Geld & Recht alle pijlers

geen geld en studeren

10-06-2013 21:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nou in 4 havo en wil graag na me havo hotelmanagement of iets in die richting studeren in Eindhoven. ik heb gekeken naar de opleidingen op het TIO en de notenboom maar de kosten zijn zo duur. ons gezin zit momenteel bij de schuldsanering en we zijn pas klaar met schulden aflossen over 3 jaar. iedere maand blijft er geen geld over terwijl we ongeveer zo een 5 duizend euro binnenkrijgen. ik kan geen bijbaan nemen omdat het geld dan word ingenomen, ik ben minderjarig. het liefst zou ik modemanagement studeren maar dat is te ver en ik kan niet uit huis gaan wonen. ik weet echt niet wat ik moet doen wil hierna zo graag hbo studeren het moet iets richting management of fashion in breda of eindhoven zonder teveel kosten. iemand die me hierbij kan helpen??
"Stel je wil dolgraag studeren maar je ouders staan zo diep in het rood dat schuldhulp oplossing moet bieden. De studiefinanciering houdt daar geen rekening mee. Wie bij aanvraag van de studiefinanciering aan de IB-Groep meldt dat de ouders in het voortraject voor schuldsanering zitten, komt niet in aanmerking voor een aanvullende lening. Je moet dan maar elders lenen voor je studie."
echt bedankt voor alle bruikbare informatie, hierdoor maak ik me een stuk minder druk en denk ik dat alles wel goed zal komen qua financiën
quote:SuperGoomba schreef op 10 juni 2013 @ 21:23:

[...]

Bedoel je niet tenzij?

[...]

Ik denk niet dat TO volwassen is als ze in 4 havo zit.

Maar TO, je hebt dus nog ruim een jaar. Ik zou tegen die tijd echt gaan kijken voor een kamer en dan een bijbaantje nemen. Samen met je stufi zou je het dan moeten redden neem ik aan. En dan kan je vader zeggen 'te duur', maar als je het zelf betaalt, heeft hij daar niets mee te maken. Als 1996 je geboortejaar is, ben je dan bovendien wel (bijna?) volwassen, dus dan heeft hij er al helemaal niets meer over te zeggen.Ik bedoelde eigenlijk dat ik er van uit ga dat ze als ze gaat studeren wel zo'n beetje volwassen is, en zoiezo oud genoeg om op zichzelf te gaan wonen, ongeacht wat haar ouders daar verder van vinden.
quote:fideldiedee schreef op 10 juni 2013 @ 21:23:

Elastikje, ze mag niet bijlenen omdat ouders in de sanering zitten! Ze heeft recht op een aanvullende beurs van 284 euro bovenop de uitwonende beurs maar mag daarbovenop GEEN studentenlening aangaan. Ook niet als ze uitwonend zou zijn.

http://www.muisklik.com/s ... -en-studenten-lening.htmlIk had mijn post inmiddels al aangevuld met 'indien mogelijk'
quote:ozz1996 schreef op 10 juni 2013 @ 21:26:

echt bedankt voor alle bruikbare informatie, hierdoor maak ik me een stuk minder druk en denk ik dat alles wel goed zal komen qua financiën

Wat je trouwens ook nog zou kunnen doen is na de havo het huis uit, eerst even twee jaartjes werken/geld verdienen en daarna gaan studeren.

Of leren en werken tegelijkertijd (avondopleiding bijvoorbeeld)

Ik zou hoe dan ook het huis uit trouwens, want het klinkt mischien heel lullig, maar jouw ouders kunnen je nu even niet verder helpen.
Hey ozz1996, toen ik nog op het vwo zat, zaten mijn ouders ook in schuldsanering (ik had toen trouwens wel een bijbaan waarbij ik het geld mocht houden, maar hier kocht ik kleding enzo van omdat mijn ouders dat niet konden kopen). Misschien was dat toen anders?

Ik ben op mijn 18e op kamers gegaan en heb alles zelf betaald. Toen ik op mijn kamer kwam wonen, had ik echt niks, maar beetje bij beetje kon ik leuke tweedehandse meubels kopen. Ik heb altijd alleen geleend voor mijn collegegeld, en verder kan ik prima rondkomen van stufie + bijbaan.

Het is echt wel mogelijk, als je echt wil.
quote:quinacridonerose schreef op 10 juni 2013 @ 21:43:

[...]

Wat je trouwens ook nog zou kunnen doen is na de havo het huis uit, eerst even twee jaartjes werken/geld verdienen en daarna gaan studeren.

Of leren en werken tegelijkertijd (avondopleiding bijvoorbeeld)

Ik zou hoe dan ook het huis uit trouwens, want het klinkt mischien heel lullig, maar jouw ouders kunnen je nu even niet verder helpen.als je weet wat je wil studeren, zou ik niet twee jaar wachten. Het kabinet wilde per september 2014 het sociaal leenstelsel invoeren. De minister heeft nu aangekondigd dat dit een jaar uitgesteld wordt. Door volgend jaar te starten ontloop je dus deze maatregel. Sociaal leenstelsel houdt in dat de basisbeurs een lening wordt. Aanvullende beurzen blijven wel bestaan.
De kans is er alleen wel dat stufi voortaan per definitie een lening wordt...
27 mensen vinden dit leuk.
Nog een advies, zorg nu al voor een bijbaan, ook al moet je dat geld inleveren. Zonder ervaring wordt het anders heel moeilijk voor je om werk te vinden tijdens je studie. En wat een nare situatie trouwens, goed dat je er nu al over nadenkt!
Echt? Havo 4?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zit in de schuldsanering, mijn dochter rond dit jaar haar mbo af en gaat dan hbo doen. Zij heeft een bijbaan en mag dat geld houden. Ze krijgt een aanvullende studiebeurs. O en ze krijgt ook een klein bedrag voor haar stage die ze zelf mag houden
Jee ik schrik ervan om hier te lezen dat je niet mag bijlenen als de ouders in de sanering zitten!

Hoe gaat het dan als de basisbeurs vervalt en een lening gaat worden?

Wij gaan waarschijnlijk ook de sanering in, man zijn bedrijf is zo goed als failliet. Geld is er niet meer, dus zouden onze kinderen niet kunnen gaan studeren? Wat moeten die kinderen dan? Thuis gaan zitten want werk is er niet?

Mijn dochter heeft overigens een bijbaan, haar is geadviseerd om of het geld in een sok te bewaren of uit te geven. Spaargeld van de kinderen zijn intussen veilig gesteld.

Belachelijk dat kinderen de dupe zijn, zou niet moeten kunnen in Nederland.
Dan wordt er een uitzondering gemaakt voor kinderen wiens ouders in de schuldsanering zitten. Daar is men al mee bezig.
Ik vraag mij af of je inderdaad je gehele inkomsten van je bijbaan moet afstaan aan de schuldsanering. Volgens mij kunnen ze je verplichten kostgeld te betalen. Vraag dit eens na bij de bewindvoerder.

Hoewel je dan dus een deel van de bijbaan af moet staan. levert het ook wat op. Dus zeker lonend.
quote:Dahlia74 schreef op dinsdag 11 juni 2013 10:52 Ik vraag mij af of je inderdaad je gehele inkomsten van je bijbaan moet afstaan aan de schuldsanering. Volgens mij kunnen ze je verplichten kostgeld te betalen. Vraag dit eens na bij de bewindvoerder.

Hoewel je dan dus een deel van de bijbaan af moet staan. levert het ook wat op. Dus zeker lonend.

Tot 18 jaar is het geld van de kinderen niet van henzelf maar van de ouders. Dat hebben wij begrepen. Was nl zo dat we ons spaargeld veilig wilde stellen door het op hun spaarrekening te storten, maar daar was het ook niet veilig. Ook al kunnen we bewijze dat het de grootouders zijn die voor hen gespaard hadden, kunnen ze dat geld gewoon opeisen.

Na 18e jaar is het van henzelf.

Nou hoop dat er inderdaad een uitzondering komt voor die kinderen, hebben ze wel de hersenen om verder te studeren maar krijgen ze geen geld. Terwijl iedereen weet dat de ouders het helemaal niet hebben.
Hebben jullie mijn posting wel gelezen?
omdat ik minderjarig ben krijg ik het geld niet. we mogen elk maand een bepaald bedrag overhouden. en dan is er nog de hoge hypotheek afbetalen, dingen aflossen, verzekering betalen, telefoonabonnementen afbetalen en ook nog eten van het geld dat we overhouden, daardoor blijft er echt niks over. bij studiefinanciering word er volgens mij ook helemaal geen rekening mee gehouden als je schulden hebt ze kijken alleen naar het inkomen van je ouders dacht ik. ik hoop dat er snel iets komt en er wel rekening mee zal worden gehouden
quote:mika65 schreef op 11 juni 2013 @ 13:21:

Hebben jullie mijn posting wel gelezen?Ikke wel, maar vraag me af of het bij TO is geland. Aan de laatste posting te zien niet.
Waarom bel je niet even met de WSNP bewindvoerder van je ouders? Of als je die moeilijk te pakken krijgt, kijk je even op http://www.wsnp.nl/ en stel je daar je vraag? Het zijn best belangrijke vragen waar je rekening mee moet houden.

Weet je meteen waar je volgend jaar aan toe bent en kun je je er nu al op voor gaan bereiden. Succes!
quote:Nouschi schreef op 10 juni 2013 @ 22:52:

Echt? Havo 4?erg hè
TO, je mag dus gewoon een bijbaantje nemen. Of je vader maakt jou maar iets wijs of je hebt zelf al een bepaald dat je maar beter niet kunt gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven