Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel III

20-02-2013 10:30 2982 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel I en deel II zijn een groot succes. We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen ... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
Natuurlijk moet ze de huur niet betalen, dat moet buurvrouw doen. De borg hoeft ook niet, want als iemand anders dan een kras in de bus maakt ofzo, moet jij maar zien hoe je je geld terugkrijgt omdat het jouw schuld en jouw verhuizing niet is.

m

Maar evt schade betalen die je als chauffeur zelf maakt, daar ben je wel verantwoordelijk voor. Als ik iemand vraag voor me te rijden, betaal ik graag van alles, maar geen boetes of schades.

Als je dat niet aandurft omdat je niet gewend bent een grote bus te rijden, moet je het gewoon niet doe dus. Maar goed, vriendin wilde de borg gewoon niet voorschieten. Logisch, want dat zijn ook geen misselijke bedragen vaak. Maar dat had ze best gewoon kunnen bespreken ipv meteen weg te gaan en buurvrouw met annulerings- en taxikosten te laten zitten.

Buurvrouw is misschien gierig, maar vriendin is onbeschoft.
quote:Starshine schreef op 18 november 2014 @ 15:48:

. Maar dat had ze best gewoon kunnen bespreken ipv meteen weg te gaan en buurvrouw met annulerings- en taxikosten te laten zitten.

Dat heeft ze besproken. Vriendin vroeg aan buurvrouw of ze echt meende dat vriendin de borg en huur moest betalen/ voorschieten. Daarop antwoordde buurvrouw ja.

Ik vind vriendin helemaal niet onbeschoft, ik vind de buurvrouw heel erg onbeschoft.
Vind het bijzonder dat iemand het lef vandaan haalt om een buurvrouw op een vrije dag te vragen iets voor haar te doen en dan ook nog verwachten dat de kosten bedragen/voorgeschoten worden.

Dat eventuele boetes die door de chauffeur komen daar hem/haar betaald worden tot daar aan toe maar voor de rest eigen risico.

Vind het eigelijk wel mooie actie om der zo te laten staan.
quote:Starshine schreef op 18 november 2014 @ 15:48:

Natuurlijk moet ze de huur niet betalen, dat moet buurvrouw doen. De borg hoeft ook niet, want als iemand anders dan een kras in de bus maakt ofzo, moet jij maar zien hoe je je geld terugkrijgt omdat het jouw schuld en jouw verhuizing niet is.

m

Maar evt schade betalen die je als chauffeur zelf maakt, daar ben je wel verantwoordelijk voor. Als ik iemand vraag voor me te rijden, betaal ik graag van alles, maar geen boetes of schades.

Als je dat niet aandurft omdat je niet gewend bent een grote bus te rijden, moet je het gewoon niet doe dus. Maar goed, vriendin wilde de borg gewoon niet voorschieten. Logisch, want dat zijn ook geen misselijke bedragen vaak. Maar dat had ze best gewoon kunnen bespreken ipv meteen weg te gaan en buurvrouw met annulerings- en taxikosten te laten zitten.

Ik weet natuurlijk niet precies hoe het gegaan is.

Maar ik vind het eigenlijk erg onbeschoft dat jij iemand iets vraagt en dan wel verwacht dat hij alles maar voorschiet c.q. betaalt.

Ik ben dan zo'n type dat daar waarschijnlijk in zou trappen en pas na de tijd zou denken WTF???

En ik vind niet dat ze de buurvrouw onbehoorlijk heeft behandeld.
Als ik gevraagd wordt om "even" mee te rijden voor een ritje van 10km, dan wil ik dat best doen en een eventuele boete voor te hard rijden is dan voor mezelf.

Ik ga echter geen huur en borg betalen, ik verwacht dat de buurvrouw dit al geregeld heeft. Onbeschoft om te denken dat iemand anders dat wel voor je betaalt. Waarom? Ze zou al blij moeten zijn dat iemand hier tijd in wil steken. Aso mens. En verder vind ik dat, wanneer de buurvrouw mij blijkbaar niet vertrouwd met de auto of in het verkeer, ze maar lekker op zoek mag gaan naar een ander.
Ik rij dus ook niet in Autos van andere mensen en ook niet voor andere mensen. Daar heb ik gewoon geen zin in. Ik vraag ook nooit iemand anders voor mij te rijden emt een Auto die niet van hem/haar is.
Ze verdienen allebei niet de schoonheidsprijs, vind ik. Het is van de zotten dat de buurvrouw verwacht dat vriendin wel even voorschiet, maar vriendin hoeft er ook niet zo'n theater van te maken. Ze kan ook rustig zeggen dat ze niet van plan is om het voor te gaan schieten en als buurvrouw het dan niet meer wil, dat ze rustig terug kunnen gaan naar huis en dat buurvrouw dan een ander kan vragen.
Ik heb al heel veel acties meegemaakt. Hier een recente:

Op met de trein naar een stad, in de avond zouden we visite krijgen van een kennis, om wat te drinken. Wij besloten om die dag naar een stad te gaan, om wat te eten en te drinken. Dus ik laat dat weten aan de visite, en zeg als je zin hebt, kun je ook meegaan. Binnen een kwartier stond die voor de deur, wij met de trein, ieder zijn eigen deel uiteraard (hij ov)

Lunch, wij betaalden, hij zegt we gaan zo wel wat drinken, dan trakteer ik. Prima.

Wij drinken, mijn man een frisje en die kennis en ik een biertje.

Komt de rekening, zegt hij, hebben jullie klein, want ik heb maar een tientje. Ik zeg, het is maar 8 euro, dus een tientje is perfect. Hij stopte gewoon zijn tientje terug in zijn zak en bleef stil, net zo lang tot ik ongemakkelijk werd en heb betaald.

Ik dacht WTF... Ik wilde mijn humeur niet laten verpesten dus heb het er bij gelaten, maar ik ga nooit meer wat met hem ondernemen.
Dan zou ik toch echt zeggen " jij zou de drankjes betalen toch? "
Ik snap al niet dat je met de trein weggaat als je eigenlijk visite krijgt. En dan zeggen, je mag wel meegaan. Kan aan mij liggen, want het is ook ineens lunchtijd. (?)
Ik begrijp het niet. Dus Piet zou 's avonds langs komen, jullie wilden overdag naar de stad en gaven aan dat Piet wel mee kon gaan, ook overdag al? Hebben jullie dan 's avonds nog bij jullie thuis wat met hem gedronken?

Hoewel ik het maf vind dat hij eerst zegt: 'Dan trakteer ik straks wel' en het vervolgens niet doet, had hij mogelijk niet gerekend op kosten voor trein en drankjes. Hij zou immers bij jullie wat drinken. Om hem dan helemaal af te schrijven... dan vraag ik me wel een beetje af wat die vriendschap/kennis je waard is.
Ah gelukkig, ben niet de enige die het niet snapt.
Lijkt mij redelijk duidelijk.

Je krijgt vanavond visite maar je gaat overdag eerst de stad in. Dat kan iets uitlopen(trein vertraging) dus je laat even weten dat hij mogelijk voor een gesloten deur kan staan, zeker als hij aan de vroege kant is. Gedurende dat gesprek denk je dat het misschien wel leuk is als hij meegaat en vraagt dat dan ook.

Zoiets?

En ja het verhaal laat in het midden of de bedoeling was het verder thuis voort te zetten. Ik denk dat dat niet gebeurd is.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Sorry, ik begrijp wel wat er gebeurd kan zijn, ik begrijp gewoon niet zo goed wat hier ZO gierig aan is dat je nooit meer wat met hem wilt ondernemen. En wat me niet helemaal duidelijk is, is of dit nou onderdeel was van/vervanging van de afspraak... of dat het samen drinken makkelijk daarna nog had gekund?
quote:Starshine schreef op 18 november 2014 @ 09:58:

[...]

ja maar jij hoort toch voor je eigen schade op te draaien?

Als jij je niet zeker genoeg voelt om goed met de bus te rijden, moet je het gewoon niet doen.

Maar borg zou ik ook niet betalen, want krijg je geld dan maar terug als een van de verhuizers een kras in de bus maakt...

Wat is "eigen schade"

Ik verhuur dus auto's via mijn werk en hebben dit soort zaken wekelijks bij de hand (gisteren nog)

Een opspattende steen van een andere auto, een kras die er op de parkeerplaats op gemaakt wordt, de bank die

niet goed vastgezet wordt en door schuiven het interieur beschadigd enz. enz. enz.

Zulke risico's kan je niet afwentelen op een onbekende die voor je wil rijden omdat je eigen chauffeur het laat afweten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Fiorah schreef op 19 november 2014 @ 19:44:

Sorry, ik begrijp wel wat er gebeurd kan zijn, ik begrijp gewoon niet zo goed wat hier ZO gierig aan is dat je nooit meer wat met hem wilt ondernemen. En wat me niet helemaal duidelijk is, is of dit nou onderdeel was van/vervanging van de afspraak... of dat het samen drinken makkelijk daarna nog had gekund?

O zo, dat verschil zie ik ook zo. Als jij voor mij kookt als ik bij jou eet en jij gewoon alles betaalt en de week erop bij mij en ik heb geen zin in te koken en we gaan naar de chinees lijkt het mij logisch dat ik dan alles betaal.

Hij had ook gewoon met dat tientje kunnen betalen en 2 euro retour aanpakken en geen fooi geven, dat blijft 8 euro. Hij heeft dat tientje alleen gebruikt om eronder uit te komen en dat is gierig. Met dat soort mensen moet je altijd zo opletten en misschien had ze daar geen zin in. Zo een zuipt dan 's avonds al jouw drank op en de volgende keer bij hem krijg jij 2 ranja want hij heeft niet meer in huis.

Ze geeft ook aan dat het een kennis was, geen vriend.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
De scheidingslijn is bij dit soort dingen vaak dun. Bij sommige mensen denk ik totaal niet na over wie wanneer wat betaalt omdat we van elkaar wel weten dat we niet gierig zijn en we elkaar wel wat gunnen. Bij andere mensen ga je ineens een punt maken van 2 euro omdat je weet dat die moeite doen om onder betalen uit te komen.
quote:hollebollegijs schreef op 19 november 2014 @ 19:50:

[...]

Wat is "eigen schade"

Ik verhuur dus auto's via mijn werk en hebben dit soort zaken wekelijks bij de hand (gisteren nog)

Een opspattende steen van een andere auto, een kras die er op de parkeerplaats op gemaakt wordt, de bank die

niet goed vastgezet wordt en door schuiven het interieur beschadigd enz. enz. enz.

Zulke risico's kan je niet afwentelen op een onbekende die voor je wil rijden omdat je eigen chauffeur het laat afweten.

Eigen schade is in mijn ogen: zelf tegen een paaltje aanrijden, zelf de vangrail meepakken, zelf de situatie verkeerd inschatten en een ongeluk veroorzaken.

Maar ik zei dus ook al twee keer dat ik het volstrekt logisch vindt dat je als gelegenheidschauffeur niet de borg voor gaat schieten, omdat je waarschijnlijk naar je geld kan fluiten als de buurvrouw bij het uitladen van de bank zelf een kras maakt.

Case closed.
We waren gewoon ook optijd weer thuis. En hij kon dan alsnog langskomen ja.

Als je het geld er niet voor hebt, dan moet je het ook zeggen.

De vriendschap was niet zoveel waard nee, anders zou ik wel wat zeggen.

Ik ben zelf heel gul en zou zoiets nooit flikken, maar heb wel heel vaak dit soort mensen in mijn omgeving gehad, en daar heb ik weinig zin meer in.

Als je gewoon je tientje terug stopt dan ben je wel erg gevorderd.
quote:Fiorah schreef op 19 november 2014 @ 20:15:

De scheidingslijn is bij dit soort dingen vaak dun. Bij sommige mensen denk ik totaal niet na over wie wanneer wat betaalt omdat we van elkaar wel weten dat we niet gierig zijn en we elkaar wel wat gunnen. Bij andere mensen ga je ineens een punt maken van 2 euro omdat je weet dat die moeite doen om onder betalen uit te komen.Dit idd. Of van die mensen die verwachten dat ze altijd kunnen logeren, mee eten en weet ik veel wat maar andersom zijn ze nergens te vinden.
Weet niet of dit onder gierig valt maar vind het wel vreemd.

Ik had een vriendin die op twee wekelijkse basis altijd met me mee kon naar de bioscoop omdat ik daar als student werkte. Gratis en voor niets. Popcorn kregen we al gratis evenals drinken vd baas. Maar goed, ik vond het ook wel eens lekker om zelf eens iets anders te nemen. Je kan op een gegeven moment geen popcorn meer zien. Ik bestelde en betaalde dan altijd voor die producten. Zij ging steeds vaker ook iets anders nemen en mij dan verwachtingsvol aan kijken tot ik de portemonnee trok.... ook als ik eens niet zo snel de portomonnee trok bleef ze maar wachten.

Diezelfde vriendin was ook altijd welkom in mijn huisje/ kamer. Zeker toen ik naar londen ben verhuisd. Wilde niemand laten betalen voor een hotel, ook al zou ik ze maar 1 dag zien van hun verblijf. Nu ik in Amsterdam woon is ook nog steeds iedereen welkom. Ik regelde gratis attractietickets en een hop on hop off tour, ontbijt etc... vind ik bij gastvrouwschap horen. Maar goed kan me best voorstellen dat niet iedereen zo in elkaar zit dus verwacht geen fanfareband bij iemand anders. Bank is genoeg bij nood.

Enfin toen ik een weekje in nl zat en haar al een jaar niet had gezien wilde ze graag dat ik vanuit drenthe helemaal naar rotjeknor zou komen. Echter gaat de laatste bus retour om negen uur vanaf een uithoek en moest zij gewoon werken. Je snapt met 3 uur reistijd of meer heen en idem terug dat je dus niet zomaar even langs kan komen voor een filmpje en wat eten in de avond. Daarnaast kostte een treinkaartje een dikke 40 euro. Zij had een extra kamer en ik ging -misschien ook suf van mezelf- er van uit dat ik dus wel 1 nachtje kon blijven slapen. Ze wist immers van het logistieke probleem en toen ze haar huisje nog niet had opperde ze vaak dat later als.. dan kan je langs komen en blijven slapen blabla. Enfin, kwam er op neer dat dat inmiddels niet meer de bedoeling was.

Toen ik halverwege opperde omdat ik dat echt niet zou redden qua tijd, meeten in zwolle ofzo, was het haar blijkbaar teveel moeite of ze had er het treinkaartje niet voor over. Het moest perse rotterdam zijn. Eh ja ik red dat niet qua tijd voor de tiende keer als je pas vanaf 5 uur kan... Dan strand ik ergens om 12 uur snachts..

Toen ik een jaar later vroeg of ik misschien een nachtje bij haar kon slapen zodat ik de vroege vlucht zou kunnen pakken vanuit rotterdam airport kreeg ik wederom een nul op rekest. Ok dat kan. Is je goed recht. Maar dat was voor mij einde vriendschap. Mensen die niets voor elkaar over hebben hoef ik niet in mijn omgeving.
Aantal jaren geleden (ik was 17 geloof ik) werd ik door mijn vader en zijn vrouw uitgenodigd voor een bbq, was voor zijn verjaardag. Nu hou ik daar niet zo van dus ik had alleen een paar sateetjes en een hamburger en wat groente en stokbrood gegeten. Om te drinken was er water of bier. Nou dan maar water.

Mijn vader en vrouw aten allerlei soorten steaks en vis toestanden nja best prijzig spul iig. En ze dronken bijna 2 kratten bier leeg die avond...met z'n tweetjes ja nou, zelf weten ofc niet mijn probleem.

Op een gegeven moment vond ik het wel leuk geweest en wou naar huis gaan. Of ik wel eerst even wou betalen a.u.b?

Huhh, pa wtf?? Dat hadden we niet afgesproken toch? Die 2 hadden dus bedacht dat ik wel even fijn de helft van de supermarkt rekening ging betalen.

Kijk, zeg me dat dan van te voren dat ik moet meebetalen dan is dat geen probleem hoor. Hoewel ik in dit geval dan niet gegaan zou zijn omdat ik blut was. Maar zoiets ga je toch niet achteraf pas mededelen?

En ook serieus de helft hè, ik keek op die kassabon en daar stonden ook gewoon andere boodschappen op zoals tabak en wc papier en dat soort dingen ohja en die 2 kratten bier niet te vergeten...echt dacht dat ik ging ontploffen Dat hele geintje zou me zo'n 50/60 euro gaan kosten die ik dus niet had maar pa was nog wel zo vriendelijk om voor te stellen dat ik het ook wel in gedeeltes mocht terug betalen.

Ik heb hem en zijn vrouw gevraagd of ze hun verstand misschien verzopen hadden en of het niet eens tijd werd om zich na te laten kijken, heb ze bedankt voor de hamburger, ben opgestaan en naar huis gegaan.

Echt, word gewoon weer kwaad nu ik dit typ. Vind ik echt niet kunnen zulke acties.
betalen om bij je eigen vader te bbq'en? Wtf...
Er komen hier toch echt vreselijke verhalen voorbij.
Je vader
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven