Geld & Recht alle pijlers

goed inkomen, maar geen spaargeld?

25-01-2011 14:56 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.

Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.

Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?

Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:47:

Als je hier goed op het forum leest en ook daar buiten trouwens, dan zie je dat ook mensen met het minimumloon kunnen sparen. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.....En als je dat niet kan en wel wilt kun je tips op komen doen op het vi-va-vrekkentopic!
Wij hebben een koopwoning en dan vind ik het wel slim om wat geld achter de hand te hebben voor als de CV ketel kapot gaat of je lekkage krijgt. Het huis moet ook een keer in de zoveel tijd een schilder beurt hebben, dat kost ook al gauw een paar honderd euro. Verder inderdaad ook voor het geval de koelkast/wasmachine/afwasmachine/auto kapot gaat.

Wij hadden altijd een buffer van ¤10.000. Maar omdat het financieel even wat minder gaat (zelfstandige) is dat nu wat minder. We zijn wel weer bezig om dat omhoog te krijgen. Voor mijzelf vind ik ¤10.000 een mooi bedrag. Vanuit daar sparen we dan normaal gesproken verder voor dingen in ons huis of een vakantie e.d.

TO: Dat je broer en zijn vrouw dat niet hebben is hun 'probleem'. Misschien leven ze nu heel erg luxe en kunnen ze als er iets kapot gaat ofzo wel een flink bedrag per maand overhouden om het daar van te betalen. Tja, ik zou het ook niet op die manier doen. Maar goed, het is hun leven, toch? Hoe oud zijn ze eigenlijk? Misschien willen ze eerst een beetje lekker leven en over een tijdje wel gaan sparen?
quote:Kastanjez schreef op 25 januari 2011 @ 17:25:

[...]

Nu wil je dus uit rancune omdat jij het niet hebt gehad, anderen ook maar ontzeggen?

Ik heb een WO opleiding gedaan, zus HBO en broer MBO. Broer had dus wél stufie kunnen/moeten krijgen maar zus en ik niet, want ouders verdienen genoeg? Mijn ouders hebben er ook hard voor gewerkt hoor, en geen connecties bij universiteit of wat dan ook. Sterker nog, het was voor hun een héle dure periode wánt ook geen aanvullende beurs voor ons. Er wordt namelijk níet gekeken naar het aantal kinderen dat studeert (bij ons begonnen we alledrie tegelijk) dus in verhouding was het voor mijn ouders veel en veel duurder dan voor iemand met één studerend kind dat nét onder de gestelde inkomensgrens valt.

Ik ben helemaal niet kapot van het huidige stufisysteem, maar ik vind dat jij wel heel makkelijk iets roept zonder écht na te denken over het hoe en wat.Nope, ik ben het helemaal met je eens, want er moet naar het hele plaatje gekeken worden, maar dat kan niet, want anders dan ben je 16485309583 jaar bezig om voor iedereen de perfecte financiering uit te zoeken.
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 17:31:

[...]

Nope, ik ben het helemaal met je eens, want er moet naar het hele plaatje gekeken worden, maar dat kan niet, want anders dan ben je 16485309583 jaar bezig om voor iedereen de perfecte financiering uit te zoeken.

Oh en ik volg nu een mbo opleiding voor m'n werk, die dus ook door mn werk grotendeels betaald wordt.

Ik red me wel, integendeel, ik heb het erg goed voor mekaar. Maar ik heb uitgevogeld wat ik wil, weet waar ik recht op en zorg dat ik daar kom. Als je niet zo eigengereid ben en weet wat je allemaal moet regelen dan is het leven niet zo makkelijk.
Zo eigengereid hoef je helemaal niet te zijn om je leven een klein beetje op orde te hebben, in mijn ogen. Het is toch van de zotte dat iedereen maar aan het handje genomen moet worden om zijn leven op de rails te krijgen/houden?
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 16:28:

Mutsy, waar vallen de MBO'ers buiten de boot? Ze kunnen ook studiefinanciering krijgen, vanaf hun 18e, net zoals de mensen die naar het HBO en het WO gaan. Ik heb ook de eerste maanden zonder stufi gestudeerd omdat ik nog 17 was.

Bovendien krijgen MBO'ers na deze opleiding ook nog voor een HBO opleiding mochten ze die willen doen. Als je van het HBO naar het WO wilt, dan krijg je dat niet. Je kunt dus eigenlijk zeggen dat MBO'ers meer kansen krijgen dan HBO/WO'ers.

Ja klopt!

En eigenlijk ben je met arme ouders (= aanvullende beurs) qua studiefinaniering beter af dan met rijkere ouders die je geen geld geven (=alleen basisbeurs) en dat komt vaker voor dan je zou denken.
quote:Soppie300 schreef op 25 januari 2011 @ 16:30:

ik geloof dat ik ooit ergens las dat de Nibud had onderzocht dat het slim was om in ieder geval een paar duizend euro achter de hand te houden.Volgens mij heeft het nibud op hun site een soort rekentool waarmee je kunt berekenen hoe hoog je buffer zou moeten zijn, adhv je eigen situatie.
quote:JohnnyCake schreef op 25 januari 2011 @ 16:34:

Wat zouden jullie doen, studlielening in 1x aflossen door je buffer er in een keer aan uit te geven, of de buffer behouden en netjes de boel maandelijks af betalen?Iets er tussen in. Wel een buffer houden, maar geen héle grote.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 17:39:

Zo eigengereid hoef je helemaal niet te zijn om je leven een klein beetje op orde te hebben, in mijn ogen. Het is toch van de zotte dat iedereen maar aan het handje genomen moet worden om zijn leven op de rails te krijgen/houden?

Ik weet niet, maar ik ben toch regelmatig tegen gekomen dat mensen niet wisten dat ze recht hadden op een bepaalde vorm van stufi, of bijv op de hoogte waren van hun cao-rechten. Of alleen al de werktijden regeling.

Mijn mond valt dan toch altijd open, want je gaat toch uitzoeken waar je recht op heb en al die dingen, maar er zijn veel mensen die geen flauw idee hebben wat voor mogelijkheden er allemaal zijn. Het is makkelijker om gewoon aan te pakken wat onder je neus ligt, dan even verder te kijken, waardoor je dus ook actiever zal moeten worden, en meer moeite moet doen. Aan iedereen voor zich om te bepalen waar je energie in wil steken, maar als je van niets op de hoogte ben, loop je toch veel mis.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 16:36:

.... Maar ik ga zoveel als ik kan betalen en hopelijk is dat meer dan het door de DUO opgelegde bedrag. Bovendien wil ik meteen beginnen met betalen zodra ik een baan gevonden heb. Je hebt in principe 2 jaar respijt nadat je je studie hebt afgerond, maar ik vind het alleen maar zonde van de rente die dan al aan het oplopen is.Zo heb ik het ook gedaan. Ook extra geld als vakantiegeld enzo heb ik overgemaakt naar Duo. 't is wel fijn om je lening te zien teruglopen en ik was toch nog niet gewend aan het hebben van meer geld per maand. Komt vast ook goed bij jou!
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 17:14:

Saudade

Jij denkt dat de trein, fiets en de deelauto gratis zijn? Evenals de wasserette en dat goede boek wat je aan het lezen bent?

Ik heb nergens gezegd dat je 10.000 euro nodig hebt om die dingen te vervangen. Ik heb gezegd dat je een buffer nodig hebt. Als hij een buffer van 2000 euro daarvoor hebt is dat ook prima toch?

@iedereen en niet alleen plops :-): Je hebt toch inkomen? En daarna WW? En daarna bijstand? Iets van een buffer is handig, ben ik met je eens. Maar 10.000?

Wasserette kost 5 tot 10 euro, een treinkaartje of deelauto 10 tot 30 euro, een fiets heb je als het goed is en anders koop je een tweedehandsje van 100 euro, en boeken heb je ook als het goed is en anders naar de bieb voor 50 euro per jaar, en anders doe je een sudoku puzzel of je gaat wandelen, mediteren, op bezoek bij een vriendin, etc. Ergo, een buffer van een paar honderd euro tot 5000 is ruim voldoende.
quote:Ruza schreef op 25 januari 2011 @ 17:13:

[...]

Gewoon oldskool. Toen mijn wasmachine vorig jaar stuk ging heb ik mijn was 2 maanden lang gewoon met de hand gedaan. Ook beddengoed, jassen etc. Een pretje is het niet nee...maar een ramp ook niet.Wauw...
Buffer.nl

Of zoiets , van Nibud kun je zelf uitrekenen wat je als buffer ' moet ' hebben.

Is afhankelijk van bv je inkomen en of je een eigen huis hebt ( onderhoudskosten bv huis aan de buitenkant schilderen.
wij hadden een flinke buffer maar HELP mijn man heeft een hobby die daar uiteindelijk zijn werk van gaat maken. Het is alleen maar investeren op t moment.

Wij hebben een inkomen en kunnen er normaal van leven met 3 kinderen maar hebben nu heel weinig achter de hand.
quote:Misskatie schreef op 25 januari 2011 @ 17:51:

Buffer.nl

Of zoiets , van Nibud kun je zelf uitrekenen wat je als buffer ' moet ' hebben.

Is afhankelijk van bv je inkomen en of je een eigen huis hebt ( onderhoudskosten bv huis aan de buitenkant schilderen.huis schilderen doe ik zelf
De ww -uitkeringen zij behoorlijk uitgekleed de laatste jaren....
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 17:06:

Het is toch belachelijk dat de gemeente aan de ene kant huizen jaren laat leegstaan, en aan de andere kant er wachtlijsten zijn van hier tot Tokio?

Ik vind het ook belachelijk dat er een tekort is aan orgaandonoren.

Dat er lange wachtlijsten zijn in de zorg.

Dat m'n oma van 84 alleen 's morgens heel vroeg geholpen kan worden met aankleden, omdat er anders geen tijd is.

Maar ja... he...
Groot gelijk , is veeeel goedkoper , zelf schilderen.
quote:JohnnyCake schreef op 25 januari 2011 @ 16:34:

Wat zouden jullie doen, studlielening in 1x aflossen door je buffer er in een keer aan uit te geven, of de buffer behouden en netjes de boel maandelijks af betalen?

Nog niet verder gelezen, maar ik kan je nu al zeggen dat ruim 80% van de lezers gaat zeggen aflossen.

Vind ik stom, ik zou het lekker laten staan en NIET aflossen.
quote:JohnnyCake schreef op 25 januari 2011 @ 16:46:

[...]

Zou ik ook graag willen! Maar dan ben ik dus mijn buffer kwijt voor onvoorziene omstandigheden en ben ik een paar maanden 'kwetsbaar'. Dat voelt ook niet fijn. Aan de andere kant tikt de rente gewoon door. Moeilijk!

Waarom zou je dat zo graag willen?

Zet het geld op een rekening met een zo hoog mogelijk rente, dan kan het verschil met de rente die je betaald bij de IB-groep nooit groot zijn.

[...]

Zou ik ook graag willen! Maar dan ben ik dus mijn buffer kwijt voor onvoorziene omstandigheden en ben ik een paar maanden 'kwetsbaar'. Dat voelt ook niet fijn. Aan de andere kant tikt de rente gewoon door. Moeilijk!

Zet het geld op een rekening met een zo hoog mogelijk rente, dan kan het verschil met de rente die je betaald bij de IB-groep nooit groot zijn.

[...]

quote:Kastanjez schreef op 25 januari 2011 @ 17:25:

[...]

gewerkt hoor, en geen connecties bij universiteit of wat dan ook. Sterker nog, het was voor hun een héle dure periode wánt ook geen aanvullende beurs voor ons. Er wordt namelijk níet gekeken naar het aantal kinderen dat studeert (bij ons begonnen we alledrie tegelijk) dus in verhouding was het voor mijn ouders veel en veel duurder dan voor iemand met één studerend kind dat nét onder de gestelde inkomensgrens valt..

Eh, volgens mij is dat dus gewoon niet waar.

Er wordt volgens mij berekend bijdrage je ouders kunnen leveren en dat wordt verdeeld over de kinderen die recht hebben op aanvullende beurs.

Zo lees ik het hier ook.
quote:saudade schreef op 25 januari 2011 @ 17:47:

[...]

@iedereen en niet alleen plops :-): Je hebt toch inkomen? En daarna WW? En daarna bijstand? Iets van een buffer is handig, ben ik met je eens. Maar 10.000?

Ergo, een buffer van een paar honderd euro tot 5000 is ruim voldoende.

Dat hangt nogal van je situatie af. Als je een hoger inkomen en een eigen woning hebt is dat zeker niet 'ruim voldoende'.

WW is maximaal zo'n 1600 Euro netto per maand; bij een hoger inkomen zak je al snel terug naar een % dat (ver) onder de 70% van je laatst verdiende inkomen ligt. Je kosten gaan wel gewoon door.

Daarom is de bufferberekenaar van het Nibud een goede leidraad: afhankelijk van je persoonlijke situatie komt daar een minimum en een advies-buffer uitrollen.
quote:Misskatie schreef op 25 januari 2011 @ 17:53:

Groot gelijk , is veeeel goedkoper , zelf schilderen.Dan moet je dat wel zelf kunnen :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven