Geld & Recht alle pijlers

goed inkomen, maar geen spaargeld?

25-01-2011 14:56 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.

Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.

Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?

Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 16:43:

De woningbouwvereniging hier in de stad heeft een hele berg studentenkamers waar je alleen mag wonen als je een opleiding volgt. Die zijn 10/12 m2 voor rond de 250 euro per maand. Met minimaal 15m2 vind ik eigenlijk dat je al best hoge eisen stelt. Je kan prima toe met 10m2 voor een tijdje.

Wat betreft de studentenvereniging, het is maar net iets waar je zin in moet hebben. Ik heb daar dus geen zin in, ook in de iets minder ballerige verenigingen.Welke stad woon jij?
Een grote stad in het Noorden. Maar ik weet dat het ook zo gaat in bijvoorbeeld Leiden en Delft.....
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 januari 2011 @ 15:39:

Ik vind dat het jou niets aangaat hoe jouw broer en schoonzus met hun geld omgaan.Het is zeker wel handig om te weten als broer en schoonzus plots financiele tegenslagen hebben. Bij mij zouden ze niet aan hoeven te kloppen!
quote:Pien252 schreef op 25 januari 2011 @ 16:35:

[...]

Ligt aan je eigen vooruitzichten...zou hem bij voorkeur in 1 x afbetalen.Zou ik ook graag willen! Maar dan ben ik dus mijn buffer kwijt voor onvoorziene omstandigheden en ben ik een paar maanden 'kwetsbaar'. Dat voelt ook niet fijn. Aan de andere kant tikt de rente gewoon door. Moeilijk!
Ik woon in een huurhuis in mijn eentje, werk een jaar of 4 en heb 3000 als buffer staan. Dat had ik in een jaar bij elkaar.

Daarbij spaar ik voor een nieuwere auto, daar wil ik 6000 aan uitgeven en een vervolgopleiding waardoor ik minder zal gaan werken. Ik spaar mijn eindejaarsuitkering geheel en een deel van mijn belastingteruggaves.

Vakanties die betaal ik van mijn vakantiegeld en daarvan ga ik twee keer per jaar van op reis. Als ik op reis ga, geef ik daar soms per maand minder uit dan in Nederland. Natuurlijk betaal je je ticket wel en je huur en vaste lasten gaan door, maar qua eten, uitgaan en benzine bespaar je een hoop wanneer je in vrij arme landen reist.

Mocht ik echt opeens al mijn spaargeld verliezen en in de problemen raken, dan kan ik wel altijd bij mijn ouders aankloppen, die er nogal warmpjes bijzitten. Eigenlijk ben ik daar te trots voor, maar het is wel fijn om te weten dat ze me absoluut zullen willen helpen.
Toen ik nog een opleiding volgde kon ik met 3 avonden werken, 5 volle dagen school, huiswerk, stage.

Het enige wat ik kon betalen was anti-kraak of kraak, en dan ga ik liever kraken want dan heb je even veel onzekerheid, en dan gaat dat geld niet recht in the pocket van de antikraakbureau's.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 16:45:

Een grote stad in het Noorden. Maar ik weet dat het ook zo gaat in bijvoorbeeld Leiden en Delft.....Ik kom dus uit Delft, en woon nu in Rotterdam.
quote:JohnnyCake schreef op 25 januari 2011 @ 16:46:

[...]

Zou ik ook graag willen! Maar dan ben ik dus mijn buffer kwijt voor onvoorziene omstandigheden en ben ik een paar maanden 'kwetsbaar'. Dat voelt ook niet fijn. Aan de andere kant tikt de rente gewoon door. Moeilijk!Maar wat zou er moeten/kunnen gebeuren de komende 3 maanden wat jou zo 'kwetsbaar' maakt? Vervolgens ben je er wel voor je hele leven vanaf, en kun je écht gaan sparen!
Kraken? Serieus Mutsy? Dat is gewoon jatten......
quote:Pien252 schreef op 25 januari 2011 @ 16:51:

[...]

Maar wat zou er moeten/kunnen gebeuren de komende 3 maanden wat jou zo 'kwetsbaar' maakt? Vervolgens ben je er wel voor je hele leven vanaf, en kun je écht gaan sparen!

Nou ja, gewoon, de dingen genoemd in dit topic, auto kapot/ziek/dak lek/werkgever over de kop/noem maar op. Als ik nu op straat kom te staan dan zing ik het wel even uit voordat ik bij de bank aan moet kloppen, en dat is wel een veilig gevoel.

Maar anderszeids deel ik jouw mening ook, weg met die lening en aflossing om zodoende echt te gaan sparen. Moeilijk
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 16:53:

Kraken? Serieus Mutsy? Dat is gewoon jatten......

Eeh, ik weet niet wat jij van kraken weet, maar de krakers die ik ken, die zitten (voornamelijk) in huizen die jaren leegstaan in afwachting van sloop. (gemeente) Ik ken niemand die het pand is 'binnengedrongen' van een privé eigenaar die zo zijn pensioen betaald door 1 huisje/bedrijfspand te laten leegstaan om het met winst te verkopen.

Meestal zijn het grote bedrijven/eigenaren die bewust meerdere panden opkopen om het vervolgens jaren te laten leegstaan, om het daarna weer te verkopen.

Dat gaat niet om een pensioen, dat gaat om miljoenen.

En ik maar wachten op een huurhuisje bij de woningbouw of 400 euro betalen voor een kamer van 15m2.
Het maakt toch geen donder uit van wie het is? Het gaat er om dat het niet van jou is en dat jij wel vindt dat je gebruik van mag maken zonder daar ook maar een cent voor te betalen omdat je anders zoveel geld kwijt bent aan woonruimte. Dat is toch bizar!?
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 16:57:

[...]

Eeh, ik weet niet wat jij van kraken weet, maar de krakers die ik ken, die zitten (voornamelijk) in huizen die jaren leegstaan in afwachting van sloop. (gemeente) Ik ken niemand die het pand is 'binnengedrongen' van een privé eigenaar die zo zijn pensioen betaald door 1 huisje/bedrijfspand te laten leegstaan om het met winst te verkopen.

Meestal zijn het grote bedrijven/eigenaren die bewust meerdere panden opkopen om het vervolgens jaren te laten leegstaan, om het daarna weer te verkopen.

Dat gaat niet om een pensioen, dat gaat om miljoenen.

En ik maar wachten op een huurhuisje bij de woningbouw of 400 euro betalen voor een kamer van 15m2.

Wel ja, waarom breek je niet gelijk in in het wagenpark van die grote multinational. Keuze zat an auto's. Het is toch te gek voor woorden dat jij met het openbaar vervoer moet reizen terwijl zij zomaar honderd auto's hebben staan die ze nauwelijks gebruiken!

Vreemde gedachtengang hebben die krakers.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 17:01:

Het maakt toch geen donder uit van wie het is? Het gaat er om dat het niet van jou is en dat jij wel vindt dat je gebruik van mag maken zonder daar ook maar een cent voor te betalen omdat je anders zoveel geld kwijt bent aan woonruimte. Dat is toch bizar!?

Anders zoveel geld kwijt bent aan woonruimte? Ik ken nog steeds mensen die, net als ik, geen woning kunnen betalen of in aanmerking komen daarvoor.

Er zal altijd een groep mensen zijn die tussen de wal en het schip vallen, in bijv. regelingen, maar ook qua levens. Moet je mensen dus of laten huren/kopen of op straat laten leven?

Het is toch belachelijk dat de gemeente aan de ene kant huizen jaren laat leegstaan, en aan de andere kant er wachtlijsten zijn van hier tot Tokio?
Wij hebben samen 2000 euro netto inkomen per maand en de buffer is ongeveer 1500 euro momenteen waarvan 800 bedoeld is voor mijn collegegeld(ik betaal in termijnen) voor een echt noodgeval hebben we dus wel 1500 maar eigenlijk is het dus maar 700. En ja, daar balen we wel eens van maar het zit er nu ivm verhuizen etc en wat onvoorziene kosten niet in om die buffer te vergroten. We hopen vanaf nu elke maand 300 euro opzij te zetten.

Zonde idd om als je wel de kans hebt een goede buffer op te bouwen dat dan niet te doen. Beetje dom ook.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 16:35:

Als je als WO'er niet bij een studentenvereniging zit dan kan je het bij veel kamers ook wel schudden hoor. Dat is niet MBO gerelateerd alleen. Bovendien kun je in veel steden ook via de woningbouw kamers krijgen en zijn er altijd wel oplossingen te vinden. Je moet alleen hard genoeg zoeken en niet teveel noten op je zang hebben. Dat is tenminste hoe ik het ervaren heb.Nou dat valt echt wel mee hoor! Iedereen die ik ken zit niet bij een studentenvereniging en konden allemaal vrij makkelijk een kamer vinden, en allemaal in de grote steden.
Dat regelgeving zorgt inderdaad op sommige plekken voor problemen, maar je denkt toch niet serieus dat jou dat het recht geeft om gratis gebruik te maken van de eigendommen van een ander? Bovendien is het echt onzin dat je gedwongen wordt op straat te leven.
quote:JohnnyCake schreef op 25 januari 2011 @ 17:05:

[...]

Wel ja, waarom breek je niet gelijk in in het wagenpark van die grote multinational. Keuze zat an auto's. Het is toch te gek voor woorden dat jij met het openbaar vervoer moet reizen terwijl zij zomaar honderd auto's hebben staan die ze nauwelijks gebruiken!

Vreemde gedachtengang hebben die krakers.Vreemde vergelijking heb jij, ik ken geen mensen die het belangrijker vinden om een auto te hebben dan een dak boven hun hoofd?
En mutsy, er zijn gewoon geen goede argumenten om te kraken. Zouden wij ook wel willen, gratis(of heeel goedkoop) wonen. Maar dat doe je dus niet, want ik heb ook niet graag dat als ik een half jaar naar het buitenland zou vertrekken ik mensen terug vind in mijn woning als ik terug kom...want ja, stond toch zomaar leeg.
Broertje, ik zeg toch niet dat het voor alle kamers geldt Ik zeg juist dat iedereen een kamer kan vinden, mits je niet al te hogen eisen stelt
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:10:

Wat doe je dan als in één maand zowel je auto, wasmachine, koelkast en tv de geest geven?

Met de trein, fiets of deelauto?

Een tijdje naar de wasserette?

Eens een goed boek lezen?

Zonder koelkast dat wordt lastig, maar daar heb je geen buffer van 10.000 euro voor nodig. Voor 300 euro heb je een prima koelkast, mét aparte vriezer.

Is zo'n grote buffer misschien nodig om een gebrek aan creativiteit te compenseren? Ik persoonlijk zou die 10000 liever steken in het verder aflossen van de hypotheek.
En je hebt echt geen studentenvereniging nodig voor een kamer. Van de mensen in mijn jaar(kleine opleiding, dus ik ken ze allemaal wel een beetje) zit er welgeteld 1 bij een vereniging, en toch hebben we allemaal woonruimte.
Mutsy, je mist de clou. Het gaat er om dat je geen recht hebt op andermans eigendommen. Het is hier geen anarchie. We leven in een fatsoenlijk land waar niemand dakloos is. Ok, misschien betaal je teveel voor je kamertje. Dat is nog steeds geen rechtvaardiging.
Het gaat niet om wat je belangrijker vindt Mutsy, het gaat om het feit dat jij je iets toeëigent wat niet van jou is! Mag je ook gewoon broden uit de supermarkt jatten als je even niet zoveel geld hebt voor eten?
quote:Soppie300 schreef op 25 januari 2011 @ 16:30:

[...]

ik geloof dat ik ooit ergens las dat de Nibud had onderzocht dat het slim was om in ieder geval een paar duizend euro achter de hand te houden. Vijfduizend zou dan dus al heel mooi zijn. Je hebt altijd een probleem als alles in een keer stuk gaat. Het is net of die apparaten het aanvoelen Maakt niet uit, als alles tegelijk stuk gaat, koop ik het gewoon van ons salaris opnieuw en kan ik ook alle rekeningen nog betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven