Geld & Recht alle pijlers

Geldzaken binnen relatie

05-02-2019 12:22 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vraag me af of jullie tips hebben over hoe ik binnen mijn relatie de financiën kan bespreken/bepalen. We hebben 5 jaar een relatie, ik ben een stukje ouder. We wonen samen in mijn koopappartement. Dat heb ik alleen gekocht toen we al samen waren. Omdat we samen iets groter wilden wonen. Hij studeerde toen nog dus hij had geen vast inkomen.

Nu zijn we op een punt waar we beide een vast inkomen hebben. We verdienden in eerste instantie gelijk, en besloten vanaf dat moment de gezamelijke vaste laste 50/50 te delen. Tegenwoordig verdient hij iets meer, we delen alles nog steeds 50/50.

Wat het lastig maakt is dat hij het moeilijk vindt dat dit 'mijn' appartement is en ik dus vermogen opbouw terwijl dat voor hem niet geldt. Klopt wel, maar ik zou de winst zeker delen mocht het zover komen of het in iets nieuws steken dat van ons samen is. Natuurlijk, stel ik maak het uit dan heeft hij niets. Echter denk ik zo, dat hij anders ergens ook huur had moeten betalen waar hij niets van terugziet.

Ook al verdiend hij nu meer, hij wil de verdeling 50/50 laten. Dat vind ik op zich prima maar ik merk dat als we het hierover hebben het lastig is. Inkopen is geen optie omdat je dan duizende euro's kwijt bent aan kosten koper: zonde! We willen hier ook eeuwig blijven wonen. We kunnen (voorlopig) niet samen iets nieuws kopen: de huizenmarkt is oververhit en met onze studieschulden kunnen we ons geen normale hypotheek veroorloven in onze woonplaats. Huren vinden we beide kapitaalvernietiging.

We hebben verder ook niets geregeld op papier; geen samenlevingscontract of iets. Dat wil hij niet, hij vindt het onnodig. Ik merk dat ik het wel fijn zou vinden iets te regelen. Al is het maar omdat als mij iets overkomt er wel iets geregeld is. Hij is wat jonger dan ik, vindt het nog niet nodig daarover na te denken. Ik kan hem er niet toe dwingen natuurlijk dus het is niet anders.

Hoe kunnen we normaal het gesprek aangaan samen en op zoek gaan naar optie en/of regeling waarin we beide tevreden zijn?

Bedankt!
dianaf schreef:
06-02-2019 11:26
Ging nog ergens anders over.
Was het dan al duidelijk of hij ook 50% van de eigenaarskosten betaald?
Wat zijn dat?
sugarmiss schreef:
07-02-2019 18:14
Als ze een testament gaan opmaken dat de vriend van to het huis
erft als zij overlijdt is het natuurlijk een beetje lullig als blijkt dat hij zijn geld en spullen gewoon wil nalaten aan zijn familie in plaats van aan to.

Op dit moment heeft hij misschien weinig maar over een paar jaar heeft hij misschien wel een leuke spaarrekening of waardevolle spullen.

Overigens heeft vriend er ook niet zoveel aan als hij een huis erft met een forse hypotheek.
En daar heb je dus de overlijdensrisicoverzekering voor. Gewoon kwestie van je zaakjes goed regelen.

Ik heb bijv geen partner, maar wel een ORV, waarmee mijn huis volledig hypotheekvrij komt bij mijn overlijden. Tevens eea geregeld in mijn testament.
loisnvt schreef:
07-02-2019 18:31
En daar heb je dus de overlijdensrisicoverzekering voor. Gewoon kwestie van je zaakjes goed regelen.

Ik heb bijv geen partner, maar wel een ORV, waarmee mijn huis volledig hypotheekvrij komt bij mijn overlijden. Tevens eea geregeld in mijn testament.
.
Waarom een ORV als je geen partner hebt? Ik neem tenminste aan dat je ook netjes aflost op je woning? Ik heb bewust geen ORV, want woon alleen en heb inmiddels overwaarde. Ik ga niet elke maand premie sparen zodat mocht ik onverhoopt overlijden mijn nabestaanden een hele hoop geld krijgen voor een huis dat leeg komt en verkocht kan worden.
Erizon schreef:
07-02-2019 19:43
.
Waarom een ORV als je geen partner hebt? Ik neem tenminste aan dat je ook netjes aflost op je woning? Ik heb bewust geen ORV, want woon alleen en heb inmiddels overwaarde. Ik ga niet elke maand premie sparen zodat mocht ik onverhoopt overlijden mijn nabestaanden een hele hoop geld krijgen voor een huis dat leeg komt en verkocht kan worden.
Ik heb dus wél een ORV bewust voor mijn nabestaanden, zodat zij niet, in een toch al verdrietige periode ook nogeens met een (misschien) moeilijk te verkopen huis in hun maag zitten. De premie vind ik te verwaarlozen en je weet nooit wat de huizenprijzen zullen gaan doen. Ik vind het voor mezelf gewoon een fijn idee alles goed geregeld te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven