Geld & Recht alle pijlers

geen geld en studeren

10-06-2013 21:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nou in 4 havo en wil graag na me havo hotelmanagement of iets in die richting studeren in Eindhoven. ik heb gekeken naar de opleidingen op het TIO en de notenboom maar de kosten zijn zo duur. ons gezin zit momenteel bij de schuldsanering en we zijn pas klaar met schulden aflossen over 3 jaar. iedere maand blijft er geen geld over terwijl we ongeveer zo een 5 duizend euro binnenkrijgen. ik kan geen bijbaan nemen omdat het geld dan word ingenomen, ik ben minderjarig. het liefst zou ik modemanagement studeren maar dat is te ver en ik kan niet uit huis gaan wonen. ik weet echt niet wat ik moet doen wil hierna zo graag hbo studeren het moet iets richting management of fashion in breda of eindhoven zonder teveel kosten. iemand die me hierbij kan helpen??
Wil je nou modemanagement of hotelmanagement gaan doen? Zijn wel 2 hele verschillende dingen.

Als je gezin er zo rottig bijzit zou ik op kamers gaan, stufi aanvragen en een bijbaan nemen. Je redt het wel! Echt! Er zijn zoveel studeren die financieel uit slechte situaties komen en die redden zich ook! Is niet altijd makkelijk, maar wat moet dat moet.
TIO is een particuliere opleiding, nogal wiedes dat dat veel kost. Een 'gewone' HBO kost zo'n 1800 euro per jaar. Je krijgt bijna ¤300 uitwonende beurs als je op kamers gaat. Neem een bijbaan en leen wat bij en hoppa.
27 mensen vinden dit leuk.
Waarom kan je niet uit huis gaan wonen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dat is dus het probleem.. als ik een bijbaan neem word me salaris ingenomen door de schuldsanering en ik mag geen lening aanvragen
Is het puur vanwege de financiën dat je niet op jezelf kunt?

Als je uit huis gaat mag je wat je zelf verdient/aan studiefinanciering krijgt wel gewoon houden toch?

Dat lijkt mij eigenlijk nog de beste oplossing, als je het eng vind om alleen te wonen kun je mischien eens kijken naar begeleid wonen/ergens "in de kost" (bestaat dat nog eigenlijk?) of iets dergelijks.
omdat het teveel kost en me vader wilt het liever niet
Als je op jezelf gaat wonen is het toch je eigen huishouden?
En een Havist die het woord me gebruikt? Gratis en voor niets hierbij de tip dat woord niet meer te gebruiken mits in de juiste context.
quote:ozz1996, 8 seconden geleden

Onzin. Je bent oud genoeg. Hoe denk je dat andere studenten dat doen?
quote:ozz1996 schreef op 10 juni 2013 @ 21:10:

omdat het teveel kost en me vader wilt het liever nietDan wordt het de hoogste tijd voor een goed gesprek waarin je aan gaat geven dat je jouw toekomst niet laat verzieken door de shit die hij heeft veroorzaakt.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je nog wel even bezig bent met het behalen van de Havo, dus ik zou me nog niet zo druk maken om een studie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dat maakt voor jouw vader toch niet uit, die mag wat hij verdient op dit moment toch niet houden.

Bovendien ben je volwassen neem ik aan, dus het word wel een beetje tijd dat je dingen voor jezelf gaat beslissen.

In jou situatie lijkt mij ook eigenlijk dat er niet echt een andere oplossing is.

Vervelend, maar als je even je schouders eronder zet red je het heus wel.
Gewoon Reguliere HBO toerisme doen, uit huis gaan, uitwonende beurs en klaar.

Helaas mag je niet bijlenen bij de duo als je ouders in de sanering zitten. Heel krom, kom ik net achter
Kijk even op de NHTV in Breda, is een gewone HBO met een betaalbaar tarief en met allerlei toerisme opleidingen.
dankjewel voor de reacties. het is gewoon dat ik me er druk om maak, ik heb misschien nog wel een jaar te gaan maar ik denk vaak aan de toekomst over hoe ik alles wil gaan aanpakken enzo.
1. Havo afmaken

2. Een kamer zoeken (ja dat is normaal)

3. Studiefinanciering aanvragen bij DUO (uitwonende beurs) en een inschatting maken van wat je eventueel moet bijlenen (aanvulling: indien mogelijk)

4. Op zoek gaan naar een bijbaan

5. Studeren, lol hebben, en genieten van op eigen benen staan.

Dit heeft geen invloed op de schuldsanering van je ouders als je uit huis woont.

omdat het teveel kost en me vader wilt het liever nietJe vader heeft hier nu ff niet meer zoveel over te zeggen. op de een of andere manier is het hem niet gelukt een financieel stabiele situatie voor zijn gezin te creeeren dus zul je het zelf moeten rooien.
Je kunt wel een aanvullende beurs krijgen van 284 extra op je uitwonende beurs, maar geen lening.

Kortom, uit huis gaan (je dus ook uitschrijven) en uitwonende beurs vragen plus aanvullende beurs en bijbaantje nemen om de rest zelf te betalen.
quote:Ster__ schreef op 10 juni 2013 @ 21:08:

TIO is een particuliere opleiding, nogal wiedes dat dat veel kost. Een 'gewone' HBO kost zo'n 1800 euro per jaar. Je krijgt bijna ¤300 uitwonende beurs als je op kamers gaat. Neem een bijbaan en leen wat bij en hoppa.Met een beetje geluk krijgt TO ivm de financiele situatie van haar ouders 500 basis+aanvullend
quote:elastiekje__ schreef op 10 juni 2013 @ 21:19:

1. Havo afmaken

2. Een kamer zoeken (ja dat is normaal)

3. Studiefinanciering aanvragen bij DUO (uitwonende beurs) en een inschatting maken van wat je eventueel moet bijlenen (aanvulling: indien mogelijk)

4. Op zoek gaan naar een bijbaan

5. Studeren, lol hebben, en genieten van op eigen benen staan.

Dit heeft geen invloed op de schuldsanering van je ouders als je uit huis woont.DIT moet je doen TO.
Je ouders zitten in de sanering dat betekent dat beide inkomens onbruikbaar zijn voor een berekening van stufi op basis van hun inkomen. Dus dat komt te vervallen. DUO zit jou als je eigen persoon. Ik denk dat je 550 euro aan uitwonende prestatiebeurs kan krijgen en dat is al zonder lening.
quote:ozz1996 schreef op 10 juni 2013 @ 21:18:

dankjewel voor de reacties. het is gewoon dat ik me er druk om maak, ik heb misschien nog wel een jaar te gaan maar ik denk vaak aan de toekomst over hoe ik alles wil gaan aanpakken enzo.

Niet té druk over maken, wie weet hoe de wereld er over een jaar uitziet

Verder denkik dat je grofweg twee opties hebt:

Uit huis en studeren, of twee jaar wachten tot je familie uit de schuld is en dan gaan studeren.

Optie twee lijkt mij niks eigenlijk, dan zit je maar te wachten en als jouw ouders om wat voor reden dan ook langer doen over de schuldsanering, of het gaat direct als ze eruit zijn wéér mis, dan zit je ermee.
Elastikje, ze mag niet bijlenen omdat ouders in de sanering zitten! Ze heeft recht op een aanvullende beurs van 284 euro bovenop de uitwonende beurs maar mag daarbovenop GEEN studentenlening aangaan. Ook niet als ze uitwonend zou zijn.

http://www.muisklik.com/s ... -en-studenten-lening.html
quote:Fame schreef op 10 juni 2013 @ 21:11:

En een Havist die het woord me gebruikt? Gratis en voor niets hierbij de tip dat woord niet meer te gebruiken mits in de juiste context.

Bedoel je niet tenzij?

quote:quinacridonerose schreef op 10 juni 2013 @ 21:14:

[...]

Dat maakt voor jouw vader toch niet uit, die mag wat hij verdient op dit moment toch niet houden.

Bovendien ben je volwassen neem ik aan, dus het word wel een beetje tijd dat je dingen voor jezelf gaat beslissen.

In jou situatie lijkt mij ook eigenlijk dat er niet echt een andere oplossing is.

Vervelend, maar als je even je schouders eronder zet red je het heus wel.

Ik denk niet dat TO volwassen is als ze in 4 havo zit.

Maar TO, je hebt dus nog ruim een jaar. Ik zou tegen die tijd echt gaan kijken voor een kamer en dan een bijbaantje nemen. Samen met je stufi zou je het dan moeten redden neem ik aan. En dan kan je vader zeggen 'te duur', maar als je het zelf betaalt, heeft hij daar niets mee te maken. Als 1996 je geboortejaar is, ben je dan bovendien wel (bijna?) volwassen, dus dan heeft hij er al helemaal niets meer over te zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven