Geld & Recht alle pijlers

Geld geleend aan buurvrouw

06-03-2018 12:57 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar €1500 geleend aan mijn buurvrouw.

Ze bleek veel verder in de schulden te zitten dan ze mij verteld heeft..
Ze zou elke maand €100 overmaken naar mijn bankrekening.
De eerste maand betaalde ze. De maanden daarna werd het moeilijker. Ik heb haar daar op aangesproken en de maanden daarop betaalde ze netjes. Tot nu..
ze moet nog €1000 betalen en vorige maand heeft ze niet kunnen betalen zei ze.

Ze loopt nu al bijna 2 maanden achter en zit nu nog verder in de schulden.

Het vervelende is dat er met haar niet goed valt te praten. Elke keer als ik het erover heb met haar krijg ik een boze toon.

Ik denk niet dat ik mijn geld nog ga krijgen. Omdat het niet op papier staat, geen handtekening niks, kan ik niks denk ik he?
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker een goede les!

Het is alleen wel typisch dat net nu mijn telefoon en fiets kapot gegaan zijn hè xD.
Zul je altijd zien!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je je nu anders naar haar opstellen en wat ga je nu doen? Kunnen we met je meedenken? Misschien een goede leerschool in assertiviteit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je enig bewijs dat je haar dit geld geleend hebt? Is er iets getekend? Of is het per bank gegaan met opmerking "lening"?

Wanneer iemand zoveel schuld heeft, dan is de kans klein dat jij je geld ooit terug krijgt. Er zijn dan veel meer schuldeisers, en als particulier sta je onderaan de lijst.

Probeer met haar te praten. Geef aan dat je snapt dat zij het moeilijk heeft. Maar wat is wel een goede regeling om geld terug te betalen? Hoe ziet zij dit. €100 per maand is dus te veel. Kan ze anders niet iets voor je doen, om zo terug te betalen?

Schulden geeft vaak ook psychische problemen en anders om. De kans dat ze gaat reageren als een gebeten hond is dus groot. Daarnaast zullen er vast veel meer mensen zijn die haar om een betaling vragen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
fout topic sorry
Alle reacties Link kopieren
Zuigen werkt. Dus regelmatig aanbellen en vragen waar de aflossing blijft. Bij voorkeur in het bijzijn van andere mensen. Als ze niet meer opendoet, briefjes schrijven. Bijvoorbeeld iets als

"Buurvrouw, mijn fiets is kapot gegaan en ik heb nu echt dat geld dat ik je geleend had nodig. Kan je het zsm overmaken, zoals je had beloofd?"

Kan ook weer zo dat andere buren het kunnen lezen.

En, dit klinkt misschien wat raar, prijs jezelf gelukkig. Jouw leergeld was 1.000 euro en dit krijg je misschien nog terug. Mijn foute inschatting kostte me 50.000 euro en daar zie ik nooit meer een cent van terug :'(
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed bedoeld ook, maar je hebt alleen jezelf in de maling genomen. Geen overeenkomst van lening, geen zekerheden gesteld, niks, en dan wel dat soort grote bedragen weggeven, is gewoon niet zo handig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
06-03-2018 14:34
Zuigen werkt. Dus regelmatig aanbellen en vragen waar de aflossing blijft. Bij voorkeur in het bijzijn van andere mensen. Als ze niet meer opendoet, briefjes schrijven. Bijvoorbeeld iets als

"Buurvrouw, mijn fiets is kapot gegaan en ik heb nu echt dat geld dat ik je geleend had nodig. Kan je het zsm overmaken, zoals je had beloofd?"

Kan ook weer zo dat andere buren het kunnen lezen.

En, dit klinkt misschien wat raar, prijs jezelf gelukkig. Jouw leergeld was 1.000 euro en dit krijg je misschien nog terug. Mijn foute inschatting kostte me 50.000 euro en daar zie ik nooit meer een cent van terug :'(
Zuigen :O? xD

Wow 50.000 euro! Wat erg!
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
06-03-2018 14:18
Hoe ga je je nu anders naar haar opstellen en wat ga je nu doen? Kunnen we met je meedenken? Misschien een goede leerschool in assertiviteit.
Moet ik nog even over nadenken.
Luister naar Doriea. En de mail van overmaken wat ze kan missen is veel te lief.
Stuur nog een mail en schrijf daarin dat er voor deze maand dus nog 90 Euro afgelost moet worden. En dat je dat op toeslagendag komt opeisen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
06-03-2018 14:35
Hoe goed bedoeld ook, maar je hebt alleen jezelf in de maling genomen. Geen overeenkomst van lening, geen zekerheden gesteld, niks, en dan wel dat soort grote bedragen weggeven, is gewoon niet zo handig.
Het was erg dom van me....
Ach; dit verhaal doet me denken aan een basisschool akkefietje waarbij ik iets weggaf aan een vriendinnetje die daarvoor in ruil beloofde dat ze mij voor 5 euro drop zou geven. Tot mijn grote teleurstelling was ze het eerst een paar keer vergeten, en daarna ging ze ruzie met me zoeken over iets anders, zodat ze zich niet langer verplicht voelde om haar belofte na te komen want we hadden ruzie... De ruzie heeft het hele schooljaar geduurd :-(
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
06-03-2018 14:37
Luister naar Doriea. En de mail van overmaken wat ze kan missen is veel te lief.
Stuur nog een mail en schrijf daarin dat er voor deze maand dus nog 90 Euro afgelost moet worden. En dat je dat op toeslagendag komt opeisen.
Ze had op de dag van de toeslagen in februari(de 20ste geloof ik?) €100 moeten overmaken(niet gebeurd) en deze maand de 20ste dus ook..
Maar dat gaat ze never nooit redden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
06-03-2018 14:38
Ach; dit verhaal doet me denken aan een basisschool akkefietje waarbij ik iets weggaf aan een vriendinnetje die daarvoor in ruil beloofde dat ze mij voor 5 euro drop zou geven. Tot mijn grote teleurstelling was ze het eerst een paar keer vergeten, en daarna ging ze ruzie met me zoeken over iets anders, zodat ze zich niet langer verplicht voelde om haar belofte na te komen want we hadden ruzie... De ruzie heeft het hele schooljaar geduurd :-(
Zo is het dus precies gegaan. Ze heeft me overal geblockt uiteindelijk... Ruzie gezocht om een onnozele reden...
Dat To dom heeft gehandeld is wel duidelijk, maar ze is jong en naief, dat hoort bij haar leeftijd, en ze is bovendien zachtaardig van aard.

De buurvrouw daarintegen vind ik erg, deze kreng heeft doelbewust een jong meisje een poot uitgedraaid.

To: geen medelijden mee hebben, gewoon uitknijpen tot de laatste cent.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 06-03-2018 16:19
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
06-03-2018 13:55
En als jij je poot stijf houdt, misschien dat ze dan eens financiële hulp gaat zoeken.
Met een bijstandsuitkering kun je rondkomen. Moet ze die Heilige koe misschien wegdoen. Kan ze met de opbrengst jou weer afbetalen, heeft ze geen vaste lasten meer aan de auto en kan ze makkelijker de energie betalen.
Maar hou je poot stijf. Tot al je geld terug is.
Dit.
Laat haar maar haar auto verkopen,
Jou afbetalen en voor de rest zoekt het sekreet het maar uit.
Donder toch een eind heen.

Ik zou elke dag even aan de bel hangen, kijken hoelang ze dat leuk gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag je geld terugeisen en het liefst met getuigen. Hoe zij aan dat geld komt is haar probleem. En ik zou die regeling van € 100 per maand maar helemaal vergeten, ze is sowieso een paar maanden achter, als het te lang duurt, krijg je het echt helemaal nooit meer terug. Ik zou zo snel mogelijk het gehele bedrag terugeisen voordat je daar helemaal naar kan fluiten. En echt een bij een incassobureau informeren wat zij kunnen doen misschien dat ze daar van schikt, deze vrouw is niet van plan om jouw geld terug te betalen.

Slechts € 10 overmaken en dan zeggen dat dat alles is wat ze kan missen, is gewoon jou een schuldgevoel bezorgen, het is niet jouw probleem dat zij schulden heeft.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 14:39
Ze had op de dag van de toeslagen in februari(de 20ste geloof ik?) €100 moeten overmaken(niet gebeurd) en deze maand de 20ste dus ook..
Maar dat gaat ze never nooit redden natuurlijk.
Niet jouw probleem. Het geld komt op haar rekening binnen (en kennelijk koopt ze er bullshit van), dus het is er en jij hebt er recht op. Kom voor jezelf op en stop met naïef en lief doen. Éisen.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, klop eens aan bij een incassobureau en laat dat buurvrouw weten. Wie weet kunnen ze niets, maar motiveert het buurvrouw wel om haar problemen niet nog groter te laten worden.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 14:36
Zuigen :O? xD

Wow 50.000 euro! Wat erg!
Het was een hard gelag maar een zeer goede leerschool. Het einde was dan wel weer bevredigend: ik heb mijn zaakjes al lang weer op de rails, terwijl de (inmiddels ex, uiteraard) partner die er met dat geld vandoor is gegaan al snel weer aan de bedelstaf raakte en met loonbeslag in de schuldsanering kwam en nog steeds in armoede leeft.

Maar in die situatie werkt zuigen dus ook niet meer. In die van jou wel.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Deze mevrouw probeert je aan alle kanten te manipuleren en omdat niemand in haar nabije kring haar geld wilde lenen denk ik niet dat je de eerste bent. Ik herken het wel hoor wat je gedaan hebt, mensen konden mij ook heel makkelijk een schuldgevoel aanpraten en van hun probleem mijn probleem maken. Maar dat zij onverstandig met haar geld omgaat is niet jouw probleem. Echt niet. En dan kan ze boos worden (logisch, ze heeft geen poot om op te staan dus dan maar boos om je heen slaan in de hoop dat het iets oplevert) maar het is (nogmaals) niet jouw probleem. Ga je echt niet schuldig voelen, waarschijnlijk hobbelt ze het leven door op het schuldgevoel van andere mensen.
Omdat je schrijft dat ze boos op je wordt heb ik het idee dat dat wel iets met je doet. Logisch ook, je doet iets goeds voor iemand en dan wordt er zo met je om gegaan.
Maar laat het idee los dat je dit nog kan oplossen met als uitkomst een buurvrouw die je aardig vindt. Ze gaat je niet aardig vinden want ze wil je niet terugbetalen. Dat je dat niet laat gebeuren = een boze buurvrouw. Laat haar maar in haar waan en lekker boos op je zijn, het enige resultaat dat nu telt is de 1000 euro die ze je moet terugbetalen.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
@Satchel gelukkig heb je alles nu weer op de rit!

@Pigwidgeon_ Ze is nogal een overheersend type.. Ik ben het tegenovergestelde.. dus ik sla snel dicht als ze zo'n toon tegen me aan slaat.
To, je hebt in ieder geval een goed karakter.
Jammer dat je nu de dupe wordt van andermans ellende.

Niet opgeven en vooral nooit meer medelijden hebben.
Haar schulden haar probleem.
Ze gaat zelf maar zorgen hoe ze jou terug gaat betalen.
En dat bozige gedrag, lekker laten gaan.
Stel je wat harder op naar haar toe.

Sterkte!

Edit/ en alles zwart op wit.Dus mailtjes of apps bewaren.
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 06-03-2018 15:20
8.30% gewijzigd
Ik wet niet of je hier niets mee kunt.. Je zegt het geld overgemaakt te hebben, heb je daar iets bijgezet? lening of iets? Daarnaast heeft zij ook geld naar jou toe overgemaakt.. Dat het om een lening gaat zou in de ogen van een rechter hierdoor best logisch en aannemelijk zijn.. Vraag het eens na bij het juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 15:00
@Pigwidgeon_ Ze is nogal een overheersend type.. Ik ben het tegenovergestelde.. dus ik sla snel dicht als ze zo'n toon tegen me aan slaat.
Daarom informeren bij een deurwaarder (vooral omdat je niks zwart op wit hebt), en dan misschien heel officieel een brief/ mail naar haar sturen, dat je het vanaf nu anders wilt, dan staat het zwart op wit en zal ze zeker schrikken, en dan hoef jij haar ook niet te woord te staan. Maar heeft ze het geld dat ze tot nu toe heeft terugbetaald wel via overschrijving gedaan?. En dat bericht dat ze niet meer kon missen zou ik ook bewaren.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
06-03-2018 15:00
@Satchel gelukkig heb je alles nu weer op de rit!

@Pigwidgeon_ Ze is nogal een overheersend type.. Ik ben het tegenovergestelde.. dus ik sla snel dicht als ze zo'n toon tegen me aan slaat.
Dan zou ik het per mail/whatsapp doen of iemand meenemen zodat je je wat zekerder voelt en het voor je opneemt indien nodig. Het is nogal een moeilijke situatie waarbij je stevig in je schoenen moet staan. Dit soort mensen zijn heel vindingrijk in het ontwijken van hun eigen verantwoordelijkheden.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven