Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 12 juli 2017 om 12:03
Vervelend dat je je zo voelt.Muurhanger schreef: ↑11-07-2017 21:57Zucht door dit topic voel ik me ongelofelijk ongemakkelijk de laatste tijd als ik een kleine fooi geef. Laatst pizza besteld, het was 14.50 en ik zei laat die 50 cent maar zitten. Toen dacht ik ineens aan dit topic, dat "laat maar zitten" schijnbaar denigrerend klinkt bij een klein bedrag. Toen hij zat te kloten met zijn muntjes zei ik "doe anders maar 4 euro terug" dus 1.50 fooi (ik betaalde met 20). En weer voelde dat eigenlijk zelfs als gierig.
Ik weet dus niet meet wie het hier zei van dat "laat de rest maar zitten klinkt denigrerend", maar hartelijk bedankt, het plezier van fooi geven is nu best wel vernaggeld. Ik zit nu telkens te denken of diegene me niet gierig vindt omdat ik "laat maar zitten" zeg bij slechts 50 cent. Terwijl ik ook helemaal niks had kunnen geven. Wat moet ik in hemelsnaam dan zeggen?
Nou sorry maar ik ga geen 4.50 fooi geven op een pizza bestelling. Jammer dan. Nogmaals bedankt![]()
Ik geef sinds dit topic helemaal geen fooi meer. Er wordt hier zo op gehamerd dat het écht niks uitmaakt en dat het écht niet verwacht wordt, nou prima.
Daar tegenover staan de reacties van horecamedewerkers die kennelijk zwaar beledigd zijn als je te weinig geeft. Nou prima dan geef ik gewoon niks meer. Bevalt prima tot nu toe!