Geld & Recht alle pijlers

Geretourneerd pakket niet afgehaald, wie verantwoordelijk?

01-04-2025 13:02 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lig al 3 maanden in de clinch met een webshop en Klarna. Begin januari een pakket geretourneerd, verzendkosten zelf moeten betalen, naar een adres wat door de webshop is opgegeven. Dat bleek een DHL servicepunt te zijn. Via de verzendstatus kon ik zien dat de webshop het pakket niet heeft afgehaald. Het is retour gegaan naar de afzender, ik denk dan het DHL servicepunt vanwaar ik het heb verzonden.
Nu mijn vraag: wie is er verantwoordelijk voor het pakket? Klarna vindt dat ik moet betalen en dreigt met incassokosten. Ik vind dat ik aan mijn verplichting heb voldaan. Bewijs van afgifte pakket is aanwezig, alle mails met de webshop (die niet reageert) zijn bij Klarna aanwezig. Iemand zoiets weleens aan de hand gehad en hoe is dit opgelost?
https://www.thuiswinkel.org/nieuws/het- ... oursturen/

Jij bent verantwoordelijk voor de retourzending, maar als jij kunt aantonen dat zij nalatig zijn geweest door het pakket niet op te halen dan lijkt het mij dat dit nu voor hun rekening en risico is. Ik begrijp alleen niet waarom het pakket niet retour naar jouw is gegaan.

Je zou het kunnen voorleggen aan de geschillencommissie
Je kan bewijzen dat je het pakket hebt teruggestuurd naar het adres wat zij hebben opgegeven. ze zouden nog een onderzoek kunnen laten doen waar het pakket uiteindelijk heen is gegaan maar ze kunnen je niks maken.
Even je rechtsbijstand erop zetten of gewoon bezwaar indienen en het voor de rechter laten komen.
Maar pakket retour afzender, dat ben jij dan toch?
En ben je al bij het DHL service punt geweest waar jij het hebt afgegeven? Of in elk geval daar navraag gedaan. Dat punt was natuurlijk niet de verzender, want dat ben jij.
jojojo schreef:
01-04-2025 13:31
https://www.thuiswinkel.org/nieuws/het- ... oursturen/

Jij bent verantwoordelijk voor de retourzending, maar als jij kunt aantonen dat zij nalatig zijn geweest door het pakket niet op te halen dan lijkt het mij dat dit nu voor hun rekening en risico is. Ik begrijp alleen niet waarom het pakket niet retour naar jouw is gegaan.

Je zou het kunnen voorleggen aan de geschillencommissie
Dank je wel, dat ga ik doen!
Zarah schreef:
01-04-2025 16:26
Maar pakket retour afzender, dat ben jij dan toch?
Mijn adres stond niet op het pakket, dus ik vermoed dat het retour is gegaan naar het servicepunt vanwaar ik het heb verzonden.
Vayen76 schreef:
01-04-2025 18:30
Mijn adres stond niet op het pakket, dus ik vermoed dat het retour is gegaan naar het servicepunt vanwaar ik het heb verzonden.
Waarom niet? Dat lijkt me niet echt handig.
Heb je al bij de servicepunt gevraagd of het daar aangekomen is en nog ligt?

Volgens mij ben jij als verzender verantwoordelijk.
jojojo schreef:
01-04-2025 17:43
En ben je al bij het DHL service punt geweest waar jij het hebt afgegeven? Of in elk geval daar navraag gedaan. Dat punt was natuurlijk niet de verzender, want dat ben jij.
Nee dat heb ik bewust niet gedaan. Want dan was het pakket weer in mijn bezit en moest ik opnieuw verzendkosten betalen zonder de garantie dat het dit keer wel werd opgehaald.
Ik heb verder ook geen mails van DHL gehad dat het retour was gestuurd. Pas na een tijdje, toen de betaling nog steeds open stond, zag ik in de DHL app dat het weer retour naar de afzender is gestuurd.

DHL is nu aan het uitzoeken waar het pakket nu ligt. Mocht het weer in mijn woonplaats liggen, ga ik het niet weer opnieuw versturen.
Vayen76 schreef:
01-04-2025 18:33
Nee dat heb ik bewust niet gedaan. Want dan was het pakket weer in mijn bezit en moest ik opnieuw verzendkosten betalen zonder de garantie dat het dit keer wel werd opgehaald.
Ik heb verder ook geen mails van DHL gehad dat het retour was gestuurd. Pas na een tijdje, toen de betaling nog steeds open stond, zag ik in de DHL app dat het weer retour naar de afzender is gestuurd.
Maar toen je het verstuurde wist je nog niet dat het niet opgehaald zou worden toch?
De verzender is verantwoordelijk. Jij zult dus actie moeten ondernemen.
Coffee is never my cup of tea
Hoe kan een retouradres van een webwinkel nou een afhaalpunt zijn?
Ik denk dat je bent opgelicht. Wil je delen welke webwinkel het was?
Vayen76 schreef:
01-04-2025 18:30
Hoe krijg je dat voor elkaar? Want je moet toch overal bij elk verzendlabel dat je koopt je gegevens zetten? Of die staan er al op als er een verzendlabel bij zit.
BrutaImmaculata schreef:
01-04-2025 19:15
Hoe krijg je dat voor elkaar? Want je moet toch overal bij elk verzendlabel dat je koopt je gegevens zetten? Of die staan er al op als er een verzendlabel bij zit.
Ja, raar verhaal.
Met het scannen van het abel (qr of streepjescode) zal adres van TO wel zichtbaar zijn.
jojojo schreef:
01-04-2025 19:21
Met het scannen van het abel (qr of streepjescode) zal adres van TO wel zichtbaar zijn.
Maar dan zou het pakket toch naar haar teruggekomen moeten zijn bij retour afzender?
Nova schreef:
01-04-2025 19:23
Maar dan zou het pakket toch naar haar teruggekomen moeten zijn bij retour afzender?
Juist.
Ik vraag me af om welke - vage? - webshop dit gaat. Toch geen dropshipper? En heb je je retour wel aangemeld volgens de procedure van de webshop?
Normaal gesproken krijg je een verzendlabel die je uit kunt printen of de QR code laten scannen bij het servicepunt.

De verzender is verantwoordelijk.
Waar is het dan nu? Want normaal gaat zo’n pakket dan retour afzender. Jij dus.
Nova schreef:
Dat lijkt mij ook
Maar er gaat natuurlijk bij zoveel paketten per dag wel eens wat mis of kwijt.
Itsnojoke schreef:
01-04-2025 18:54
Hoe kan een retouradres van een webwinkel nou een afhaalpunt zijn?
Ik denk dat je bent opgelicht. Wil je delen welke webwinkel het was?
Ja hoor, MM Brands. Ik had voor achteraf betalen gekozen gelukkig. Ze hebben zeer slechte reviews wat betreft het retourbeleid.
BrutaImmaculata schreef:
01-04-2025 19:15
Er zat geen verzendlabel bij. Ik kreeg het retouradres per mail. Via de dhl app een adreslabel aangemaakt. Geen idee of mijn eigen adres in de qr code is opgeslagen.
Nova schreef:
Ja dat zou logisch zijn dan denk ik? Maar het is niet naar mijn huis teruggestuurd.
DronkenAardbei schreef:
01-04-2025 19:27
Ik vraag me af om welke - vage? - webshop dit gaat. Toch geen dropshipper? En heb je je retour wel aangemeld volgens de procedure van de webshop?
Normaal gesproken krijg je een verzendlabel die je uit kunt printen of de QR code laten scannen bij het servicepunt.

De verzender is verantwoordelijk.
Ik weet niet of het een dropshipper is. Ze doen niet aan verzendlabels, kosten retour zijn voor eigen rekening. Ik heb de verzendinstructies opgevolgd. Wel vreemd dat het retouradres een DHL punt in Apeldoorn blijkt te zijn en niet het adres waar de webshop volgens hun gegevens zit.
pina schreef:
01-04-2025 19:33
Waar is het dan nu? Want normaal gaat zo’n pakket dan retour afzender. Jij dus.
Geen idee, de DHL is het aan het uitzoeken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven