Geld & Recht alle pijlers

Gezag over kinderen

10-04-2013 15:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vanmiddag heb ik samen met mijn ex legitimaties aangevraagd voor de kinderen. De kinderen zijn allebei binnen ons huwelijk geboren en aangegeven. Inmiddels zijn we gescheiden. De mevrouw achter de balie meldde ons dat de kinderen wel erkent zijn, maar dat er geen gezag is geregeld.

Ex was natuurlijk not amused, maar dit is toch helemaal niet mogelijk? Als je getrouwd bent dan wordt dit toch automatisch twee hoofdig gezag? Kan zoiets fout in het systeem staan? Heb ik iets over het hoofd gezien?

De situatie was al niet best, maar dit draagt er ook niet positief aan bij. Uiteraard wordt dit nog door de Gemeente uitgezocht, maar een antwoord kon nu niet gegeven worden. Iemand dit wel eens meegemaakt?
Gezag hoeft niet geregeld te worden. Raar verhaal. Of is er iets voorgevallen bij de scheiding oid?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Onzin, vaders hebben automatisch het ouderlijk gezag over kinderen geboren binnen het huwelijk. Daarbij maakt het niet uit of het kind geboren is één dag na de huwelijksvoltrekking of één dag voor de scheiding. Het maakt ook niet uit of de vader wel de natuurlijke vader is.
Dan zou je voor 1997 gescheiden moeten zijn. Tot die tijd behield alleen de ouder bij wie de kinderen verbleven het ouderlijk gezag. Als jullie na 1997 gescheiden zijn en dat lijkt mij wel aannemelijk dan zou je ex gewoon ouderlijk gezag moeten hebben als de kinderen binnen jullie huwelijk geboren zijn.

In dat geval maakt de mevrouw van de gemeente een fout.
Is het huwelijk in het buitenland gesloten en is het wel erkend in Nederland?
Wat de anderen hier zeggen.

Alleen als je niet getrouwd bent moet je gezag aanvragen via de Rechtbank. Maar dat is bij jou dus niet het geval.
Tenzij je natuurlijk in één of ander vreemd buitenland bent getrouwd waarvan het huwelijk in Nederland niet erkend wordt of is. Als de gemeente je huwelijk niet erkend heeft dan is er natuurlijk ook geen automatisch ouderlijk gezag.
Nee, er is niets voorgevallen omtrent het gezag. Daarom snap ik het dus ook niet. In het ouderschapsplan is het gezag ook als gedeeld omschreven, daar ligt het dus ook niet aan. Ik vind een fout als deze behoorlijk kwalijk eigenlijk....maar het moet toch ergens vandaan gekomen zijn denk ik.
Allebei zo Hollands als het maar kan zijn, gewoon in Nederland getrouwd, en ruim na 1997. Ik snap dit echt niet.

Normaal zou je denken, "foutje maar is op te lossen", maar de situatie is hier helemaal niet naar. Ex was echt wel pissed.
quote:miss_anoniempje schreef op 10 april 2013 @ 16:02:

Allebei zo Hollands als het maar kan zijn, gewoon in Nederland getrouwd, en ruim na 1997. Ik snap dit echt niet.

Er valt niks te snappen, je ex heeft dan gewoon het ouderlijk gezag. Iemand kan natuurlijk uit het ouderlijk gezag gezet worden, maar dat kan alleen gebeuren door een rechtbank en het bestaat niet dat je daar niks van weet.

Bij de gemeente vergissen ze zich dus.
Ik snap dat wel @markovic....maar ex denkt daar toch anders over. Ergens ook wel begrijpelijk...maar toch.

Ik hoop maar dat het zonder problemen hersteld kan worden.
..
http://www.rijksoverheid. ... ord/wat-is-erkenning.html

Hier vind je het antwoord denk ik

rErkenning binnen huwelijk

Als een vrouw en een man getrouwd zijn en een kind krijgen, is erkenning niet nodig. De echtgenoot van de moeder wordt door de wet beschouwd als de vader, ook als hij niet de biologische vader van het kind i
Nee, er stond echt een melding in hun systeem dat het gezag niet geregeld was. Bij beide kinderen overigens. Ik zei al gelijk dat dat echt niet kon kloppen, omdat we toen nog waren getrouwd. Dat kon ze in een ander systeem ook wel terugvinden, maar oplossen was nu niet mogelijk.
Ipv je druk te gaan maken kan een van jullie 2 ook gewoon nog een x lqngs gaan bij de gemeente en het goed uit laten zoeken. Misschien heeft de medewerker het verkeerd gezien. Zijn ook maar mensen.
En dat kunnen ze wel oplossen. De balie medewerker misschien niet, maar een backoffice medewerker wel.
Denk dat de loketdame verkeerd gekeken heeft.
quote:miss_anoniempje schreef op 10 april 2013 @ 16:02:

. Ex was echt wel pissed.Logisch toch. Zou jij toch ook zijn als je ineens bij de gemeente te horen krijgt dat je geen ouderlijk gezag zou hebben. Niet dat jij er wat aan kan doen.
Overigens zou het voor de aanvraag van de id-kaart niks uit moeten maken als jij met de kids daar was.
http://www.rijksoverheid. ... -gezag-over-een-kind.html
Het gaat ook wel uitgezocht worden werd er gezegd. Als het goed is nog voor dat we de legitimaties gaan ophalen. Er is een 2e medewerker bij geweest, het stond er echt in.

Ik maak me hier zelf niet druk over (ik heb eigenlijk hele andere zaken aan mijn hoofd) ....ex doet dat (begrijpelijk) wel. En de situatie tussen ons was al niet goed, en dit draagt er zeker niet aan bij. Hij verdenkt mij er nu van dat ik dus met het gezag aan het klooien ben, wat absoluut niet aan de orde is. En ik kan dat er gewoon nu even niet meer bij hebben.
Orzoo....in dit geval zei ze het omdat we daar met z'n allen waren, juist omdat dat dus niet nodig was geweest. Ik had de aanvragen alleen kunnen doen bleek dus.
Je man heeft gewoon wettelijk gezag, iedere rechter zal dat erkennen. Dat het om één of andere reden foutief in het systeem staat doet er niet toe. De wet is heel duidelijk.
wellicht over t hoofd gelezen, maar zijn de kinderen NA het huwelijk geboren, zo ja heb je beide gezag en berust dit op een grove fout, welke zij moeten herstellen, als jullie nu nog gezamenlijk gezag moeten aanvragen NA scheiding is dit ronduit absurd en zou ik beslist de gemeente aansprakelijk stellen

Overigens zijn er geen kosten aan verbonden en kan je via de rechtspraak een formulier indienen met beide handtekeningen en is dit redelijk snel binnen een week of 4 geregeld.

Althans zo ging het bij mijn vriend, hij kreeg pas gezamenlijk gezag nadat hij van zn vriendin af was...moeder kon t verzoek indienen en t was geregeld.
quote:Orzoo schreef op 10 april 2013 @ 16:22:

Overigens zou het voor de aanvraag van de id-kaart niks uit moeten maken als jij met de kids daar was.Ja zeker wel.. ik heb t afgelopen zomer nog aan de hand gehad bij het verlengen..mijn zoon woont sinds de zomer bij vader en ik moest mee om te tekenen en legitimeren en beide hebben we gezag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven