Geld & Recht alle pijlers

Geld terug belastingsdienst?

29-04-2012 17:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een brief gekregen dat ik geld terugkrijg over het jaar 2010 239 euro. Nu was mijn inkomen in 2011 hetzelfde als in 2010. Zou ik daar dan ook geld van terug kunnen krijgen? En hoe kom ik daar achter?
Alsnog aangifte via internet doen over 2010...
Doe je geen aangifte?
Nee nooit gedaan weet niet hoe dat moet. In de brief stond iets over een digidicode die heb ik ook niet.

Dus kan ik nu aangifte doen over 2010 en 2011 of ook nog eerder terug?
Ben je nog nooit opgeroepen om aangifte te doen? Volgens mij kan je het van de afgelopen 5 jaar doen...

Eerst digi-code aanvragen. Ga naar digid.nl.
Wat een fijne meevaller zeg ga meteen digi code aanvragen.
Digid aanvragen (zie link hierboven), via belastingdienst.nl het aangifteprogramma van het betreffende jaar downloaden. Gegevens invullen, achter de vragen staat een ? Voor verdere informatie.

Kijken of je geld terug krijt, 'ondertekenen' met je digid en versturen.

Een kind kan de was doen, en als je bijzondere aftrekposten hebt kun je voor een paar tientjes hulp vragen bij het invullen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb ook zo'n brief gehad en ik doe eigenlijk ook nooit aangifte tenzij ik zo'n brief krijg. Ga het deze week eens invullen want kan het geld goed gebruiken.

Wat zijn o.a. bijzondere afterkposten? Ik kijk altijd alleen naar de jaaropgaves eigenlijk en eerst ook mijn zorgverzekering maar volgens mij telde zorg niet meer?!

Kun je trouwens ook meerdere jaren doorgeven tegelijk? Mijn laatste aangifte is over 2008 dus naast 2010 kan ik ook nog 2009 en 2011 doen.
Mijn zoon kreeg een bericht over 2009, had ik al een hele tijd laten liggen en nu ook 1 over 2010.. bij elkaar toch 250 Euro en nu aangifte gedaan voor hem (hij heeft een handicap dus een wajong-uitkering). Gelijk even aangifte gedaan over 2011... zo handig dat de belastingdienst tegenwoordig al veel dingen voor je invult :-). Is toch een meevaller voor hem...

Aangifte doen kan toch 5 jaar terug...
Horen, zien en .... reageren
quote:closednote schreef op 29 april 2012 @ 18:52:

Ik heb ook zo'n brief gehad en ik doe eigenlijk ook nooit aangifte tenzij ik zo'n brief krijg. Ga het deze week eens invullen want kan Dan ben je nu wel te laat. Als je zo'n brief hebt gekregen en niet voor 1 april aangifte doet dan moet je uitstel aanvragen. Zo niet, dan kun je een boete krijgen. Ik zou dus maar zsm aangifte doen en hopen dat je geen boete krijgt.
@noerie,onzin,je kan altijd nog aangifte doen.

En hoe later je aangifte doet,hoe eerder je het geld vaak hebt,is mijn ervaring........
Als jij een verzoek tot het doen van aangifte hebt gehad Ladytruckster, dan moet je voor 1 april of aangifte doen of uitstel vragen. Anders kun je een boete krijgen.
Ik heb vorig jaar voor 2008 aangifte gedaan,geen boete gehad.

Denk dat dat ook steekproefgewijs gaat dan?

En geen verzoek tot aangifte gehad,gewoon zelf op de pc.
"Ik heb vorig jaar voor 2008 aangifte gedaan,geen boete gehad.

Denk dat dat ook steekproefgewijs gaat dan?

En geen verzoek tot aangifte gehad,gewoon zelf op de pc."

En dat Zegt nella dus: als je Wel een verzoek hebt gekregen en je doet dit niet voor 1 april, krijg je een boete.
Het gaat hier over mensen die NIET aangifteplichtig zijn en die een brief hebben gekregen dat er volgens gegevens van de Belastingdienst geld te krijgen is door aangifte te doen.

Er hoeft hier dus niet voor 1 april aangifte te worden gedaan. Aangifte kan worden gedaan tot 5 jaar na belastingjaar.

-------------------------------------------------------------------------------------

Carliena: ik zou voor je zoon nog maar eens goed 2007 en 2008 onderzoeken. De premies waren toen nog geheel of gedeeltelijk aftrekbaar (basispremie / premie aanv. verzekering / ZVW.premie / arbeidsongeschiktheidsaftrek voor 2007. Voor 2008 de premie aanv. verzekering en de arbeidsongeschiktheidsaftrek. - drempel verlaagd naar 1,65% inkomen. Zelfs zonder ziektekosten leveren deze jaren voor je zoon teruggave op.

Vergeet niet de jonggehandicaptenkorting aan te vinken. Pas de laatste jaren is deze korting door de belastingdienst in de VIA vermeld. De vooringevulde aangiften van de jaren voor 2010 zijn overigens niet meer beschhikbaar.

Vanaf 2009 zijn de premies en is de arbeidsongeschiktheidsaftrek niet meer van toepassing.

----------------------------------------------------------------------------------------

closednote: u bent kennelijk niet aangifteplichtig. U kunt nog aangifte doen over de jaren 2009, 2010 en 2011. (2007 en 2008 zijn al gedaan)

----------------------------------------------------------------------------------------

verliefdopiemand:

als uw (inkomenssituatie) in 2011 gelijk is aan 2010 zou ik zeker 2011 onderzoeken of belastingteruggave mogelijk is. en ook de jaren 2007 t/m 2009 als uw situatie toen ongeveer gelijk was.
Ik heb nog nooit een verzoek gehad om het in te vullen maar kreeg inderdaad weer een brief "uit onze gegevens blijkt...".

Dus geen boete in dit geval. Als ik wel een verzoek zou krijgen zorg ik natuurlijk dat ik het op tijd invul.

Geen idee waarom ik geen verzoek krijg trouwens..
quote:verliefdopiemand schreef op 29 april 2012 @ 17:43:

Heb een brief gekregen dat ik geld terugkrijg over het jaar 2010 239 euro. Nu was mijn inkomen in 2011 hetzelfde als in 2010. Zou ik daar dan ook geld van terug kunnen krijgen? En hoe kom ik daar achter?

De site van de belasting berekent sinds kort ook je aangifte. Dan kun je dus precies zien of je nog geld terugkrijgt.

Kwestie van gewoon even een aangiftebiljet 2010 downloaden (hier) op de site van de belasting, en even een 'proefaangifte' (voor jezelf) doen.

(Wil je de aangifte eventueel digitaal verzenden, dan heb je een DigiD nodig. Kun je hier aanvragen, dan heb je'm binnen 1 of 2 dagen in huis.)

.
Ik heb ook een brief gekregen over 2010, kan ruim 400 euro terugkrijgen

Aangifte 2011 heb ik wel gedaan, krijg ook geld terug maar nog (steeds) geen bericht ontvangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven