Geld & Recht alle pijlers

Geld terug of niet?

02-11-2025 08:54 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komende woensdag moet ik met het openbaar vervoer van Den Bosch naar Utrecht. Helaas rijden er geen treinen op dat traject waardoor ik om moet rijden via Arnhem. Dit duurt een uur extra (1,5 uur i.p.v. een half uur). Ik vraag me af of dit als vertraging geldt waardoor ik het geld terug kan krijgen? Of is dit niet van toepssing omdat het nu al duidelijk is? De treinen rijden niet vanwege een aanrijding afgelopen donderdag waardoor het spoor hersteld moet worden. Ik begrijp dat helemaal en bedoel dit dan ook niet als een ns-bash-topic, maar ik kan gewoon niet goed vinden wat de regels zijn in deze situatie en hoop dat een van jullie dat wel weet.
Je weet het van te voren, dus kun je er rekening mee houden.

Misschien is het dan toch al hersteld.

Het lijkt me niet dat dit als ‘ik hoef niet te betalen want vooraf bekende vertraging’
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vermoed dat dit onder (geplande) werkzaamheden valt en dat je pech hebt.

Voor de zekerheid kun je contact opnemen met de NS.
Sorry hoor, maar 15 seconden googlen geeft je het exacte antwoord bij de NS:
https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html

Dus nee, je hebt geen recht op geld terug.
Goed om te weten: je krijgt géén geld terug als …

... de vergoeding lager is dan € 2,30.
... vooraf al een langere reistijd was aangekondigd.
... een andere vervoerder dan NS de vertraging veroorzaakte.
... je geen geldig vervoerbewijs had.
... je een aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum indient.
... er een ‘bijzonder geval van overmacht’ was, zoals een landelijke stroomstoring.
De werkzaamheden zijn niet gepland natuurlijk, het komt door een aanrijding. Op zich zou je dan van alle vertragingen die bij storingen op de ns-site worden aangegeven kunnen zeggen dat ze aangekondigd zijn. Maar er zal inderdaad wel iets van een regel zijn als dat het minimaal een dag van tevoren aangekondigd moet zijn. Ik zou gewoon graag die regel weten.
Danae schreef:
02-11-2025 09:05
De werkzaamheden zijn niet gepland natuurlijk, het komt door een aanrijding. Op zich zou je dan van alle vertragingen die bij storingen op de ns-site worden aangegeven kunnen zeggen dat ze aangekondigd zijn. Maar er zal inderdaad wel iets van een regel zijn als dat het minimaal een dag van tevoren aangekondigd moet zijn. Ik zou gewoon graag die regel weten.

Je weet het 4 dagen van te voren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Danae schreef:

Er is vooraf een langere reistijd aangekondigd en dan krijg je geen geld terug. Dat is de regel. Het heeft niets te maken met de oorzaak (werkzaamheden of ongeluk).
Danae schreef:
Nee. Vertragingen op het moment zelf, dus als je staat te wachten en de trein komt maar niet, blijkt dat ie minimaal half uur later komt, dan krijg je je geld terug.
Het staat bij storingen, niet bij werkzaamheden.
Als ik nu op de site bij storingen zie dat tot 12 uur geen treinen rijden op een traject dat ik om 11 uur wilde nemen, dan geldt dat wel als vertraging, terwijl het dus 2 uur van tevoren aangekondigd is.
Als ik nu zie dat tot vrijdag geen treinen rijden op een traject dat ik woensdag wil nemen, dan geldt het dus niet als vertraging omdat het dagen van tevoren is aangekondigd.
Vind ik een begrijpelijke regel hoor, ik wilde het gewoon weten.
Danae schreef:
02-11-2025 09:13
Het staat bij storingen, niet bij werkzaamheden.
Als ik nu op de site bij storingen zie dat tot 12 uur geen treinen rijden op een traject dat ik om 11 uur wilde nemen, dan geldt dat wel als vertraging, terwijl het dus 2 uur van tevoren aangekondigd is.
Als ik nu zie dat tot vrijdag geen treinen rijden op een traject dat ik woensdag wil nemen, dan geldt het dus niet als vertraging omdat het dagen van tevoren is aangekondigd.
Vind ik een begrijpelijke regel hoor, ik wilde het gewoon weten.

Uit de voorwaarden: Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_17545599 ... raging.pdf
nerdopviva schreef:
02-11-2025 09:21
Uit de voorwaarden: Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_17545599 ... raging.pdf
Dat is de regel waar ik naar op zoek ben, bedankt :)
Heb je al een kaartje gekocht dan? Of een (traject)abonnement?
Ov is zowiezo klote en zeker de verbinding Utrecht cs en Den Bosch. Met het “perenincident” moet je uitgaan van het ergste.

Je hebt geen recht op compensatie omdat het is aangekondigd. Toch zou ik er alles op zetten om niet met het ov te hoeven gaan. Ik heb ooit eens met de ns bus tussen deze stations moeten reizen en omdat die overal stopt en heel veel omwegen tot stations in het centrum moet maken doe je zo 3 uur over een treinreis van 25 minuten.
DonnaDo schreef:
02-11-2025 09:37
Ov is zowiezo klote en zeker de verbinding Utrecht cs en Den Bosch. Met het “perenincident” moet je uitgaan van het ergste.

Je hebt geen recht op compensatie omdat het is aangekondigd. Toch zou ik er alles op zetten om niet met het ov te hoeven gaan. Ik heb ooit eens met de ns bus tussen deze stations moeten reizen en omdat die overal stopt en heel veel omwegen tot stations in het centrum moet maken doe je zo 3 uur over een treinreis van 25 minuten.
Dan heb je de verkeerde bus genomen, er zijn bussen die rijden zoals de stoptrein en die dus op elk tussen liggend station stoppen, maar er zijn ook snelbussen en die rijden net zoals een intercity.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Volgens mij krijg je alleen geld terug als de vertraging niet bekend was van te voren. Als je nu al een kaartje hebt zou je het even op het forum van NS zelf kunnen vragen. Ik heb een paar keer gebruik moeten maken van NS bussen toen ik ergens heen moest en er waren spoorwerkzaamheden, nooit geld terug gehad, ook niet gevraagd trouwens. Ik zou kijken of er ook niet echt een NS bus rijd.
De snelbus doet er 50 minuten over maar die zal in de ochtendspits behoorlijk vol zitten. Moet je vroeg weg TO of valt je afspraak (of wat je ook hebt) te verplaatsen naar wat later op de dag?
wij slapen nooit.
Volgens 9292 rijden de treinen vanaf dinsdag weer volgens de normale dienstregeling.
iceteapeach schreef:
02-11-2025 10:47
De snelbus doet er 50 minuten over maar die zal in de ochtendspits behoorlijk vol zitten. Moet je vroeg weg TO of valt je afspraak (of wat je ook hebt) te verplaatsen naar wat later op de dag?
Er rijden stopbussen tussen Geldermalsen, Zaltbommel en 's-Hertogenbosch. Dat er ook snelbussen rijden?
vivapimpelmees schreef:
02-11-2025 11:33
Volgens 9292 rijden de treinen vanaf dinsdag weer volgens de normale dienstregeling.
De reisplanner wordt per dag bijgewerkt. Wat 9292 voor dinsdag toont is de normale dienstregeling zonder verstoring en kan nog veranderen.
vivapimpelmees schreef:
02-11-2025 11:33

Ik dacht tot eind komende week volgens Pro Rail en de NS zelf. Nouja, het is hoe dan ook een flinke klus om te herstellen.
wij slapen nooit.
De ns site zegt dat het tot vrijdag duurt dus daar ga ik maar vanuit. Als het dan niet zo is is het alleen maar fijn natuurlijk.
Ik ga omreizen dus van de bus zal ik verder geen gebruik maken. En ik hoef er niet meteen 's ochtends te zijn dus ik neem ruim de tijd, ik wilde gewoon weten of dit als vertraging wordt gezien.
margreetder schreef:
02-11-2025 11:53
De reisplanner wordt per dag bijgewerkt. Wat 9292 voor dinsdag toont is de normale dienstregeling zonder verstoring en kan nog veranderen.
Bij maandag staat nog dat er geen treinen rijden. Vanaf dinsdag weer wel.
Danae schreef:
02-11-2025 12:19
De ns site zegt dat het tot vrijdag duurt dus daar ga ik maar vanuit. Als het dan niet zo is is het alleen maar fijn natuurlijk.
Ik ga omreizen dus van de bus zal ik verder geen gebruik maken. En ik hoef er niet meteen 's ochtends te zijn dus ik neem ruim de tijd, ik wilde gewoon weten of dit als vertraging wordt gezien.

Helaas, want het is nu al een aantal dagen bekend. Ik ben heel bekend (ook) met dit traject en als ik komende week naar mijn werk zou moeten, kost het mij een uur tot anderhalf uur langer om op mijn werk te komen dan de normale 2 uur.

Succes met omreizen!
wij slapen nooit.
vivapimpelmees schreef:
02-11-2025 12:34
Bij maandag staat nog dat er geen treinen rijden. Vanaf dinsdag weer wel.
9292 is niet actueel op dit punt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven