Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel III

20-02-2013 10:30 2982 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel I en deel II zijn een groot succes. We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen ... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 18:31:

[...]

Ja dat vind ik ook. Ze had ook kunnen zeggen dat ze lekker samen uit eten gingen na die 4 dagen als traktatie. Of een bon voor een etentje, een avondje uit of wat dan ook. Maar iets uitzoeken voor 800 euro gaat echt nergens meer over vind ik. Dat vraag je niet aan je zus. Maar dat vind ik.

Ben ik met je eens.

Zus stelt een vraag aan haar, daar kan ze met ja of nee op antwoorden. Als ze écht zo gesteld is op haar weekend, dan zegt ze gewoon nee. Maar blijkbaar wil ze haar zus wel helpen, dus zegt ze ja.

Zus stelt vervolgens voor om een tientje zwart uit te betalen. Vanwege haar werk wil zij niet zwart uitbetaald krijgen en in plaats daarvan komt ze met een professioneel tegenbod. Accepteren of niet zus, en anders zoek ik iets uit ter waarde van 800 euro uit je winkel.

Kan aan mij liggen maar ik vind het gewoon wel enorm zakelijk benaderd allemaal. Ik zou zus gewoon uit de brand helpen. En als zus mij iets wil geven (geld of een etentje of weet ik veel wat) dan zou ik dat heus wel aannemen. Maar voor 1 (!!) keer nu zus nu 4 dagen uit de brand helpen zou ik geen probleem vinden. Dat ze onlangs 4 dagen geschilderd heeft doet er niet toe.

Kijk als dat schilderen en dat winkelwerk elke week voorkomen, ja dan zou ik ook wel iets op papier gaan zetten. Maar nu? Neuh.

En over dat zwart uitbetalen: we kunnen allemaal doen alsof we heilig zijn maar ik zou dat voor die ene keer gewoon zwart aanpakken. Kan zij mooi een leuk cadeau voor zichzelf van kopen, nieuwe kleding, nieuwe schoenen of gewoon de boodschappen van betalen. Maar goed, dat ben ik.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 18:37:

Ja, klopt, maar die zaterdagen is ze dan toch ook kwijt?

Die zaterdagen is ze sowieso kwijt als ze gaat helpen, of dat nu betaald is of niet.

Als zij echt, echt, echt zo gehecht is aan dat weekend dan moet ze gewoon nee zeggen. Simpel zat.
quote:minnimouse schreef op 25 november 2014 @ 18:42:

[...]

Ben ik met je eens.

Zus stelt een vraag aan haar, daar kan ze met ja of nee op antwoorden. Als ze écht zo gesteld is op haar weekend, dan zegt ze gewoon nee. Maar blijkbaar wil ze haar zus wel helpen, dus zegt ze ja.

Zus stelt vervolgens voor om een tientje zwart uit te betalen. Vanwege haar werk wil zij niet zwart uitbetaald krijgen en in plaats daarvan komt ze met een professioneel tegenbod. Accepteren of niet zus, en anders zoek ik iets uit ter waarde van 800 euro uit je winkel.

Kan aan mij liggen maar ik vind het gewoon wel enorm zakelijk benaderd allemaal. Ik zou zus gewoon uit de brand helpen. En als zus mij iets wil geven (geld of een etentje of weet ik veel wat) dan zou ik dat heus wel aannemen. Maar voor 1 (!!) keer nu zus nu 4 dagen uit de brand helpen zou ik geen probleem vinden. Dat ze onlangs 4 dagen geschilderd heeft doet er niet toe.

Kijk als dat schilderen en dat winkelwerk elke week voorkomen, ja dan zou ik ook wel iets op papier gaan zetten. Maar nu? Neuh.

En over dat zwart uitbetalen: we kunnen allemaal doen alsof we heilig zijn maar ik zou dat voor die ene keer gewoon zwart aanpakken. Kan zij mooi een leuk cadeau voor zichzelf van kopen, nieuwe kleding, nieuwe schoenen of gewoon de boodschappen van betalen. Maar goed, dat ben ik.Helemaal mee eens.
@sweetgirl, ik neem aan dat die vriendin en haar vriend, die 8 seizoenen gratis van jou hebben mogen lenen, om die hele serie (tot dan toe) te kunnen zien.

Dan zou het van hun uit een leuke suggestie zijn geweest, om jou juist die laatste DVD cadeau te geven als dank daarvoor.
quote:minnimouse schreef op 25 november 2014 @ 18:43:

[...]

Die zaterdagen is ze sowieso kwijt als ze gaat helpen, of dat nu betaald is of niet.

Als zij echt, echt, echt zo gehecht is aan dat weekend dan moet ze gewoon nee zeggen. Simpel zat.Ik heb het over de zaterdagen waarop ze heeft helpen klussen, ik zie niet in waarom het ertoe doet of ze toen geklust heeft of ander werk heeft gedaan. Ze heeft toen ook gewerkt, alles bij elkaar gaat het dus om acht zaterdagen en niet om vier.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:vla-flip schreef op 25 november 2014 @ 18:45:

@sweetgirl, ik neem aan dat die vriendin en haar vriend, die 8 seizoenen gratis van jou hebben mogen lenen, om die hele serie (tot dan toe) te kunnen zien.

Dan zou het van hun uit een leuke suggestie zijn geweest om jou juist die laatste DVD cadeau te geven als dank daarvoor.

Ook mee eens. Ik had het aan mijn vriendin gegeven als ik al haar seizoenen had mogen lenen.

En dan verkopen voor zo weinig verschil met de prijs in de winkel.......
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 18:40:

[...]

Dat is waar. Maar dat is niet haar specialiteit toch?

Iedereen kan helpen met verhuizen/ klussen/ verven enzovoort. Dat staat m.i. los van haar kennis. Daarvoor wordt ze nu 4 dagen gevraagd.Ik had je reactie over het hoofd gezien. Maar bij elkaar opgeteld blijven het dan acht zaterdagen die ze kwijt is en niet vier, ik kan me voorstellen dat dat iets teveel van het goede is.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 18:45:

[...]

Ik heb het over de zaterdagen waarop ze heeft helpen klussen, ik zie niet in waarom het ertoe doet of ze toen geklust heeft of ander werk heeft gedaan. Ze heeft toen ook gewerkt, alles bij elkaar gaat het dus om acht zaterdagen en niet om vier.

Maar dat zijn toch dingen die je voor elkaar doet?

Als wij iemand helpen verhuizen/ klussen dan zie ik dat niet als werk waar ik geld voor wil zien. Of denk jij dan dat je 4 dagen hebt gewerkt voor je zus waar je geen geld voor hebt gekregen? ( niet aanvallend bedoeld trouwens)
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 18:45:

[...]

Ik heb het over de zaterdagen waarop ze heeft helpen klussen, ik zie niet in waarom het ertoe doet of ze toen geklust heeft of ander werk heeft gedaan. Ze heeft toen ook gewerkt, alles bij elkaar gaat het dus om acht zaterdagen en niet om vier.Ja, dat klopt maar voor 4 zaterdagen behang aftrekken, schoonmaken en wat schilderen zou ik sowieso niks vragen. Ik zie het verschil niet tussen deze karweitjes in de nieuwe zaak van zus uitvoeren of in het nieuwe huis van zus uitvoeren. Ik weet zeker dat bijna niemand geld vraagt wanneer dat in het nieuwe huis gebeurt.
Dat zie ik niet zo, maar ik vind wel dat er een grens is in wat je van anderen vraagt. Ook als naaste familie. Ik zou helpen klussen uiteraard niet zien als betaald werk dat ik onbetaald gedaan heb, ik kan me wel voorstellen dat je weer eens toe bent aan een zaterdag voor jezelf. Als je als zus dan nog eens verwacht dat iemand vier dagen komt helpen 'want dat doe je nou eenmaal voor elkaar' dan vind ik wel dat je de grens van wat je nou eenmaal voor elkaar doet nogal aan het oprekken bent. Het is voor zover ik lees ook niet zo dat het een noodsituatie is, dat het om een bedrijf gaat dat tenonder dreigt te gaan. Het gaat hier puur om je zus vragen omdat het kan.
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 18:46:

[...]

Ook mee eens. Ik had het aan mijn vriendin gegeven als ik al haar seizoenen had mogen lenen.

En dan verkopen voor zo weinig verschil met de prijs in de winkel.......Klopt, was inderdaad voor niks uitgeleend. Het wekte bij mij het idee op dat het wel makkelijk is als alles door mij wordt gekocht en dan geleend. Ik had het idee van: óf houd ze gewoon zelf óf geef ze weg. Nou is zij verder helemaal niet gierig ofzo, ik denk meer een verschil in denkwijze.
quote:sweetgirl8 schreef op 25 november 2014 @ 19:01:

[...]

Klopt, was inderdaad voor niks uitgeleend. Het wekte bij mij het idee op dat het wel makkelijk is als alles door mij wordt gekocht en dan geleend. Ik had het idee van: óf houd ze gewoon zelf óf geef ze weg. Nou is zij verder helemaal niet gierig ofzo, ik denk meer een verschil in denkwijze.

Ja dat vind ik ook.

Ze wilde dat seizoen dus niet houden, anders had ze het niet verkocht. Dan had ik het weggegeven in plaats van verkocht. Beetje stom vind ik dat. En dan ook nog voor zo weinig korting.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 18:57:

Dat zie ik niet zo, maar ik vind wel dat er een grens is in wat je van anderen vraagt. Ook als naaste familie. Ik zou helpen klussen uiteraard niet zien als betaald werk dat ik onbetaald gedaan heb, ik kan me wel voorstellen dat je weer eens toe bent aan een zaterdag voor jezelf. Als je als zus dan nog eens verwacht dat iemand vier dagen komt helpen 'want dat doe je nou eenmaal voor elkaar' dan vind ik wel dat je de grens van wat je nou eenmaal voor elkaar doet nogal aan het oprekken bent. Het is voor zover ik lees ook niet zo dat het een noodsituatie is, dat het om een bedrijf gaat dat tenonder dreigt te gaan. Het gaat hier puur om je zus vragen omdat het kan.

Leven jouw ouders nog?

Als jouw ouders straks zo oud zijn dat ze zelf niks meer kunnen, maar ze hebben wel geld om iemand in te huren, zou jij hun dan 4 dagen willen helpen? En zou je er dan geld voor willen? Of zeg je dan tegen je ouders dat ze maar iemand moeten inhuren?
Dan zou ik ze helpen, maar ik vind dat persoonlijk iets totaal anders dan een familielid dat een eigen bedrijf heeft, voor dat bedrijf iemand nodig heeft en ook prima iemand in kan huren.

Overigens krijg ik nu een beetje het gevoel dat je het persoonlijk probeert te spelen, daar zit ik niet zo op te wachten. Ik kan gewoon goed begrijpen dat er mensen zijn die dit niet zouden zien zitten, wat ik in welke situatie wel of niet zou doen vind ik niet zo relevant.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 19:13:

Dan zou ik ze helpen, maar ik vind dat persoonlijk iets totaal anders dan een familielid dat een eigen bedrijf heeft, voor dat bedrijf iemand nodig heeft en ook prima iemand in kan huren.

Overigens krijg ik nu een beetje het gevoel dat je het persoonlijk probeert te spelen, daar zit ik niet zo op te wachten. Ik kan gewoon goed begrijpen dat er mensen zijn die dit niet zouden zien zitten, wat ik in welke situatie wel of niet zou doen vind ik niet zo relevant.

Ik wil het niet persoonlijk maken.

Ik zie zelf alleen geen verschil tussen deze twee voorbeelden. Nu genoeg erover toch?
quote:Lovestar schreef op 25 november 2014 @ 18:28:

[...]

Nee joh! Het is eenmalig 4x een zaterdag.

Dat is toch hetzelfde als wat ik zei?

Een volle dag per week gedurende een maand is toch 4x een (zater)dag?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 18:31:

Ja dat vind ik ook. Ze had ook kunnen zeggen dat ze lekker samen uit eten gingen na die 4 dagen als traktatie. Of een bon voor een etentje, een avondje uit of wat dan ook. Maar iets uitzoeken voor 800 euro gaat echt nergens meer over vind ik. Dat vraag je niet aan je zus. Maar dat vind ik.Helemaal mee eens. Ik vind het behoorlijk inhalig om een cadeau van 800 euro te eisen van je zus.
Ik vind het heel leuk dat het hier sinds lange tijd weer zo actief is, maar ik verwijs maar even naar de OP. Het wordt wel heel erg welles-nietes nu..
Ik wou net zeggen... Ik word een beetje moe van de discussie rondom de zusjes.

Afsluiten?
Wat ik gierig vind:

Wel bezwaar hebben tegen ¤10,00 per uur zwart.

Vervolgens een tegenbod doen van ¤ 800,00 (want wit, dus meer).

Om daarna akkoord te gaan met betaling in natura (zwart).

Dan worden principes alleen toegepast wanneer het de ontvanger goed uitkomt.
Wat vinden jullie in dit geval: Zus 1 heeft een museumkaart + een bon voor het tweede kaartjes gratis. Zus 1 heeft ook een kind. Ze vraagt aan zus 2 of die zin heeft om met haar kind mee te gaan naar het museum. Is het in dat geval gierig als zus 1 de kortingsbon voor haar eigen kind gebruikt zodat zus 2 twee kaartjes moet kopen (voor zichzelf en haar kind)?
Nee, vind ik niet echt gierig. Het ligt er een beetje aan hoe het gevraagd is.
quote:matroesjka_ schreef op 25 november 2014 @ 16:18:

Vinden jullie het gierig om je (oude) ouders geld te vragen voor de boodschappen die je voor ze doet? Context: het gaat om iemand die er heel warmpjes bij zit qua geld.Als jouw ouders 50 km verderop wonen dan is het redelijk om een vergoeding voor benzine te vragen. Als jouw ouders op loopafstand wonen dan vind ik dat gierig.
vind het niet per se gierig maar ook niet echt hartelijk. Kinderkaaartjes zijn meestal goedkoper. Ik had zelf denk ik het gratis kaartje aan zus gegeven en dan beide zelf voor de kinderen betalen. Maar niet gierig
quote:jippie55 schreef op 25 november 2014 @ 21:07:Gebeurd.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven