Geld & Recht alle pijlers

Goedkoper boodschappen doen - hoe?

01-05-2012 14:20 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!

Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.

Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....

Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.

Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
het heeft ook geen zin om het nu voor een keer een week te meten, je hebt over een langere periode altijd nog andere producten nodig dan in een week. Bedoel brood komt elke dat terug maar olijfolie hooguit eens in de maand of paar maanden. het loont om is een heel jaar al je boodschappen uitgaven te bekijken, dan kun je goed een gemiddelde berekenen voor jouw situatie en eventueel zaken aanpassen.

goedkoper boodschappen doen begint met inzicht krijgen in je uitgaven!
Atelier_madame, zit jij met deze gebruikersnaam ook nog op een ander forum?

Ik woon bijna een jaar samen, dus ik kan bijna berekenen wat ik in 1 jaar aan boodschappen uitgegeven heb. Maar dat is dus wel inclusief kat, haha!
Jup!welk forum bedoel je?
Lalaa
Jup! kom jij daar ook?
Haha ja, daar ben ik ook wel eens actief.
leuk! onder welke naam?
quote:KatVonDee schreef op 03 mei 2012 @ 13:17:

Volgens het Nibud zijn ze dat kwijt, dat wil niet zeggen dat het in de praktijk ook zo is. Ik vind die site van het Nibud altijd een beetje vreemd wat dat betreft. Ik ben per maand echt geen ¤345 per maand kwijt aan 2 volwassenen aan alleen voedsel. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik mezelf heel hard aan m`n hoofd gaan krabben wat ik verkeerd doe.

Met een gezin worden bepaalde dingen goedkoper, omdat je over kunt op groot verpakking, maar ik ben zelf van mening dat het nog altijd duurder is dan met z`n 2en.

Sinds mijn ouders geen gezin meer zijn, maar nu samen, besparen zij echt enorm op voedsel/boodschappen.

Het is ook duurder met 4, alleen slechts 2.5 euro extra. Ze rekenen dan wel kinderen tot 14, want daarna wordt het gewoon een volwassene en dan loopt het wel weer op.

Toch vind ik dat het Nibud het heel normaal berekent. De onderverdeling staat er wel bij;

vrouw 14-65 jaar

0,49 ontbijt

1,22 lunch

2,27 avondeten

1,54 tussendoor

5,53 totaal

Dat is toch daadwerkelijk niet zo raar aan bedragen? Uiteraard kan dit voor minder, maar het is niet het minimum bedrag, maar een gemiddelde indicatie.

Zelf zit ik hier qua avondeten ruim boven overigens (alleen een stukje vis of verse basilicum is al dat bedrag). Maar denk dat mijn lunch ietsje minder kost, meer richting de ontbijt kosten.
Ontbijten met havermout in plaats van brood scheelt geld. Een kilo gerolde havermout van Euroshopper kost €0.40. Kook/wel die met Earl Grey/vruchtensmaakje thee. Wat fruit er bij en klaar.

- brood kan bederven of moet ingevroren worden

- of je moet voor vers brood naar de winkel/ bakker -> kans op extra aankopen

- beleg kan duur zijn (kaas, vleeswaren)

- brood (en eventueel beleg) bevat relatief veel zout. Wel gejodeerd, dat dan weer wel

- havermout hoeft niet lang te koken. Binnen 5 minuten is het klaar
quote:poekie77 schreef op 02 mei 2012 @ 18:43:

Weet iemand of de Coop een fijne (en goedkope) supermarkt is? De C1000 wordt hier namelijk binnen een paar jaar vervangen door een Coop.Ik heb niet gezien of je al antwoord hebt gehad maar ik vind de COOP duurder dan de C1000.
DIEPVRIESGROENTEN!

Dit scheelt ons heel veel geld,voorheen kocht ik 1x pw alles vers,en dan kwam er iets tussen,werd er niet gekookt,en kon ik op het eind van de week alles weggooien.

Nu hebben we een la vol groenten(erwten,boontjes,bloemkool,broccoli,zakken wokgroente etc ) ,ik pak eruit wat nodig is,en gooi niks meer weg.

Het enige wat ik elke week nog vers koop is een krop sla,komkommer en tomaten.
Diepviesgroente is trouwens vaak ook nog redelijker geprijsd dan verse groente en lang niet zoveel werk! Ik ben fan
Hier ong 200 euro voor twee personen en twee katten (incluus alles), per maand.

We kopen wel echt goedkoop spul (Colruyt en Aldi). Alleen de katten krijgen kwalitatief voer .
quote:Paddle schreef op 05 mei 2012 @ 19:49:

We kopen wel echt goedkoop spul (Colruyt en Aldi). Alleen de katten krijgen kwalitatief voer .Waarom gun je jezelf geen ' kwalitatief voer'?
quote:luni schreef op 05 mei 2012 @ 20:19:

[...]

Waarom gun je jezelf geen ' kwalitatief voer'?Boodschappen doen bij de Lidl of Aldi hoeft niet te betekenen dat het kwalitatief minder is. Sommige dingen vind ik daar zelfs lekkerder. Ik koop wat ik lekker vind, en hamster zo veel mogelijk houdbare producten als er een aanbieding is.
quote:luni schreef op 05 mei 2012 @ 20:19:

[...]

Waarom gun je jezelf geen ' kwalitatief voer'?

Ik bedoel daarmee niet dat we junkfood eten ofzo, maar alleen maar huismerk en we eten heel simpel en goedkoop zonder extra's.

Vinden we prima.

Bij de katten is goed (graan- en suikervrij) eten meestal behoorlijk aan de prijs. Wat wij eten niet .
Hier 2 personen

1 fulltime aan het werk, 1 studerend/parttime aan het werk

Meestal zijn we rond de 50 euro per week kwijt. We gaan altijd eerst naar Lidl, en dan naar Jan Linders voor de dingen die Lidl niet heeft.

Het helpt echt om een lijstje te maken en je hier ook aan te houden. Wat echt funest is, is met honger naar de supermarkt gaan.
Ik doe ook echt iets fout. 2 volwassenen, 1 baby, zeker 300-350 euro per maand kwijt. Ik vind het moeilijk te bezuinigen. Heb niet het idee dat wij nu zo overdreven luxe eten. Ben wekelijks bij de bakker wel zo'n 10 euro kwijt. 2 bruin brood (het simpelste), halfje wit. 2 pakken melk, kaas, vleeswaren, en vaak ook nog een lekker broodje voor de zaterdagmiddag. Dan nog groente en fruit, vlees en nog zoveel andere dingen haha. Wil best bezuinigen maar vind dat best lastig. Wil ook weer niet te sober eten.
"Ben wekelijks bij de bakker wel zo'n 10 euro kwijt. 2 bruin brood (het simpelste), halfje wit en vaak ook nog een lekker broodje voor de zaterdagmiddag."

Dat lijkt me vrij veel. Of kost dat lekkere broodje E 5,=?
quote:Paddle schreef op 05 mei 2012 @ 20:28:

[...]

Ik bedoel daarmee niet dat we junkfood eten ofzo, maar alleen maar huismerk en we eten heel simpel en goedkoop zonder extra's.

Vinden we prima.

Bij de katten is goed (graan- en suikervrij) eten meestal behoorlijk aan de prijs. Wat wij eten niet .Ok, duidelijk. Ik had even een heel ander beeld!
30 euro per week snap ik echt niet. Knap als je het kan maar vraag me toch af of je dan aan voldoende groente en fruit komt. Ik zou dan echt heel veel moeten laten. Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een overzichtje per maand van die persoon (weet niet meer wie het was).

Of is het zo dat je dan heel veel uit je vriezer eet en je dus niet veel meer hoeft te kopen? Want dat zeggen mensen wel vaker: ik was maar ... Kwijt aan mijn boodschappen deze week. Ja, ok, maar die spullen in je voorraadkast en vriezer heb je toch ook ooit moeten kopen.. Dus dat geeft wel een vertekenend beeld.
Kerstklok, je vergeet de helft, want ik schreef ook: kaas, vleeswaren en 2 (grote) pakken melk. Dat verkopen ze bij onze bakker namelijk ook. Kaas is sowieso best duur, maar man vindt die gewoon veel lekkerder dan die van Aldi.
Gewoon tussen 19.30 en 20.00 uur gaan boodschappen doen. Scheelt echt een hoop, want dan ligt er heel veel met korting!
@tulpje, dan is een tientje niet veel. Wel slim van die bakker!
Ik wil dit topic nog even leven inblazen met een zeer simpel maar effectief idee om te besparen op de boodschappen:

YouTube Link: Kruipend Door De Supermarkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven