Geretourneerd pakket niet afgehaald, wie verantwoordelijk?
dinsdag 1 april 2025 om 13:02
Ik lig al 3 maanden in de clinch met een webshop en Klarna. Begin januari een pakket geretourneerd, verzendkosten zelf moeten betalen, naar een adres wat door de webshop is opgegeven. Dat bleek een DHL servicepunt te zijn. Via de verzendstatus kon ik zien dat de webshop het pakket niet heeft afgehaald. Het is retour gegaan naar de afzender, ik denk dan het DHL servicepunt vanwaar ik het heb verzonden.
Nu mijn vraag: wie is er verantwoordelijk voor het pakket? Klarna vindt dat ik moet betalen en dreigt met incassokosten. Ik vind dat ik aan mijn verplichting heb voldaan. Bewijs van afgifte pakket is aanwezig, alle mails met de webshop (die niet reageert) zijn bij Klarna aanwezig. Iemand zoiets weleens aan de hand gehad en hoe is dit opgelost?
Nu mijn vraag: wie is er verantwoordelijk voor het pakket? Klarna vindt dat ik moet betalen en dreigt met incassokosten. Ik vind dat ik aan mijn verplichting heb voldaan. Bewijs van afgifte pakket is aanwezig, alle mails met de webshop (die niet reageert) zijn bij Klarna aanwezig. Iemand zoiets weleens aan de hand gehad en hoe is dit opgelost?
donderdag 3 april 2025 om 18:38
Heb je bij klarna gemeld dat er een probleem is met de bestelling? Dat zou je eerst even moeten doen. De betaling wordt dan gepauzeerd en vervolgens wordt er een onderzoek ingesteld. Ik heb een keer precies hetzelfde aan de hand gehad. De webwinkel in kwestie reageerde niet bijtijds op de mailtjes van klarna en daardoor kwam het openstaande bedrag te vervallen. In jouw geval kan het anders gaan, als ze wel op tijd reageren, maar je hebt bewijs van de retourzending. Denk dat je wel sterk staat.
vrijdag 4 april 2025 om 00:29
De dhl heeft het bezorgd op het verzendadres. Is het niet de verantwoordelijkheid van de webshop om het daar op te halen?
Het pakket is nu overigens kwijt liet de dhl weten, mooi kut…
vrijdag 4 april 2025 om 00:48
Heel vervelend, maar niet het probleem van Klarna. Daarmee heb je een aparte overeenkomst die je zal moeten nakomen. Helaas maar waar. Het lijkt alsof je voor achteraf betalen hebt gekozen om je risico te verminderen, maar daar is het niet voor. Eigenlijk zou sowieso niemand ooit voor Klarna achteraf betalen moeten kiezen.
vrijdag 4 april 2025 om 01:46
Dat zou ik niet doen. Klarna kan er niks aan doen dat die webshop niet deugt. Jij bent Klarna dat geld verschuldigd. Je wil echt niet dat je ook nog te maken krijgt met boetes en incassokosten van Klarna.
vrijdag 4 april 2025 om 08:38
Nee, want jij hebt het daar op eigen houtje naartoe gestuurd. Kan net zo goed een distributiecentrum zijn van waaruit ze dingen versturen, maar niet waar ze retours ontvangen.
Hopelijk is Klarna begripvol, maar je overeenkomst is met de webshop. Is niet anders dan dat je je rekening voor de tandarts aan Infomedics betaalt. Ben je het oneens over de factuur, dan ga je in gesprek met de tandarts, niet met Infomedics.
Of je vooraf of achteraf betaalt staat los van je betalingsverplichting. Als Klarna het met je eens is, betalen ze je ook meteen terug als je al wel had betaald.
vrijdag 4 april 2025 om 09:26
vrijdag 4 april 2025 om 10:22
In principe heeft Klarna verder niets te maken met mailtjes en dergelijke. Zij zijn een tussenpartij, geen mediator. Het zal dus vooral van de welwillendheid van Klarna afhangen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in