Geld & Recht alle pijlers

Geld geleend aan buurvrouw

06-03-2018 12:57 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar €1500 geleend aan mijn buurvrouw.

Ze bleek veel verder in de schulden te zitten dan ze mij verteld heeft..
Ze zou elke maand €100 overmaken naar mijn bankrekening.
De eerste maand betaalde ze. De maanden daarna werd het moeilijker. Ik heb haar daar op aangesproken en de maanden daarop betaalde ze netjes. Tot nu..
ze moet nog €1000 betalen en vorige maand heeft ze niet kunnen betalen zei ze.

Ze loopt nu al bijna 2 maanden achter en zit nu nog verder in de schulden.

Het vervelende is dat er met haar niet goed valt te praten. Elke keer als ik het erover heb met haar krijg ik een boze toon.

Ik denk niet dat ik mijn geld nog ga krijgen. Omdat het niet op papier staat, geen handtekening niks, kan ik niks denk ik he?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
06-03-2018 17:29

TO, dit was niet heel slim, maar dat weet je zelf al. Ik zou een deurwaarder inschakelen en meedelen aan de buurvrouw dat je dat gaat doen.
Die gaan dat niet in behandeling nemen als er geen bewijs is. Misschien een louche incassobureau wel, maar een deurwaarder niet want voor een gang naar de rechter moet er bewijs zijn.

En als zij daadwerkelijk vol met schulden zit trekt ze zich niks aan van een deurwaarder meer of minder. Leer mij ze kennen.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 18:40
Ik wist helemaal niet dat ze schulden had.. Tot ik bij haar op bezoek was en ze in tranen was.. Dat haar auto in beslag genomen zou worden.. Ze zei dat dat het enige was... Maar achteraf was dat dus niet het enige.. En zit ze dus diep in de schulden..
Had je niet gezien dat ze vaak eten bestelde en met tassen van de Action liep ?
Je merkt toch hoe iemand leeft ( wat er in huis is aan eten en drinken, welke tv er staat, welk mobieltje ze heeft, etc ) als je er over de vloer komt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-03-2018 18:39
Je hebt op papier gelijk en to is een beschaafd type, maar ikzelf ben niet zo beschaafd in dit soort situaties en tegen zo'n mens kom je met best veel weg.
Precies.




Zet al dr beesten op MP (6)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2018 18:43
Had je niet gezien dat ze vaak eten bestelde en met tassen van de Action liep ?
Je merkt toch hoe iemand leeft ( wat er in huis is aan eten en drinken, welke tv er staat, welk mobieltje ze heeft, etc ) als je er over de vloer komt ?
Ja dat ze vaak naar de Action ging en eten bestelde wist ik wel, maar toen dacht ik toch nog dat ze geen schulden had..
Ik vertrouwde haar, ik dacht alles van haar te weten en zij weet alles van mij.. Maar niet dus...
Alle reacties Link kopieren
Meer geld is vaak geen echte hulp voor iemand met schulden. Overzicht in inkomen en uitgaven, schrappen, verkopen, orde en budgetteren, andere prioriteiten stellen vaak wel. Het vereist moed om alles onder ogen te komen. Meer geld leidt vooral tot meer schulden, diepere met het hoofd in het zand. Wanneer zij haar huidige schulden niet kan aflossen hoe kan zij jou dan ooit betalen???? Je sluit achteraan de rijd na de belastingdienst, huur, auto, overige lasten en wie dan ook. En zij hebben bewijs en jij niet. Ga er vanuit dat die € 1000 lesgeld is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-03-2018 18:47
Meer geld is vaak geen echte hulp voor iemand met schulden. Overzicht in inkomen en uitgaven, schrappen, verkopen, orde en budgetteren, andere prioriteiten stellen vaak wel. Het vereist moed om alles onder ogen te komen. Meer geld leidt vooral tot meer schulden, diepere met het hoofd in het zand. Wanneer zij haar huidige schulden niet kan aflossen hoe kan zij jou dan ooit betalen???? Je sluit achteraan de rijd na de belastingdienst, huur, auto, overige lasten en wie dan ook. En zij hebben bewijs en jij niet. Ga er vanuit dat die € 1000 lesgeld is.
Ja. Daarom heb ik er ook zo spijt van. Ze is hier niet mee geholpen en ze leert hier ook niks van. Schuldhulp lijkt me beter voor haar. Maar voor alsnog wil ze dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook vaak naar de Action en uit eten. Maar heb geen schulden hoor :worship:
Als je alles wist in het leven, maakte niemand meer fouten.
ik geef mn bek ook maar een douw
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2018 18:37
En dat had je allemaal pas door na dat je haar geld had geleend ?


Al moest ik voor de deur van de Action gaan liggen,....betalen zou ze.
Zo doe je dat to ;-). Hup naar de kassa en geld retour!

http://m.worldstarhiphop.com/android/vi ... v3vnNue4MA
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 18:45
Ja dat ze vaak naar de Action ging en eten bestelde wist ik wel, maar toen dacht ik toch nog dat ze geen schulden had..
Ik vertrouwde haar, ik dacht alles van haar te weten en zij weet alles van mij.. Maar niet dus...
Dan wist je toch al dat ze veels te royaal leefde? Dan had je toch op je vingers na kunnen tellen dat iemand die elke maand meer uitgeeft dan er binnen komt niet met geld om kan gaan en dat ze dat niet ineens leert na een lening van jou ?

Als je dreigt je auto kwijt te raken dan heb je al zoveel aanmaningen en kansen gehad, hoor. Dat komt niet als een verrassing.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 18:49
Ja. Daarom heb ik er ook zo spijt van. Ze is hier niet mee geholpen en ze leert hier ook niks van. Schuldhulp lijkt me beter voor haar. Maar voor alsnog wil ze dat niet.
Nee zolang niets vermoedende kennissen haar blijven sponsoren is het ook niet echt nodig. Je weet nooit alles over iemand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-03-2018 18:50
Ik ga ook vaak naar de Action en uit eten. Maar heb geen schulden hoor :worship:
Als je alles wist in het leven, maakte niemand meer fouten.
Nee, maar als jij elke week uit eten gaat en je komt vertellen dat ze je auto innemen weet ik dat jij met een paar aanmaningen je reet hebt afgeveegd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 18:49
Ja. Daarom heb ik er ook zo spijt van. Ze is hier niet mee geholpen en ze leert hier ook niks van. Schuldhulp lijkt me beter voor haar. Maar voor alsnog wil ze dat niet.
Nee, want dan kan ze niet meer zelf over haar geld beschikken.
Zij gaat pas iets doen als ze een vonnis tot huisuitzetting krijgt. En zelfs dan kan ze nog alles en iedereen de schuld kunnen geven en iemand vinden die de portemonnee trekt om haar te 'helpen'.
Zolang zij geen schuldhulp wil, zolang kun jij drammen, pushen en dreigen. Want nu beschikt ze nog zelf over haar geld en prioriteiten.
Alle reacties Link kopieren
Door een lening te geven aan iemand met wie je een andere dan zakelijke relatie hebt, heb je zelf je eigen moeras gegraven. Je komt altijd in een situatie terecht waar je zowel de relatie tussen jullie als de zakelijke belangen van jezelf moet gaan afwegen.

Dat je ook in een privé-situatie altijd dingen op papier moet zetten heb je nu denk ik wel geleerd. En dat je alleen maar geld moet lenen als iemand heel specifiek een doel heeft voor die lening. Geld lenen om de lopende rekeningen te voldoen is natuurlijk water naar de zee dragen.

Hoe oplossen? Alles per brief doen vanaf nu. Géén mondelinge gesprekken meer, die zijn namelijk altijd te ontkennen. Schrijf brieven, verstuur ze aangetekend en een digitale kopie per e-mail. Bewaar alle bonnetjes van het aangetekend versturen.

Heeft ze bij de eerdere overboekingen wel aangegeven dat het om een lening gaat die afbetaald wordt? Dan heb je namelijk zwart op wit dat er in ieder geval een lening is. Stuur haar ook een papieren afschrift iedere keer als ze iets betaald. Met het afbetaalde deel, de rente en het restant. Dan bouw je namelijk documenten op waaruit het totaalbedrag blijkt en als zij daar niet tegenin gaat, dan helpt dat je in een later stadium als je eventueel via de rechter je geld wil halen.

Probeer met haar via een brief tot een afbetalingsregeling te komen. Weigert ze, schrijf dan dat je het uit handen geeft aan een incassobureau. En doe dit dan ook.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
06-03-2018 18:42
Die gaan dat niet in behandeling nemen als er geen bewijs is. Misschien een louche incassobureau wel, maar een deurwaarder niet want voor een gang naar de rechter moet er bewijs zijn.

En als zij daadwerkelijk vol met schulden zit trekt ze zich niks aan van een deurwaarder meer of minder. Leer mij ze kennen.
Dan een incassobureau. Ik zou geen spullen van haar meenemen, maar ik zou wel blijven aandringen en ook dreigen met deurwaarders. Je weet maar nooit, mss trapt ze erin.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ach er zijn waarschijnlijk een hoop preferente schuldeisers en dan sluit je achteraan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ken jij haar ex? Misschien daar eens contact mee opnemen. Kan hij deel van de alimentatie aan jou betalen. Zal vast niet kunnen maar je weet het nooit. Maar die €1000 als lesgeld zien en niet meer terugeisen zou ik nooit doen. Ze zal last van mij hebben net zolang tot ik het geld terug had.
Madeliefjees schreef:
06-03-2018 18:50
Ik ga ook vaak naar de Action en uit eten. Maar heb geen schulden hoor :worship:
Als je alles wist in het leven, maakte niemand meer fouten.
Sommige dingen zijn gewoon best duidelijk.
doornroosje9 schreef:
06-03-2018 19:15
Dan een incassobureau. Ik zou geen spullen van haar meenemen, maar ik zou wel blijven aandringen en ook dreigen met deurwaarders. Je weet maar nooit, mss trapt ze erin.
Dat zegt ze net. Een echt incassobureau kan er ook niks mee. Echt niet.
Een louche bureautje die oneigenlijk gaat incasseren of gaat dreigen misschien wel. Maar daar kan TO weer problemen mee krijgen. En terecht.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
06-03-2018 19:32
Dat zegt ze net. Een echt incassobureau kan er ook niks mee. Echt niet.
Een louche bureautje die oneigenlijk gaat incasseren of gaat dreigen misschien wel. Maar daar kan TO weer problemen mee krijgen. En terecht.
Damn. Wist ik niet. Dan blijven aandringen, meer kan ze niet, vrees ik. Of je erbij neerleggen, maar ik denk dat TO die 1000 euro goed kan gebruiken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 13:17
Ik trof haar huilend aan op de bank vorig jaar, want haar auto zou in beslag genomen worden. Ik had het geld toevallig gespaard.. Gevoelig type dat ik ben heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering het geld overgemaakt. Lenen bij de bank kon ze niet en familie en vrienden waren wel slim genoeg om het niet te doen.
Als ik er niet achteraan zat had ze inderdaad helemaal niks overgemaakt denk ik. Ze is nogal een overheersend type en ik ben dat wat minder. Ze denkt dus dat ze er wel makkelijk vanaf zal komen want eenmeisje1993 heeft toch niet zo'n grote mond.

Daarom voel ik me dus ook zo in de maling genomen.
Je bent niet in de maling genomen. Maar jouw lief bedoelde aanbod was voor beiden waarschijnlijk gewoon ondoordacht. Voor jou, omdat je over enkele dingen niet hebt nagedacht (op papier zetten, maar ook dat je de buurvrouw voortaan elke euro die ze uitgeeft kwalijk neemt). Voor haar omdat zij in haar nood niet genoeg doordacht heeft dat ze ook die maandelijkse 100,- niet makkelijk kan missen. Dat inzicht heeft ze vast niet, ze heeft niet voor niets schulden.
Kortom, stop met je in de maling genomen voelen. Jullie zijn gewoon allebei naïef geweest. Ik zou het geld als verloren beschouwen, maar wél met een geleerde les.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
06-03-2018 19:43
Je bent niet in de maling genomen. Maar jouw lief bedoelde aanbod was voor beiden waarschijnlijk gewoon ondoordacht. Voor jou, omdat je over enkele dingen niet hebt nagedacht (op papier zetten, maar ook dat je de buurvrouw voortaan elke euro die ze uitgeeft kwalijk neemt). Voor haar omdat zij in haar nood niet genoeg doordacht heeft dat ze ook die maandelijkse 100,- niet makkelijk kan missen. Dat inzicht heeft ze vast niet, ze heeft niet voor niets schulden.
Kortom, stop met je in de maling genomen voelen. Jullie zijn gewoon allebei naïef geweest. Ik zou het geld als verloren beschouwen, maar wél met een geleerde les.
Uiteten gaan en shoppen de dag nadat je gezegd hebt dat je geen euro kan missen lijkt me iets anders dan ''elke euro die ze uitgeeft kwalijk nemen''
Alle reacties Link kopieren
Via fietsen en lopen kun je ook leven. Een auto is geen eerste levensbehoefte.

Wat wil je hier nog mee?

Ben je zo boos dat je geen vriendschap meer wil?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jufjoke schreef:
06-03-2018 19:43
Je bent niet in de maling genomen. Maar jouw lief bedoelde aanbod was voor beiden waarschijnlijk gewoon ondoordacht. Voor jou, omdat je over enkele dingen niet hebt nagedacht (op papier zetten, maar ook dat je de buurvrouw voortaan elke euro die ze uitgeeft kwalijk neemt). Voor haar omdat zij in haar nood niet genoeg doordacht heeft dat ze ook die maandelijkse 100,- niet makkelijk kan missen. Dat inzicht heeft ze vast niet, ze heeft niet voor niets schulden.
Kortom, stop met je in de maling genomen voelen. Jullie zijn gewoon allebei naïef geweest. Ik zou het geld als verloren beschouwen, maar wél met een geleerde les.
Zou kunnen als start. Maar daarna een beetje ruzie lopen zoeken komt wel berekenend over.
Het klinkt mij in de oren als een economische keuze: 'Schijt aan jou verder, ik ben bijdehanter dan jij en dat levert me 1000 euro op. Jammer voor jou dat je dat vervelend vindt, het is voor mij niet meer nuttig om normaal tegen je te doen want de jackpot is al binnen'
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-03-2018 19:51
Via fietsen en lopen kun je ook leven. Een auto is geen eerste levensbehoefte.

Wat wil je hier nog mee?

Ben je zo boos dat je geen vriendschap meer wil?
Klopt. Had ik toen eigenlijk al moeten denken..

Er was al geen vriendschap meer.. Sinds zij paar maanden geleden om niks ruzie zocht en me overal blockte en over me begon te roddelen. Maar daar gaat het nu niet om.
Waardeloos dit TO, je bent zo lief geweest geld te lenen aan iemand die achteraf bezien deze geste niet verdiend heeft. Ze had zelf naar je toe moeten komen toen het afbetalen niet lukte. Ze had duidelijke afspraken met je moeten maken: haar prioriteit zou het afbetalen van jou moeten zijn. Ze zou zich dood moeten schamen, dit gedrag kan echt niet.
Maar ja...dit komt veel voor. Ik heb ook eens zoiets meegemaakt: mijn "arme" tuinman had ik vooraf betaald zodat hij spullen en planten voor mijn tuin kon aanschaffen. Ook heb ik hem een heleboel meubels gegeven toen hij aangaf te moeten leven in een zo goed als kaal huis. Ik wilde toch mijn inrichting veranderen en ik vond het leuk om hem te helpen.
Tuinman is een paar keer na fors aandringen (hij kwam maar niet...) heel even bezig geweest, maar hij heeft me achtergelaten met een leeg banksaldo en een puinhoop van een tuin.
Natuurlijk kon ik fluiten naar mijn geld. K@tkerel.
Jouw buurvrouw lijkt me een marginaal figuur: misschien niet een echte oplichtster, maar wel een type dat parasiteert.

Ik hoop dat je het geld toch nog op een of andere manier terug kunt krijgen. Van haar zal dat waarschijnlijk niet uitgaan, gezien haar reacties wanneer je haar erop wijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven