Geld & Recht alle pijlers

Geld van je ouders lenen

20-07-2009 16:19 473 berichten
Mijn man koestert al heel lang een jongensdroom; een échte, uit Californië geïmporteerde Musclecar. Hij kon hem 2 jaar geleden realiseren, maar omdat er een kindje op komst was heeft hij er toendertijd (een klein beetje onder druk van ouders) gekozen voor een praktische, gewone auto, en daar al zijn spaarcenten in gestoken. Waarvan nu dus heel veel spijt. Hij is altijd druk met zijn werk, maar is dol op alles wat met de betreffende Musclecar te maken heeft. Bezoekt clubdagen, werkt in de zomer voor een Dragraceclub. Zijn passie dus. Het is dus helemaal geen bevlieging oid.

Nu krijgt hij weer de kans om zijn droom waar te maken, ik vind het allang super want ik gun het hem verschrikkelijk en vind het zelf eigenlijk net zo mooi. De auto staat bij een bevriende importeur in de garage en hij is helemaal weg van het ding. Het is ook een bikkelharde, volledig gerestaureerde en goedgekeurde auto. We hebben hem zelf binnenstebuiten gekeerd en er mankeert niks aan. Hij is perfect. De waarde van deze auto zal (in tegenstelling tot de doorsnee auto) alleen in waarde stijgen, zo'n EUR 1500 per jaar, van onze huidige auto hebben we inmiddels EUR 4000.- af kunnen schrijven.

Nu blijkt de auto waar hij al zijn gespaarde centen in heeft gestoken geen drol meer waard te zijn, de markt is ingestort en de auto is te gewoontjes. We hebben hem inmiddels een half jaar op MP staan en andere sites, maar raken hem niet kwijt. Hij kan hem nu inruilen bij de Muscle-car-aanbieder.

Dit betekend dat man EUR 4000,- bij moet leggen om de droomwagen te kopen. Hij heeft nog EUR 2250,- aan spaargeld en heeft dus zijn vader gevraagd hem het resterende bedrag te lenen. Man kan dit met een maand of 4 terugbetalen, volgens een realistische berekening door onszelf. Dat is haalbaar.

Tot mans' grote verdriet wordt het enthousiasme niet gedeeld, maar op zijn verantwoordelijkheden, volwassenheid en de spreuk "je spaart er maar voor" gewezen. Ik heb het vermoeden dat Pa uiteindelijk wel over zijn hart strijkt, maar ouders schijnen altijd even te moeten mopperen. Ten dele ben ik het wel met hem eens hoor, maar man is zijn centen kwijt geraakt door op dat moment niet zijn hart te volgen. Hij kan goed sparen. Maar soms zijn het kansen die zich op het moment voordoen en die je misschien niet meer krijgt. Daarnaast is mijn man superbetrouwbaar en heeft hij ook zijn studie tot op de laatste cent maandelijks aan zijn ouders terugbetaald.

Hoe staan jullie daar nou in? Als ouder? Als ikzelf een aardig vermogen zou hebben opgebouwd zou ik mijn kind (tot op zekere hoogte) altijd helpen dromen te realiseren. Of het nou een studie of een droomauto is. Ik vraag me af of ik dan ook eerst zou mopperen. Doen alle ouders dat?

Ik zou het liever zelf aan mijn kind lenen dan dat het naar een kredietverstrekker zou gaan waar ze hoge rentes rekenen.Liever dat ik ze gelukkig zie in mijn leven, dan dat ze leuke dingen van de erfenis gaan doen. Zeg maar. Anyway, hopelijk heeft onze dochter over tig jaar nog een stoffige, ouderwetse klassieker in de garage staan. Ter herinnering aan haar papa.
quote:Nastik schreef op 20 juli 2009 @ 17:12:

[...]

Misschien wel, helaas zijn mijn schoonouders diegenen waarvan we zeker weten dat ze het wel zouden kunnen missen. (niet helemaal serieus bedoeld hoor!)

Ik gun het mijn Lief zo, hij heeft er nachten niet van geslapen toen hij wist dat hij in de auto mocht rijden. En ik zie mijzelf er ook wel naast zitten...!Ik hoop dat het jullie lukt. Ik ga heel hard duimen.
Alle reacties Link kopieren
Even iets anders ,heb je hierna dan 0 spaargeld meer, en de komende 4 maanden ook nog 0, en daarna 750? En hebben jullie kinderen?
ik denk dat mijn ouders het me ook wel zouden lenen, maar geen haar op mijn hoofd die dat zou vragen. En daar gaat het hier niet om.

ik denk dat ik hetzelf niet aan mijn kinderen zou lenen, voor studie ja, ik zou ze ook wel willen helpen bij bijv. de aankoop van een huis, maar een 'mooiere' auto? Dan zou ik dus echt zeggen, spaar maar even door.
quote:milo schreef op 20 juli 2009 @ 17:13:

Mag je er ook zelf in rijden?

Ik heb alleen een Bakfiets en Paardrijbewijs, haha!

Maar met dit op de oprit? Denk dat ik het toch ga overwegen. Zie me al bij de crêche staan 's ochtends. Wrrrrrrrrrrroem. V8, pruttelpruttel. Jummie.
Soms moet je dromen even opzij zetten als je volwassen bent. Want wat ga je doen als volgende maand de wasmachinde kapot gaat en je hebt 0,00 euro op je spaarrekening? Sterker nog, je hebt een schuld van 1750 euro?

Kun je niet beter even doorsparen? Zodat je, nadat je die auto hebt gekocht ook nog wat spaargeld overhoudt?
Ik zou toch 1.750 lenen van de bank. Zeker als je zo zeker weet dat je het snel kan aflossen.
Mijn ouders zouden me het geld ook absoluut lenen. Maar ik zou niet willen dat ik daarna 0,00 euro heb. Sterker nog, 0,00 euro en een schuld.
Hoe is de staat van je koelkast en wasmachine? want als je de komende 5 maanden 0,0 spaargeld hebt, moet een van die twee het niet gaan begeven in die tijd.
quote:Margaretha2 schreef op 20 juli 2009 @ 17:15:

Even iets anders ,heb je hierna dan 0 spaargeld meer, en de komende 4 maanden ook nog 0, en daarna 750? En hebben jullie kinderen?

We zouden dan even 0 op de spaarrekening hebben, maar naast de aflossing aan de ouders ook nog een EUR 150,- per maand kunnen sparen. Daarnaast hebben we best een aardig inkomen (rond de EUR 3500,- ) en weinig lasten. Man is er alleen in de weekenden, scheelt een hoop kwa boodschappen.

De reden dat de spaar even leeg was, is vanwege mijn zadel voor het paard dat ik vanwege rugklachten (van het paard, niet van mij) nodig had.
quote:return_of_kreng schreef op 20 juli 2009 @ 17:17:

Hoe is de staat van je koelkast en wasmachine? want als je de komende 5 maanden 0,0 spaargeld hebt, moet een van die twee het niet gaan begeven in die tijd.Die zijn nieuw, in november gekocht. Geen gevarenzone in ieder geval. En de garantie loopt nog.
tja, helemaal geen spaargeld meer hebben geeft mij ook een onrustig gevoel.

Zeker als je kinderen hebt lijkt het me niet fijn om zonder wasmachine te zitten....
Soms, heel soms, moet je ook even je hart kunnen volgen. En niet altijd alleen maar naar de praktische kant kijken.
Ik vind het spaarbedrag eerlijk gezegd best laag als je zo'n dik inkomen hebt.
quote:lapin schreef op 20 juli 2009 @ 17:20:

Soms, heel soms, moet je ook even je hart kunnen volgen. En niet altijd alleen maar naar de praktische kant kijken.Maar niet als je daarna totaal blut bent.
En voor mijn paarden en honden hebben we een soort van "eigen rekening" waar we maandelijks geld in storten. Mochten we ooit overlijden dan kunnen onze erfgenamen voor de dieren zorgen. Daarnaast fungeert het als potje voor dierenartskosten.

Ik ben een zekerheidsfreak, best wel.
quote:germanwings schreef op 20 juli 2009 @ 17:20:

tja, helemaal geen spaargeld meer hebben geeft mij ook een onrustig gevoel.

Zeker als je kinderen hebt lijkt het me niet fijn om zonder wasmachine te zitten....Ach, daar zou ik niet zo over inzitten. Wasmachine heb je al voor zo'n 300 euro, dus dat zal haar de kop niet kosten.
goed, je wasmachine en koelkast zijn nieuw.

Maar stel dat er iets met je paard gebeurt, dan heb je dus ook geen geld meer voor de dierenarts?

En als je zo'n 'goed' inkomen hebt snap ik niet dat je niet wat meer geld op je spaarrekening hebt, zeker met het oog op jullie droom.
quote:Nastik schreef op 20 juli 2009 @ 17:18:

[...]

We zouden dan even 0 op de spaarrekening hebben, maar naast de aflossing aan de ouders ook nog een EUR 150,- per maand kunnen sparen. Daarnaast hebben we best een aardig inkomen (rond de EUR 3500,- ) en weinig lasten. Man is er alleen in de weekenden, scheelt een hoop kwa boodschappen.

De reden dat de spaar even leeg was, is vanwege mijn zadel voor het paard dat ik vanwege rugklachten (van het paard, niet van mij) nodig had.

dus jullie kunnen 900 per maand opzij leggen? (750 aflossing en dan 150 sparen?) en je hebt 1750 nodig? Ik zou gaan onderhandelen bij de automan hoor. 2250 nu, en dan 900 een maandlater en 850 weer een maand later. Weet hij zeker dat die auto verkocht is enz.

Maar laat ik voorop stellen dat ik dit scenario niet zou kiezen omdat er dan totaal geen zekerheid meer is qua spaargeld en kapotte huisraad en zo.

Maar ik geloof dat die auto er toch moet komen he
quote:shining schreef op 20 juli 2009 @ 17:20:

[...]

Maar niet als je daarna totaal blut bent.Maar wel als dat een tijdelijke zaak is, zoals bij Nastik dus.
quote:shining schreef op 20 juli 2009 @ 17:20:

Ik vind het spaarbedrag eerlijk gezegd best laag als je zo'n dik inkomen hebt.En dit zeg ik niet om lullig te doen, maar wel om duidelijk te maken hoe jij met geld om gaat blijkbaar.
quote:Nastik schreef op 20 juli 2009 @ 17:21:

En voor mijn paarden en honden hebben we een soort van "eigen rekening" waar we maandelijks geld in storten. Mochten we ooit overlijden dan kunnen onze erfgenamen voor de dieren zorgen. Daarnaast fungeert het als potje voor dierenartskosten.

Ik ben een zekerheidsfreak, best wel.

kun je het daar dan niet even afhalen die 1750?

Geen idee wat er op staat natuurlijk
Tja, ik zou voor zoiets nooit geld (uit)lenen. Zoals al eerder geschreven: het is een luxe en geen noodzaak.

De kans om zo'n auto te kopen, komt vast nog wel een keer voorbij; hoe jammer het op dit moment ook is!
quote:shining schreef op 20 juli 2009 @ 17:23:

[...]

En dit zeg ik niet om lullig te doen, maar wel om duidelijk te maken hoe jij met geld om gaat blijkbaar.Ja dat kun je natuurlijk zonder inzicht in vaste lasten e.d niet zo hard maken.....
quote:Liv schreef op 20 juli 2009 @ 17:22:

[...]

Ach, daar zou ik niet zo over inzitten. Wasmachine heb je al voor zo'n 300 euro, dus dat zal haar de kop niet kosten.maar ik geloof niet dat TO dan nog even 'maar' 300 euro heeft om een nieuwe te kopen. Want in dat geval kan ze dus ook 1050 per maand aflossen, dat is dus al bijna het hele bedrag dat nog ontbreekt.
Nastik, koop dat ding nou maar gewoon

Hebben jullie trouwens een garage? Want anders moet je voor de winter ook nog onderdak zien te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven