Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik voor mijn werk reis dan zijn gemak en comfort de belangrijkste criteria.

Ik wil een hotelkamer die schoon is met een lekker bed, tv en goed internet. En het hotel moet absoluut in een redelijk veilig gebied zijn waar ik makkelijk naar toe kan reizen. Als ik er voor een paar maanden zit moet er ook nog wat te doen zijn . Gelukkig begrijpt mijn werkgever dit.

Ook met vliegreizen neem ik gewoon de makkelijkste optie, ook al is dat 3x zo duur. Bijvoorbeeld, ik ga naar een conferentie in een grote Europese stad (conferentie is vrijwillig, wij hebben per persoon een budget dat we daar voor kunnen gebruiken). Ik kon met Ryanair voor 100 euro op en neer en met een andere maatschappij voor 350. Alleen die Ryanair vlucht a) had ongunstige tijden en b) vloog naar een ander vliegveld dan het gangbare vliegveld voor die stad waardoor ik maar liefst 45 minuten met de bus naar het centrum moest.

Ook heb ik een hotel geboekt in een leuke veilige buurt, op aanraden van mijn collega.

Had ik dit zo gedaan als ik het allemaal zelf moest betalen? Waarschijnlijk niet. Maar dan was ik ook niet naar die conferentie gegaan omdat het met de vliegtijden van Ryanair teveel gestress zou worden.

In mijn eigen vakantie maakt dat dan veel minder uit, en slaap ik graag in hostels wanneer ik in mijn eentje reis want gezellig .
quote:Ymera schreef op 24 januari 2015 @ 14:27:

Wat een heerlijk topic! Met veel plezier alles gelezen.

Zelf heb ik een tijdje op een VVV-kantoor gewerkt.

Als ik dan dacht dat ik het meest verbazingwekkende gehad te hebben kwam er altijd weer iemand die de kroon spande.

Wij hadden gratis plattegronden die echt prut waren. En betaalde plattegronden die echt ideaal waren.

De gratis wouden ze niet, want die waren te onduidelijk. Voor de betaalde plattegronden wouden ze niet betalen.

Maar ondertussen wel willen weten waar de taxi standplaats is -_-

Of mensen die dan met oude VVV bonnen aankwamen. Of wij ze even konden inruilen voor de nieuwere.. want dan konden ze het cadeau geven aan andere. Of verkreukelde VVV bonnen. Even omwisselen voor nieuwe, want tja. Ze konden niet met een verkreukelde aankomen op verjaardagen... Uiteraard deden wij dat niet. Want tja, ze konden ze nog gewoon besteden.

En zo had je nog veel meer toeristen die je echt konden verbazen. Dan wouden ze bijvoorbeeld een foto nemen van de betaalde plattegrond. Of heel erg moeilijk doen betreft het reizen om zo maar 0.50 cent ofzo uit te kunnen sparen.Gek eigenlijk, je mag dus geen VVV bon kopen met een VVV bon?
quote:voornu schreef op 24 januari 2015 @ 23:59:

[...]

Gek eigenlijk, je mag dus geen VVV bon kopen met een VVV bon?

Idd raar. En dan word je ook nog een soort van uitgelachen door het personeel ook. Fijn is dat.

Die plattegronden snap ik niet. Als het pruts dingen zijn, deel ze dan niet uit. En als ik alleen wil weten waar de taxi standplaats is ga ik geen plattegrond kopen. Heel normale vraag in een vvv kantoor.

Voor iemand die in een vvv kantoor werkt klinkt het niet echt behulpzaam.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Bij mijn weten zijn VVV-kantoren nog altijd ideële stichtingen zonder winstoogmerk met als doel het bevorderen van toerisme in betreffende regio.

Ik vind het dan knieperig om als lokale overheid, bedrijfsleven en overige belanghebbende instanties die toeristen te voorzien van een prutplattegrond. Bij 'onze' VVV krijgen de mensen gewoon een gratis plattegrond die inderdaad de weg wijst. Desgewenst stippelen ze letterlijk met pen jouw route uit en zijn ze ook niet te beroerd om even de ov website aan te slingeren indien gewenst.

"Welkom in Lekbootje-aan-de-Rijn, u kunt kiezen uit onze gratis plattegrond die u werkelijk van het kastje naar de muur stuurt of opteren voor onze glossy plattegrond, voorzien van kekke reclameslogans der lokale bedrijven voor de gereduceerde prijs van 0,50"
Hoewel ik het net over reizen voor werk had (en dat ik dan gewoon en goed bed, douche en inderdaad wifi en goede buurt wil), denk ik soms bij conferenties of workshops ook wel eens: "Joh, ben je niks gewend of zo?", als mensen heel veel opscheppen en uiteindelijke de helft laten staan, of bang zijn dat ze een glas wijn minder krijgen of als ik merk dat ze er op kikken zoveel mogelijk uit het dienstreisje te slepen (onder het mom 'het is toch gratis'). Moet dan altijd denken wat mijn moeder die vroeger als wij graaiden op een verjaardag naar de schaal met hapjes: "Jongens, jullie doen net of jullie nooit wat krijgen".

Hoe vaker je het doet (conferenties, workshops etc), hoe minder de gratis dingen indruk maken in de zin dat je per se van alles dat kan, je ook gebruik móet maken.

Ik had een tijdje geleden een workshop die was georganiseerd in de OBA in Amsterdam en we kregen een bon om te gebruiken in de La Place bovenin het gebouw. Ik nam een broodje en wat lekkers en drinken. Gewoon de dingen waar ik op dat moment zin in had. Er waren er ook een paar die hun dienblad af hadden geladen met dingen en uiteindelijk veel lieten staan (er zat geen maximum op de bon, het was gewoon afgekocht op die manier). Dat vond ik dan ook weer niet nodig en dan schiet wel door mijn hoofd wat mijn moeder vroeger zei.

(Daarbij op netwerkborrels en voor werk eet ik zo weinig mogelijk hapjes. Kennelijk is het iets in mensen dat je etende mensen, net als honden, niet moet storen. Dus als je vanalles staat te eten op een borrel zullen mensen je eerder niet dan wel benaderen onbewust. Nou ja, las ik ooit ergens en heb het ter harte genomen).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik had ook een ex die in al die lounges op de vliegvelden kon met de creditcard die hij had. Waardooor ik twee keer gehaast naar zo'n lounge werd geleept om snel nog een gratis drankje te doen voordat we vertrookken. Ik vond het helemaal niet leuk, want eerst was er gedoe bij de balie of ik op zijn pasje mee mocht (hij stond er op dat ik mee mocht, vond het vreselijk genant zo'n discussie) en daarna hadden we maar 15 minuutjes om daar te zitten.

Ik was net zo lief gewoon naar de gate gelopen en daar op een stoel rustig wachtend, met een koffie die ik zelf betaalde, dan dat ik gehaast een drankje wegwerken in de 'gratis' bussinesslounge moet wegtanken met één oog op de klok.

Ik vind dat toch een beetje gek, cool willen doen met je bussiness lounge toegang, maar daar ondertussen heel verkrampt mee omgaan of zo.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
[quote]voornu schreef op 24 januari 2015 @ 23:59:

[...]

Jawel dat mag wel. Maar je bon van 50 euro omruilen voor 2 van 25 bijvoorbeeld niet. Maar als je zegt ik wil 2 bonnen van 25 en je betaalt met een vvv bon zijn ze verplicht die aan te nemen.
Ik vind de VVV toch altijd een merkwaardige instantie

Zo was ik vorig jaar bij de VVV in Den Bosch.

Locatie onder de Dom, niet echt makkelijk te vinden, heb 2x een rondje rond de Dom gedaan voor ik het gebouw ontdekte.

Dat had ook alles te maken met het feit dat de ingang smal was, daarachter was een grote ruimte

Ik had een stadswandeling uitgezocht, inderdaad, moest ervoor betalen, wat ik eigenlijk al niet normaal vind.

Ik ging bij de voorste kassa staan, maar helaas werd er gezegd dat ik daar niet kon betalen, was alleen voor de souvenirs (dacht ik), achterin waren er ook 2 balies waar het giga druk was.

Even ging er nog door mijn hoofd : Ik loop gewoon naar buiten met mijn folder, niemand die het ziet...maar dat kan natuurlijk niet

Dus in bij de achterste balie gaan staan en dat duurde echt behoorlijk lang, want iedereen die een plattegrond of folder wil, stelt vragen. medewerkers waren echt behulpzaam, dus zoeken veel dingen op. Dus voor de wachters duurde het enorm

Ben ik bijna aan de beurt, wordt er gezegd dat als je alleen iets moet betalen je dat ook bij de voorste balie kunt doen

Nouja, wat wil ik met dit verhaal? Niks kwam gewoon even op.

Maar ik blijf het raar vinden dat je 2 euro voor een stadswandeling moet betalen, en als je een andere route wilt een nieuwe folder kopen , weer voor 2 euro

Dit soort dingen zou toch gewoon gratis moeten zijn?

Afgelopen zomer in Malaga, folders gratis, diverse kaart van de omgeving( ik had aangegeven een auto te willen huren) gratis
Waarom zou een wandelroute gratis moeten zijn? Iemand heeft het moeten bedenken, lopen, opschrijven en het moet gecontroleerd worden of het nog klopt etc.
Eh. Je betaalt toch voor een dienst?
Ik vind dat van wel, dat is het aanbieden/aantrekkelijk maken van je stad

En we hebben het over een folder he? Uitgevouwen 2 a4tjes. De achterkant vol reclame
Dus jij bent in dit verhaal de gierigaard?

Miepen over 2 euro voor een folder (wat ook bedoeld is voor het bijhouden van de info en wandelgebieden).
Ik snap wel hoe dat eruit ziet maar ik snap nog steeds niet waarom het gratis zou moeten zijn.
Wel jammer dat het toch een discussie topic is geworden.
Je kan trouwens vaak wel gratis stadswandelingen downloaden en zelf uitprinten maar dan moet je zelf gaan zoeken. En nu betaal je voor de moeite die iemand al heeft genomen.
quote:pearle schreef op 25 januari 2015 @ 09:51:

Ik vind dat van wel, dat is het aanbieden/aantrekkelijk maken van je stad

En we hebben het over een folder he? Uitgevouwen 2 a4tjes. De achterkant vol reclameJe betaalt niet voor het papier, maar voor de expertise van degene die de wandeling geschreven heeft. Als er geen reclame op had gestaan, was de wandeling waarschijnlijk nog een stuk duurder geweest.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:pearle schreef op 25 januari 2015 @ 09:36:

Locatie onder de Dom, niet echt makkelijk te vinden, heb 2x een rondje rond de Dom gedaan voor ik het gebouw ontdekte.

Dat had ook alles te maken met het feit dat de ingang smal was, daarachter was een grote ruimte

Ik had een stadswandeling uitgezocht, inderdaad, moest ervoor betalen, wat ik eigenlijk al niet normaal vind.

Ik ging bij de voorste kassa staan, maar helaas werd er gezegd dat ik daar niet kon betalen, was alleen voor de souvenirs (dacht ik), achterin waren er ook 2 balies waar het giga druk was.

Even ging er nog door mijn hoofd : Ik loop gewoon naar buiten met mijn folder, niemand die het ziet...maar dat kan natuurlijk niet

Dus in bij de achterste balie gaan staan en dat duurde echt behoorlijk lang, want iedereen die een plattegrond of folder wil, stelt vragen. medewerkers waren echt behulpzaam, dus zoeken veel dingen op. Dus voor de wachters duurde het enorm

Ben ik bijna aan de beurt, wordt er gezegd dat als je alleen iets moet betalen je dat ook bij de voorste balie kunt doen

Maar ik blijf het raar vinden dat je 2 euro voor een stadswandeling moet betalen, en als je een andere route wilt een nieuwe folder kopen , weer voor 2 euro

Afgelopen zomer in Malaga, folders gratis, diverse kaart van de omgeving( ik had aangegeven een auto te willen huren) gratisWaarom? De VVV moet ook wat verdienen en het drukken van die kaarten is ook niet gratis. Nog afgezien van de tijd die erin zit om zo'n route en kaart samen te stellen. Of werk jij ook voor niks?
quote:pearle schreef op 25 januari 2015 @ 09:36:

Afgelopen zomer in Malaga, folders gratis, diverse kaart van de omgeving( ik had aangegeven een auto te willen huren) gratisNou in Den Bosch zit geen Dom. Dus je was misschien in Utrecht, daar hebben ze wel een Dom. In Den Bosch zit de VVV in het oudste pand van de stad, je moet alleen ff een trappetje op
quote:dolfje schreef op 25 januari 2015 @ 08:50:

[quote]voornu schreef op 24 januari 2015 @ 23:59:

[...]

Jawel dat mag wel. Maar je bon van 50 euro omruilen voor 2 van 25 bijvoorbeeld niet. Maar als je zegt ik wil 2 bonnen van 25 en je betaalt met een vvv bon zijn ze verplicht die aan te nemen.Huh?
On topic weer...........................

Of het echt gierig is weet ik niet maar vrienden van mij (tweeverdieners) gaan 10 dagen met vakantie en vliegen met een prijstunter zoals, ik mee Easy Jet daar mogen ze pp 10 kilo handbagage meenemen en anders moeten ze een toeslag voor ¤50,- betalen om een koffer in het bagageruim mee te nemen.

Nu zijn ze al een week aan het passen en meten om precies op 2x 10 kg uit te komen, boeken kunnen niet mee, lange broek niet, toch warm daar enz.

Dan denk ik op zo'n reis is het toch geen slechte investering om ¤100,- uit te geven voor een extra koffer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 25 januari 2015 @ 12:00:

On topic weer...........................

Of het echt gierig is weet ik niet .

Nee, dat is zuinig.

Met gierig zijn benadeel je vaak een ander doordat je die voor de kosten op laat draaien. Dat is niet zo in dit geval.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij miept pearle niet zozeer over die 2 euro, maar over dat het zo'n gedoe is om af te rekenen.

Dat van die vrienden die met EasyJet vliegen vind ik niet gierig. Het is pas gierig als ze vervolgens gaan zeuren over het feit dat ze maar 10 kilo mee mogen nemen en gaan proberen gratis meer mee te nemen. Dan willen ze voor een dubbeltje op de eerste rij. Nu doen ze gewoon hun best om onder die 10 kilo te blijven en is het gewoon gebruik maken van een goedkope dienst, dat mogen mensen met geld natuurlijk ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Feeksje1977 schreef op 25 januari 2015 @ 11:53:

[...]

Huh?

Als je zegt ik wil een bon ruilen tegen een andere waarde dan mag dat niet zonder kassabon maar als je er mee betaald wel.

Van de VVV site: In principe moet een acceptant de VVV cadeaubon voor iedere aankoop accepteren. (dit staat bij het stukje over aanbiedingen of het moet specifiek vermeld staan dat dat niet mag)

Het is alleen niet gewenst want op elke verkochte VVV bon zit een bepaalde marge en er komt adminstratief iets bij kijken als dat gebeurd. Het fijne weet ik er niet precies van maar het is echt zo. In feite moet de VVV het accepteren. Maar als je dus zegt ik wil die 25 euro ruilen tegen 2x 10 en 1x 5 wordt dat dus niet gedaan.
Je kan je ook verkijken op wat iemand te besteden heeft. Toen ik in het buitenland woonde en een vriend kwam me opzoeken was ik verbaasd over zijn budget. Ik had het idee dat hij als in ieder geval twee keer zoveel verdiende als ik en dus juist minder zuinig dan mij zou zijn. Maar hij was juist veel zuiniger met besissen wat we deden (aan tripjes) en met het huren van een auto (ik had nog geen auo nodig, dus huurde er soms een als er mensen op bezoek kwamen). Hij had gewoon thuis hoge vaste laten en een onverwachte tegenvaller gehad dat jaar. Als je dan 50 euro kan besparen door geen extra bagage mee te nemen (al geloof ik zelf niet dat het bij easyjet zo duur is, niet als ik er mee vlieg tenminste), dan ishet gewoon zuinig zijn om het straks aan iets leukers uit te kunnen geven, ipv gierig.
Eens, dat mensen tweeverdieners zijn wil natuurlijk ook niet zeggen dat ze geld als water hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven