Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 25 januari 2015 @ 12:17:

[...]

Als je zegt ik wil een bon ruilen tegen een andere waarde dan mag dat niet zonder kassabon maar als je er mee betaald wel.

Van de VVV site: In principe moet een acceptant de VVV cadeaubon voor iedere aankoop accepteren. (dit staat bij het stukje over aanbiedingen of het moet specifiek vermeld staan dat dat niet mag)

Het is alleen niet gewenst want op elke verkochte VVV bon zit een bepaalde marge en er komt adminstratief iets bij kijken als dat gebeurd. Het fijne weet ik er niet precies van maar het is echt zo. In feite moet de VVV het accepteren. Maar als je dus zegt ik wil die 25 euro ruilen tegen 2x 10 en 1x 5 wordt dat dus niet gedaan.

Wat stom beetje moeilijk over 1 woord. Als ik zeg ik wil 2x10 kopen en 1x5 dan kan het wel. En ruilen dus niet.

Maar eens een keer proberen als ik eraan denk. Heb er hier nog 1 van 50. Heel onhandig. 2x 25 is fijner.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 25 januari 2015 @ 12:40:

[...]

Wat stom beetje moeilijk over 1 woord. Als ik zeg ik wil 2x10 kopen en 1x5 dan kan het wel. En ruilen dus niet.

Maar eens een keer proberen als ik eraan denk. Heb er hier nog 1 van 50. Heel onhandig. 2x 25 is fijner.

Je moet eens kijken op de VVV site of de VVV bij jou in de buurt in het acceptanten lijstje staat.

Maar wat ik zeg,het schijnt nogal een gedoe te zijn daarom doen ze het niet graag.

Ik heb er wel eens bijgestaan dat iemand dat dus kwam doen en heb dat toen eens nagevraagd.
quote:lemoos2 schreef op 25 januari 2015 @ 02:50:

Bij mijn weten zijn VVV-kantoren nog altijd ideële stichtingen zonder winstoogmerk met als doel het bevorderen van toerisme in betreffende regio.

Ik vind het dan knieperig om als lokale overheid, bedrijfsleven en overige belanghebbende instanties die toeristen te voorzien van een prutplattegrond. Bij 'onze' VVV krijgen de mensen gewoon een gratis plattegrond die inderdaad de weg wijst. Desgewenst stippelen ze letterlijk met pen jouw route uit en zijn ze ook niet te beroerd om even de ov website aan te slingeren indien gewenst.

"Welkom in Lekbootje-aan-de-Rijn, u kunt kiezen uit onze gratis plattegrond die u werkelijk van het kastje naar de muur stuurt of opteren voor onze glossy plattegrond, voorzien van kekke reclameslogans der lokale bedrijven voor de gereduceerde prijs van 0,50"Onderhand werk ik er allang niet meer. Maar vele mensen denken dat de VVV gewoon van alle hoeken geld uitgereikt krijgen waarmee het personeel en alles betaald kan worden. Helaas valt dat heel erg tegen. Steeds meer VVV kantoren gaan failliet omdat ze steeds minder geld krijgen. Daarom moeten ze andere manieren zien te verzinnen om geld te verdienen. Er wordt natuurlijk wel van ze verwacht dat ze ervoor zorgen dat de stad geld verdiend. Maar zelf geld krijgen van de stad? Dat gaat moeilijk en lastig.
quote:MadameQetesh schreef op 25 januari 2015 @ 02:32:

[...]

Idd raar. En dan word je ook nog een soort van uitgelachen door het personeel ook. Fijn is dat.

Die plattegronden snap ik niet. Als het pruts dingen zijn, deel ze dan niet uit. En als ik alleen wil weten waar de taxi standplaats is ga ik geen plattegrond kopen. Heel normale vraag in een vvv kantoor.

Voor iemand die in een vvv kantoor werkt klinkt het niet echt behulpzaam.

Ik begrijp de reacties wel.

Maar een VVV-bon is gewoon geld. Die kun je gewoon uitgeven. Dus waarom omwisselen voor een nieuwe? Dat is nergens voor nodig. En het VVV heeft er maar z'n kleine marge op. Dan komt het VVV kantoor met een onverkoopbare bon te zitten.

En natuurlijk wil het VVV-kantoor zo behulpzaam mogelijk zijn. (Zelf werk ik er al een tijd niet meer) Maar je weet niet wat er achter de schermen gebeurd. Er komt steeds minder geld binnen. VVV-kantoren moeten zichzelf steeds meer zien te redden. In steeds meer dorpjes worden de kantoren gesloten omdat het niet meer uithaalt. En natuurlijk krijgt iedereen nog steeds hulp en advies. En zijn ze echt niet verplicht om iets te kopen. Maar voor een VVV-kantoor die zichzelf moet redden en van andere prut kaarten krijgt. Tja, je kan jezelf er wel mee redden. Maar mensen willen steeds meer en alles. En als de VVV-kantoren nou nog net zoveel geld als vroeger kregen was het geen probleem geweest. Maar tijden veranderen en daar moeten de kantoren zich naar aanpassen om hun hoofd boven water te kunnen houden.

Maar iedereen mag er zijn eigen mening over hebben en daar sta je ook compleet vrij in. Maar je weet nooit hoe het er in bedrijven achter de schermen aan toe gaat, en waarom ze sommige beslissingen nemen.
quote:minnimouse schreef op 25 januari 2015 @ 10:07:

[...]

Waarom? De VVV moet ook wat verdienen en het drukken van die kaarten is ook niet gratis. Nog afgezien van de tijd die erin zit om zo'n route en kaart samen te stellen. Of werk jij ook voor niks?Als ik lesmateriaal ontwikkel voor mijn leerlingen, een veldwerk maak en de route uitstippel, dan vraag ik die ouders toch ook niet nog eens om 0,50 cent voor de opdrachtenbundel? Ik word al betaald door de overheid, dat ik ook soms vrije tijd moet investeren hoort ook een beetje bij het beroep. Die ouders betalen al aan het begin van het schooljaar voor de huur van de boeken.
quote:lemoos2 schreef op 25 januari 2015 @ 13:37:

[...]

Als ik lesmateriaal ontwikkel voor mijn leerlingen, een veldwerk maak en de route uitstippel, dan vraag ik die ouders toch ook niet nog eens om 0,50 cent voor de opdrachtenbundel? Ik word al betaald door de overheid, dat ik ook soms vrije tijd moet investeren hoort ook een beetje bij het beroep. Die ouders betalen al aan het begin van het schooljaar voor de huur van de boeken.Ja maar aan een VVV kantoor betaal jij niks als je daar binnen gewandeld komt. Natuurlijk krijgen ze salaris maar dat wil niet zeggen dat ze maar gratis materiaal moeten gaan verstrekken. De vergelijking met een onderwijsinstelling slaat nergens op.
Bij veel VVV kantoren werken tegenwoordig vrijwilligers omdat er te weinig geld is voor betaalde krachten.
quote:Susan schreef op 25 januari 2015 @ 12:38:

Eens, dat mensen tweeverdieners zijn wil natuurlijk ook niet zeggen dat ze geld als water hebben.

Nee klopt, normaal niet maar deze twee zeggen gewoon dat ze genoeg geld hebben.

Maar inderdaad het is meer zuinig dan gierig.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:dolfje schreef op 25 januari 2015 @ 13:49:

Bij veel VVV kantoren werken tegenwoordig vrijwilligers omdat er te weinig geld is voor betaalde krachten.

Klopt. Ik vind het logisch dat ze zo extra geld proberen te genereren. Hoe moet het anders betaald worden?

Logisch toch: jij neemt een dienst af en betaalt daarvoor. Zo werkt het in elk bedrijf. Ik zou niet weten waarom een VVV kantoor daarin anders zou zijn.
quote:Ymera schreef op 25 januari 2015 @ 13:31:

[...]

Ik begrijp de reacties wel.

Maar een VVV-bon is gewoon geld. Die kun je gewoon uitgeven. Dus waarom omwisselen voor een nieuwe? Dat is nergens voor nodig. En het VVV heeft er maar z'n kleine marge op. Dan komt het VVV kantoor met een onverkoopbare bon te zitten.

En natuurlijk wil het VVV-kantoor zo behulpzaam mogelijk zijn. (Zelf werk ik er al een tijd niet meer) Maar je weet niet wat er achter de schermen gebeurd. Er komt steeds minder geld binnen. VVV-kantoren moeten zichzelf steeds meer zien te redden. In steeds meer dorpjes worden de kantoren gesloten omdat het niet meer uithaalt. En natuurlijk krijgt iedereen nog steeds hulp en advies. En zijn ze echt niet verplicht om iets te kopen. Maar voor een VVV-kantoor die zichzelf moet redden en van andere prut kaarten krijgt. Tja, je kan jezelf er wel mee redden. Maar mensen willen steeds meer en alles. En als de VVV-kantoren nou nog net zoveel geld als vroeger kregen was het geen probleem geweest. Maar tijden veranderen en daar moeten de kantoren zich naar aanpassen om hun hoofd boven water te kunnen houden.

Maar iedereen mag er zijn eigen mening over hebben en daar sta je ook compleet vrij in. Maar je weet nooit hoe het er in bedrijven achter de schermen aan toe gaat, en waarom ze sommige beslissingen nemen.Off topic: Is dat eigenlijk een probleem dat de kantoren gesloten worden in de dorpjes? Niet ieder gat met iets interessants hoeft toch een eigen VVVkantoor te hebben? Ik snap dat het voor de mensen jammer is qua werkgelegenheid enzo, maar het is toch ook een beetje achterhaald met al die informatie die op het www te vinden is?
Ik voel me zo moedellooos
quote:minnimouse schreef op 25 januari 2015 @ 13:57:

[...]

Klopt. Ik vind het logisch dat ze zo extra geld proberen te genereren. Hoe moet het anders betaald worden?

Logisch toch: jij neemt een dienst af en betaalt daarvoor. Zo werkt het in elk bedrijf. Ik zou niet weten waarom een VVV kantoor daarin anders zou zijn.

Nou, voor kleine diensten (wijzen van taxistandplaats) is het VVV toch ook in leven geroepen? Om toeristen hulpvaardig te zijn en de omgeving te leren kennen? En de kassa's van alle bezienswaardigheden te laten rinkelen? Zo simpel als "dienst = betalen" is het ook weer niet... Ik neem aan dat de gedachte hierboven er ook achter zit.

Als men mij zou weigeren om te zeggen waar de taxistandplaats is, zou ik me niet correct behandeld voelen eerlijk gezegd (onafhankelijk van het feit of ik daar wel of geen geld heb uitgegeven in dat kantoor).
Ik voel me zo moedellooos
quote:tjjjjjemig schreef op 25 januari 2015 @ 15:38:

[...]

Nou, voor kleine diensten (wijzen van taxistandplaats) is het VVV toch ook in leven geroepen? Om toeristen hulpvaardig te zijn en de omgeving te leren kennen? En de kassa's van alle bezienswaardigheden te laten rinkelen? Zo simpel als "dienst = betalen" is het ook weer niet... Ik neem aan dat de gedachte hierboven er ook achter zit.

Als men mij zou weigeren om te zeggen waar de taxistandplaats is, zou ik me niet correct behandeld voelen eerlijk gezegd (onafhankelijk van het feit of ik daar wel of geen geld heb uitgegeven in dat kantoor).Want dat doen ze?
Of ze het weigeren weet ik niet, maar het ging wel om mensen die weigeren te betalen voor een plattegrond en dan wel willen weten waar de taxistandplaats is, en dat dat gierig zou zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sinds de komst van de smartphone en mobiel internet is een VV gewoon niet meer zo nodig. Logish dat ze andere inkomsten generen
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:minnimouse schreef op 25 januari 2015 @ 13:44:

[...]

Ja maar aan een VVV kantoor betaal jij niks als je daar binnen gewandeld komt. Natuurlijk krijgen ze salaris maar dat wil niet zeggen dat ze maar gratis materiaal moeten gaan verstrekken. De vergelijking met een onderwijsinstelling slaat nergens op.

Natuurlijk wel. Beide worden gesubsidieerd. Je loopt in principe het lokale reclamebureau naar binnen, daarvoor zijn ze destijds in het leven geroepen. Ze worden betaald om toeristen te lokken naar betreffende gemeente, of dat nu een wandeling is of het verzinnen van andere doe-dingen. Dus zij worden betaald om reclame te maken en jij als toerist mag vervolgens nog eens betalen voor de reclame.

Die wandelingen zijn doorgaans direct 'overgenomen' van vrijwilligers die hun hart ophalen aan streekhistorie of een rip off ingekorte versie van een ANWB wandeling.

Dat er geen grote vraag meer naar is met de komst van smartphones e.d. is natuurlijk niet leuk voor de mensen die daar werken. Maar om een toerist die geen plattegrond wil kopen maar wel wil weten waar de taxistandplaats is te betitelen als gierig, dan sla je de plank toch mis.
quote:Ymera schreef op 25 januari 2015 @ 13:31:

Maar een VVV-bon is gewoon geld. Die kun je gewoon uitgeven. Dus waarom omwisselen voor een nieuwe? Dat is nergens voor nodig.

In het voorbeeld werd genoemd dat men een bon van 50 wilde omwisselen voor twee van 25.

Persoonlijk krijg ik ook liever 2 van 25 dan 1 van 50, daar je immers het gehele bedrag van een bon in z'n geheel moet besteden (omdat je geen geld retour krijgt)

Waar is het geld gebleven van al die VVV bonnen, die in vergeten hoekjes waren/zijn beland en (vroeger) over de datum waren?
Ik gooi er ook nog even eentje in

Ik was pas op de verjaardag van een vriendin, met nog een groep andere mensen. Het werd etenstijd. Ze bleek geen eten in huis te hebben voor de gasten. Oké, dat kan. Ze stelde voor om fastfood te halen bij de snackbar. Het was eind december en koud, dus iemand die met de auto was gekomen stelde voor om iedereens bestelling op te nemen en het eten te gaan halen. Maar jarige vriendin stond erop dat we "gezellig" met zijn allen het eten zouden gaan halen, lopend. Ik vond het nogal vreemd, want het was niet om de hoek en het was erg koud. Maar goed, niemand klaagde en ik wilde de zeikerd niet zijn. En lopen is ook wel weer gezond natuurlijk.

Eenmaal bij de snackbar bleek dat het zo'n klein hokje was dat er maar een paar mensen binnen konden staan. De rest, waaronder ik, vernikkelde buiten terwijl er binnen eten voor 10 man moest worden gemaakt.

Maar goed. Wat later waren we met eten en al weer terug. Er werd flink gebunkerd. Ik had niet zoveel trek, dus ik had genoeg aan een klein patatje.

Terwijl ik mezelf nog aan het afvragen was of ik terecht verbaasd was over de gang van zaken van zojuist of dat ik wellicht toch een zeikerd was, vroeg jarige vriendin iets wat neerkwam op: "en hoe gaan we dat doen met de betaling?". Ze ging er dus gelijk, zonder voorafgaand overleg, van uit dat iedereen zijn eigen eten zou betalen. Ik had niet eens contant geld bij me.

Uiteindelijk is het bedrag gesplitst. Dat vind ik normaal gesproken geen enkel probleem als ik met een groep eet, en ik betaalde dan ook maar gewoon (overgemaakt). Snackbarvoer kost ook weer geen rib uit je lijf. Maar ik heb uiteindelijk wel betaald voor al die grote mannen die ik niet kende die grote bakken patat en 5 snacks namen

Al met al had ik wel een vreemde nasmaak van de verjaardag. Ben ik verwend als ik normaal gesproken niet mijn eigen eten betaal op verjaardagen?
Nouja... Als vriendin er geen rekening mee houdt dat mensen blijven eten, snap ik ook wel dat zij naast alle drankjes en hapjes die ze heeft betaalt, niet ook nog voor het eten van 10 man wil betalen.

Handiger was geweest als vtv was afgesproken dat iedereen zijn eigen eten zou betalen.
quote:Pil0u schreef op 25 januari 2015 @ 18:01:

Nouja... Als vriendin er geen rekening mee houdt dat mensen blijven eten, snap ik ook wel dat zij naast alle drankjes en hapjes die ze heeft betaalt, niet ook nog voor het eten van 10 man wil betalen.

Handiger was geweest als vtv was afgesproken dat iedereen zijn eigen eten zou betalen.Mensen waren uitgenodigd vanaf een uurtje of 4, dus ik denk wel dat ze het had kunnen verwachten. En inderdaad, ik zou het van tevoren even gevraagd hebben. Maar ja, dat ben ik.
Ik was gewoon naar huis gegaan denk ik. Zij rekende duidelijk niet op gasten tijdens het eten, dus blijkbaar was het niet de bedoeling dat de verjaardag zo lang gevierd zou worden.
16u is ook niet echt een handige tijd nee....
quote:Grapes schreef op 25 januari 2015 @ 18:05:

[...]

Mensen waren uitgenodigd vanaf een uurtje of 4, dus ik denk wel dat ze het had kunnen verwachten. En inderdaad, ik zou het van tevoren even gevraagd hebben. Maar ja, dat ben ik.

Dan is het wel een beetje flauw ja. Frietkosten kunnen trouwens óók hoog oplopen als je voor 10 man betaald en de mannen inderdaad zoveel bestellen, maar ik snap wat je bedoeld.

Dan had ik het logischer gevonden als je vriendin zei ''Ieder betaalt voor zich'' ipv het hele bedrag verdelen.
Tja, als je om 4 uur mensen uitnodigt, dan is het wel zo sympathiek om ook eten te regelen. Ik zou dat zelf in elk geval wel doen. En als ik dat niet kon betalen, dan nodigde ik mijn gasten op een ander moment van de dag uit.
Dames nu heb ik toch een vraagje of dit een gierige actie van mij is:

Over een paar maanden ga ik uiteten met 3 vriendinnen voor mijn verjaardag. We gaan naar de Griek hier in de buurt, dus gewoon een gemiddeld restaurant. Niet goedkoop maar ook niet heel duur.

Nu heb ik dus afgesproken dat ik natuurlijk het eten voor iedereen betaal. Hierna willen we misschien nog naar een terras in de stad, maar dat wordt na het eten pas beslist. Ik heb er daarom wel bij gezegd dat áls we nog een terrasje willen pakken, dat we daar dan wel gewoon ieder voor zich doen betalen.

Zo hebben zij geen kosten aan het eten, en kunnen ze zelf kiezen of ze 10 drankjes kopen of dat ze het bij 1 drankje houden.

Nu mijn vraag, is het gierig dat ik het terrasje gewoon ieder voor zich doe? Het is namelijk nog niet eens zeker dat we erna naar een terras gaan, dus als zij niet willen gaan zijn ze ook geen geld kwijt.

Maar als we dus wél gaan, weet ik niet hoeveel iedereen drinkt (sowieso alcohol, dat wel).

Het restaurant kennende gaat het eten voor 4 man waarschijnlijk rond de ¤150-¤200 kosten. Als ik dan ook nog de alcohol voor iedereen moet betalen die genuttigd wordt als we erna nog naar een terras gaan wordt het wel duur voor me.

Of moet ik dat wel ook nog voor mijn rekening nemen?
Vind ik niet pommiaan. Zeker omdat je het van tevoren aangekondigd hebt en iedereen dus weet waar hij/zij aan toe is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven