Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
Ik herken me wel in de spaarmanier van Hiltje, ik heb ook verschillende potjes. Wel allemaal aparte rekeningen bij 1 bank, maar goed.

1. een spaarrekening die ik al heel lang niet meer gebruikte waar ik maandelijks een bedragje op stort voor als mijn hondje wat overkomt. Dit geld zou ik anders kwijt zijn aan verzekeringspremie, en zo heb ik nu al bijna 300 euro bij elkaar gespaard.

2. een spaarpot voor later waar ik elke vier weken (betaalperiode) een bedrag op stort omdat ik bij een bedrijf werk dat niet aan pensioenen doet, dus moet ik daar zelf voor zorgen, en ik heb geen vertrouwen in de huidige pensioenfondsen e.d.

3. de buffer... hier gaat elke vier weken een behoorlijk bedragje naar toe om geld te sparen voor wat dan ook. Een echt doel heb ik nog niet, maar het is fijn om genoeg achter de hand te hebben.

Hiltje, ik kan me voorstellen dat je die 10.000 euro een magisch bedrag vind, is ook heel veel geld. Ik leg mijn grens steeds verder, elke keer als ik een doel behaald heb leg ik het weer wat verder. Dat stimuleert het 'vrekken' hahaha.
Die zes maanden vast rekening bij Moneyou gaf in het verleden niet of nauwelijks een hogere rente.
quote:simbatje schreef op 02 oktober 2012 @ 23:06:

Bij het invullen van de eerste betalingen in oktober viel me op dat er bij ons erg veel geld naar de verzekeringen gaat elke maand. Vrijdag eens uitzoeken of dat niet goedkoper kan.

.

Daarom vind ik het mijn bestand zo fijn werken, omdat je overzicht hebt wat je daadwerkelijk de inkomsten en uitgaven per maand duidelijk hebt.

Ik doe dit voor mijn werk ook, ik wil genoeg liquide middelen hebben om de rekeningen kunnen te betalen zonder dat er geld staat te verstoffen op een rekening-courant. Zakelijk heb ik weliswaar een rentevergoeding op de rc eruit kunnen slepen, maar als particulier gaat je dit niet lukken en iedere rente die je mee kunt pakken op een spaarrekening (ook al moet je het geld terugschrijven voor een dure maand) is mooi meegenomen.

Alleen draai ik op mijn werk even een grootboekje uit met 1 druk op de knop en moet je het prive even in een excelbestand op een rij zetten
quote:Bagheera schreef op 02 oktober 2012 @ 23:21:

[...]

Alleen draai ik op mijn werk even een grootboekje uit met 1 druk op de knop en moet je het prive even in een excelbestand op een rij zetten Haha ja als dat toch eens zou kunnen he? Een soort van exact voor particulieren
cupkeekie, is misschien banksparen iets voor jou als spaarpot voor je pensioen? Je hebt een bepaald percentage wat je van je inkomen mag gebruiken als pensioenvoorziening. Dit moet je wel op een geblokkeerde rekening zetten. Als het aan de voorwaarden voldoet, mag je de inleg als aftrekpost bij de IB opvoeren. Weliswaar betaal je IB op het moment van uitkeren, maar je hebt dan in ieder geval de rente kunnen trekken en het spaargeld valt dan niet onder de vermogensrendementsheffing als het boven het vrijgestelde bedrag van ruim 21.000 euro per persoon komt.

En met banksparen houd je zelf de regie, er wordt niet mee gespeculeerd, je betaald geen verborgen kosten en premies aan onduidelijke verzekeringen, etc. Wat je inlegt is what you get (inclusief rente)

Ik geloof dat de regels volgend jaar gaan veranderen, eea ook afhankelijk van de uitkomst van het regeerakkoord, maar misschien is dit voor jou iets om even naar te kijken
Bagheera, ik heb je gemail. Mailadres kan dus weg in je posting hierboven. Bedankt!
Hallo Nancy,

Ik zit met interesse jouw topic te lezen. Qua budget zitten wij met hetzelfde probleem. Bij is het misschien wel erger, gelukkig hebben wij misschien wel iets meer achter de hand. Wel hebben we al een aantal dingen omgebogen:

- Met enige pijn de regionale krant opgezegd.

- Mijn vriendin knipte al haar dochter. Onze zoontjes is ze al vanaf het begin gaan knippen. Ik en haar zoon gingen naar de kapper, inmiddels knipt ze beiden ons ook.

- De glazenwasser opgezegd.

- In keer gestopt voor beide zoontjes met babymelk.

- Toch nog eens naar de rentepercentages gekeken.

- Oude CV was stuk. Nieuwe laten installeren -> 500 kuub gas / jaar minder.

- Spouw laten isoleren van ons tussenhuis. Kosten +/- E900,- waarvan E300,- voor spouwmuurscheiders. Doen de buren mee, dan ben je maar +/- E600,- kwijt. Resultaat -> weer 460 kuub gas / jaar minder.

Ik ben nog verder aan het kijken naar goede ideeen.
Bedankt voor de tip Bagheera! Ik zal het eens nakijken.. want ik wil dus inderdaad de regie in eigen handen blijven houden en het liefst ook mijn geld niet vastzetten. Maar wie weet zit er wat in dat banksparen!
quote:MarijeMarije schreef op 02 oktober 2012 @ 23:37:

Bagheera, ik heb je gemail. Mailadres kan dus weg in je posting hierboven. Bedankt!

Ik heb je het kasboek gestuurd! En nog naar heel wat anderen dus ik laat het adres nog even staan, gezien de reacties.

Ik ben blij dat ik jullie wellicht kan helpen.
quote:cupkeekie schreef op 02 oktober 2012 @ 23:39:

Bedankt voor de tip Bagheera! Ik zal het eens nakijken.. want ik wil dus inderdaad de regie in eigen handen blijven houden en het liefst ook mijn geld niet vastzetten. Maar wie weet zit er wat in dat banksparen!Volgens mij mag je banksparen wel openbreken, maar dan tik je wel direct het IB-voordeel af. Of je een boete krijgt, weet ik eigenlijk niet, dat hangt denk ik af van de voorwaarden. Bel de bank even, het kan echt interessant zijn.
Weet je, cupkeekie, ik zit er nog even over na te denken. Maar onderzoek echt even of het een mogelijkheid is. Je betaalt als gepensioneerde (op welke leeftijd dit ook moge uitkomen in de toekomst ) een lager tarief IB. Nu heb je op het spaargeld veel meer IB betaald dan wanneer je moet betalen als je gepensioneerd bent. eea natuurlijk afhankelijk van je inkomen in welk tarief je valt. Het is echt zonde als je de volle IB nu moet betalen en straks vermogensrendementsheffing als het boven de drempel uitkomt. Dan wordt het knap duur spaargeld (weinig rendement dus).
Wat betreft sparen: ik heb 1 spaarrekening waar ik maandelijks een bedrag op stort. In excel heb ik dat bedrag verdeeld in reserveringen voor vakantie, verjaardagen, gemeentebelasting, tijdschriftabonnement en nog tig dingen. Ik heb het totaalbedrag wat ik maandelijks naar mijn spaarrekening stort opgebouwd uit steeds 1/12 voor al die verschillende dingen. Als ik eens een maand een extraatje heb schrijf ik het in excel gelijk toe aan een bepaald "potje" terwijl het in feite dus gewoon op de zelfde rekening staat.
Wat een geweldig topic is dit, het is precies de schop onder mijn kont die ik even nodig had. Bedankt voor alle positieve inbreng van iedereen. Ik krijg er nu zelfs zin in om alles goed te gaan uitzoeken!

Geen schulden (behalve hypotheek) maar wel iedere maand "Goh, is het nu alweer op?". Vorig jaar al een extra rekening geopend om de vaste lasten van af te laten schrijven, maar vervolgens niets mee gedaan. Vanaf januari alle uitgaven precies opgeschreven in een schriftje, maar niet uitgewerkt tot een handig overzicht want mijn Excel bestand werkte nog niet naar behoren (oh wat een slechte smoes eigenlijk, ik had ook gewoon geen zin ). Watervrouw en bagheera, willen jullie je bestand ook naar mij opsturen? Ik stuur zo even een mailtje. Alvast bedankt! Eens kijken of ik die van mij en jullie kan mixen tot het ideale bestand.
Ik vind het zo gaaf dat zoveel vrouwen wat aan dit topic hebben! En dat iedereen zo gemotiveerd raakt om zijn financiën op orde te brengen! Dit alles natuurlijk niet mogelijk zonder alle top adviezen van de vrekkers :-)

Ik heb vanmorgen mijn eerste logistieke horde overwonnen. Geen auto meer en ik moest boodschappen doen. De twee kleintjes zijn vandaag thuis en het regende. Maar ik heb de fietskar aan mijn fiets gekoppeld en ben naar de supermarkt gereden: gewapend met Weekmenu, boodschappenlijst en met oogkleppen op voor alle lekkere aanbiedingen. Daarna alles in de fietskar gepleurd, door de regen weer naar huis en met een goed gevoel zit ik nu op de bank. Missie geslaagd!
quote:Uggla schreef op woensdag 03 oktober 2012 07:37 Wat betreft sparen: ik heb 1 spaarrekening waar ik maandelijks een bedrag op stort. In excel heb ik dat bedrag verdeeld in reserveringen voor vakantie, verjaardagen, gemeentebelasting, tijdschriftabonnement en nog tig dingen. Ik heb het totaalbedrag wat ik maandelijks naar mijn spaarrekening stort opgebouwd uit steeds 1/12 voor al die verschillende dingen. Als ik eens een maand een extraatje heb schrijf ik het in excel gelijk toe aan een bepaald "potje" terwijl het in feite dus gewoon op de zelfde rekening staat.Aangezien ik toch al in excel aan het rommelen ben ga ik het eerst ook zo aanpakken. Nog wel op een spaarrekening maar wel verdeeld in potjes. Bedankt voor de tip!
Nancy geweldig! Bij gebrek aan rijbewijs doe ik het altijd op die manier (heb ook twee kleintjes), maar je krijgt me nu écht niet naar buiten voor de boodschappen...

Ik probeer sinds gisteren de boodschappen in te voeren in Excel, ben benieuwd of me dat nog wat op zal leveren.
Bagheera, ik heb hem ontvangen. Bedankt!

Nancy, ik doe ook altijd boodschappen met de fietskar (past zelfs een krat bier in) en ik moet nu eigenlijk boodschappen doen voor de kinderen weer uit school komen. Maar het hoost hier...

Voelt lekker he, om zo goed bezig te zijn!
quote:Uggla schreef op 03 oktober 2012 @ 07:37:

Wat betreft sparen: ik heb 1 spaarrekening waar ik maandelijks een bedrag op stort. In excel heb ik dat bedrag verdeeld in reserveringen voor vakantie, verjaardagen, gemeentebelasting, tijdschriftabonnement en nog tig dingen. Ik heb het totaalbedrag wat ik maandelijks naar mijn spaarrekening stort opgebouwd uit steeds 1/12 voor al die verschillende dingen. Als ik eens een maand een extraatje heb schrijf ik het in excel gelijk toe aan een bepaald "potje" terwijl het in feite dus gewoon op de zelfde rekening staat.Dat klinkt logisch maar het lijkt me zo'n grote stimulans om het gespaarde ook in je overzicht te hebben
@Campari ik heb het ook in een overzicht in excel. Het gaat de bank verder niet zo veel aan wat voor een labeltjes is aan mij spaargeld heb gehangen.
quote:nancy_weeds schreef op 02 oktober 2012 @ 22:45:

Ik ben ook al in money you gedoken en dat is echt een uitkomst! Ook die 6 maanden vast rekening is ideaal om bv te sparen voor de vakantie. Ik ga eens even goed nadenken wat ik m'n spaargeld wil.Ja, moneyou is fijn, juist ook omdat je 5 verschillende gewone spaarrekeningen kan hebben en daarnaast nog ev. kwartaal of halfjaar vast. Alleen is het rente verschil nu niet gunstig, tussen de gewone en de kwartaal/half jaar vast spaarrekening.
quote:hiltje schreef op 02 oktober 2012 @ 23:20:

Die zes maanden vast rekening bij Moneyou gaf in het verleden niet of nauwelijks een hogere rente.Nou, in het verleden wel, maar nu niet meer
quote:Bagheera schreef op 02 oktober 2012 @ 23:51:

Weet je, cupkeekie, ik zit er nog even over na te denken. Maar onderzoek echt even of het een mogelijkheid is. Je betaalt als gepensioneerde (op welke leeftijd dit ook moge uitkomen in de toekomst ) een lager tarief IB. Nu heb je op het spaargeld veel meer IB betaald dan wanneer je moet betalen als je gepensioneerd bent. eea natuurlijk afhankelijk van je inkomen in welk tarief je valt. Het is echt zonde als je de volle IB nu moet betalen en straks vermogensrendementsheffing als het boven de drempel uitkomt. Dan wordt het knap duur spaargeld (weinig rendement dus).Goede tip!
Bagheera, ik heb hem net even doorgenomen, wat heerlijk uitgebreid! invullen gaat nog even een klus worden want ik heb geen idee hoeveel geld we aan sommige dingen uitgeven...

Ook bezig met het opzetten van een beter boodschappen regime, gaat mooi samen hier mee.
Bagheera, ik ben onwijs blij met je excel bestand! Ik heb al mijn uitgaven al gespecificeerd dus ik kon het zo invullen. Ik heb wat nieuwe posten aangemaakt maar hij is al zo uitgebreid! Ik heb zelf nog twee tabbladen toegevoegd met 1. Kwartaal/jaar rekeningen 2. Sparen. Ik ben nu echt helemaal tevreden met dit systeem. Super bedankt! Het enige extra bestand wat ik nu nog wel heb is alle kosten uitgeschreven. Dan kan ik jou overzicht vanuit daar aanvullen. En wat ik ook handig vind is dat het een jaaroverzicht is. Ideaal alle maanden op een rij. Dus bedankttttttt!!!!!!
quote:hiltje schreef op 02 oktober 2012 @ 19:35:

[...]

Ik heb een spaarrekening bij Moneyou (die zitten altijd hoog qua rente) en daar kun je binnen die hoofdrekening 5 verschillende rekeningen aanmaken die je kunt labelen. Ik heb er nu 4.

1) voor een buffer van 10.000 uit mijn goede tijd waar ik niet aan wil/probeer te komen. Wel boek ik de rente elk kwartaal over naar mijn leuke dingen spaarrekening. Die 10.000 blijft dus een magisch rond getal.

2) De rekening voor de vaste lasten die niet maandelijks worden afgeschreven. Dus de gemeentebelasting en heffingen, contributie van een vereniging waar ik bij zit. ANWB, verzekeringen etc. Daar maak ik automatisch 140,- per maand aan over en als ik van mijn betaalrekening een rekening moet betalen die onder dit potje valt, boek ik het over.

3) Een autorekening waar ik elke maand 150 op over maak. Voor het onderhoud van mijn auto en om alvast te sparen voor een nieuwe (tweedehandse). Ik heb nu een oude auto die ik op wil gaan rijden. Ben benieuwd welk budget ik voor een nieuwe heb als de huidige het begeeft.

4) Een rekening voor leuke dingen. Dat is zo heerlijk. Hier boek ik mazzeltjes op. Eindejaarsbonus, vakantiegeld, opbrengst van marktplaatsverkopen, de rente die ik op mijn 10.000 potje ontvang, wat ik terugkrijg van de energierekening of belasting en als ik ruimte heb op de lopende rekening. Mijn maandbudget geeft me wel ruimte om bioscoopjes en een keer een etenjte en af en toe iets van kleding te kopen. Maar kom ik daaraan tekort dan heb ik altijd dit potje. Dus zelfs in een maand dat ik zuinig moet doen omdat de lopende rekening hard is gegaan, kan ik mezelf altijd zonodig nog trakteren uit dit potje. Dat maakt me kritisch op de leuke dingen die ik wil doen en als ik geld van het potje gebruik is dat dus heel bewust en heb ik extra plezier.En ik ben dus nooit echt zielig of arm. Op dit moment spaar ik in dit potje voor een heel jaar paardrijles dus zit er even niets extra's in. Maar volgende maand heb ik dat al weer bij elkaar en wil ik het potje gaan vullen voor een weekendje weg.Ik vergat nog helemaal dat rekening 3 eigenlijk dus ook is voor vervanging van grote dingen. Heel handig om daar ook een buffertje voor te hebben. Heb het afgelopen half jaar een nieuwe stofzuiger en een nieuwe combi oven-magnetron moeten kopen. Hoop wel dat mijn autootje nog even doorrijd want het saldo is dus nog lang niet voldoende voor een nieuwe. Maar als ik heb een dure beurt en APK heb dit jaar kan ik dat dus wel makkelijk betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven