Geld & Recht alle pijlers

Goedkoper boodschappen doen - hoe?

01-05-2012 14:20 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!

Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.

Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....

Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.

Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
quote:NYC schreef op 01 mei 2012 @ 21:05:

Ik las ergens ook het topic 'leefgeld uit een envelop', waar je dan per week geld in stopt waar je je boodschappen van doet. Volgens mij word je dan best inventief wat betreft slim boodschappen doen en je voorraadkast leeg maken. Ik wil dit binnenkort ook uitproberen. Wil 50 euro per week proberen te besteden, maar volgens mij is dat nog best wel ruim.Je kan dat bedrag toch ook voor jezelf in je hoofd bepalen? Maar ik kan dan ook absoluut niet met contant geld omgaan, dus pinnen is veel beter haha!
quote:luni schreef op 01 mei 2012 @ 18:46:

[...]

Ik vind het knap, echt!

Net weer de weekboodschappen gehaald, 79 euro. Ik had wel wat dingen die in de aanbieding waren méér genomen.

Dankje, als je moet kun je meer dan je denkt ;)

En ook hier elke dag een toetje hoor en schoonmaakspul en drogisterijartikelen reken ik ook onder de boodschappen. Gaat goed en ben er best blij mee eigenlijk dat het lukt. Sommige dingen merk maar ook behoorlijk wat Euroshopper van die appie enzo, bevalt best goed en als het niet te eten is weten we dat ook weer, maar meestal valt het me behoorlijk mee!
Ik pin inderdaad ook een vast bedrag, op=op (ik plan van te voren wat ik ga kopen en weet veel prijzen uit mijn hoofd) en wat er overblijft, al is dat maar een beetje, gaat in een apart spaarpotje.
Ik pin ook een vast bedrag per week (50 euro).

Wat ook helpt is geen pakjes en zakjes meer kopen. Mijn oog viel op je bericht TO dat je bijvoorbeeld drinkyoghurt koopt. Waarom geen gewoon pak volle yoghurt?

(Ik heb ook PDS en koop daarom juist niet meer van dat soort chemische zooi, maar het scheelt vooral in de portemonnee!)

Pastasauzen maak ik zelf, of eventueel met hulp van een blikje tomaten op sap. De allergoedkoopste, en zonder een enkele toevoeging van suiker o.i.d.

Als ik goede tomaten heb maak ik het daarvan. Beide veel lekkerder, véél gezonder en ook nog eens goedkoper. Ik eet het wel met maispasta, gezien ik gluten niet goed trek. Maar ook die zijn van het juiste merk ook niet heel duur. Jumbo heeft het geloof ik, de groene verpakking.

Groenten komen bij een turkse winkel vandaan bij ons, daar heb ik een tas vol groenten en fruit voor 10 euro.

Ook noten zijn daar spotgoedkoop, en ik haal er ook dingen als mie, couscous, rijst, etc. Kost vele malen minder. Bovendien koop je alles per gewicht, niet in vaste verpakking (bijv. losse spaanse pepers) waardoor je alleen koopt wat je verbruikt en minder weggooit.

Folders heb ik amper wat aan, alleen de a-merken en producten die we nooit eten (zakjes/pakjes/liga's/sultana's/frisdrank) staan daar in op één of andere manier.
Vriend, onze twee katten en ik zijn per maand ongeveer EUR 200,-- aan boodschappen kwijt. Daar leven wij echt heel ruim van. We doen boodschappen bij de Albert Heijn, Bas van der Heijden en bij de "Turkse" groenteboer.

Wat eten we niet?:

Vlees (grote kostenpost denk ik)

Vegetarisch fop-vlees

Frisdrank/sap (drinken water, koffie en thee)

Snoep/Snacks

"Pakjes"

Toetjes

Voorgesneden groentes

Kant en klaar salades/maaltijden

Aardappelen

Wat eten we wel?:

Verse groenten/kruiden

Vers fruit

Wijn (1 of 2 flessen per week)

Verse noten (1 keer per week)

"Dure" koffiebonen en luxe thee

Onze katten krijgen speciale brokken

Pasta en brood maak ik vaak zelf maar haal ik ook wel bij de AH. Sauzen en soepen maak ik altijd zelf. Rijst en tofu in grootverpakking van de toko. Restjes bewaar ik en gebruik ik dan bijvoorbeeld voor soep of hartige taart of lunch. De rest van de boodschappen (al is dat niet zoveel eigenlijk) komen gewoon van de supermarkt, soms van huismerk soms a-merk.

Vriend en ik werken allebei meer dan 60 uur per week (en besparen is voor ons niet het belangrijkste doel) . Ik vind het wel erg belangrijk om gezond en vers te eten (met zo min mogelijk onnodige toevoegingen), soms sta ik dus om 22:00 of 23:00 nog achter het fornuis maar ik kan me ook goed voorstellen dat dat niet voor iedereen een optie is.

Mijn tip is verder op een standaard lijstje verse groenten te kopen, ik koop standaard op zondagmiddag: een prei, een winterpeen, een courgette, een aubergine, een rode paprika, een gele paprika, tomaten, een bak champignons en dan nog een wisselende groente (pompoen, bloemkool, broccoli, kool,spinazie,sla etc) verder heb ik altijd linzen, kikkererwten, en gedroogde bonen in huis. Hier eten we meestal 5 of 6 keer van en de andere keer gaan we uiteten (of koop ik er iets bij).

EDIT: wat Valerie__ zegt dus! :-)
quote:KatVonDee schreef op 02 mei 2012 @ 09:19:

[...]

Je kan dat bedrag toch ook voor jezelf in je hoofd bepalen? Maar ik kan dan ook absoluut niet met contant geld omgaan, dus pinnen is veel beter haha!Ja dat kan, maar dan is de kans denk ik groter dat je er toch weer makkelijk overheen gaat, zeker als het financieel niet hoeft. Een vast bedrag per week pinnen en in een speciale boodschappenbeurs stoppen en die meenemen naar de bakker, supermarkt etc. En alles wat we overhouden in de vakantiespaarpot.
.
@rozehanddoek: dat vlees kun je inderdaad invriezen, is geen probleem, doen wij ook.
.
quote:NYC schreef op 02 mei 2012 @ 10:25:

[...]

Ja dat kan, maar dan is de kans denk ik groter dat je er toch weer makkelijk overheen gaat, zeker als het financieel niet hoeft. Een vast bedrag per week pinnen en in een speciale boodschappenbeurs stoppen en die meenemen naar de bakker, supermarkt etc. En alles wat we overhouden in de vakantiespaarpot. Ja als je daar goed mee om kan gaan lijkt het me ook een heel goede optie. Ik neem dan snel extra`s mee, want ik heb toch nog xx euro in de beurs. Of even een ijsje halen. Daar ben ik echt heel slecht mee. Erg eigenlijk!
rozehanddoek, zo is mijn vriend ook. Daarom ontdooi ik pas vlees in de gootsteen + warm water als ik zeker zeker weet dat we thuis eten/wat we gaan eten.
Ik heb het denk ik juist sneller met pinnen, dat ik dan iets extra's koop of dat ik ineens een aantrekkelijke aanbieding zie (als ik al in de winkel ben) en dan van alles meeneem wat ik niet van plan was te kopen, of wat die week niet eens op gaat. Ik verwacht dat ik me met 'boodschappengeld' makkelijker kan beheersen.

En vind het natuurlijk ook leuk om te proberen zoveel mogelijk per week over te houden, om daar dan iets leuks van te gaan doen of aan de vakantie te besteden.
Ja NYC, dat is sowieso leuk! Als we uitgaan pin ik wel contant geld, alles wat er dan overblijft stop ik ook altijd in m`n spaarpot. Soms heb ik ¤20 gepind en maar 3 sinasjes gekocht, dan spaart het toch lekker op!
Ook ik heb de afgelopen week ons boodschappengeld gepind. Vooral op de markt gaat het hard, we kopen altijd vers fruit en groente. En vandaag heb ik gaatjes laten schieten en die heb ik er ook van betaald, dus we zijn er bijna doorheen. Gelukkig is alles in huis.
.
Maar als je iets hebt ontdooit kan je het toch makkelijk nog één dagje in de koelkast laten liggen en het dus de dag erna eten als er iets tussendoor komt?
Zeg maar Spijker.
rozehanddoek Waarvan precies? Invriezen, ontdooien of van ontdooien in de gootsteen?

Ik koop altijd kiloknallers, dus over kwaliteit kan ik misschien beter m`n mond houden, haha.

Nee zonder gekheid. Ik heb geen idee. Ik ontdooi altijd zo, want ik laat kipfilet niet ontdooit in de koelkast liggen. Heb eerder 2 weken in het ziekenhuis gelegen door kipfilet, liever niet weer.
Zo zit ik ook wel eens vol ongeloof naar dat programma "extreme couponing" op TLC te kijken. Mensen gaan met honderden dollar aan boodschappen de deur uit, vaak gratis of voor een fractie van de prijs. Voornamelijk door het sparen van kortingsbonnen en het gebruik van klantenkaarten. Kon dat hier ook maar ! Maar goed, for the time being doe ik het zo:

- grote houdbare spullen kopen bij de makro, vooral als het in de aanbieding is

- voor het boodschappen doen in door de voorraadkast heen en kijken wat we deze week zullen eten, en aanvullingen daarvoor kopen (pastasaus- gehakt erbij etc)

- verder heb ik een grote vrieskist die ik tot de nok vol gestopt heb met aanbiedingen van vlees, pizza, kliekjes, verse soep etc

- en veel folders en aanbiedingen bekijken

- voorraadkast staat vol met sap en dergelijke Er was bijvoorbeeld bij C1000 toen een aanbieding en daarom lekker wat meegenomen

- voor de meiden neem ik seizoensfruit of wat in de aanbieding is

Met 2 volwassenen en 2 kleine kids redden we het daarmee aardig

Luiers koop ik bij de kruidvat (huismerk) En billendoekjes komen bij de Makro vandaan.

Ik probeer onzinnige spullen zoveel mogelijk links te laten liggen

Soms hebben wij ook wel eens trek in wat lekkers (chocolade, chipje of iets dergelijks) maar vind dat dat soms ook wel moet kunnen. (zo nu en dan tenminste)

Het is passen en meten, maar als je goed op let moet het lukken

Ik probeer nog altijd zo laag mogelijk uit te komen met de boodschappen Vind die tip van 50 euro ook wel een plan Denk dat ik dat ga uitproberen.
Wij doen gemiddeld voor 60 a 70 euro per week boodschappen.

Dit vinden wij prima, ik hou wel de aanbiedingen in de gaten.
Wat Valerie zegt: koop ingredienten/grondstoffen. En geen eindproducten. Dus wel ongesneden groenten, noten, bloem, boter, olie, kruiden, aardappelen, tomatenpuree etc. En niet pastasaus, pizza, salade, zakjes en pakjes, kant-en-klaar dingen. Dus zelf bakken en koken ipv opwarmen en 'bereiden'.

Denk dat je dan ook zo veel mogelijk in het lage BTW-tarief zit...

En ga wat eetsbaars in je tuin/balkon zetten. Sla, pompoen, aardappel, framboos...
En voor mijn kat bestel ik bij een internetshop: ZooPlus. Let op, want er is vaak een kortingsactie. FF Google gebruiken.
quote:pip- schreef op 02 mei 2012 @ 13:02:

En voor mijn kat bestel ik bij een internetshop: ZooPlus. Let op, want er is vaak een kortingsactie. FF Google gebruiken.ZooPlus is met Purina One veel duurder dan de Jumbo hier.
.
Mja. Ik google nu even wat en warm water schijnt de kwaliteit van het vlees niet ten goede te komen. Koud water is het beste en schijnt ook sneller te gaan.

Zal ik dat ook eens proberen!
Koken met je voorraad werkt heel goed. Ik kijk wat er in huis is bijv deze week:

spekjes

aardappelen

zakje aardappelschijfjes

gehakt

diverse groenten in de diepvries

dus dat werd:

dinsdag aardappelovenschotel gehakt, spekjes, zakje aardappelen, champignons uit diepvries, een winterpeen en kruidenmix , alleen de wortel gekocht

vandaag: stampot andijvie: alleen nodig wat melk en andijvie

donderdag: aardappel met broccoli en vlees, laatste twee met korting en aanbieding.

etc zo stel ik samen, kook pasta altijd in dubbele porties voor diepvries zodat we geen opwarmmaaltijd hoeven kopen.

Komen zo uit met 175 euro per maand voor twee personen gem 5 avonden in de week en zonder kaas. (krijgen we van schoonouders want die is lekker:p)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven