Geld & Recht alle pijlers

Geldzaken binnen relatie

05-02-2019 12:22 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vraag me af of jullie tips hebben over hoe ik binnen mijn relatie de financiën kan bespreken/bepalen. We hebben 5 jaar een relatie, ik ben een stukje ouder. We wonen samen in mijn koopappartement. Dat heb ik alleen gekocht toen we al samen waren. Omdat we samen iets groter wilden wonen. Hij studeerde toen nog dus hij had geen vast inkomen.

Nu zijn we op een punt waar we beide een vast inkomen hebben. We verdienden in eerste instantie gelijk, en besloten vanaf dat moment de gezamelijke vaste laste 50/50 te delen. Tegenwoordig verdient hij iets meer, we delen alles nog steeds 50/50.

Wat het lastig maakt is dat hij het moeilijk vindt dat dit 'mijn' appartement is en ik dus vermogen opbouw terwijl dat voor hem niet geldt. Klopt wel, maar ik zou de winst zeker delen mocht het zover komen of het in iets nieuws steken dat van ons samen is. Natuurlijk, stel ik maak het uit dan heeft hij niets. Echter denk ik zo, dat hij anders ergens ook huur had moeten betalen waar hij niets van terugziet.

Ook al verdiend hij nu meer, hij wil de verdeling 50/50 laten. Dat vind ik op zich prima maar ik merk dat als we het hierover hebben het lastig is. Inkopen is geen optie omdat je dan duizende euro's kwijt bent aan kosten koper: zonde! We willen hier ook eeuwig blijven wonen. We kunnen (voorlopig) niet samen iets nieuws kopen: de huizenmarkt is oververhit en met onze studieschulden kunnen we ons geen normale hypotheek veroorloven in onze woonplaats. Huren vinden we beide kapitaalvernietiging.

We hebben verder ook niets geregeld op papier; geen samenlevingscontract of iets. Dat wil hij niet, hij vindt het onnodig. Ik merk dat ik het wel fijn zou vinden iets te regelen. Al is het maar omdat als mij iets overkomt er wel iets geregeld is. Hij is wat jonger dan ik, vindt het nog niet nodig daarover na te denken. Ik kan hem er niet toe dwingen natuurlijk dus het is niet anders.

Hoe kunnen we normaal het gesprek aangaan samen en op zoek gaan naar optie en/of regeling waarin we beide tevreden zijn?

Bedankt!
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:37
Ik wil zeker niet dat hij meer bijdraagt. Ik wil gewoon het gesprek aangaan over hoe we dingen kunnen regelen. Omdat we dat nu niet doen. Hij houdt zich vast aan; dit hebben we afgesproken en daar blijft het bij. In perspectief: hij heeft zeker twee jaar gratis bij mij gewoond ten tijde van zijn studie. Daarom hebben we de 50/50 afgesproken toen het eenmaal kon.

Pfff het is je partner. Gratis bij jou wonen.

Maar simpel, hij wil niet, jij wil wel. Gaat 'm niet worden.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-02-2019 12:36
Wat is 50/50? Alleen de lasten van het huishouden en onkosten of ook de aflossing?
En zo moeilijk is het toch niet als jullie allebei eigenaar willen zijn? Gewoon berekenen wat het jou heeft gekost totdat hij mee ging betalen, aftrekken en optellen enz en hij moet dat bedrag dat hij nog niet heeft betaald en jij wel dus aan jou betalen. Hij komt op het contract er bij enz enz.

Alles inderdaad. Dat is het wel omdat het hem duizenden euro's zou kosten aan notariskosten, overdrachtsbelasting etc. Ten eerste dat geld is er nu niet en ten tweede dat vinden we ook zonde gezien het feit we niet van plan zijn hier eeuwig te wonen. Het is ook maar een appartement. Prima voor nu, minder voor later.
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:42
Dat is het zeker alleen dit is een lastige situatie. Hij wil niets regelen, vindt het mijn pakkie an. Een relatie ga je samen aan, dan vind ik ook dat je samen dingen mag bespreken en regelen. Makkelijk om te zeggen: als jij wil dat ik nog een dak boven me hoofd heb als jij doodgaat ga je naar de notaris en betaal je de rekening.

Dus doe je het niet. Hij zegt dat hij voor zichzelf kan zorgen dan, prima, je bent zijn moeder niet.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dus niks regelen. Prima dan, dan laat je het zo.
In feite zegt hij: als er iets met jou gebeurd, vind ik het prima dat ik dan alles kwijt ben.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Door nu een paar duizend euro te investeren kan je een hoop ellende voorkomen. Jullie werken beiden, geen kinderen, en dan kan je dat niet betalen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als hij niets wil regelen prima, hij trekt aan het kortste eind bij uit elkaar gaan of bij overlijden van jou

Hij wilde wel twee jaar gratis inwonen maar nu niet meer in lasten bijdragen? Hoe ziet hij dat als er kinderen komen en jij bijv. Minder wil gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 12:46
Pfff het is je partner. Gratis bij jou wonen.

Maar simpel, hij wil niet, jij wil wel. Gaat 'm niet worden.
Ja het is m'n partner, dus dan moet ik hem alles schenken en geven wat hij nodig heeft? Het is m'n kind niet, ik heb toch geen zorgplicht? Hij is mijn man niet dus ook qua dat betreft geen zorgplicht. Voor niks gaat de zon op, samen delen, samen spelen.
Ik heb het met liefde gedaan hoor, ik wist dat de situatie tijdelijk was. Omdat we echter samen verder willen mogen we best samen verder kijken in mijn optiek. Wellicht heb je gelijk en gaat het hem niet worden. Bedankt voor je bijdrage :)
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:51
Ja het is m'n partner, dus dan moet ik hem alles schenken en geven wat hij nodig heeft? Het is m'n kind niet, ik heb toch geen zorgplicht? Hij is mijn man niet dus ook qua dat betreft geen zorgplicht. Voor niks gaat de zon op, samen delen, samen spelen.
Ik heb het met liefde gedaan hoor, ik wist dat de situatie tijdelijk was. Omdat we echter samen verder willen mogen we best samen verder kijken in mijn optiek. Wellicht heb je gelijk en gaat het hem niet worden. Bedankt voor je bijdrage :)

Nee hoor, maar gezien jouw reacties gaat deze relatie niet lang standhouden. Jij klinkt veel te kil en zakelijk, hij veel te gemakzuchtig.
Alle reacties Link kopieren
Het is zijn keus om niks te regelen en dus zijn eigen verantwoordelijkheid, mocht jou wat overkomen. Jij hebt het aangeboden. Voor nu is het klaar.
Mochten er in de toekomst kinderen komen, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als hij niks wil regelen wat samenlevingscontract betreft: zijn verlies. Over de kosten kun je lang discussiëren, maar wat wil je precies? Wat is volgens jou zijn deel hierin?

Jullie hebben het des tijds 'samen' gekocht, alleen het staat op jouw naam. Lijkt me niet meer dan logisch dat zijn naam op de akte komt te staan, als jullie er samen blijven wonen en hij ook mee betaald aan de woning. Ja, dat kost geld, maar dit kost hem ook geld. Hij wil niet huren omdat hij dan geld weggooit, maar dat doet hij nu in feite ook? Alleen vang jij het bij eventuele verkoop van je woning.
Alle reacties Link kopieren
Wat weinig kost: trouwen. Gewoon op maandagochtend. Dan is alles gelijk geregeld.
Maar dat is ook een zakelijke overeenkomst, zal hij ook wel niet willen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
TO, betaald hij volledig mee aan de hypotheek (en andere eigenaarslasten) of maar een deel? Ik kan mij voorstellen dat hij niet volledig mee betaald, aan de andere kant, als hij huurt is hij meer kwijt. Dat is misschien nog iets waar je naar kunt kijken. Welke kosten zijn voor jou als eigenaar en welke zijn gezamenlijk. Dat stukje dat hij bespaart kan hij gebruiken om een kapitaal op te bouwen.

Geen samenlevingcontract of iets dergelijks vind ik niet slim. Als er iets gebeurd moet hij sowieso jouw huis uit. Als je samen wilt zijn, moet je de dingen gewoon goed regelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
"Ik wil niet meebetalen aan jouw appartement want dan bouw jij vermogen op en ik niet".

Waarom gebruiken we dit argument wel bij een partner maar niet bij een huisbaas?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-02-2019 13:00
Wat weinig kost: trouwen. Gewoon op maandagochtend. Dan is alles gelijk geregeld.
Maar dat is ook een zakelijke overeenkomst, zal hij ook wel niet willen.
Moet je tegenwoordig alsnog naar de notaris om algehele gemeenschap van goederen te regelen, anders is het appartement nog steeds volledig van haar. De erfenis is wel direct geregeld, hij erft het huis als TO komt te overlijden.
SteunEndeToeverlaet schreef:
05-02-2019 13:04
"Ik wil niet meebetalen aan jouw appartement want dan bouw jij vermogen op en ik niet".

Waarom gebruiken we dit argument wel bij een partner maar niet bij een huisbaas?
Grappenmaker
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
05-02-2019 13:04
"Ik wil niet meebetalen aan jouw appartement want dan bouw jij vermogen op en ik niet".

Waarom gebruiken we dit argument wel bij een partner maar niet bij een huisbaas?
Omdat je doorgaans als partners niet aan elkaar wilt verdienen? Als je partner voor je kookt betaal je mee aan de inkopen, maar betaal je toch ook niet extra omdat je dat in een restaurant ook doet?

Een huisbaas verdient geld aan je. Een partner compenseer je, zodat je allebei evenveel (of naar rato) overhoudt. Dat is echt iets anders.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
dianaf schreef:
05-02-2019 13:01
TO, betaald hij volledig mee aan de hypotheek (en andere eigenaarslasten) of maar een deel? Ik kan mij voorstellen dat hij niet volledig mee betaald, aan de andere kant, als hij huurt is hij meer kwijt. Dat is misschien nog iets waar je naar kunt kijken. Welke kosten zijn voor jou als eigenaar en welke zijn gezamenlijk. Dat stukje dat hij bespaart kan hij gebruiken om een kapitaal op te bouwen.

Geen samenlevingcontract of iets dergelijks vind ik niet slim. Als er iets gebeurd moet hij sowieso jouw huis uit. Als je samen wilt zijn, moet je de dingen gewoon goed regelen.
Hij kiest daar bewust voor. Zijn keuze dan toch?

TO is dan niet degene die erbij inschiet.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat toen hij minder verdiende, alles naar rato ging en nu hij meer verdient, het 50/50 blijft. En dat zit je meer dwars dan je toegeeft want je bent er al een paar keer op teruggekomen. (Bij ons gaat het ook 50/50 bij verschillende salarissen maar we verdienen allebei meer dan modaal en hebben de afspraak dat dit zo blijft, ook als de verhouding verandert.)

Het lijkt mij heel simpel:
aflossing hypotheek, groot onderhoud als nieuwe badkamer > voor jou
de rest (vaste lasten, rente hypotheek, klein onderhoud) > 50/50

Wat jij in de eerste regel betaalt, moet hij sparen.

En inderdaad, als hij het risico wil nemen van meteen uit huis moeten als jou iets overkomt of als de relatie strandt, prima!

Er is trouwens niks mis met zakelijk naar de financiën kijken; er zijn hier genoeg topics van (meestal) dames die geen inzage hadden en nu een fikse schuld, met lege handen achterblijven etc. Zorgen voor elkaar doe je bij ziekte en ander leed. De dagelijkse shit moet gewoon goed geregeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij betaalt ook mee aan de aflossing, onderhoud en ander zaken mbt het huis? Zo zou ik het niet regelen. Het is jouw huis, dus jij betaalt de lasten daarvan. Al het overige na inkomen.

Het geld hij nu betaalt aan jouw huis, kan hij opzij zetten en daar zelf rendement mee opbouwen.

Velen lijken de crisis alweer vergeten te zijn. Zoveel scheidingen die niet geregeld konden worden omdat de huizenmarkt was ingestort en men onderwaarde had. En dus een restschuld die niet gefinancierd kon worden. Ik vind het heel verstandig om alleen een woning te kopen, dan hoef je in ieder geval niet te verkopen bij scheiding, dat geeft rust voor beide partners. Degene die niet koopt moet wel de mogelijkheid krijgen om vermogen op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:42
Dat is het zeker alleen dit is een lastige situatie. Hij wil niets regelen, vindt het mijn pakkie an. Een relatie ga je samen aan, dan vind ik ook dat je samen dingen mag bespreken en regelen. Makkelijk om te zeggen: als jij wil dat ik nog een dak boven me hoofd heb als jij doodgaat ga je naar de notaris en betaal je de rekening.

Hoe zien jullie de toekomst? Zitten daar kinderen bij? Want als hij nu al zo weinig meewerkt aan nádenken over een financiele toekomst, hoe gaat dat dan als er gezinsuitbreiding komt? Alles nog steeds jouw pakkie an, omdat hij nou eenmaal jonger is?

Nee, dat klinkt dus niet als liefdevol, wel als gemakzuchtig.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 12:57
Nee hoor, maar gezien jouw reacties gaat deze relatie niet lang standhouden. Jij klinkt veel te kil en zakelijk, hij veel te gemakzuchtig.

Mooi is dat. Vaak als je zakelijk naar een relatie kijkt, wordt je gelijk afserveerd als kil. Terwijl ze hem met liefde onderdak heeft verschaft.
Phineas schreef:
05-02-2019 12:41
Ik zou er als vriend voor passen om iedere maand geld over te maken naar de spaarrekening van vriendin, want dat is in feite wat er gebeurt: vriendin bouwt fijn vermogen op via aflossing van de hypotheek, waar haar vriend dus aan meebetaalt (als ik het goed begrijp).
SteunEndeToeverlaet schreef:
05-02-2019 13:04
"Ik wil niet meebetalen aan jouw appartement want dan bouw jij vermogen op en ik niet".

Waarom gebruiken we dit argument wel bij een partner maar niet bij een huisbaas?


Inderdaad, waarom moet TO in de naam van liefde maar alles ophoesten mbt het huis. Vriend is sowieso goedkoper uit door samen te wonen, waarom zou alleen hij er profijt van hebben dat hij samenwoont?
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:36
Daar heb je zeker gelijk in. Echter, omdat hij zo weinig wil toegeven, vind ik niet dat ik alleen een testament moet aanmaken. Dat kost een hoop geld en alleen om hem een plezier te doen? Hij hoeft geen testament en vind dat ik het maar moet regelen als ik dat wil.

Eens hoor. Nu is een testament niet zo duur, maar ik zou zelf erg vallen om zijn lakse houding. Jij mag het wel regelen voor hem, maar andersom wil hij geen moeite doen.
Samen leven, is samen zorgen en samen regelen. Jammer, dat hij zo inflexibel is en wil houden aan de oude/huidige regeling. Heb je nog mazzel dat hij niet perse nog gratis wil blijven wonen, want dat was voorheen ook. Alhoewel hij wil niet meebetalen aan de hypotheeklasten toch?

To, die lakse houding, heeft hij daar ook op andere gebieden last van? Zoals ben jij degene die altijd kookt, schoonmaakt, dingen verzint of regelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-02-2019 13:00
Wat weinig kost: trouwen. Gewoon op maandagochtend. Dan is alles gelijk geregeld.
Maar dat is ook een zakelijke overeenkomst, zal hij ook wel niet willen.

In dit geval, met partner die nergens over wil praten, zou ik ook niet zo gauw gaan trouwen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
05-02-2019 13:08
Moet je tegenwoordig alsnog naar de notaris om algehele gemeenschap van goederen te regelen, anders is het appartement nog steeds volledig van haar. De erfenis is wel direct geregeld, hij erft het huis als TO komt te overlijden.
Dit is niet waar. Je kan schriftelijk van tevoren laten weten dat je dit wil (kosteloos). Als je in beperkte gemeenschap van goederen wil trouwen en dus ook een lijstje wil maken wie van wat is, dan kost het wel geld.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
05-02-2019 13:11
Omdat je doorgaans als partners niet aan elkaar wilt verdienen? Als je partner voor je kookt betaal je mee aan de inkopen, maar betaal je toch ook niet extra omdat je dat in een restaurant ook doet?

Een huisbaas verdient geld aan je. Een partner compenseer je, zodat je allebei evenveel (of naar rato) overhoudt. Dat is echt iets anders.

Maar het is toch ook raar dat TO alle kosten voor de hypotheek (lees vergelijkbaar met huur) moet betalen. Het lijkt mij logisch dat vriend gewoon daarin bijdraagt. Want door dat niet te doen, verdient hij juist aan TO.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
05-02-2019 13:43
Maar het is toch ook raar dat TO alle kosten voor de hypotheek (lees vergelijkbaar met huur) moet betalen. Het lijkt mij logisch dat vriend gewoon daarin bijdraagt. Want door dat niet te doen, verdient hij juist aan TO.
Zoals ik het lees betaald hij er aan mee. Maar wil verder niets regelen. Zijn probleem lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven