Geld & Recht alle pijlers

Geregistreerd partnerschap ja/nee

26-02-2020 17:28 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met het volgende. Ik en mijn vriend zijn nu 3,5 jaar samen. Hij vroeg laatst of ik ook geregistreerd partnerschap wou. Ik wil dit wel uiteindelijk maar weet niet of het nu slim is. We wonen nu nog in een huurhuis (willen dit jaar of volgend jaar wel kopen). We hebben geen kinderen. Maar ik dacht dat gp ook belasting technisch niet altijd handig is ? We huren van sociale woningbouw, dus we zijn volgens mij ook geen fiscale partners. Als we gp doen zijn we dat wel
reanne wijzigde dit bericht op 26-02-2020 17:29
Reden: Bericht nog niet klaar
20.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn nu idd geen toeslagpartners, als je samen een huis koopt wel. Dan is een huwelijk of samenlevingscontract wel raadzaam.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Vriend wil met gp ook onze relatie ‘bevestigen’ of zo, maar zoals ik zei zie ik er nu het nut er nog niet van in. Of denk ik te zwart/wit
Alle reacties Link kopieren
GP is eigenlijk gewoon trouwen. Je kan later dan niet meer trouwen met een gemeente ambtenaar erbij. Dus dan heb je een huwelijk zonder feest.
Wil je dat? Het is wel goedkoper dan een samenlevingscontract.
ik geef mn bek ook maar een douw
Laat je goed informeren door een notaris! GP is in jullie situatie echt niet nodig en een samenlevingscontract met testament kan ook bij het kopen van een huis. Nu heb je nog alles van elkaar gescheiden en het kan zijn dat je geen recht meer hebt op bepaalde toeslagen door een GP. Waarom wil hij dit zo nodig eigenlijk? Het voegt nu echt niks aan jullie situatie toe.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen je niet uit je sociale huurwoning zetten, hoogstens krijg je een hogere jaarlijkse huursverhoging.

Met een GP kun/wordt je ook geregistreerd bij jullie pensioenfonds(en) waardoor je recht hebt op partnerpensioen als er voor die tijd iets met de ander gebeurt.

Ook ben je (als je het niet geheel anders regelt dmv een testament) elkaars erfgenaam en mag je medische beslissingen maken als de ander dat niet kan.

Maar je kunt ook wachten tot jullie een huis gaan kopen, dan moet je toch naar de notaris en dan kun je eea tegelijkertijd gaan regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
26-02-2020 17:39
GP is eigenlijk gewoon trouwen. Je kan later dan niet meer trouwen met een gemeente ambtenaar erbij. Dus dan heb je een huwelijk zonder feest.
Wil je dat? Het is wel goedkoper dan een samenlevingscontract.

Huh? Want dan is het verboden om nog een feest te geven ofzo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-02-2020 17:42
Huh? Want dan is het verboden om nog een feest te geven ofzo?
Wij waren van plan sowieso niet te trouwen maar gewoon gp en dan met familie uit eten. Maar goed. Ik denk ook dat het slimmer is en meer nut heeft als we een huis gekocht hebben
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
26-02-2020 17:39
GP is eigenlijk gewoon trouwen. [...] Het is wel goedkoper dan een samenlevingscontract.
GP kan je zolang je geen kinderen hebt ontbinden zonder tussenkomst van de rechter. Ik weet niet zeker of dat bij trouwen ook kan. Ik dacht van niet.

Dat prijsverschil ligt er maar net aan op welk moment in de week je je registreert en of je wel/geen partnerschapsvoorwaarden laat vastleggen.
Als je zorgtoeslag ontvangt: zorg dat je het pas aangaat per 1 januari van een nieuw jaar, halverwege het jaar leidt dan tot forse terugvordering.
Alle reacties Link kopieren
Bij GP heb je net als bij een huwelijk verplichte partneralimentatie als je uit elkaar gaat. Het is eigenlijk hetzelfde als trouwen, als je niks vastlegt dan hebben jullie op het moment van tekenen ook een gezamenlijk vermogen wat je vanaf dat moment dan opbouwt.
Verdiep je er in en bedenk of het een contract is dat je wil aangaan of niet.

Voor de bevestiging van de relatie zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn persoonlijke mening is dat wanneer je samenwoont en een relatie hebt dit goed moet regelen met een samenlevingscontract. Hierin kan je ook al direct opnemen wat te doen indien er kinderen komen, huis koopt of trouwt.

Maar waarom zou ik de staat bij mijn relatie willen betrekken? Iets wat je doet wanneer je trouwt of bij een geregistreerd partnerschap.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
reanne schreef:
26-02-2020 17:50
Wij waren van plan sowieso niet te trouwen maar gewoon gp en dan met familie uit eten. Maar goed. Ik denk ook dat het slimmer is en meer nut heeft als we een huis gekocht hebben

Wat is het bezwaar tegen trouwen? Het is zo goed als hetzelfde als geregistreerd partnerschap.
Alle reacties Link kopieren
Vroeg je vriend dit uit dezelfde praktische overwegingen als waar jij over nadenkt of vindt hij het ergens een mooi idee?
Vroeger zaten er meer verschillen tussen trouwen en reg partnerschap. Dat is om de zoveel jaar een beetje minder geworden door diverse wijzigingen.

En het kostte tot voor kort gewoon veel minder.

Wij hebben een reg. partnerschap omdat we bij de notaris er achter kwamen, dat wat wij wilde met een reg partnerschap te regelen was. Dat was goedkoper dan samenlevingsovereenkomst en testamenten. Het was makkelijke ook ivm kind op komst. Hebben wel eerst een rondje info gedaan.

Ik wilde ook geen verwachtingen mbt een bruiloft, die wilde ik gewoon niet. Bij registreerd partnerschap is die verwachting van buitenaf er niet. Ook fijn.

En een reg partnerschap kostte toen op een gewenste datum en tijd (kon zelf gratis op dinsdag op klote tijd) 13.5 jaar geleden maar 120 euro.

Goedkoopste trouwplechtigheid ( zelfde zaal, zelfde max gasten en zelfde verhaaltje) koste toen 400 euro. Samenlevingsovereenkomst en testamenten nog veel meer.

Zag de meerwaarde er niet in.

Maar nu zou ik of een samenlevingsovereenkomst nemen of gewoon gaan trouwen ( zonder bruiloft), het kost overal precies hetzelfde als goedkoopste trouwceremonie, ongeveer zelfde rechten en plichten als reg. partnerschap.

En de reg partnerschapvorm gaat ook verdwijnen, nut is er echt niet meer. Er zijn door de jaren heen zoveel wijzigingen geweest en het verschil is echt nog amper.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 19:26
16.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
26-02-2020 19:14
Vroeg je vriend dit uit dezelfde praktische overwegingen als waar jij over nadenkt of vindt hij het ergens een mooi idee?
Hij vind het een mooi idee. Ik denk meer praktisch
Alle reacties Link kopieren
Fiscale partners ben je sowieso als je samenwoont op hetzelfde adres.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
26-02-2020 20:13
Fiscale partners ben je sowieso als je samenwoont op hetzelfde adres.

Neehoor. Info van de belastingdienst:

U bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel iemand ingeschreven op uw adres

Dan bent u fiscale partners met deze huisgenoot als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:

* U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
* U hebt samen een kind.
Een van u heeft een kind van de ander erkend.
* U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
* U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
* U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
* U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven. Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
* U was het jaar ervoor al fiscale partners.



Dit is allemaal niet van toepassing als de vriend van TO bij haar in haar huurwoning komt wonen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn inderdaad nu GEEN fiscale partners. We hebben niks op papier staan en hebben geen kind. Wonen alleen samen op 1 adres
reanne schreef:
26-02-2020 19:21
Hij vind het een mooi idee. Ik denk meer praktisch

Er is nu geen enkele praktische reden om te trouwen, behalve misschien qua erven. Jullie erven nu niet van elkaar. Maar als één van jullie schulden heeft, kan dat juist voordelig zijn. Weet je vriend wel wat de consequenties zijn van trouwen? Vindt hij partneralimentatie ook een mooi idee? ;-D
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
26-02-2020 20:34
Er is nu geen enkele praktische reden om te trouwen, behalve misschien qua erven. Jullie erven nu niet van elkaar. Maar als één van jullie schulden heeft, kan dat juist voordelig zijn. Weet je vriend wel wat de consequenties zijn van trouwen? Vindt hij partneralimentatie ook een mooi idee? ;-D
We hebben gelukkig geen schulden. En er valt ook niks te erven, behalve wat we gezamenlijk hebben ;-D
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
26-02-2020 20:13
Fiscale partners ben je sowieso als je samenwoont op hetzelfde adres.
Nee, dit was zo tot 2012. Wetgeving hierover is 8 jaar geleden al veranderd.
In deze overpeinzing zit ik zelf ook. Als de huurder (jij) komt te overlijden moet je vriend uit de woning want jou vriend kan pas na 2 jaar medehuurder worden. En met de huidige woningmarkt waarbij je met 1 inkomen amper wat kan kopen en het coronavirus is dat best een naar scenario.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
26-02-2020 22:07
In deze overpeinzing zit ik zelf ook. Als de huurder (jij) komt te overlijden moet je vriend uit de woning want jou vriend kan pas na 2 jaar medehuurder worden. En met de huidige woningmarkt waarbij je met 1 inkomen amper wat kan kopen en het coronavirus is dat best een naar scenario.
Ik woon al meer dan 2 jaar bij mijn vriend in
Alle reacties Link kopieren
reanne schreef:
26-02-2020 20:42
En er valt ook niks te erven, behalve wat we gezamenlijk hebben ;-D

Dan is het des te zuurder als je na het overlijden van je vriend de helft van jullie spullen aan zijn familie moet afstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven