Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
22-01-2021 19:21
Een omgeving met leeftijdsgenootjes, waar ze sociale vaardigheden leren op hun eigen niveau, dat kan ik mijn kind thuis niet bieden. Interactie een op een met een volwassene is toch heel anders.
Ook ken ik niet zoveel kinderliedjes, heb ik thuis niet zo’n enorme hoeveelheid verschillend speelgoed en knutselmateriaal, en heb ik eigenlijk geen idee wat een peuter wel of niet kan of zou moeten kunnen qua motorische ontwikkeling.
Nu hebben wij ook wel een tijdje gezocht naar een kdv met een doordachte visie en een pedagogisch plan, dus misschien dat een ander kdv het niveau van Ikea smaland niet overstijgt, maar ik ben iedere keer verbaasd wat smurfen allemaal heeft geleerd op het kdv.
Dit. Mijn kinderen gingen naar een voorschool kdv. Wat ze daar allemaal leerden, niet normaal.
Sociaal, praktisch, maar ook echt een goede voorbereiding op school.
Ik vond het daarnaast grappig dat ze daar een 'eigen leven' hebben.
Oudste durfde samen met mij niet veel in de speeltuin, daar enorm stoer lopen doen. Jongste was juist heel stoer maar was heel zorgzaam met de kleintjes.
Majime schreef:
22-01-2021 20:45
In de breedste zin van het woord. Taalontwikkeling bij een peuter is nogal belangrijk, maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling en de motoriek/ fysieke ontwikkelingen.

Het gaat er juist niet om dat kinderen allemaal aan dezelfde norm moet voldoen. Het is namelijk ontzettend breed wat nog wordt gezien als een 'normaal'. Het is daarbij niet zo dat kinderen worden gepusht.

Maar als er echt opvallende dingen zijn dan signaleren ze dit wel. Ik vind dat alleen maar fijn. Je kunt er het beste zo vroeg mogelijk bij zijn, zodat je bijvoorbeeld tijdig contact kunt opnemen met een arts, kinderfysio of bijvoorbeeld een logopedist.

Je lijkt wat argwanend en sceptisch te zijn over de kinderopvang, waar komt dat vandaan?
Bedankt voor de uitleg.
Ik sta niet argwanend of skeptisch tegenover kdv, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Mijn vragen zouden bij goed lezen ook niet tot die conclusie hoeven te leiden, maar misschien komt het door mijn gebrekkig schrijven. In dat geval mijn excuses.
Alle reacties Link kopieren
Gratis kinderopvang (deels) komt steeds dichterbij!

Daar zijn wij erg blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Er is best wel een tekort toch aan medewerkers in die sector? Hoe willen ze dat gaan doen dan? Ben wel beetje bang dat dan de kwaliteit heel erg achteruit gaat en misschien ook wel voor gevaarlijke situaties gaat zorgen?
Verder vind ik het wel goed plan, omdat ik inderdaad ook wel gevoel heb dat mensen meer gaan werken wat ook wel zou helpen om vacatures op te vangen.Nu is toch beetje gevoel van: ik werk voor de kinderopvang te betalen.
Robinson schreef:
11-12-2021 17:22
Er is best wel een tekort toch aan medewerkers in die sector? Hoe willen ze dat gaan doen dan? Ben wel beetje bang dat dan de kwaliteit heel erg achteruit gaat en misschien ook wel voor gevaarlijke situaties gaat zorgen?
Verder vind ik het wel goed plan, omdat ik inderdaad ook wel gevoel heb dat mensen meer gaan werken wat ook wel zou helpen om vacatures op te vangen.Nu is toch beetje gevoel van: ik werk voor de kinderopvang te betalen.
Daar hadden ze een heel plan voor bedacht, zou even googlen als je echt interesseert.

En dat laatste is echt beetje jaren 50 geleuter, de vader werkt toch ook niet voor kinderopvang? Moeten echt af van dat soort uitspraken door de vrouwen zelf.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 11-12-2021 17:27
11.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
11-12-2021 17:22

Verder vind ik het wel goed plan, omdat ik inderdaad ook wel gevoel heb dat mensen meer gaan werken wat ook wel zou helpen om vacatures op te vangen.Nu is toch beetje gevoel van: ik werk voor de kinderopvang te betalen.

Ik denk niet dat veel mensen meer gaan werken, want zielig voor de kinderen (áls er al voldoende personeel is voor de opvang).

Bovendien: de enorme kosten moet door iets (bezuinigingen ergens anders, of verhoging van de belasting, bekostigd worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het enthousiasme niet. Niets is gratis, zeker niet in NL.
Alle reacties Link kopieren
Gaat allemaal getrapt hoor

Maar die ene maand dat ze allebei op de opvang zaten kon ik 2200 euro aftikken.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
11-12-2021 17:22
Nu is toch beetje gevoel van: ik werk voor de kinderopvang te betalen.
Brrr, krijg altijd zo de kriebels van deze uitspraak. Nee, de kinderopvang wordt niet van het salaris van de vrouw betaald. Nee, kinderopvang is niet nodig “omdat de vrouw zonodig moet werken”. Kinderopvang is simpelweg nodig op de dagen dat de ouders allebei werken. En kan net zo goed van zijn salaris betaald worden.

Met die uitspraak worden de kinderopvangkosten gezien als een last die veroorzaakt wordt doordat de vrouw werkt en als “ze dan ook nog haar hele salaris naar de kinderopvang kan brengen” kan ze net zo goed thuisblijven, dat idee. Nog los van het feit dat volgens mij de meeste vrouwen gelukkig wel meer verdienen dan wat ze aan opvangkosten kwijt zijn.
Helemaal prima voor werkende ouders.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste gaat sinds kort naar school.
We hebben de afgelopen 5 jaar 2 kinderen op het kdv gehad wat zeker 60.000 netto gekost heeft.
Ik gun het iedereen als gratis wordt maar voor ons had het wel iets eerder gemogen😬
Het wordt niet gratis. Het systeem blijft hetzelfde als nu, inkomensafhankelijk. Ze zullen de financiering wel veranderen, niet meer via toeslagen. Er is absoluut geen capaciteit in de sector om ook mensen zonder werk van opvang te voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
11-12-2021 18:14
Gaat allemaal getrapt hoor

Maar die ene maand dat ze allebei op de opvang zaten kon ik 2200 euro aftikken.
Dan heb je een hele dure opvang, en gaan je kinderen ook nog fulltime. Anders kom je daar niet aan hoor. Of bedoel je bruto?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
11-12-2021 22:38
Dan heb je een hele dure opvang, en gaan je kinderen ook nog fulltime. Anders kom je daar niet aan hoor. Of bedoel je bruto?
Zelfs met 2 kinderen vijf dagen per week, 52 weken per jaar, vier jaar lang kom je echt niet aan de 60.000. Je zit dan dicht tegen de 50.000 aan maar dat is zonder de kinderopvangtoeslag.

Al verdien je gezamenlijk 200.000 euro op jaarbasis dan krijg je alsnog 33% voor het eerste kind en 67% voor het tweede kind vergoed vanuit de kinderopvangtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb het uit nieuwsgierigheid ook eens berekend want ik geloofde er ook niks van. Maar je komt er toch wel tot mijn verrassing.
Vier dagen in de week kdv kost hier in de buurt rond de 1600 per kind per maand. Dus dat is voor 2 kinderen 3200 x 12 = 64000 per jaar. Bruto.
Daarvan krijg je minimaal de helft terug (minimale teruggave voor 2 kinderen is voor mensen die tegen de 2 ton verdienen of meer: 33,3% voor kind 1 en 67,6% voor kind 2, dus dat is 50,45%): maakt 64000 x 50,5% = 32.288 toeslag.
Maakt 64.000 - 32.388 = 31.612 per jaar.

Dus voor mensen met een salaris van 2 ton of meer, en twee kinderen vier dagen op een kdv, kom ik op ruim 31000 euro per jaar.
Maak ik een rekenfout ergens? Kan best, maar ik zie het nu niet.

Edit: ja ik maak een rekenfout, mijn voorbeeld tarief zit iets boven het maximumtarief, dus de ouders zullen iets meer kosten per jaar hebben dan waar ik op uitkom.
pozzebok wijzigde dit bericht op 12-12-2021 00:33
10.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat gratis kinderopvang een heel goed idee is. Zinloos geld rondpompen in de zin van alle betalingen en toeslagen, met bijbehorend controlesysteem om te zien wie hoe veel toeslag mag hebben (nog afgezien van de afschuwelijke toeslagenaffaire) is heel erg duur en draagt niks bij. Als dat geld direct aan de kinderopvang wordt gegeven bespaar je heel veel kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat de kwaliteit van de kinderopvang er erg onder te lijden gaat krijgen. Er is nu al een personeelstekort en eigenlijk zou het opleidingsniveau van de medewerkers hoger moeten zijn.

Om de huidige personeelstekorten op te lossen is er al voorgesteld om de eisen naar beneden bij te stellen. Dat betekent dat medewerkers de Nederlandse taal niet goed hoeven te beheersen. Voor heel jonge kinderen tot 4 jaar is dat natuurlijk een heel slechte zaak. Juist in die leeftijd is de taalontwikkeling in volle gang. Goed Nederlands sprekende pedagogische medewerkers zijn dan ook heel belangrijk. Ook mogen er vaker ongekwalificeerde medewerkers voor een groep.

Ze hadden nooit de peuterspeelzalen moeten samenvoegen met de commerciële kinderopvang. Zorg ervoor dat de peuterspeelzalen weer betaalbaar of desnoods gratis worden. Bijvoorbeeld 2 of 3 dagdelen per week. Je kunt dan een korting voor die uren geven aan ouders die hun kind op de kinderopvang hebben, want kinderopvang is veel duurder.

Ik zie niet in waarom ouders die niet werken gratis kinderopvang zouden moeten krijgen. Dat hun kind naar een peuterspeelzaal gaat, is wel verstandig. Je zou dus meer moeten investeren in het voorschoolse traject.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
11-12-2021 23:17
Zelfs met 2 kinderen vijf dagen per week, 52 weken per jaar, vier jaar lang kom je echt niet aan de 60.000. Je zit dan dicht tegen de 50.000 aan maar dat is zonder de kinderopvangtoeslag.

Al verdien je gezamenlijk 200.000 euro op jaarbasis dan krijg je alsnog 33% voor het eerste kind en 67% voor het tweede kind vergoed vanuit de kinderopvangtoeslag.
Voor 4 jaar? Oh jawel hoor. Zelfs als je een opvang tegen het maximum tarief hebt (en die zijn er hier eigenlijk niet), betaal je voor 2 kinderen 5 dagen ongeveer 24.000 per jaar bij een heel hoog inkomen. Dat is over 4 jaar bijna een ton. Minus een klein beetje omdat kind het eerste jaar niet 12 maanden gaat, maar eerder 8-9.
Alle reacties Link kopieren
Zou fijn zijn omdat ik in de zorg werk en ervaar weinig tot geen extra plek maar het liefst als het kan hou ik haar thuis dus echt wanneer het zal moeten. Daarbij komt dat ze verwachten dat ik extra werk in deze tijd maar geen opvang willen/kunnen regelen dus ja voor mij zal het zeker goed uit komen als het moet.

Maar of ik echt eens ben weet ik niet ook bij de kdv is personeelstekort hoe ga je dat oplossen? Niet door nog meer kinderen te moeten plaatsen.
Dus nee het plan is te plat :-D
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
12-12-2021 00:20
Ik denk dat gratis kinderopvang een heel goed idee is. Zinloos geld rondpompen in de zin van alle betalingen en toeslagen, met bijbehorend controlesysteem om te zien wie hoe veel toeslag mag hebben (nog afgezien van de afschuwelijke toeslagenaffaire) is heel erg duur en draagt niks bij. Als dat geld direct aan de kinderopvang wordt gegeven bespaar je heel veel kosten.
Vergis je niet in hoeveel mensen nu nog zelf betalen hoor. Als je een goed inkomen hebt, betaal je een behoorlijk bedrag elke maand. Het wordt wel ‘de eigen bijdrage’ genoemd, maar gaat om honderden euro’s. Als ik moet gokken, denk ik dat op de opvang van mijn kind al gauw een derde van de kosten gewoon door de ouders wordt betaald. Als je het gratis maakt, moet al dat geld ergens vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-12-2021 00:32
Vergis je niet in hoeveel mensen nu nog zelf betalen hoor. Als je een goed inkomen hebt, betaal je een behoorlijk bedrag elke maand. Het wordt wel ‘de eigen bijdrage’ genoemd, maar gaat om honderden euro’s. Als ik moet gokken, denk ik dat op de opvang van mijn kind al gauw een derde van de kosten gewoon door de ouders wordt betaald. Als je het gratis maakt, moet al dat geld ergens vandaan komen.
Oh zeker moet er ergens geld vandaan komen, de kostenbesparing lijkt mij inderdaad niet kostendekkend. Maar het zal toch wel om een substantieel bedrag gaan dat bespaard kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-12-2021 00:25
Ik zie niet in waarom ouders die niet werken gratis kinderopvang zouden moeten krijgen. Dat hun kind naar een peuterspeelzaal gaat, is wel verstandig. Je zou dus meer moeten investeren in het voorschoolse traject.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Om even een ander perspectief te belichten... Het volledige systeem in Nederland (ben Belgische) en de bijhorende bedragen zijn voor mij echt hallucinant om te lezen. Ik snap werkelijk niet hoe jullie in het geval van een modaal inkomen allemaal kunnen betalen qua opvang, althans in de huidige situatie. Hier gaan bijna alle kinderen vanaf een drietal maanden tot 2,5 jaar naar de opvang, het merendeel 5 dagen per week. We noemen de crèche dan ook wel de tweede thuis in die periode. Met een best riant inkomen zoals het onze (met dank aan man) kostte ons dat per kind 21 euro per dag, dus x pakweg 20 dagen was ons totaalbedrag. Daarvan trekken we bij de belastingen 1/3 terug jaarlijks. En dat is dus al met een best hoog tarief, maximum ligt rond 28 euro per dag. Met een minimuminkomen zoals niet werkende ouders zakt dat bedrag richting onder de 10 euro. Zodra kids 2,5 zijn gaan ze full-time naar school, vier volle dagen en een halfje op woensdag. Er is de mogelijkheid tot een middagslaapje via samenwerkende crèches, dus tot drie, vier jaar kan dit wel. Maar ze hebben zo enorm deugd van school, structuur en al meteen een hele fijne routine met hun gekende crèche'mamas' of juf. Hier geen gevoel van zielig, omdat alles zo goed geregeld is en iedereen het doet. Wie wil blijft wel langer thuis met ouderschapsverlof (zoals ik deed), maar na ongeveer 7 maanden is het dan toch echt full-time crèche en nadien school...
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
12-12-2021 00:35
Oh zeker moet er ergens geld vandaan komen, de kostenbesparing lijkt mij inderdaad niet kostendekkend. Maar het zal toch wel om een substantieel bedrag gaan dat bespaard kan worden.

Maar het resterende, nog steeds flinke deel, moet opgehoest worden door belastingbetalers, of worden bezuinigd op andere uitgavenposten. Maar ik vrees dat het weer belastingverhoging wordt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
11-12-2021 23:17
Zelfs met 2 kinderen vijf dagen per week, 52 weken per jaar, vier jaar lang kom je echt niet aan de 60.000. Je zit dan dicht tegen de 50.000 aan maar dat is zonder de kinderopvangtoeslag.

Al verdien je gezamenlijk 200.000 euro op jaarbasis dan krijg je alsnog 33% voor het eerste kind en 67% voor het tweede kind vergoed vanuit de kinderopvangtoeslag.
Dat lukt je echt wel hoor. Mijn proefberekening voor hier in de buurt kwam uit op 900-1000 euro per maand netto voor één kind, drie dagen per week. Alle opvang hier zit ruim over het maximum uurtarief waarover je vergoeding krijgt, en met een hoog inkomen krijg je 'maar' 1/3 terug van dat maximale tarief (en dat is al vanaf 130.000 bruto per jaar hè, niet vanaf twee ton zoals ik een paar andere posters hoorde zeggen. Niet dat 130.000 niet veel geld is, maar het is ook weer niet een giga huishoudinkomen als beide partners een goede baan hebben).

Over 3 jaar en 9 maanden is dat al 40.500-45.000 (na belastingteruggave dus). Dus als je een tweede kind hebt of je kind gaat meer dagen, zit je zo aan de 60.000.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven