Geld & Recht alle pijlers

Geen geld meer...

07-04-2011 07:55 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen geld meer En weet niet zo goed hoe ik dit weekend door moet komen want dinsdag wordt mijn loon gestort.

Studeren is leuk, op dit puntje na...
Oh en bewaar je flessen als spaarpotje.. Ik heb regelmatig met de flessenbon bij de kassa gestaan. En kon daar vervolgens nog best luxe van eten.
En die verjaardagen kan je niet verzetten naar volgend weekend? Als je het niet kan betalen om er te komen houd het op. En als je enkel geen geld hebt voor een cadeau; de "tegoedbon voor een keer eten/dagje uit/what ever" heeft iedereen in zijn/haar studententijd wel eens gekregen en gegeven

*Zelf een bosje bloemen plukken

*Een lieve brief schrijven met wensen voor het komend jaar

*fiets/huis/kamer versieren
Lastig idd, maar later een leuke herinnering. Helemaal niet zo'n ramp. Leuk ook dat je hier praktische tips krijgt mbt eten maar waarschijnlijk wil je gwn stappen dit wknd? Nou dat kan!

Die Marktplaats tip is ook goed! Ik zat paar maanden geleden ernstig krap, heb toen een open maar dure fles parfum voor 35 ¤ op Marktplaats verkocht en daar heb ik 3 weken van geleefd.

En weetje? Ik ben ook nog uitgegaan! Er zijn een aantal websites waar je een profieltje kan aanmaken,dan kan je jezelf aanmelden voor gastenlijsten (voor jezelf plus 1) en achteraf vul je een enquete in en kan je je weer voor 2 gastenlijsten aanmelden. De vriendin die dan met jou mee mag bespaart ook entree (ik had toen 2 gastenlijsten voor een feestje van ¤ 22.50 pp!) en kan daarvan voor jou een paar drankjes kopen (uiteraard tapbier,geen mixjes)

En hey is er op of rond jouw uni geen studentenbar? In mijn tijd werd je daar voor 5¤ dronken mbv een pitcher bier. Lust je geen bier? Mooi! Dan krijg je ook geen bierbuik. Drink maar lekker water.
en wat hanneke zegt; die tegoedbon vind ik zelfs leuk om te geven (of krijgen!) als ik wel geld heb.

Ik moet bij stiefmams nog in de tuin aan de slag.
Voor mij zou lenen geen optie zijn.

En wat Hanneke schrijft, zou ik sowieso al leuker vinden als cadeau.
Van een weekendje stappen gaat toch geen student dood? Wat is er mis met een filmpje thuis op de bank, gezellig met vrienden rond een vuurkorf ergens buiten (park/dakterras/speeltuintje) of gewoon -doe eens gek- gewoon een avond vroeg naar bed?
Helemaal niks, gezellig juist!

Of een wknd extra hard studeren! Eindelijk die paper schrijven. Dat vervelende vak bijspijkeren. Niet last-minute haasten voor een deadline.
Voor een vriendin;

foto's uitzoeken van jullie van vroeger en nu. Gratis ergens kopiëren (op je werk - bij ons mocht dat. Opschrijven op een aftekenlijst en aan het einde van de maand aftikken) of in de bieb voor 10 cent ofzo. Uitknippen. Je hebt vast nog wel ergens een leeg opschrijfboekje liggen. Foto's inplakken en jou herinneringen bij die foto's schrijven.

Was een groot succes.
(werkt ook bij ouders/broers/zussen/opa's/oma's/andere familieleden. En iedereen roepen "OOOOOH!! Wat heb JIJ er een werk van gemaakt! En het kostte je geen drol. Twee vliegen in 1 klap)
quote:Scuba schreef op 07 april 2011 @ 08:58:

[...]

Tjonge jong en dat noemt zichzelf volwassen? En wanneer ga je dat weer terug betalen dan? Dat lijkt me nogal het ene gat met het andere vullen. Ja, zo kom je wel in de schulden. Ze woont op zichzelf, studeert en is dus volwassen. Dan moet je ook volwassen met je geld om kunnen gaan en niet zomaar even paps en mams bellen. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Simpel, zo werkt dat nu eenmaal als je student bent.

Echt een hele onvolwassen en kinderachtige tip dit. Ik mag hopen dat je ouders heel vaak nee tegen je zeggen. Ga eerst maar eens leren budgetteren en volwassen worden, want dit is geen houding.

Waar slaat dit nou weer op? Wie weet heeft ze wel èn een rekening van de fietsenmaker gehad èn haar eigen zorgrisico moeten betalen èn een aantal dure studieboeken moeten aanschaffen. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dat als student zijnde met zeer weinig inkomen even niet zo lekker kan dragen. Wat is er dan mis met voor een aantal dagen 20 euro van je ouders/vriend/familie te lenen? Zolang je het na die 3 dagen weer terugbetaald en je de volgende maand het zelfde geintje niet weer herhaalt zie ik het probleem niet.

Goeie tips worden hier gegeven trouwens!

*denkt hard na of ze er nog iets aan toe kan voegen*
Ga producten Buzzen, ik kreeg afgelopen zaterdag 10 pakken soep. Ik heb ze keurig uitgedeeld, maar je kunt ook 10 dagen soep eten.
quote:Scuba schreef op 07 april 2011 @ 08:58:

[...]

Tjonge jong en dat noemt zichzelf volwassen? En wanneer ga je dat weer terug betalen dan? Dat lijkt me nogal het ene gat met het andere vullen. Ja, zo kom je wel in de schulden. Ze woont op zichzelf, studeert en is dus volwassen. Dan moet je ook volwassen met je geld om kunnen gaan en niet zomaar even paps en mams bellen. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Simpel, zo werkt dat nu eenmaal als je student bent.

Echt een hele onvolwassen en kinderachtige tip dit. Ik mag hopen dat je ouders heel vaak nee tegen je zeggen. Ga eerst maar eens leren budgetteren en volwassen worden, want dit is geen houding.Ik ben volwassene en heb inmiddels een baan, dat gaat behoorlijk goed. Toen ik studeerde zeiden mijn ouders niet vaak nee, moest niet te vaak voorkomen, maar als het af en toe gebeurd. Weet niet hou oud TO is, maar als je 18/19 bent, ben je toch aan het leren. Ach hoort bij het leven fouten maken en je laat je kind toch geen honger lijden (tenminste mijn ouders niet) en ze kan het toch volgende maand terugbetalen of als ze vakantiegeld krijgt.
quote:banaanaap schreef op 07 april 2011 @ 09:18:

Oh en bewaar je flessen als spaarpotje.. Ik heb regelmatig met de flessenbon bij de kassa gestaan. En kon daar vervolgens nog best luxe van eten.

Toen ik op kamers woonde leverden die inderdaad nog wel wat op, maar nu 25 cent voor een fles, is niet echt veel..

TO: je mag komen strijken vandaag?
quote:lilalinda schreef op 07 april 2011 @ 09:30:

Ga producten Buzzen, ik kreeg afgelopen zaterdag 10 pakken soep. Ik heb ze keurig uitgedeeld, maar je kunt ook 10 dagen soep eten.hey dit wil ik ook wel
quote:plops schreef op 07 april 2011 @ 09:28:

[...]

Waar slaat dit nou weer op? Wie weet heeft ze wel èn een rekening van de fietsenmaker gehad èn haar eigen zorgrisico moeten betalen èn een aantal dure studieboeken moeten aanschaffen. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dat als student zijnde met zeer weinig inkomen even niet zo lekker kan dragen. Wat is er dan mis met voor een aantal dagen 20 euro van je ouders/vriend/familie te lenen? Zolang je het na die 3 dagen weer terugbetaald en je de volgende maand het zelfde geintje niet weer herhaalt zie ik het probleem niet.

Goeie tips worden hier gegeven trouwens!

*denkt hard na of ze er nog iets aan toe kan voegen*

Rekening van de fietsenmaker; even opbellen, situatie uitleggen, na dinsdag fiets weer ophalen.

Rekening zorgverzekering: opbellen, situatie uitleggen, verontschuldigingen aanbieden; woensdag betalen.

Studieboeken; lenen tot dinsdag: woensdag zelf aanschaffen.

Lenen was (ook voor mij) geen optie. Je moet zelf met je financiën leren omgaan, en dure aankopen dus "inplannen". Ik heb wel eens twee maanden alles gelopen, omdat mijn fiets niet naar de fietsenmaker kon, omdat ik twee dure maanden had. Jammer dan. ga je echt niet dood van.
quote:hanneke000 schreef op 07 april 2011 @ 09:28:

(werkt ook bij ouders/broers/zussen/opa's/oma's/andere familieleden. En iedereen roepen "OOOOOH!! Wat heb JIJ er een werk van gemaakt! En het kostte je geen drol. Twee vliegen in 1 klap)

Leuk idee!

Stel je moet de foto's nog afdrukken, ga dan even online opzoek naar Pixum. Daar heb ik laatst 75 foto's voor nop laten afdrukken (alleen verzendkosten die later geind worden) doordat ik èn een welkomstaanbieding van 25 foto's kreeg èn ergens een code had gevonden voor nog eens 50 gratis foto's.
quote:hanneke000 schreef op 07 april 2011 @ 09:32:

[...]

Rekening van de fietsenmaker; even opbellen, situatie uitleggen, na dinsdag fiets weer ophalen.

Rekening zorgverzekering: opbellen, situatie uitleggen, verontschuldigingen aanbieden; woensdag betalen.

Studieboeken; lenen tot dinsdag: woensdag zelf aanschaffen.

Lenen was (ook voor mij) geen optie. Je moet zelf met je financiën leren omgaan, en dure aankopen dus "inplannen". Ik heb wel eens twee maanden alles gelopen, omdat mijn fiets niet naar de fietsenmaker kon, omdat ik twee dure maanden had. Jammer dan. ga je echt niet dood van.

Waar dacht je die studieboeken te willen gaan lenen? In de bieb is je kans op succes echt nagenoeg nihil bij boeken van het lopende blok.

Ik snap dat niet iedereen in de positie is om te lenen. Maar dat maakt het nog niet moreel verwerpelijk zoals hier bijna gesuggereerd wordt.

Bovendien zou ik het eerlijk gezegd erger vinden om het probleem bij de verzekering en de fietsenmaker neer te leggen dan mijn moeder te bellen of ik 20 euro mag lenen dit weekend en dinsdag weer mag terugbetalen.
ik maak graag wat voor mensen als ze jarigzijn en ik geen centen heb.

een appeltaartje of brownies. kosten zijn laag en mensen zijn dan erg blij met wat ze krijgen ook omdat je er moeite voor hebt gedaan.
quote:plops schreef op 07 april 2011 @ 09:33:

[...]

Leuk idee!

Stel je moet de foto's nog afdrukken, ga dan even online opzoek naar Pixum. Daar heb ik laatst 75 foto's voor nop laten afdrukken (alleen verzendkosten die later geind worden) doordat ik èn een welkomstaanbieding van 25 foto's kreeg èn ergens een code had gevonden voor nog eens 50 gratis foto's.

Werkt ook met muziek. Stel een playlist samen, brand het op een CDtje dat je eigenlijk hebt liggen voor back-ups ofzo, zorg voor een leuk hoesje, en schrijf bij elk liedje op waarom je het hebt gekozen voor de Jarige.

Hartstikke persoonlijk, wordt door iedereen gewaardeerd.
quote:plops schreef op 07 april 2011 @ 09:35:

[...]

Waar dacht je die studieboeken te willen gaan lenen? In de bieb is je kans op succes echt nagenoeg nihil bij boeken van het lopende blok.

Ik snap dat niet iedereen in de positie is om te lenen. Maar dat maakt het nog niet moreel verwerpelijk zoals hier bijna gesuggereerd wordt.

Bovendien zou ik het eerlijk gezegd erger vinden om het probleem bij de verzekering en de fietsenmaker neer te leggen dan mijn moeder te bellen of ik 20 euro mag lenen dit weekend en dinsdag weer mag terugbetalen.Waar ik dacht studieboeken te lenen? Ik weet niet hoe het bij jou uni zit, maar de mijne had van de belangrijkste boeken altijd 1 exemplaar in huis dat niet uitgeleend mocht worden. Als eerste in de bieb zitten, boek uit het schap grissen en studeren. (Of; ook wel eens gedaan boek verkeerd terug zetten zodat het zowat onvindbaar was, en later ophalen ), bij studiegenoten, oudere jaars, docenten (jawel!)... waar kan je niet aan studieboeken komen? Het is misschien niet "moreel verwerpelijk" om te gaan lenen, er zijn wel héél veel opties om het te voorkomen, die mijn inziens absoluut de voorkeur hebben. Een rekening een paar dagen later betalen is vaak prima te regelen bij bedrijven. Als je maar eerlijk bent en je afspraken nakomt. Even persoonlijk langs brengen bij de fietsenmaker met wat zelfgebakken koekjes, en je krijgt en een leuke band met je fietsenmaker, en je hebt niet hoeven lenen.
heel truttig misschien, maar is het niet handig als je je vaste lasten (inclusief boodschappen) geld uitrekend. wat je overhoudt kun je dan besteden aan vrije tijd/overige uitgaven/kleding enz.

als dat laatste op is is dat niet zo'n drama, en uiteraard heb je dat ook zelf in de hand.

goedkope dingen doen: genieten van mooie weer van het weekend, een wandeling maken, goed boek lezen, naar een verjaardag gaan is ook niet duur (snaaien en zuipen op andermans kosten, altijd handig )
En een verzekering doet niet moeilijk over een betaling die een paar dagen later is. Als het gaat om weken of maanden wordt het anders. Maar dan heb je je financiën niet op orde. De belangrijkste uitgaven (waaronder zorgverzekering) had ik als automatisch incasso direct na de stufi en loon. Wist ik zeker dat ik die in elk geval had betaald.
quote:Karen24 schreef op 07 april 2011 @ 09:31:

[...]

Ik ben volwassene en heb inmiddels een baan, dat gaat behoorlijk goed. Toen ik studeerde zeiden mijn ouders niet vaak nee, moest niet te vaak voorkomen, maar als het af en toe gebeurd. Weet niet hou oud TO is, maar als je 18/19 bent, ben je toch aan het leren. Ach hoort bij het leven fouten maken en je laat je kind toch geen honger lijden (tenminste mijn ouders niet) en ze kan het toch volgende maand terugbetalen of als ze vakantiegeld krijgt.

Ik vind 50 tot 75 euro nogal een groot bedrag als je blijkbaar zon klein budget hebt én ik vind dat je eerst alles zelf gedaan moet hebben voordat je dit soort nood grepen gaat toepassen. Je moet leren dat elke keuze consequenties heeft en dus had TO het al aan kunnen zien komen indien ze deze maand ineens onvoorziene kosten had. En ook daar moet je dus op plannen en zorgen dat je bijv altijd een klein potje hebt voor dergelijke omstandigheden. Indien je niet vooruit kan plannen en alleen je kop in hete zand steekt omdat je toch wel je ouders hebt is dat een té simpele onvolwassen oplossing. De manier waarop jij het opschrijft is alsof het 1 telefoontje en klaar.

Ik neem aan dat jij nu ook niet voor elke scheet je ouders belt nu je een baan hebt en zelf je broek moet ophouden. Zo werkt dat nu eenmaal in het "echte" leven. Iedereen kan onvoorziene uitgaven hebben maar dan ga je ook niet "zomaar" even een lening ergens afsluiten. Op die manier zijn juist veel mensen in de problemen gekomen. Omdat ze nooit hebben leren budgetteren. Dus ik vind wel degelijk dat TO nu op de blaren moet zitten want er iets fout gegaan in haar planning. Vervelend, maar hopelijk wel leerzaam. Van je ouders lekker makkelijk geld lenen is niet erg leerzaam.

Ik vind het wel goed dat TO er een topic over opent om te kijken of er nog mogelijkheden zijn en de tips die ik heb gezien zijn volgens mij erg goed.
Hoe kun je nou geen geld hebben maar wel spekjes kunnen kopen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
TO, ben je er nog? Er zijn al veel tips gegeven. En met name Hanneke is on a roll! Wauw zeg!

Ik heb het denk ik 4/5 keer gehad dat ik even helemaal geen geld meer had. En ja, dan moet je inderdaad maar eten wat er in de kast staat. Ik weet nog goed: de laatste week van de eerste maand dat ik studeerde.... Geld bijna op. Volgens mij heb ik het toen met 5 euro moeten doen ofzo. En ik verdomde het om geld aan mijn ouders te vragen natuurlijk. Ze hadden het me meteen gegeven, maar daar was ik veel te trots voor. Gewoon een hele week boterhammen met pindakaas gegeten (eet ik dus nooit meer), ontbijt, lunch en avondeten. En n zak appels gekocht volgens mij.

Ik ben het hardgrondig eens met de poststers die afwijzend reageren op de tips om t maar even te lenen. Dan leer je het natuurlijk nooit. TO moet gewoon even op de blaren zitten.

TO, je wilde spekjes kopen? Dus je hebt nog wel geld? Hoeveel dan? Want het gaat maar om 5 dagen die je moet overbruggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven