komende maand m'n huur ervan kan betalen. Verder krijgen oproepkrachten (uitzendbureau) bij ons geen fooi. Lullig wel. Maar ze weten dat als ze een job bij ons aannemen, dus ze kunnen ook niet komen werken. De vaste krachten die bij ons werken maar in de rustigere periodes minder krijgen dat extraatje ook gewoon als ze niet werken, dat wordt met terugwerkende kracht echt wel doorberekend.

In alle hotels waar ik gewerkt heb kregen uitzendkrachten geen fooi hoor. Dat is gewoon de gang van zaken.
safrat schreef:
28-06-2017 22:25
Corruptie is toch heel wat anders? Dan geef je geld met als doel de regels te omzeilen. In jouw voorbeeld laat de Keniaanse beambte je door met allerlei illegale troep of zo iets dergelijks.
Nee hoor. In heel veel landen is het gebruikelijk dat je grensbewaking een fooi geeft, gewoon voor het doen van hun werk. Met illegale spullen ga je gewoon de bak in. Nee gewoon om je stempeltje te krijgen waar je recht op hebt.
Of de mensen die een vergunning voor je regelen, of die gaan over of je wel of niet een rijbewijs krijgt, of de verpleegster, of degene die je op een lege parkeerplek wijst. Wij noemen dat laatste dan afpersing, maar daar is het gebruikelijk... en wordt diegene boos als je geen geld geeft. Wat is het verschil met boos worden als mensen in NL geen fooi geven?
Het verschil is (en dan spreek ik voor mijn werkplek) dat men niet boos wordt als je geen fooi geeft. Fooi is echt een extraatje en wordt niet per definitie verwacht van de gast, nooit!

Soms denk je wel dat een gast fooi gaat geven hoor, als deze op z'n privé boot aanmeert en dan vervolgens flessen wijn van 500+ euro per stuk besteld. Als je dan de rekening brengt en de gast gewoon het bedrag betaalt, denk je wel even van 'oh'. Maar boos worden nooit.

Het mooie is juist de gast van wie je het niet verwacht, dat deze dan ineens een dikke fooi geeft. Maakt dit beroep zo leuk en afwisselend.
-Bladora- schreef:
29-06-2017 00:11
Dit. En ik schreef het al eerder, bij ons wordt op een avond vaak meer fooi binnengehaald dan dat er contant geld in de kassa zit. Dus dan gaat dat verdelen per avond niet.

Ook is het keukenteam vaak al weg voordat de kassa is opgemaakt. Als je het per avond zou verdelen zit je dus elke dag met allemaal envelopjes. Teveel gedoe.

Dat extraatje voor rustige tijden heb ik niet bedacht. Ik vind het wel prima, zo had ik januari-maart toch nog een leuk zakcentje. Nu het super druk is worden de bedragen pas echt leuk :). Ik denk dat ik de komende maand m'n huur ervan kan betalen. Verder krijgen oproepkrachten (uitzendbureau) bij ons geen fooi. Lullig wel. Maar ze weten dat als ze een job bij ons aannemen, dus ze kunnen ook niet komen werken. De vaste krachten die bij ons werken maar in de rustigere periodes minder krijgen dat extraatje ook gewoon als ze niet werken, dat wordt met terugwerkende kracht echt wel doorberekend.

In alle hotels waar ik gewerkt heb kregen uitzendkrachten geen fooi hoor. Dat is gewoon de gang van zaken.
Dat vind ik als klant heel vervelend. Als ik een hele fijne service heb gehad die avond wil ik daar de serveerster voor belonen. Als ik echter zou weten dat mijn serveerster geen fooi mag houden omdat ze 'maar' een uitzendkracht is en dus allerlei andere mensen die fooi krijgen zou ik uiteraard geen fooi mee achterlaten. Ik wil namelijk graag de fijne service die ik genoten heb belonen en dus wil ik dat mijn fooi naar die persoon gaat.
Van een paar restaurants weet ik dat er een hele vage/oneerlijke fooi verdeling is en daar geef ik dus ook nooit wat. Van sommige restaurants weet ik dat als je cash geeft het wel naar de juiste mensen gaat dus dan geef ik wel wat.
Als ik ergens kom waar ik het niet ken moet ik er maar op vertrouwen dat het bij de juiste mensen komt.
Maar ik vind het eigenlijk een vorm van klantbedrog als ik graag geldelijk wil bedanken voor de fijne service en dus een fooi achterlaat voor de persoon die daarvoor heeft gezorgd en die persoon daar vervolgens niks van terugziet. Tenzij mij dit van te voren is meegedeeld vind ik dit tegenover mij als klant niet netjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven