Geld & Recht alle pijlers

Goed doel beginnen

28-07-2012 21:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een vriendin en ik zouden graag een liefdadigheidsproject willen beginnen en zijn op dit moment aan het researchen of er behoefte is aan ons idee.

In de grote steden is er het project Jarige Job, gekoppeld aan de voedselbank. Wij willen een soortgelijk project starten in een omgeving waar dit (nog) niet gerealiseerd is. Uit onderzoek is gebleken dat 1 op de 10 kinderen opgroeien in een gezin met een (zeer) laag inkomen. Een deel van deze kinderen kan door de financiële positie van hun ouders niet zijn of haar verjaardag vieren, niet trakteren op school en/of geen verjaardagsfeestje geven. Wij zijn van mening dat ieder kind recht heeft op een verjaardag (zonder eventuele gevoelens van schaamte omdat je geen traktatie hebt oid).

Wat willen wij gaan doen?

- Verjaardagspakketten leveren aan ouders met o.a. versiering en een cadeau voor hun zoon of dochter.

- Hulp met het zoeken naar (tweedehands) spullen voor jonge moeders/gezinnen en moeders/gezinnen met een laag inkomen.

- Eventueel meer soortgelijke projecten in de toekomst.

Wij zijn ons ervan bewust dat er haken en ogen aan zitten en zullen hier ook rekening mee houden in de opzet van het project.

Mijn vraag aan jullie:

* Voor de gezinnen met een relatief laag inkomen: zouden jullie gebruik maken van een dergelijk project?

* Voor iedereen: zou je een dergelijk project steunen? Wij denken eraan om activiteiten te organiseren om zo geld in te zamelen.

Alvast bedankt!
Spam
Ik zou een dergelijk project eerder steunen door middel van het doneren van artikelen (bijvoorbeeld speelgoed) dan door het storten van geld.
Ik zou het project niet steunen, omdat ik zelf werk in het onderwijs. Daar zie ik ook kinderen die niet in staat zijn om te trakteren in de klas. Voor deze kinderen heb ik altijd wat bij me, zodat ze in de klas kunnen trakteren.

Maar ik vind je idee wel lief.

Even OT: Voor een van deze leerlingen had ik zelfs elke dag brood bij me, aangezien ze vaak niet ontbeten had.
Ik zou best iets willen doneren, maar idd spullen weggeven is nog een beter idee! (zie weggeef-topic hier)

Verder deals proberen te sluiten met winkelketens. Producten die niet meer in de verkoop kunnen zijn misschien geschikt voor jullie project.

Kunnen jullie je niet gewoon aansluiten bij Jarige Job? Zij hebben al connecties etc. Dan worden jullie de afdeling 'kleine gemeenten' oid.

Leuk initiatief!
Een tijdje terug , heb ik dit op tv gezien.

Weet niet meer welke plaats.

Ook vanuit de voedselbank, tractatie voor op school, cadeau, nieuwe kleren etc.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:kelso schreef op 28 juli 2012 @ 21:14:

Ik zou het project niet steunen, omdat ik zelf werk in het onderwijs. Daar zie ik ook kinderen die niet in staat zijn om te trakteren in de klas. Voor deze kinderen heb ik altijd wat bij me, zodat ze in de klas kunnen trakteren.

Maar ik vind je idee wel lief.

Even OT: Voor een van deze leerlingen had ik zelfs elke dag brood bij me, aangezien ze vaak niet ontbeten had.Jeetje! Heb je een melding gemaakt daarvan? Lief van je dat je dat deed.
Oh Jarige Job dus, sorry
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Waarom sluiten jullie je niet aan bij Jarige Job? Familie van mij heeft dit opgezet in een grote stad in NL en en het is een goede en professionele organisatie.
This is not kosher!
FullHouse: Bedankt voor de goede aanvulling. Uiteraard zou het doneren van spullen ook een goede optie zijn.

Kelso: Je noemt een goed praktijkvoorbeeld. En door deze kinderen te helpen draag je al bij aan hetzelfde doel, namelijk de kinderen een goede, of in ieder geval minder belastende, verjaardag (en zelfs dag voor die ene leerling) te geven. Top!
Spam
quote:scheel_schaapje schreef op 28 juli 2012 @ 21:18:

[...]

Jeetje! Heb je een melding gemaakt daarvan? Lief van je dat je dat deed.Ze waren al lang en breed bekend bij Jeugdzorg en de Kinderbescherming, maar je wilt niet weten hoe lang het duurt voordat er wat ondernomen wordt! Aan het einde van het schooljaar was er eindelijk een voogd die het gezin ging begeleiden, maar het schooljaar daarna ging het nog steeds niet beter :(. Maar goed, dat is offtopic.
quote:Mijn vraag aan jullie:

* Voor de gezinnen met een relatief laag inkomen: zouden jullie gebruik maken van een dergelijk project?

* Voor iedereen: zou je een dergelijk project steunen? Wij denken eraan om activiteiten te organiseren om zo geld in te zamelen.

* Als ik in een gezin zou leven met een laag inkomen waardoor ik de verjaardag van mijn kind niet zou kunnen vieren, dan had ik hier zeker gebruik van gemaakt! Alleen hiervoor moet het hele project wel goed bekend worden zodat deze mensen weten waar ze kunnen aankloppen.

* Ik zou zeker zo'n project willen steunen. En wanneer dat in combinatie gaat met een activiteit, denk ik dat je een hoop kunt inzamelen!

Succes ermee!!
Ja, een sponsorloop ofzo, denk dat veel scholen daaraan mee zouden werken. Laat die kinderen maar de handjes uit de mouwen steken! Nee grapje, maar denk dat hier veel animo voor is.

Babybloempje, ik kom jou vandaag wel veel tegen he?
Ik zou er geen geld voor doneren. Ouders moeten dan maar beter budgetteren. Ik heb ook jaren van een zeer minimaal inkomen geleefd (onder bijstand) en toen waren er wel mogelijkheden voor traktaties, verjaardagsfeestjes etc.

Je kunt niet alle kinderen helpen die ouders hebben die niet goed met geld om kunnen gaan.
Ik heb met 2 kinderen een bijstandsuitkering, hopelijk voor korte tijd ivm scheiding, maar ik zorg dat er altijd geld is voor verjaardagen. Je weet toch als ouders van te voren wanneer je kinderen jarig zijn en ik kan me niet voorstellen dat je daar niet wat voor opzij kan leggen. Dus ik persoonlijk zou er geen gebruik van maken omdat ik dat zelf wel kan regelen. En de ouders die daar dus geen rekening mee houden vinden het dan denk ik ook niet belangrijk genoeg? Maar dat is mijn gevoel daarbij, wil niemand voor het hoofd stoten.
quote:scheel_schaapje schreef op 28 juli 2012 @ 21:41:

Ja, een sponsorloop ofzo, denk dat veel scholen daaraan mee zouden werken. Laat die kinderen maar de handjes uit de mouwen steken! Nee grapje, maar denk dat hier veel animo voor is.

Babybloempje, ik kom jou vandaag wel veel tegen he? Haha inderdaad! Same interests I think
quote:scheel_schaapje schreef op 28 juli 2012 @ 21:17:

Kunnen jullie je niet gewoon aansluiten bij Jarige Job? Zij hebben al connecties etc. Dan worden jullie de afdeling 'kleine gemeenten' oid.

Nou dit dus

En ik denk dat 1 grotere stichting met landelijke bekendheid beter en effectiever is dan een hoop kleinere goede doelen die hetzelfde doel voor ogen hebben.
quote:[message=12557668,noline]lisannee- schreef op 28 juli 2012 @ 21:10[/.

- Hulp met het zoeken naar (tweedehands) spullen voor jonge moeders/gezinnen en moeders/gezinnen met een laag inkomen!

Ze zijn arm. Niet achterlijk. Zo'n bijstandsmoeder heeft tijd genoeg om zelf op gratis af te halen of op marktplaats op zoek te gaan naar goedkope spullen. Desnoods in de bibliotheek als ze thuis geen internet heeft. Ze kan ook prima zelf naar de kringloop fietsen.

Voor 15 euro kun je een hele klas tracteren. Dat moet zelfs in een bijstandsgezin bij elkaar te sparen zijn.

Verder moeten mensen toch eens wat beter na gaan denken voor ze aan een tweede, derde, vierde kind beginnen. Kun je het niet betalen dan zouden eens wat meer mensen ervoor moeten kiezen om het dan maar bij 1 te houden.

Slecht budgeteren hoeft niet beloond te wordebn.

Blijken gezinnen structueel te weinig te hebben om van te leven, dan zouden we eigenlijk actie moeten gaan ondernemen om een bijstandsuitkering te verhogen in plaats van mensen afhankelijk te laten zijn van liefdadigheid als voedselbanken en dit soort projecten.
Er zijn al zo vreselijk veel goede doelen! Sluit je aan bij een bestaand doel wat lijkt of wat jullie willen,
.
Ben het volledig eens met Kakelvers. Zo maak je mensen lui en niet-motiverend. En waarom zou je gaan werken als je echt alles kan krijgen. Zelfs nadenken over een verjaardagscadeautje wordt uit handen genomen, zo creeer je hele luie mensen van, sorry. Ik vind het geen goed initiatief. Mensen mogen heus wel wat creatiever met hun geld om kunnen gaan hoor. Wel elke dag roken en bier drinken en eten voor de hond kunnen regelen maar een cadeautje trekt men niet meer?????

Als alles kant en klaar voor hun neus gezet wordt, vind ik het niet zo gek dat de mensen niet gemotiveerd zijn om te werken. Dat kost en te veel moeite en ze gaan er op achteruit met alle toeslagen etc. Omgekeerde wereld, tsss!
Ik vind het een heel goed idee! Niet iedere bijstandsmoeder/-gezin is slecht in budgetteren. Er zijn ook moeders (zoals ik) die chronisch ziek zijn en niet kunnen werken, extra kosten hebben door bijvoorbeeld medicatie (ondanks de tegemoetkomingen die niet altijd alles dekken). Wat een zure reacties hier boven. Dit zijn duidelijk mensen die er geen verstand van hebben.

Als ik het zelf zou kunnen zou ik ook spullen doneren en geen geld
Absoluut dat er mensen met een laag inkomen zijn, die ook nog eens slecht budgetteren!

Maar is wat TO schrijft dan juist niet belangrijk: ''Wij zijn van mening dat ieder kind recht heeft op een verjaardag (zonder eventuele gevoelens van schaamte omdat je geen traktatie hebt oid)."

Het feit dat je ouders geen geld hebben of er slecht mee om kunnen gaan, is voor een kind confronterend genoeg. Als je op school dan ook nog eens opvalt, omdat je jarig bent, maar niet trakteert, is dat sneu.

Ik zorg zelf ook altijd bij bepaalde kinderen voor een kleine traktatie, omdat ik weet dat zij van hun ouders niets meekrijgen om te trakteren (ongeacht de reden).

Dat is voor mij een hele kleine moeite en voor een kind scheelt dat heel veel.

Ik denk dat het een hoop rompslomp is om iets op te zetten, maar ik vind het een mooi streven. Wel ben ik het eens met eerdere reacties: misschien dat mensen eerder spullen geven dan geld.
quote:esther414 schreef op 29 juli 2012 @ 22:43:

Absoluut dat er mensen met een laag inkomen zijn, die ook nog eens slecht budgetteren!

Maar is wat TO schrijft dan juist niet belangrijk: ''Wij zijn van mening dat ieder kind recht heeft op een verjaardag (zonder eventuele gevoelens van schaamte omdat je geen traktatie hebt oid)."

Het feit dat je ouders geen geld hebben of er slecht mee om kunnen gaan, is voor een kind confronterend genoeg. Als je op school dan ook nog eens opvalt, omdat je jarig bent, maar niet trakteert, is dat sneu.

Ik zorg zelf ook altijd bij bepaalde kinderen voor een kleine traktatie, omdat ik weet dat zij van hun ouders niets meekrijgen om te trakteren (ongeacht de reden).

Dat is voor mij een hele kleine moeite en voor een kind scheelt dat heel veel.

Ik denk dat het een hoop rompslomp is om iets op te zetten, maar ik vind het een mooi streven. Wel ben ik het eens met eerdere reacties: misschien dat mensen eerder spullen geven dan geld.Natuurlijk zijn die mensen er ook. Maar het is niet alleen maar zo, dit wilde ik even duidelijk hebben.
@mama_lein

Misverstandje: ben het helemaal met je eens.

Want naast de mensen die slecht kunnen budgetteren, denk ik dat er twee keer zoveel zijn die dit wél kunnen. En alsnog problemen ondervinden bij bijvoorbeeld het vieren van een verjaardag.

Verder schreef iemand dat je voor 15 euro een hele klas kan trakteren.

Maar ik denk dat als je echt weinig geld hebt, 15 euro heeeeeel veel geld is, dat je ook aan andere dingen kunt besteden.
quote:esther414 schreef op 30 juli 2012 @ 13:10:

@mama_lein

Misverstandje: ben het helemaal met je eens.

Want naast de mensen die slecht kunnen budgetteren, denk ik dat er twee keer zoveel zijn die dit wél kunnen. En alsnog problemen ondervinden bij bijvoorbeeld het vieren van een verjaardag.

Verder schreef iemand dat je voor 15 euro een hele klas kan trakteren.

Maar ik denk dat als je echt weinig geld hebt, 15 euro heeeeeel veel geld is, dat je ook aan andere dingen kunt besteden.

Oh sorry

En je hebt gelijk met bovenstaand verhaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven