Goedkoper boodschappen doen - hoe?
dinsdag 1 mei 2012 om 14:20
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!
Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.
Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....
Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.
Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.
Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....
Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.
Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
woensdag 28 mei 2014 om 14:05
quote:Lucky_Birdie schreef op 28 mei 2014 @ 09:24:
Was ff aan het rekenen, maar dan geeft ze minder dan 30 euro per week uit bij de Lidl, want er zit ook nog brood van de bakker bij.
En hoeveel brood verbruik je als volwassene?
Ik hou niet zo van brood, man wel, en hier gaan er 3 a 4 per week door heen
Als je dan uitga van 2, 50per brood, is dat al 10 euro per week aan brood.
En dan komen de " stompzinnige" maar noodzakelijk dure dingen als wc papier, wasmiddel, schoonmaakmiddelen e.d er ook nog bij.
Ben erg benieuwd hoe je dat doet .
Volgens mij doet ze het ook niet. Zoals ik al eerder zei, er wordt een hoop beweerd zonder enige onderbouwing.
Ik ben al een paar keer de opmerking tegengekomen dat je pas als je een jaar lang echt alle boodschappen en uitgaven op papier hebt staan, je kunt uitrekenen wat je daadwerkelijk per week/ maand uitgeeft. Een bewering van ¤ 180,- per maand voor 2 personen inclusief een dure warme bakker en een pizzaboer is klinkklare onzin.
Was ff aan het rekenen, maar dan geeft ze minder dan 30 euro per week uit bij de Lidl, want er zit ook nog brood van de bakker bij.
En hoeveel brood verbruik je als volwassene?
Ik hou niet zo van brood, man wel, en hier gaan er 3 a 4 per week door heen
Als je dan uitga van 2, 50per brood, is dat al 10 euro per week aan brood.
En dan komen de " stompzinnige" maar noodzakelijk dure dingen als wc papier, wasmiddel, schoonmaakmiddelen e.d er ook nog bij.
Ben erg benieuwd hoe je dat doet .
Volgens mij doet ze het ook niet. Zoals ik al eerder zei, er wordt een hoop beweerd zonder enige onderbouwing.
Ik ben al een paar keer de opmerking tegengekomen dat je pas als je een jaar lang echt alle boodschappen en uitgaven op papier hebt staan, je kunt uitrekenen wat je daadwerkelijk per week/ maand uitgeeft. Een bewering van ¤ 180,- per maand voor 2 personen inclusief een dure warme bakker en een pizzaboer is klinkklare onzin.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
woensdag 28 mei 2014 om 14:20
quote:nina1966 schreef op 24 mei 2014 @ 01:06:
[...]
Dat is 600 700 km per week! is dat niet wat veel?
Als je niet kunt rekenen wel, ja.
De gemiddelde prijs van een liter benzine is ¤ 1,819. Voor ¤ 60,- tank je dan 33 liter. Als je auto 15 kilometer op 1 liter benzine rijdt dan kom je voor ¤ 60,- aan 494 kilometer. Een enkele rit naar je werk (5 dagen in de week) komt dan op 49,4 km. Een zeer gebruikelijke woon-werkafstand in Nederland.
Je roeptoetert aldus maar weer wat.
[...]
Dat is 600 700 km per week! is dat niet wat veel?
Als je niet kunt rekenen wel, ja.
De gemiddelde prijs van een liter benzine is ¤ 1,819. Voor ¤ 60,- tank je dan 33 liter. Als je auto 15 kilometer op 1 liter benzine rijdt dan kom je voor ¤ 60,- aan 494 kilometer. Een enkele rit naar je werk (5 dagen in de week) komt dan op 49,4 km. Een zeer gebruikelijke woon-werkafstand in Nederland.
Je roeptoetert aldus maar weer wat.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
woensdag 28 mei 2014 om 14:22
Gelukkig stellen meer mensen vraagtekens bij die 180 euro. Ik voelde me al een enorme big spender
.
Mittie, misschien heb je net naar de uitgaven in een bepaalde maand gekeken waarbij je heel veel "uit voorraad" (diepvries/voorraadkast?) hebt gegeten en dus minder gekocht? Of veel bij andere mensen gegeten ofzo?

Mittie, misschien heb je net naar de uitgaven in een bepaalde maand gekeken waarbij je heel veel "uit voorraad" (diepvries/voorraadkast?) hebt gegeten en dus minder gekocht? Of veel bij andere mensen gegeten ofzo?
woensdag 28 mei 2014 om 14:28
@EvaViva, laat je niet van wijs brengen. Jij weet waar je je geld aan uitgeeft en wat noodzakelijk is of niet. Als jij wc-papier nodig vind en Mittie vindt het voldoende om haar billen met de plaatselijke huisaanhuis-krant af te vegen, heb je al een verschil in uitgavepatroon.
donderdag 29 mei 2014 om 15:33
quote:Kastanjez schreef op maandag 15 april 2013 12:44 Eef, heb jij nou 2 of 4 kinderen? Dat vind ik ook nog wel uitmaken namelijk.
Daarnaast vind ik appelsap/jus d'orange en prik niet passen in zuinig boodschappen doen. Ik drink vooral thee en water, soms aangelengd met Karvan Cevitam (maar dat vind ik meestal ook lekkerder en gezonder dan sappen uit een pak) en melk of karnemelk.
En een kilo gehakt vind ik voor 6 personen al veel, maar voor 4 personen echt belachelijk veel (als je dat dus op een dag wegeet) Ik ook wij eten met 4 pers een halve kilo, dat zijn 2 gehaktballen pp meer lijkt Me Echt niet nodig.
Daarnaast vind ik appelsap/jus d'orange en prik niet passen in zuinig boodschappen doen. Ik drink vooral thee en water, soms aangelengd met Karvan Cevitam (maar dat vind ik meestal ook lekkerder en gezonder dan sappen uit een pak) en melk of karnemelk.
En een kilo gehakt vind ik voor 6 personen al veel, maar voor 4 personen echt belachelijk veel (als je dat dus op een dag wegeet) Ik ook wij eten met 4 pers een halve kilo, dat zijn 2 gehaktballen pp meer lijkt Me Echt niet nodig.
donderdag 29 mei 2014 om 16:07
hoi, ik lees al een tijdje mee. wij zijn met zijn drietjes, zoontje van 2. weekbudget heb ik gesteld op 60 euro. deze week hebben wij voor het eerst bij Nettorama boodschappen gedaan, ik kende het niet. had vriend er met een lijstje heen gestuurd, totale schade was 48 euro. het was vooral een "onderhouds" bezoek, aangezien we al veel vlees en vis in de vriezer hebben liggen, voornamelijk dingen als brood en fruit gekocht. het fruit was er opmerkelijk goedkoper dan bij 'onze' albert heijn, de bakjes druiven waren bij nettorama 1,69 en de aardbeien 2 euro. wel interessant, want onze zoon van drie is gek op druiven en ik vind 3 euro per bakje bij albert heijn wel aan de dure kant.misschien dat we vaker gaan, even kijken hoe het bevalt. moeten er wel iets verder voor rijden.
donderdag 29 mei 2014 om 18:21
Ik heb 't ooit een half jaar heel secuur bijgehouden en toen een gemiddelde berekend. Ik ben voor 1 persoon altijd rond de 35 euro per week kwijt. Dus afhankelijk van of de maand 4 of 5 weken telt tussen de 140-175 euro. Ik doe 1 keer per week boodschappen, AH voor basisdingen, Turk voor groente en fruit, Ekoplaza voor bepaalde dingen die ik graag biologisch koop. Ik haal ook veel basisdingen bij AH biologisch, zuivel, aardappels, uien, diepvriesgroente, etc. En let veel op aanbiedingen, ook bij de biowinkel. Het zou nog zuiniger kunnen als ik minder biologisch kocht. Ik denk dat het ook wel veel uitmaakt dat ik vaak voor twee dagen kook, en weinig snoep/snack, geen alcohol drink etc. Ik kies ook weinig voor gemaksdingen (voorgesneden groente etc.) en bak zelf mijn brood (qua grondstoffen erg goedkoop, maar als je het gebruik van de oven meetelt denk ik niet dat het echt veel scheelt in kosten. Wel met biologisch brood overigens, en ik gebruik biomeel dus...)
Ik heb tijden gehad dat dit uitgavenpatroon noodzaak was, toen heb ik mezelf zuinigheid aangewend en nu het minder nodig is financieel houd ik het gewoon zo omdat het me goed bevalt. Maar ik heb altijd veel bewondering voor mensen met kinderen die van weinig rond moeten komen, volgens mij 'lekt' het geld dan veel harder weg dan in je eentje.
Ik heb tijden gehad dat dit uitgavenpatroon noodzaak was, toen heb ik mezelf zuinigheid aangewend en nu het minder nodig is financieel houd ik het gewoon zo omdat het me goed bevalt. Maar ik heb altijd veel bewondering voor mensen met kinderen die van weinig rond moeten komen, volgens mij 'lekt' het geld dan veel harder weg dan in je eentje.
donderdag 29 mei 2014 om 18:27
Ik vind 300 euro in de maand voor 2 personen ook niet zo heel erg veel. Eigenlijk heel gewoon. Door omstandigheden doen wij het nu met 50 euro in de maand en dat valt toch echt niet mee.
150 euro in de maand met een baby klinkt bijna als gelogen. Dat is nog geen 50 euro in de week. Heel vreemd.
150 euro in de maand met een baby klinkt bijna als gelogen. Dat is nog geen 50 euro in de week. Heel vreemd.
odi et amo
vrijdag 30 mei 2014 om 08:10
Deze week zijn er vrienden, zoals voorzien, komen eten. Alleen hadden we niet verwacht dat ze met 5 5 fl wijn en 4 fl frisdrank zouden drinken. Daarnaast heeft iemand zonder vragen al mijn kersen opgegeten. Deze hadden we v mijn mama gekregen...
Op zo n momenten merk je toch dat zij nx moeten betalen. Ik zeg ni dat ze iets te kort moeten komen maar nu was t er echt over.
Op zo n momenten merk je toch dat zij nx moeten betalen. Ik zeg ni dat ze iets te kort moeten komen maar nu was t er echt over.

vrijdag 30 mei 2014 om 09:15
quote:lamaatje schreef op 29 mei 2014 @ 18:27:
Ik vind 300 euro in de maand voor 2 personen ook niet zo heel erg veel. Eigenlijk heel gewoon. Door omstandigheden doen wij het nu met 50 euro in de maand en dat valt toch echt niet mee.
Huh??? Jullie doen het met 50 euro per maand?
Is hier misschien een getal weggevallen, want 50 euro per maand is volgens mij onmogelijk. Vooral omdat je daarna zegt dat 150 met een baby bijna klinkt als gelogen.
Huh??? Jullie doen het met 50 euro per maand?
Is hier misschien een getal weggevallen, want 50 euro per maand is volgens mij onmogelijk. Vooral omdat je daarna zegt dat 150 met een baby bijna klinkt als gelogen.
vrijdag 30 mei 2014 om 23:50
quote:mlsc schreef op 30 mei 2014 @ 08:10:
Deze week zijn er vrienden, zoals voorzien, komen eten. Alleen hadden we niet verwacht dat ze met 5 5 fl wijn en 4 fl frisdrank zouden drinken. Daarnaast heeft iemand zonder vragen al mijn kersen opgegeten. Deze hadden we v mijn mama gekregen...
Op zo n momenten merk je toch dat zij nx moeten betalen. Ik zeg ni dat ze iets te kort moeten komen maar nu was t er echt over.Dit is ontzettend lullig. Stonden ze niet helemaal op knappen van zoveel drinken? Heb je het er met ze over gehad?
Op zo n momenten merk je toch dat zij nx moeten betalen. Ik zeg ni dat ze iets te kort moeten komen maar nu was t er echt over.Dit is ontzettend lullig. Stonden ze niet helemaal op knappen van zoveel drinken? Heb je het er met ze over gehad?
zaterdag 31 mei 2014 om 09:22
@mlsc Is wel behoorlijk veel zeg, 5 flessen wijn en 4 flessen frisdrank! Maar ja, ik snap dat je er niets over wilt zeggen. Je wilt ook niet zuinig overkomen ofzo. Tenminste, dat heb ik wel. Laatst waren wij ergens waar man & ik nog lang hebben gepraat over hoe zuinig ze deden. Op die verjaardag had de gastvrouw 2 grote heerlijke taarten had gemaakt. Ze vroeg of we een stuk wilden en mijn man zei nog: we beginnen wel met een stukje van die daar! (We wilden ze dus allebei proeven haha!) Kregen we 1 keurig klein stukje. Meteen daarna werd àlles opgeruimd; de bordjes, taarten, alles. Wij dachten echt; huh?
Eind van de avond, toen iedereen naar huis ging, zei ze: poe we hebben wel zòveel taart over nu! Weer veel te veel gemaakt. Weet niet wat ik daar nu nog mee moet doen.
Toen was ik echt stomverbaasd. Waarom bood ze ons dan geen 2 stukjes aan? Verkeerde zuinigheid? Gaat ze de taart gewoon stiekem invriezen voor een volgende keer ofzo?
Sorry, dit verhaal past meer bij het topic 'Gierige acties' denk ik.
Eind van de avond, toen iedereen naar huis ging, zei ze: poe we hebben wel zòveel taart over nu! Weer veel te veel gemaakt. Weet niet wat ik daar nu nog mee moet doen.
Toen was ik echt stomverbaasd. Waarom bood ze ons dan geen 2 stukjes aan? Verkeerde zuinigheid? Gaat ze de taart gewoon stiekem invriezen voor een volgende keer ofzo?
Sorry, dit verhaal past meer bij het topic 'Gierige acties' denk ik.
zondag 1 juni 2014 om 11:04
quote:mlsc schreef op 30 mei 2014 @ 08:10:
Op zo n momenten merk je toch dat zij nx moeten betalen. Ik zeg ni dat ze iets te kort moeten komen maar nu was t er echt over.Je wilt uiteraard niet dat je visite iets te kort komt maar deze mensen gedragen zich toch wel erg aso. 5 flessen wijn en 4 flessen frisdrank met 5 personen.
Op zo n momenten merk je toch dat zij nx moeten betalen. Ik zeg ni dat ze iets te kort moeten komen maar nu was t er echt over.Je wilt uiteraard niet dat je visite iets te kort komt maar deze mensen gedragen zich toch wel erg aso. 5 flessen wijn en 4 flessen frisdrank met 5 personen.