Geld & Recht alle pijlers

Geld geleend aan buurvrouw

06-03-2018 12:57 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar €1500 geleend aan mijn buurvrouw.

Ze bleek veel verder in de schulden te zitten dan ze mij verteld heeft..
Ze zou elke maand €100 overmaken naar mijn bankrekening.
De eerste maand betaalde ze. De maanden daarna werd het moeilijker. Ik heb haar daar op aangesproken en de maanden daarop betaalde ze netjes. Tot nu..
ze moet nog €1000 betalen en vorige maand heeft ze niet kunnen betalen zei ze.

Ze loopt nu al bijna 2 maanden achter en zit nu nog verder in de schulden.

Het vervelende is dat er met haar niet goed valt te praten. Elke keer als ik het erover heb met haar krijg ik een boze toon.

Ik denk niet dat ik mijn geld nog ga krijgen. Omdat het niet op papier staat, geen handtekening niks, kan ik niks denk ik he?
Alle reacties Link kopieren
Wat hier al wordt gezegd echt doen. Elke dag bellen, mailen, langs gaan. Al doet ze niet open of reageert ze niet op telefoon of mail, ze wordt er wel mee geconfronteerd. En het liefst een vast patroon. Dus als je opstaat stuur je een mail of whats app dat je vandaag het geld verwacht. Als je lunchpauze op je werk hebt weer even een belletje en als je thuis komt loop je even langs. Het is even doorbijten maar de grootste zeurkousen krijgen als eerste het geld. Al betaald ze dan maar steeds een tientje. Je hebt het wel binnen. Ik zou zeker niet niks meer doen. En je kan ook een "officiele" brief in de bus doen dat je hebt geinformeerd bij een incassobureau en dat je de vordering uit handen geeft als er niet betaald wordt. Ze gaat maar lenen bij familie ofzo.
Hoewel ik het in principe eens ben met alles wat al geschreven (je buurvrouw is manipulatief, jij misschien te naïef, de enige manier om je geld terug te krijgen is drammen, informeer bij een incassobureau etc.), moet je je ook bedenken dat je er misschien nog wel een hele tijd naast (onder? boven?) moet wonen.

Buren kunnen elkaar het leven goed zuur maken. Als zij al zo dominant is, is er ook nog het risico dat ze gaat treiteren. Dan heb je je geld niet en ook geen woongenot meer.

Misschien toch accepteren dat dit een hele dure les is?
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
06-03-2018 15:37
Hoewel ik het in principe eens ben met alles wat al geschreven (je buurvrouw is manipulatief, jij misschien te naïef, de enige manier om je geld terug te krijgen is drammen, informeer bij een incassobureau etc.), moet je je ook bedenken dat je er misschien nog wel een hele tijd naast (onder? boven?) moet wonen.

Buren kunnen elkaar het leven goed zuur maken. Als zij al zo dominant is, is er ook nog het risico dat ze gaat treiteren. Dan heb je je geld niet en ook geen woongenot meer.

Misschien toch accepteren dat dit een hele dure les is?
De goede verstandhouding is sowieso al weg. Ze is ruzie gaan zoeken met een onnozele reden(waarschijnlijk zodat ze een reden had om niet te hoeven betalen) en heeft me toen overal geblockt. Het contact gaat nu alleen nog maar over dat geld. Ondertussen is ze over me aan het roddelen...
Ik vind het allemaal erg kinderachtig van een vrouw van 40+..
Ze heeft trouwens ook zo'n soort bedrag geleend van een vriendin van mij.. Omdat het water afgesloten was.. Alleen ging die er al vanuit dat ze het toch niet terug zou krijgen. Zij is echter wat ouder en ook mondiger dan ik dus zij let nu wel op wat mijn buurvrouw allemaal doet qua uitgaves enzo. Toen heeft ze dus ook een paar maanden netjes betaald. Dat is nu ook weer afgelopen, en mijn vriendin weet ook niet meer wat te doen.
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 13:25
Dat zeg ik toch niet? Ik vind het alleen wel krom dat als iemand je uit de brand heeft geholpen en gewoon vraagt waar ze recht op heeft je geen bozige toon hoeft te verwachten? En daarnaast ook nog commentaar hebben op vanalles wat met mij als persoon te maken heeft.
Daar heb je gelijk in, het klinkt als een onbeschoft kreng.
Ze zou aan mij een slechte hebben, ik zou weer eens gezellig bij haar op dr bank gaan zitten en stiekem die autosleutels meepakken. Krijgt ze pas terug als ze heeft betaald en jij bent een lieve twintiger en zij een aso, dus wie gelooft haar nou.
Mocht het teveel gezeik opleveren dan weer in de brievenbus gooien maar wel even je punt maken.
Het is niet haar auto, hij is van jou want jij hebt ervoor betaald.
Zij heeft gewoon nu een inschatting gemaakt: Dat buurmeisje afkatten kan ik me nu veroorloven want die leent mee toch niks meer, en ik heb er mooi 1000 aan overgehouden.
Dat soort lui verkopen hun eigen moeder nog.
Of je laat het en je bent mooi voor eeuwig van dat mens af, dan is 1000 euro een koopje schat ik zo in.
Het-groepje schreef:
06-03-2018 15:45
Daar heb je gelijk in, het klinkt als een onbeschoft kreng.
Ze zou aan mij een slechte hebben, ik zou weer eens gezellig bij haar op dr bank gaan zitten en stiekem die autosleutels meepakken. Krijgt ze pas terug als ze heeft betaald en jij bent een lieve twintiger en zij een aso, dus wie gelooft haar nou.
Mocht het teveel gezeik opleveren dan weer in de brievenbus gooien maar wel even je punt maken.
Het is niet haar auto, hij is van jou want jij hebt ervoor betaald.
Zij heeft gewoon nu een inschatting gemaakt: Dat buurmeisje afkatten kan ik me nu veroorloven want die leent mee toch niks meer, en ik heb er mooi 1000 aan overgehouden.
Dat soort lui verkopen hun eigen moeder nog.
Of je laat het en je bent mooi voor eeuwig van dat mens af, dan is 1000 euro een koopje schat ik zo in.
Ja dit zou ik ook doen. Wilde het al niet typen maar ik zou iets van waarde van haar mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dus nu voel je je geen weldoener meer maar belazerd.

Beschouw het als leergeld; schrijf het geld af en leen nooit meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het-groepje schreef:
06-03-2018 15:45
Daar heb je gelijk in, het klinkt als een onbeschoft kreng.
Ze zou aan mij een slechte hebben, ik zou weer eens gezellig bij haar op dr bank gaan zitten en stiekem die autosleutels meepakken. Krijgt ze pas terug als ze heeft betaald en jij bent een lieve twintiger en zij een aso, dus wie gelooft haar nou.
Mocht het teveel gezeik opleveren dan weer in de brievenbus gooien maar wel even je punt maken.
Het is niet haar auto, hij is van jou want jij hebt ervoor betaald.

Dat lijkt me nou niet verstandig. In feite pleeg je dan autodiefstal en zo'n argument veegt een rechter natuurlijk zo van tafel. Alleen omdat jij zo dom naïef bent om geld te lenen aan een buurvrouw geeft je natuurlijk niet het recht om haar auto te stelen.
RikM schreef:
06-03-2018 17:09
Dat lijkt me nou niet verstandig. In feite pleeg je dan autodiefstal en zo'n argument veegt een rechter natuurlijk zo van tafel. Alleen omdat jij zo dom naïef bent om geld te lenen aan een buurvrouw geeft je natuurlijk niet het recht om haar auto te stelen.
Dit dacht ik idd ook gelijk.
Ze kan dan aangifte gaan doen en omdat er geld is geleend is dat nog geen reden om haar auto te stelen.
Loopt TO straks ook nog met een strafblad.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het niet verstandig om een eigendom van een ander mee te nemen. Dat noemen ze stelen.

TO, dit was niet heel slim, maar dat weet je zelf al. Ik zou een deurwaarder inschakelen en meedelen aan de buurvrouw dat je dat gaat doen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen kleerkast van een broer/ zwager / sportschoolmattie die met jou mee wil om te zeggen dat je binnen nu en zoveel maanden je geld wilt en dat je tot die tijd op haar auto past ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
06-03-2018 17:29
Natuurlijk is het niet verstandig om een eigendom van een ander mee te nemen. Dat noemen ze stelen.

TO, dit was niet heel slim, maar dat weet je zelf al. Ik zou een deurwaarder inschakelen en meedelen aan de buurvrouw dat je dat gaat doen.
Hoe noem je lenen en niet terug betalen ?

Misschien is haar computer en tv tijdelijk bij jou zetten slimmer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou erop rekenen dat je dat geld niet meer terugziet of alleen nog een mini-deel.

Gooi haar naam rustig in een app naar al je vrienden. Weten ze dat die vrouw totaal onbetrouwbaar is en dat ze geen cent meer aan haar lenen.
Zeg rustig dat zij het ook mogen rondsturen aan al hun vrienden uit de buurt.

(Ze heeft al 1 extra slachtoffer gemaakt, veel meer is nergens voor nodig.)

En hang samen met je vriendin elke week aan de bel.
Al maakt ze elke keer haar portefeuille gewoon leeg en komt daar elke keer maar 5 euro uit ... maar zolang jij er woont én zij er woont weet ze dat ze een schuld heeft uitstaan.
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 14:39
Ze had op de dag van de toeslagen in februari(de 20ste geloof ik?) €100 moeten overmaken(niet gebeurd) en deze maand de 20ste dus ook..
Maar dat gaat ze never nooit redden natuurlijk.
Dat moet jij dus niet voor haar gaan invullen want dan krijg je zeker niets.
Ik vraag me af of het zin heeft te gaan drammen en/of een incassobureau in te schakelen. Ze heeft het geld niet. Hoe meer je gaat drammen, hoe meer je haar in het nauw drijft en hoe meer ze van zich af gaat bijten. Ik denk dat je beter geduld kunt hebben, het als leergeld beschouwen en hopen dat je misschien nog ooit een deel terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
06-03-2018 17:49
Ik zou erop rekenen dat je dat geld niet meer terugziet of alleen nog een mini-deel.

Gooi haar naam rustig in een app naar al je vrienden. Weten ze dat die vrouw totaal onbetrouwbaar is en dat ze geen cent meer aan haar lenen.
Zeg rustig dat zij het ook mogen rondsturen aan al hun vrienden uit de buurt.

(Ze heeft al 1 extra slachtoffer gemaakt, veel meer is nergens voor nodig.)

En hang samen met je vriendin elke week aan de bel.
Al maakt ze elke keer haar portefeuille gewoon leeg en komt daar elke keer maar 5 euro uit ... maar zolang jij er woont én zij er woont weet ze dat ze een schuld heeft uitstaan.
Al haar vrienden en heel de omgeving weten het al. Die vriendin die haar ook geld heeft geleend was er al vanuit gegaan dat ze niks terug zou krijgen. Iemand zei dat ik misschien maar druk moest zetten met een bekende die wel goed gebekt is.. Ik heb wel een paar mensen die zeiden dat ze dan mee zouden gaan om een woordje met haar te spreken. Maar puntje bij paaltje doen ze het toch niet..
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
06-03-2018 18:06
Ik vraag me af of het zin heeft te gaan drammen en/of een incassobureau in te schakelen. Ze heeft het geld niet. Hoe meer je gaat drammen, hoe meer je haar in het nauw drijft en hoe meer ze van zich af gaat bijten. Ik denk dat je beter geduld kunt hebben, het als leergeld beschouwen en hopen dat je misschien nog ooit een deel terugkrijgt.
Geduld heb ik al heel lang gehad. Ik ben altijd aardig en rustig gebleven. Als ik niks zei maakte ze ook niks over. Alleen 2 maanden achter elkaar wel uit zichzelf omdat die vriendin van mij haar in de gaten hield doordat ze zelf ook aan haar geleend had. Maar die vriendin is de grip nu ook kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
06-03-2018 18:15
Ze heeft best geld, maar ze kiest ervoor om andere schuldeisers voorrang te geven boven TO.

En ze geeft geld uit aan haar auto en honden.
Ze heeft 5 honden, ratten, katten en een kind.. Het eerste wat ze doet als ze haar geld heeft is naar de action om te shoppen..
Daarnaast let ze niet op aanbiedingen of budget merken in de supermarkt en besteld ze vaak eten.
heeft ze een uitkering?
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2018 17:32
Heb je geen kleerkast van een broer/ zwager / sportschoolmattie die met jou mee wil om te zeggen dat je binnen nu en zoveel maanden je geld wilt en dat je tot die tijd op haar auto past ?
Ja inderdaad, ik verbaas me altijd zo om de gelatenheid van mensen. Meer dan 1000 euro gewoon maar aan een of andere uitkeringstrekker me tig beesten en een kind (vader nergens te bekennen uiteraard) weg geven, en je woont er ook nog naast. Je kunt wel netjes willen blijven, maar als de ander al voor je heeft besloten het niet netjes aan te willen pakken, is die kans wel verkeken.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
06-03-2018 18:23
heeft ze een uitkering?
Ik geloof van wel.. Maar het is niet veel en vorige maand zei ze dat ze het (nog) niet had gekregen.. Het is allemaal heel vaag en ze wil ook niet open zijn... Als ik dan vraag waarvoor die €700 van de belastingdienst eraf is gehaald wordt ze weer bozig en zegt ze dat dat er niet toe doet.
Ze krijgt ook een hoop alimentatie van haar ex waarmee ze het grootste gedeelte van de vaste lasten betaalt. En ze krijgt toeslagen. Van die toeslagen betaalde ze mij dus. Maarja nu heeft ze zoveel achterstanden en regelingen dat ze toeslagen geld nu daarvoor gebruikt denk ik.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
06-03-2018 18:26
Ja inderdaad, ik verbaas me altijd zo om de gelatenheid van mensen. Meer dan 1000 euro gewoon maar aan een of andere uitkeringstrekker me tig beesten en een kind (vader nergens te bekennen uiteraard) weg geven, en je woont er ook nog naast. Je kunt wel netjes willen blijven, maar als de ander al voor je heeft besloten het niet netjes aan te willen pakken, is die kans wel verkeken.
Ja, dat zeg ik net.. die ''kleerkasten'' heb ik wel, maar puntje bij paaltje doen ze 't toch niet.
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 18:27
Ik geloof van wel.. Maar het is niet veel en vorige maand zei ze dat ze het (nog) niet had gekregen.. Het is allemaal heel vaag en ze wil ook niet open zijn... Als ik dan vraag waarvoor die €700 van de belastingdienst eraf is gehaald wordt ze weer bozig en zegt ze dat dat er niet toe doet.
Ze krijgt ook een hoop alimentatie van haar ex waarmee ze het grootste gedeelte van de vaste lasten betaalt. En ze krijgt toeslagen. Van die toeslagen betaalde ze mij dus. Maarja nu heeft ze zoveel achterstanden en regelingen dat ze toeslagen geld nu daarvoor gebruikt denk ik.
Als ze zo vaak een schenking krijgt (van jou en van je vriendin) dan geeft ze dit vast niet op bij uitkeringsinstantie. Misschien daar eens naar bellen. Krijg je je geld niet van terug maar hopelijk wordt ze dan wel gekort. Jammer dan zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 18:18
Ze heeft 5 honden, ratten, katten en een kind.. Het eerste wat ze doet als ze haar geld heeft is naar de action om te shoppen..
Daarnaast let ze niet op aanbiedingen of budget merken in de supermarkt en besteld ze vaak eten.
En dat had je allemaal pas door na dat je haar geld had geleend ?


Al moest ik voor de deur van de Action gaan liggen,....betalen zou ze.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
RikM schreef:
06-03-2018 17:09
Dat lijkt me nou niet verstandig. In feite pleeg je dan autodiefstal en zo'n argument veegt een rechter natuurlijk zo van tafel. Alleen omdat jij zo dom naïef bent om geld te lenen aan een buurvrouw geeft je natuurlijk niet het recht om haar auto te stelen.
Je hebt op papier gelijk en to is een beschaafd type, maar ikzelf ben niet zo beschaafd in dit soort situaties en tegen zo'n mens kom je met best veel weg.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2018 18:37
En dat had je allemaal pas door na dat je haar geld had geleend ?


Al moest ik voor de deur van de Action gaan liggen,....betalen zou ze.
Ik wist helemaal niet dat ze schulden had.. Tot ik bij haar op bezoek was en ze in tranen was.. Dat haar auto in beslag genomen zou worden.. Ze zei dat dat het enige was... Maar achteraf was dat dus niet het enige.. En zit ze dus diep in de schulden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven