Geld & Recht alle pijlers

Geld; uitgaven t.o.v inkomen

28-12-2011 18:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en enkele heren),

Nog niet zo lang geleden ben ik afgestudeerd en zodoende kom ik nu in de "grote mensen" wereld terecht wat betreft kosten etc.

Ik verbaas me erover hoeveel mensen anno 2011 betalen aan vaste lasten t.o.v. het inkomen. Hoorde laatst van een collega dat zij bijna 85% van hun inkomen aan vaste lasten (ook eten en kleren meegerekend) betalen. 15% is dus vrij te besteden aan ontspanning, vakantie, sportschool etc. Dat vind ik weinig en zij en haar man verdienen niet slecht...

Daarnaast zie ik een net geopend topic over de hoogte van een hypotheek. Men gaat uit van max 4x bruto jaarinkomen. Nu denk ik aan kennissen van mijn ouders, de man is schilder, vrouw is huisvrouw. Op internet staat dat het bruto inkomen van een schilder 2200 euro is. Op jaarbasis dus kleine 25000. Dit betekent dat hun hypotheek max 100.000 zou kunnen zijn. Daar kan toch niemand een huis van kopen?

Wat ik met dit topic wil weet ik niet. Ik verbaas me gewoon over de kosten van alles.
Welkom in d egrote mensen wereld!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Niet schrikken hoor maar vanaf volgende week wordt alles overal nog een stukje duurder!
quote:Fame schreef op 28 december 2011 @ 18:03:

Welkom in d egrote mensen wereld!

Dat dus EN je misschien eens wat beter inlezen in alle topics over inkomen vs uitgaven, de boodschappentopics, de topics over wat je vrij te besteden hebt, de geldellende topics, de bespaartopics etc.

Misschien krijg je dan een wat meer redelijke kijk op de wereld van nu!
quote:appelviva schreef op 28 december 2011 @ 18:01:

Hoi dames (en enkele heren),

Nog niet zo lang geleden ben ik afgestudeerd en zodoende kom ik nu in de "grote mensen" wereld terecht wat betreft kosten etc.

Ik verbaas me erover hoeveel mensen anno 2011 betalen aan vaste lasten t.o.v. het inkomen. Hoorde laatst van een collega dat zij bijna 85% van hun inkomen aan vaste lasten (ook eten en kleren meegerekend) betalen. 15% is dus vrij te besteden aan ontspanning, vakantie, sportschool etc. Dat vind ik weinig en zij en haar man verdienen niet slecht...

Daarnaast zie ik een net geopend topic over de hoogte van een hypotheek. Men gaat uit van max 4x bruto jaarinkomen. Nu denk ik aan kennissen van mijn ouders, de man is schilder, vrouw is huisvrouw. Op internet staat dat het bruto inkomen van een schilder 2200 euro is. Op jaarbasis dus kleine 25000. Dit betekent dat hun hypotheek max 100.000 zou kunnen zijn. Daar kan toch niemand een huis van kopen?

Wat ik met dit topic wil weet ik niet. Ik verbaas me gewoon over de kosten van alles.Maar een huis is toch ook ter ontspanning? En eten is ook niet alleen slechts noodzakelijk in veel gevallen. Een sportschool is ook een vaste last.
Hier 71% van de inkomsten aan vaste lasten. Dat is dus nog zonder boodschappen, kleding en extraatjes. Tja het leven is duur.
Welkom in de grote mensenwereld. Volwassenen zijn inderdaad het grootste deel van hun inkomen kwijt aan dingen die moeten. Als er iets overblijft voor leuke dingen is dat meegenomen.

Heb jij toevallig (net zoals veel jongeren) zo'n periode gehad dat je thuis woonde, dat alle vaste lasten betaald werden, dat er eten voor je op tafel stond, en dat je je volledige inkomsten van je baantje kon besteden aan uitgaan, kleren, iPods en andere leuke dingen? Dan mag je jezelf feliciteren met de weelde van toen, dat krijg je niet zo snel meer terug. Ook al dacht je toen misschien dat je het maar zwaar had

Kleren en eten horen overigens niet tot de vaste lasten. Je hebt weliswaar een minimum aan voedsel en kleding nodig, maar bijna niets is zo variabel in kosten als die twee zaken.
Eens met Smormel. Dus wellicht een mooi moment om van je eerste salaris een grote bos rozen te kopen voor je ouders, voor alles wat ze voor je hebben gedaan
Hier 103% van mijn inkomsten voor de vaste lasten, helaas. Ik kwam dus voordat ik ging samenwonen elke maand tekort. Gelukkig hebben mijn partner en ik gecombineerd een aardig inkomen, maar dan nog blijft het een hoog percentage, rond de 78% geloof ik.
Haha, ik herken het wel een beetje. Ik schrok ook toen ik voor het eerst eens serieus ging kijken naar hoe het in het 'echte leven' (dwz zonder stufi en studentenkamer) ging

Ik heb geen idee op hoeveel procent ik uitkom, maar ben ook aan het zoeken naar een koopwoning, dus dat percentage zal vast behoorlijk gaan stijgen (eenverdiener in een hele dure stad, dus wordt wel een behoorlijke hypotheek ben ik bang). Hoewel je misschien je beeld een beetje moet bijstellen, is het aan de andere kant echt heel fijn om een normaal salaris (ipv stufi) te hebben hoor, dus het is allemaal niet zo dramatisch!
Snormel
_webs_ wijzigde dit bericht op 28-12-2011 18:23
Reden: m ->n
% gewijzigd
En wat een huis kopen betreft: dat kunnen inderdaad veel mensen niet. Of alleen in lelijke flats in lelijke wijken in saaie provinciestadjes. Of dacht je dat mensen daar gingen wonen omdat ze dat de leukste plek vonden?

En 2200 pm is meer dan 25000 per jaar hoor. Vuistregel: een jaarsalaris is ongeveer 13x het maandsalaris, ivm vakantiegeld.
Oja, kleding valt in mijn eerdere plaatje niet binnen de vaste lasten en voedsel ook niet...
Je bent de eerste en de enige niet, die ineens met de neus op de feiten gedrukt is.

Maar je bent er iig achter voordat je al schulden hebt gemaakt omdat je dacht dat de hemel onbereikbaar hoog is. (dat hoop ik tenminste)

Succes met je budgettering
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
het ligt er maar aan wat je vaste last beschouwd. Sommige mensen zien kleding niet als vaste last, sommige mensen mobiele telefoons niet, sommige mensen tv niet, sommige mensen zelfs verwarming niet....

Voor mij zijn de huur/hypotheek, water/gas/elektra, waterschap, gemeentebelasting, (zorg)verzekeringen, tv/internet/telefoon, wegenbelasting voor auto (hoewel dit niet voor iedereen nodig is en je voor elk budget een karretje kunt kopen), benzine (nodig voor werk) de dingen die bij de vaste lasten horen. Daar ben ik met 2 personen zo'n 900 aan kwijt.

Andere dingen die niet vast zijn, zijn boodschappen (300-400pm), spaargeld gezamenlijk (1500) en elk zijn eigen zakgeldbudget (300 per persoon) voor kleding, mobieltjes, kapper, uit eten, uitgaan, cadeautjes en eigen spaargeld. Mochten de tijden krapper worden, kunnen we hier fors op bezuinigen tot een euro of 300 pm.

Ons inkomen is momenteel gezamenlijk zo'n 3400 pm netto met anderhalf inkomen, dus 900/3400= 26% vaste lasten nu. Dusse... we houden nogal wat over voor de niet vaste lasten. Dit gebruiken we de komende tijd om te sparen voor het kopen van een huis en een buffer op te bouwen na al het studeren.
Als alle vaste lasten en boodschappen betaald zijn hou ik circa 100 euro voor mijzelf over om leuke dingen van te kopen.
Toen ik voor het eerst geld verdiende, moest ik kost en inwoning betalen aan mijn ouders. Dat vond ik heel gewoon.
Hier vaste lasten net zo hoog en soms hoger dan inkomen. En met vaste lasten bedoel ik dus níet een uitje, geen kleding, geen bijbetaling aan zorgkosten, geen onkosten hebben, geen extra/luxe eten, geen kapper, geen schoenen, geen ontspanning, geen sportschool, geen... geen... geen.

Dus met je 15% heb je het luxe.

Als advies aan TO: maak een schema in een excel-bestand. Dan heb je het goed overzicht. Vergeet niet de gemeentebelastingen e.d. Succes (of sterkte).
Er zijn best wel huizen van 100.000 euro. Ik geloof ook van 39.000 euro. Een oud boerderijtje op een dijk; dan kan je "het wassende water" spelen.

Familie van mij heeft dat gedaan. Een hele lap grond en daarop een bouwval van een paar duizend gulden. Er was binnen één kamer een verloop van 20 cm. Dat is naderhand allemaal gerenoveerd en weer verkocht.

Dat was een leuke tijd. Een ren kippen en konijnen, een moestuin, aardappelen gratis van de buren.
Het wordt nog erger, volgend jaar energierekening omhoog en het woningforfait ook. Tja....
Hier gaat ongeveer 65% op aan de vaste lasten (hypotheek, gas, water, electriciteit, verzekeringen, telefoon/internet), dan ongeveer 20% aan de variabele lasten (boodschappen, benzine/diesel, beestenboel). Blijft over 15% voor kleding, schoenen, boeken, onverwachte uitgaven. En die onverwachte uitgaven kan ik bijna bij de vaste lasten schrijven, want er is altijd wel iets. De autobanden zijn aan vervanging toe, of de jas van dochter is ineens te klein, een dier dat ziek wordt, een bril die kapot gaat of bij controle blijkt dat er nieuwe glazen nodig zijn......

Kortom, als de computer of laptop crasht, dan gaat ie naar de reparatie (een computer-beun-de-haas) en die lacht; moet ik nog wat doen aan dat ouwe ding? Dat ding is anderhalf jaar oud en wij hebben niet de financiele middelen om elke maand een nieuwe te kopen, dus ja, je moet wat doen aan dat ouwe ding. Helaas. Ik snap best dat in de computerwereld mijn spullen niks meer waard zijn maar ik ben er blij mee.

Zo hebben wij ook een oude auto. Ondanks de reclames die beweren dat een nieuwe auto ´maar´ zoveelduizendeuro kost. Gelukkig kunnen we wel altijd eten, ook aan het einde van de maand, we kunnen af en toe nieuwe tandenborstels aanschaffen en als ik om me heen kijk kan ik zeggen dat we niets te kort komen.

Hopelijk kunnen we dat volgend jaar om deze tijd nog steeds beweren.
en: hoe meer je inkomsten zijn, hoe meer 15% is, scheelt nogal of je 1500 verdient of 6000 netto, 15% daarvan is respectievelijk 225 euro danwel 900...... Van beiden kun je best goed sparen voor vakantie of sportschool als je toch al kleding en boodschappen hebt gekocht hoor.

Trouwens: veel mensen zien godzijdank ook sparen als vaste last, bv voor onderhoud van hun huis en auto een vast bedrag pm opzij zetten. Dat is een goed idee als je verder geen spaargeld hebt. Ik heb als doel een minimale buffer van 10.000 aan te houden als ik een eigen huis heb (dat bedrag hebben we al) voor het huis, auto's ed die kapot kunnen gaan en daarbij sparen we nu door voor verbouwingen, inrichtingspul in ons toekomstige huis, geld voor een vervangende auto ed. En ook nog vakantie, maar dat gaat prima van het vakantiegeld.
En hier in nl hebben we het gemiddeld nog niet eens zo slecht.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Een_man: helaas is dat 'gemiddeld' inderdaad. Want een gemiddelde bestaat uit hoge en lage uiteinden. En laat nu juist dat lage uiteinde vallen onder de noemer 'onder de armoedegrens'.
Hier gaat volgend jaar per maand ongeveer 82,5% van het totaal netto inkomen op aan vaste lasten, benzine (enkel recreatief; reiskosten woon-werkverkeer worden vergoed), boodschappen en een klein stukje sparen.

Dan houden we nog ongeveer 17,5% over voor leuke dingen, kleding, schoeisel en cadeautjes e.d. Het ligt natuurlijk erg aan je totaal inkomen of 17,5% veel is of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven