Geld & Recht alle pijlers

Geen pensioen, hoeveel sparen?

19-11-2011 19:03 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn huidige werkgever geen pensioenregeling. Wil nu zelf maar gaan sparen maar hoeveel geld heb je nodig na je 67ste?
Dat ligt er toch geheel aan wat je wilt? Waar wil je wonen, hoe ruim wil je leven, extraatjes zoals vakanties incalculeren of niet, etc etc.

Maak een afspraak met een financieel adviseur, die mensen zijn daarvoor.
Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat je na je 67e nog 20 jaar leeft. Dan krijg je dus aow (is nu iets van 850 dacht ik) en dan ligt het eraan hoeveel je per maand wil hebben. Stel dat je 1000 euro per maand wil, dan kun je dus 150 euro per maand x 20 jaar sparen..
Idd, niet zelf doen maar met een financieel adviseur bespreken. Die kan je ook vertellen hoe je dat fiscaal gezien het beste aan kunt pakken. Onder voorwaarden mag je belastingvrij sparen voor je pensioen, maar dat geldt niet voor sparen op een bankrekening. (Sterker nog, daar ga je op een gegeven moment zelfs vermogensbelasting over betalen). Een goede adviseur kan jou ook vertellen onder welke voorwaarden je dat het beste kunt doen en waar je rekening mee moet houden als je een duurzame relatie hebt of krijgt in de toekomst.
quote:mireille_1985 schreef op 19 november 2011 @ 19:06:

Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat je na je 67e nog 20 jaar leeft. Dan krijg je dus aow (is nu iets van 850 dacht ik) en dan ligt het eraan hoeveel je per maand wil hebben. Stel dat je 1000 euro per maand wil, dan kun je dus 150 euro per maand x 20 jaar sparen..1000 euro per maand is weinig om van rond te komen, lijkt mij. Daar heb je wel 36000 euro voor nodig
quote:nummerzoveel schreef op 19 november 2011 @ 19:09:

Idd, niet zelf doen maar met een financieel adviseur bespreken. Die kan je ook vertellen hoe je dat fiscaal gezien het beste aan kunt pakken. Onder voorwaarden mag je belastingvrij sparen voor je pensioen, maar dat geldt niet voor sparen op een bankrekening. (Sterker nog, daar ga je op een gegeven moment zelfs vermogensbelasting over betalen). Een goede adviseur kan jou ook vertellen onder welke voorwaarden je dat het beste kunt doen en waar je rekening mee moet houden als je een duurzame relatie hebt of krijgt in de toekomst.Ik heb geen financieel adviseur. Misschien maar een gaan zoeken....
Kijk erg uit met die adviseurs. De meeste pensioenvoorzieningen zijn gekoppeld aan beleggingsfondsen. Sparen is het meest safe
En goedkoop
quote:bacchus schreef op 19 november 2011 @ 19:19:

En goedkoopDaar was ik al mee begonnen maar ben zo benieuwd hoeveel????
Nou, kun je jezelf niet bedenken hoeveel je per maand nodig hebt om normaal te kunnen leven en nog eens op vakantie te gaan enzo? Je weet toch nu ook hoeveel je nodig hebt?
quote:missdory schreef op 19 november 2011 @ 19:23:

[...]

Daar was ik al mee begonnen maar ben zo benieuwd hoeveel????Dat is een rekensom die jijzelf het beste kan maken.
Ik zou geen financieel adviseur vertrouwen. Die heeft zo zijn eigen belangen.
Voor algemene info over Gecertificeerde Financiële Planners kun je hier eens kijken:

www.ffp.nl/vereniging/algemeen
Het is belangrijk om een financieel adviseur te nemen die geen provisie opstrijkt. Dat kost nu eenmalig een paar 100 euro omdat jij hem zelf betaalt ipv de verzekeraar, maar dat verdient zich over de komende tientallen jaren zeker terug.

En inderdaad, kijk uit met risicovolle constructies, speel liever op safe (bijv een iets lagere rente, maar wel je inleg terug + een minimaal gegarandeerd rendement op je inleg).
Die berekening is niet zo makkelijk als het lijkt. 100 euro nu is over tientallen jaren stukken minder waard door de inflatie. Kunnen mensen tegenwoordig met 1000 euro per maand amper rondkomen, 15 jaar geleden was een salaris van 2200 gulden (het equivalent van 1000 euro) een heel fatsoenlijk salaris.
Misschien kun je hier iets vinden? Nibud.

Ik heb bij mijn huidige werk ook geen pensioenvoorziening. Via een financieel adviseur (jaha, eentje waar ik best vertrouwen in heb en die goed op de hoogte is van fiscale regels die ik niet ken) en een gesprek bij mijn bank heb ik gekozen voor Banksparen. Dat is gekoppeld aan de hypotheek. Daarmee krijg je dus niet extra geld tegen de tijd dat je met pensioen gaat, maar betaal je een aanzienlijk deel van je hypotheek af.

Je kunt dus kijken wat je wilt: geld hebben of minder geld hoeven betalen aan vaste lasten.

Verder zijn er nog allerlei opties met lijfrente enzo. Als ik jou was, zou ik me toch laten adviseren. Desnoods door verschillende adviseurs (vraag eens rond in je omgeving) of banken.
Banksparen is ook wat schimmig. Je kan beter je geld op een hoog rentende deposito vastzetten. En hou idd rekening met inflatie. Denk ook aan de aflossing van je huis als je bijv. een aflossingsvrije hyp hebt
Ga inderdaad op zoek naar een financieel adviseur, eentje die niet werkt op basis van provisie, maar die JIJ zelf betaalt en die dus niet betaalt wordt op basis van commissies op verkochte producten.

Laat je goed voorlichten, zorg dat je net zo lang doorvraagt tot je begrijpt wat je keuzes zijn, waarom iets goede keuzes zijn en waarom je ervoor kiest om voor 1 specifieke keuze te gaan.

Hoeveel geld je nodig hebt ligt onder andere aan:

- het al opgebouwde pensioen (bij eerdere werkgevers)

- heb je een koop of een huurhuis en hoeveel is je hypotheek opgebouwd?

- wat wil je doen als je met pensioen gaat, uit het raam staren? of op wereldreis?

- wil je eerder met pensioen of gewoon op je 67ste?
Ik zie er vreselijk tegenop maar het gaat tijd worden om iets te regelen.
Nou, als er iets niet schimmig is, dan is het banksparen wel. Je stort daarbij een bedrag op een geblokkeerde spaarrekening. De storting is aftrekbaar van je inkomen nu (dus betaal je nu minder belasting). Je kunt niet meer over het geld beschikken, je kunt zelf kiezen of je kiest voor vaste rente (deposito), variabele rente, of een beleggingsvorm. Het saldo hoef je niet aan te geven in box 3. Als je 65 bent (onder voorwaarden kan het ook eerder), kun je het geld in termijnen opnemen. Daar zijn regels voor, gaat een beetje ver om dat hier uit te leggen, maar heel ingewikkeld is het niet. Op dat moment betaal je belasting over de uitkeringen. Als je kiest voor een echte spaarvariant komen er geen kosten bij kijken, je kunt als je dat wilt kiezen voor een vaste rente, zodat je precies weet hoeveel eruit gaat komen over bijv. 20 jaar. Daar is nou echt helemaal niks schimmigs aan.

Over hoeveel je nodig hebt, als je daar zelf niet echt een gevoel bij hebt, zou ik je adviseren om idd met een onafhankelijke adviseur te gaan praten. Dat kost wel geld, maar dan krijg je een financieel plan en weet je hoe je er voor staat. Er is veel mogelijk, zowel fiscaal gestimuleerd als gewoon voor jezelf, maar het kost wel even tijd om uit te zoeken wat jij wilt en bij jouw plannen past.
..
Je betaalt wel degelijk belasting, maar het is een uitgestelde belasting.
Missdory, krijg je ook geen bedrag van je werkgever, om te besteden aan je toekomstvoorziening? Dan kun je dat opzij zetten voor je pensioen.
Je moet idd ook rekening houden met inflatie als dat ca 2,1 % per jaar is, is 200.000 in 2041 nog maar ca 107.000. Ik zou denk ik kiezen voor geen woonlasten op pensioendatum, dus aflossen op een eigen woning, of investeren in een eigen woning. Wat heb je aan een lijfrente van 800 euro per maand als je daarnaast b.v. 600 euro aan huur moet betalen.

@ reizigster, ik ben ook fan van banksparen, zowel voor hypotheek als pensioen, duidelijker produkt is er eigenlijk niet
Je rendement per jaar zou ongeveer 5,2% moeten zijn om de inflatie en de vermogensbelasting te compenseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven