Geld & Recht alle pijlers

Geluidsoverlast buur, wat is acceptabel?

15-08-2011 20:04 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaartje woon ik in een heel leuk jaren '30 appartementje op de eerste etage (particuliere huur.) Dat betekent in mijn geval dat ik mensen onder en boven me heb wonen.

Een lange periode ging alles prima en was ik heel blij met m'n huisje, maar sinds een maand of 4 zorgt m'n bovenbuurjongen (jaar of 20) voor voornamelijk geluidsoverlast, en dat sinds z'n vriendinnetje waar ie mee samen woonde is vertrokken. Het begon met elke dag harde muziek, in het begin alleen overdag, maar dat breidde zich uit tot 's avonds laat. Daar heb ik drie keer iets van gezegd en verbazingdwekkend genoeg hield het snel daarna op. (Kwam er later achter dat buren van het naastgelegen portiek al hadden geklaagd bij de huisbaas en dat ie daar kennelijk wel van geschrokken was.)

Helaas was het toen nog niet over met de pret, want toen kwamen de vrienden die tot 5 uur 's ochtends aanbelden, (de deur dicht gooíden, de trap op stampten en de hond des huizes dan aansloeg) midden in de nacht gedreun, gebonk, gestamp enz. Toen heb ik ook maar de huisbaas gebeld en is hij bij het jochie langs gegaan en was het weer een tijdje rustig.

Hoewel hij nu geen hele rare fratsen meer uit haalt, laat ie bijvoorbeeld wel om half 3 's nachts een wasmachine draaien, is ie soms nachtelang aan het spoken -waar ik dus wakker van word- en erger ik me kapot aan peuken/joints/blikjes die ik elke keer in het portiek vind, folders die zijn bezorgd, die hij gewoon in het portiek gooit, een wietlucht die er soms -o.a. vanochtend- in het portiek hangt. En nee, ik weet het niet zeker en kan het ook niet bewijzen dat hij dat allemaal veroorzaakt, maar ik ben er zelf van overtuigd.

Ik merk zelf dat ik hier heel licht slaap hier Het is natuurlijk vrij gehorig (jaren '30) en ik kan niet van 'm verwachten dat ie als een muis door z'n appartement beweegt, maar aan de andere kant word ik wel zo'n beetje elk uur wakker 's nachts als meneer nog wakker is en niet zachtjes doet. (Vannacht waren het voornamelijk loop geluiden, een soort dof gedreun en de voordeur die een keer of 4 dichtging.) Ik merk aan mezelf dat ik inmiddels maar weinig van 'm kan hebben qua geluid en kan er niet echt meer objectief over oordelen. Ik heb voorheen ook nooit boven-/benedenburen gehad, dus heb ook geen ervaring met 'leef'-geluiden.

Vraag is dus; wat is acceptabel?
Ik denk idd dat je HELAAS niet veel kan doen met de dingen waar je nu nog last van hebt. Snap heeeeel goed dat je je er verschrikkelijk aan ergert. En geluiden worden alleen maar harder als je ze niet kunt hebben. Zo heb ik een buurjongetje met een ontzettende irritantie "Bassie-stem" aarwgh! En keihard! En die lach.. Hahaha erg hè! Vind het zo hinderlijk! Misschien dat jij nog een kans maakt. Ik kan niet bellen en zeggen: die stem van m'n buurjongen is bloedirritant. Help!!!
zoals ik het verhaal lees heeft buurjongen best een geruime tijd voor overlast gezorgd, daar is aantal keren (terecht) over geklaagd en daarna ging het langzaam beter.

Hoe je de situatie nu beschrijft vind ik echt geen overlast, hoewel er een groot verschil is tussen deuren dichtdoen (wat ik in het begin las) en deuren dichtslaan. Stampen en lopen vind ik ook nogal een verschil, al ken ik niemand die met opzet stampt. Ik kan me voorstellen dat als iemand op hakken loopt, dat je daar last van kunt hebben, maar ik neem aan dat hij geen hakken draagt en ook geen veiligheidschoenen aan heeft of iets dergelijks. Dus in hoeverre jij of hij daaraan nog wat kan doen? Hij mag gewoon in zijn huis rondlopen, ook midden in de nacht.

Wat wasmachine betreft, het kan best dat hij nachtstroom gebruikt, maar ook als hij dat niet doet, vind ik het niet onder overlast allen... Ik hoor mijn eigen wasmachine/droger nauwelijks, terwijl er maar 1 deur tussen zit. Ook als ik boven ben (boven de kamer met de wasmachine hoor ik niks)

Als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met buurjongen, hou het dan vooral bij jezelf, dat jij heel erg licht slaapt en heel gevoelig bent voor geluid en of jullie misschien samen een soort van oplossing/compromis kunnen bedenken, waar je je allebei prettig bij voelt.

Bedenk vantevoren dus wat je echt belangrijk vind en hou het bij max 2 of 3 punten.
Onze wasmachine staat op zolder en die hoor ik echt wel! Gisteravond nog in bed liggen wachten tot hij klaar was met het programma. Was ophangen hoefde ik niet te doen, dat zou mijn man doen. Ik hoorde gewoon steeds de machine.
Dat je jouw wasmachine niet hoort MissP. betekent niet dat iedereen zijn of haar wasmachine niet hoort. Ik hoor die van mij ook en die staat 1 deur verderop. Ook die van de bovenburen hoor ik centrifugeren als ik in de badkamer ben (daar staat het geval).
quote:Captain_Obvious schreef op 15 augustus 2011 @ 20:38: Maar heeft het zin om met geluidsnormen aan te komen zetten?In principe niet. Geluidsnormen zoals omschreven in de apv gelden alleen voor evenementen. Is het geen apv dan is het wel strafrecht. Op het moment dat een ander ‘last’ heeft is er al sprake van hinder/overlast. Daar hoeft geen meting voor gedaan te worden. Alleen een opsporingsambtenaar (stadstoezicht of politie) die het geluid kan waarnemen waardoor een strafbaar feit geconstateerd kan worden.
nee, niet iedereen hoeft dezelfde geluidloze wasmachine te hebben als ik maar een kabaal van de wasmachine? Nee, tenzij hij misschien niet stabiel staat of direct tegen 'jouw' muur, waardoor het op een irritante manier doordreunt, maar dat zijn dingen die je best samen kan oplossen. Normaal gesproken vind ik dit gewoon vallen onder leefgeluiden en niet onder overlast. Je kunt het dan best met je buurman bespreken, maar dan in de zin van dat jij er nogal gevoelig voor bent en niet dat hij overlast bezorgd. Hopelijk doet hij er dan wat mee... Vooral uitgaan kijken dat je je niet gaat ergeren aan elke geluidje dat hij alsnog maakt. Daar heb je 1 alleen jezelf mee en 2 ook niet eerlijk toe naar hem, als hij van elke nacht 's nachts wassen (stel he) naar 1x per week 's nachts wassen gaat dan houdt hij al heel veel rekening met je.
Nou, een wasmachine kan zeker pokkeherrie maken, ook als 'ie gewoon goed staat. Dat doet die van mij namelijk ook en omdat ik ook in een jaren '30 woning woon (precies zoals TO, maar dan boven) zou ik dus echt nooit 's nachts een was draaien. Als dat 's nachts voor mij voordeliger zou zijn, dan had ik pech gehad, dan had ik maar niet in zo'n huis moeten gaan wonen.

Ik heb overigens geen idee wat de onderbuurvrouw van mij hoort. Ik ben in ieder geval blij dat ik helemaal boven woon. Ik hoor trouwens mijn buurman (die ook boven woont) zingen als hij onder de douche staat en als hij in een bepaalde kamer zit, hoor ik 'm hoesten en niezen. Volgens mij moet je in zo'n soort woning wonen om te weten hoe ontzettend veel je van je buren hoort.
Ik vind juist dat als je je aan dergelijke geluiden stoort, je niet in zo'n woning moet gaan wonen. Je kunt best rekening met elkaar houden, zoals niet met hakken lopen, geen harde muziek, niet met deuren slaan etc. Maar als je dan nog last hebt van de geluiden die overblijven, dan is verhuizen misschien een betere optie.
quote:Missprincesa schreef op 16 augustus 2011 @ 07:45:

Ik vind juist dat als je je aan dergelijke geluiden stoort, je niet in zo'n woning moet gaan wonen. Je kunt best rekening met elkaar houden, zoals niet met hakken lopen, geen harde muziek, niet met deuren slaan etc. Maar als je dan nog last hebt van de geluiden die overblijven, dan is verhuizen misschien een betere optie.

Dat ligt er geheel aan, of de geluiden die "overblijven" acceptabel zijn voor TO! Zo niet, dan zou ik (a) naar de buurjongen stappen en zeggen dat je last van hem hebt (eventueel samen met je andere buren) en (b) de huisbaas een aangetekende (officiële) brief sturen met opsomming van de klachten.

Wellicht voldoet de woning niet aan bepaalde normen.... die zullen toch opgelost moeten worden door de eigenaar!
quote:Bergje65 schreef op 16 augustus 2011 @ 07:58:

[...]

Dat ligt er geheel aan, of de geluiden die "overblijven" acceptabel zijn voor TO! Zo niet, dan zou ik (a) naar de buurjongen stappen en zeggen dat je last van hem hebt (eventueel samen met je andere buren) en (b) de huisbaas een aangetekende (officiële) brief sturen met opsomming van de klachten.

Wellicht voldoet de woning niet aan bepaalde normen.... die zullen toch opgelost moeten worden door de eigenaar!

Nee vind ik niet, iedereen heeft een andere grens voor overlast. Sommige mensen zijn echt overgevoelig voor geluid, dit kun je natuurlijk met de buren bespreken, maar je kunt echt niet verwachten dat ze daar altijd rekening mee gaan houden (nogmaals dan heb ik het over normale woongeluiden, niet stampen, deuren dichtslaan etc.). Als ze dat wel doen, is dat hartstikke fijn, maar mag je wel dankbaar zijn.

Brief naar de woningbouw dat er te weinig isolatie is en dat je daardoor alles hoort, kan natuurlijk wel helpen.

Maar dat is heel wat anders dan stellen dat buurjongen voor overlast zorgt, want zoals ze in de openingpost verteld, geeft ze eigenlijk aan dat hij niet meer voor overlast zorgt (behalve dan de wietlucht en peuken, waar ik ook echt niet blij mee zou zijn), maar dat ze hem nog wel hoort en dat ze daar last van heeft.
Dank voor alle reacties!

Ben helaas weer wakker door wederom een wasmachine. En kereltje heeft ook vrienden over de vloer...

Ik voel mezelf ook wel een beetje een zeur af en toe, maar ik doe het eigenlijk alleen mezelf aan want ik probeer het wel te accepteren. Ik ben ook niet zo'n type die voor elk wissewasje dan bij de buren aanbelt, dus ik zit mezelf op te vreten.

't Is een lastige situatie inderdaad, wat de een overlast vindt is voor de ander een normaal geluid. Zo ook hier zijn de meningen verdeeld.

Ik denk nog even na over wat ik doe.
Vervelend Elfie. Misschien helpen rubberen doppen onder de wasmachine, als een soort dempers. En er zijn schuimrubbers te verkrijgen voor in deursponningen, dat de deur niet meer zo hard dichtknalt. Wat betreft die wietlucht, kijk eens in het huurcontract. Er zijn particuliere verhuurders die drugsgebruik niet tolereren en dat expliciet vermelden in het huurcontract. Sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven