Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-12-2021 14:16
Helaas zijn er mensen die niet kúnnen werken (wia en zo) waarvan het kind dus ook niet naar de opvang kan omdat dat simpelweg niet te betalen is.

Er zijn gemeentes die tijdelijk (!) hier in kunnen springen, maar daar heb je natuurlijk maar weinig aan.
Voor die mensen zou je dus een betaalbare of gratis peuterspeelzaal met goed opgeleid personeel moeten hebben. Ik zie niet in waarom die kinderen per se naar een kinderdagverblijf zouden moeten gaan. Er is toch een ouder thuis om het kind te verzorgen? Werkende ouders die hun kind i.p.v. naar de peuterspeelzaal naar de opvang sturen, zouden dan voor het aantal uren dat hun kind anders naar de peuterspeelzaal zou gaan een lager tarief moeten krijgen. (Of ook die uren gratis als de speelzaal gratis zou worden.)
Alle reacties Link kopieren
Niet alle reactie's al gelezen dus misschien is deze vraag al gesteld: hoe willen ze dit organiseren als er nu al een enorm tekort is aan personeel in de kinderopvang en er ook nog lang geen zicht is op meer personeel?
Het is nu al zo dat organisaties soms moeten besluiten een groep een dag te sluiten wegens geen personeel en de wachtlijsten zijn lang.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-12-2021 14:53
Voor die mensen zou je dus een betaalbare of gratis peuterspeelzaal met goed opgeleid personeel moeten hebben. Ik zie niet in waarom die kinderen per se naar een kinderdagverblijf zouden moeten gaan. Er is toch een ouder thuis om het kind te verzorgen? Werkende ouders die hun kind i.p.v. naar de peuterspeelzaal naar de opvang sturen, zouden dan voor het aantal uren dat hun kind anders naar de peuterspeelzaal zou gaan een lager tarief moeten krijgen. (Of ook die uren gratis als de speelzaal gratis zou worden.)
En dit is precies de reden waarom deze mensen geen KOT krijgen.

Maar....

Je zit toch niet met een WIA thuis omdat je een ingegroeide teennagel hebt? Je bent ongeschikt verklaard om te werken. Je bent gehandicapt, of op een andere manier niet in staat om te werken. Waarom wordt het dan wel normaal gevonden om volledig voor kinderen te kunnen zorgen?
Als je full time voor kinderen kunt zorgen, kun je toch ook werken?
Nee, dat kun je niet, daarom heb je ook een WIA. Maar kennelijk is voor kinderen zorgen geen full time bezigheid, of zo.

(sorry, ik ga wellicht te veel off topic, maar ik maak me hier echt boos over. Ik zie in mijn persoonlijke omgeving de struggles hiervan.)
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
12-12-2021 14:55
Niet alle reactie's al gelezen dus misschien is deze vraag al gesteld: hoe willen ze dit organiseren als er nu al een enorm tekort is aan personeel in de kinderopvang en er ook nog lang geen zicht is op meer personeel?
Het is nu al zo dat organisaties soms moeten besluiten een groep een dag te sluiten wegens geen personeel en de wachtlijsten zijn lang.
De eisen voor het personeel verlagen, zodat de kwaliteit achteruit holt. Personeel hoeft de Nederlandse taal niet te beheersen (erg handig voor kinderen die juist in hun taalontwikkeling zitten) en vaker ongekwalificeerd personeel voor de groep. Ik zie niet in hoe kinderen daarbij gebaat zijn. Kinderen met een taalachterstand of zij nu allochtoon of autochtoon zijn, schieten hier helemaal niets mee op. Sterker nog, zij raken alleen maar meer achterop.
merano schreef:
12-12-2021 14:05
Ja, want dat is de betekenis van "geen inkomenspolitiek bedrijven" :nut: .

Kom op Ludwina, je bent echt slimmer dan dit.

En de rest van de posters op dit topic ook, hoop ik.
Ik ben kennelijk dommer dan je zou denken.
Ik vind alleen dat er met die extra subsidie die we nu invoeren voor een doel waar op zich best iets voor te zeggen is, geen inkomenspolitiek bedreven moet worden.

Dus er niet toe moet leiden dat hogere inkomens (dat zijn vaak tweeverdieners) meer geld kunnen uitgeven.
De besparing op kinderopvang + extra inkomen door meer uren werken minus belastingverhoging moet m.i. niet tot meer besteedbaar inkomen leiden. (Eigenlijk tot minder, want alle andere groepen gaan er met een algemene belastingverhoging ook op achteruit.)
Wat bedoel je hier precies mee? Wat bedoel je überhaupt met 'geen inkomenspolitiek bedrijven' en hoe verhoudt zich dat tot de ogenschijnlijke stelling die je doet dat mensen die nu een forse eigen bijdrage betalen aan de kinderopvang bij gratis kinderopvang nog veel meer belasting moeten betalen?

Ik heb de term 'inkomenspolitiek' maar even opgezocht:
In het algemeen beoogt de inkomenspolitiek enerzijds een zekere inkomensnivellering te bewerkstelligen, terwijl anderzijds het niveau van de inkomens mede wordt beoordeeld in het kader van macro-economische oogmerken.
Dus hoe werkt dat dan, géén inkomenspolitiek bewerkstelligen maar wél ervoor zorgen dat de besparing op kinderopvang en extra inkomen door meer werken voor mensen met een hoog inkomen NIET mag leiden tot meer besteedbaar inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-12-2021 14:59
En dit is precies de reden waarom deze mensen geen KOT krijgen.

Maar....

Je zit toch niet met een WIA thuis omdat je een ingegroeide teennagel hebt? Je bent ongeschikt verklaard om te werken. Je bent gehandicapt, of op een andere manier niet in staat om te werken. Waarom wordt het dan wel normaal gevonden om volledig voor kinderen te kunnen zorgen?
Als je full time voor kinderen kunt zorgen, kun je toch ook werken?
Nee, dat kun je niet, daarom heb je ook een WIA. Maar kennelijk is voor kinderen zorgen geen full time bezigheid, of zo.

(sorry, ik ga wellicht te veel off topic, maar ik maak me hier echt boos over. Ik zie in mijn persoonlijke omgeving de struggles hiervan.)
Je hebt het nu over uitzonderingsgevallen, waarvoor de gemeente op basis van een medische indicatie een uitzondering kan maken. Ik zie niet in dat je om zo’n kleine groep te faciliteren de kinderopvang voor iedereen gratis zou moeten maken.
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-12-2021 14:59
En dit is precies de reden waarom deze mensen geen KOT krijgen.

Maar....

Je zit toch niet met een WIA thuis omdat je een ingegroeide teennagel hebt? Je bent ongeschikt verklaard om te werken. Je bent gehandicapt, of op een andere manier niet in staat om te werken. Waarom wordt het dan wel normaal gevonden om volledig voor kinderen te kunnen zorgen?
Als je full time voor kinderen kunt zorgen, kun je toch ook werken?
Nee, dat kun je niet, daarom heb je ook een WIA. Maar kennelijk is voor kinderen zorgen geen full time bezigheid, of zo.

(sorry, ik ga wellicht te veel off topic, maar ik maak me hier echt boos over. Ik zie in mijn persoonlijke omgeving de struggles hiervan.)
Ik ben met je eens dat een WIA-uitkering ook een reden zou moeten KUNNEN zijn om gratis kinderopvang te krijgen. Maar het is zeker niet zo dat niemand met een WIA-uitkering voor zijn kinderen kan zorgen, dus het zou geen algemene regel moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-12-2021 15:02
Je hebt het nu over uitzonderingsgevallen, waarvoor de gemeente op basis van een medische indicatie een uitzondering kan maken. Ik zie niet in dat je om zo’n kleine groep te faciliteren de kinderopvang voor iedereen gratis zou moeten maken.
De uitzondering is slechts tijdelijk. Een wia voor altijd.....


Ik zeg ook niet dat ik vóór totaal gratis opvang ben, ik wilde alleen belichten dat ik hoop dat ook eens mensen in "uitzonderingsgevallen" (die helemaal niet zo'n kleine groep zijn helaas) hiervan gebruik kunnen maken. Deze mensen hebben het namelijk al best zwaar. Je hebt bijna nergens recht op, maakt wel meer kosten, en moet opvang maar zelf zien te regelen en financieren.
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
12-12-2021 14:00
Het is waarschijnlijk al gezegd (ik ben nog niet bijgelezen), maar alle vrouwen die (meer) gaan werken betalen natuurlijk ook belasting. Er zal naar verwachting een veel grotere groep meedraaien in de betaalde economie die dan dus afdragen aan de staatspot. Dit zijn dus de baten tegenover de kosten. Maar dat niet alleen: er zijn nog veel vrouwen die na een scheiding in de armoede vallen en (moeten) leunen op toeslagen of zelfs bijstand. Door gratis opvang stimuleer je veel meer vrouwen om ook tijdens het huwelijk economisch zelfstandig(er) te zijn, wat de staat weer kosten scheelt na een scheiding. En vrouwen hebben op latere leeftijd weer meer pensioen.

[...]
Gratis kinderopvang stimuleert dus kansengelijkheid onder kinderen en gendergelijkheid, én je hebt meer belastingbetalers (de werkende vrouwen dus) en geen toeslagenaffaires meer. Ik ben natuurlijk voor.
Een deel van de voordelen die je opsomt, daar ben ik het echt wel mee eens hoor.

Maar de vraag is hoe de kosten gedekt worden.

Uit de Stentor Mei 2021: Vorig jaar publiceerde het kabinet een berekening waarin wordt gesteld dat één publiek bekostigde opvangvoorziening voor alle kinderen tussen de 0 en 12 jaar op weekdagen 5,4 miljard euro extra zou kosten. Dat bedrag komt dan bovenop het huidige budget voor de kinderopvangtoeslag (3,3 miljard).

Het worden geen 5 dagen per week, en misschien wordt het niet helemaal gratis, maar toch. Dat is best veel geld om weer te moeten terugverdienen met extra werken dus meer belasting betalen.

Probleem is ook een beetje dat het verlagen van de kosten voor kinderopvang bv. in het verkiezingsprogramma van D66 deel uitmaakte van een pakket waarin ook inkomensafhankelijke kinderbijslag zat en verlaging van het kindgebonden budget. Daarmee zou je een deel van de kosten kunnen dekken.
Maar het is de vraag of dat soort dingen ook het regeerakkoord gehaald hebben, straks.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-12-2021 13:40
Veel peuterspeelzalen zijn opgegaan in de kinderopvang en hanteren dezelfde tarieven. Hier is dat meer dan 8 euro per uur. Bij VVE moet je hier sowieso zelf een dagdeel betalen. Kind gaat drie dagdelen naar de peuterspeelzaal en 2 delen worden vergoed voor VVE. Daarnaast zijn er ook nog kinderen die geen VVE krijgen maar waarvoor de peuterspeelzaal een goede voorbereiding voor de basisschool is.

Je hebt mijn post niet goed gelezen, want ouders die werken kunnen hun kind gewoon naar de opvang sturen. Met eventueel een compensatie. Lees anders even mijn eerdere bericht terug.
Sommige kinderen krijgen voor 4 dagdelen een VVE indicatie en betalen dus nauwelijks iets omdat de gemeente het financiert en betaal je een gereduceert uurtarief. Als je werkt kun je gewoon zelf kiezen voor de PSZ en dus de voorschoolse opvang. De belastingdienst financiert het dan omdat het dus is opgegaan in de gewone kinderopvang en betaal je het gewone uurtarief. Dus het principe bestaat al. Enkel de financiering is anders.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
12-12-2021 15:56
Sommige kinderen krijgen voor 4 dagdelen een VVE indicatie en betalen dus nauwelijks iets omdat de gemeente het financiert en betaal je een gereduceert uurtarief. Als je werkt kun je gewoon zelf kiezen voor de PSZ en dus de voorschoolse opvang. De belastingdienst financiert het dan omdat het dus is opgegaan in de gewone kinderopvang en betaal je het gewone uurtarief. Dus het principe bestaat al. Enkel de financiering is anders.
De meeste kinderen die naar de peuterspeelzaal gaan, krijgen helemaal geen VVE. In de praktijk blijkt dat als ouders niet beide werken, kinderen veel minder vaak naar de peuterspeelzaal gaan. Simpelweg omdat het aanvragen van een vergoeding voor de peuterspeelzaal via de gemeente loopt en behoorlijk lastig gaat. Als je de volle mep moet betalen, dan is de peuterspeelzaal voor de meeste ouders veel te duur geworden. Het gevolg is dat er nu kinderen in groep 1 op de basisschool belanden die nooit ergens in beeld zijn geweest. Soms zelf niet op het consultatiebureau zijn geweest. Als in groep 1 blijkt dat een kind op het een of andere gebied een flinke achterstand heeft, dan is dat veel moeilijker om in te lopen dan als je daar al voor de leeftijd van 4 jaar mee begonnen zou zijn.

Als het gaat om gelijke kansen voor kinderen te creëren (voor zover dat mogelijk is, want vaak is aan de thuissituatie weinig te veranderen), dan kun je het geld beter besteden aan het voorschoolse traject en niet aan de gratis kinderopvang. Als je de kinderopvang gratis wilt maken om meer ouders aan het werk te krijgen of om ze meer uren te laten werken, dan is het maar de vraag in hoeverre dat meer werken ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Zeker als de kwaliteit van de kinderopvang achteruit gaat, en dat zal zeker gebeuren met het huidige personeelstekort, dan kun je je afvragen of het in het belang van je heel jonge kind is om het de hele week in een dergelijke omgeving te verblijven.
Alle reacties Link kopieren
.
schaduwdier wijzigde dit bericht op 22-01-2022 23:32
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
schaduwdier schreef:
12-12-2021 17:18
Yep, ik ken ook mensen met deze situatie. Een partner is te ziek om te werken en heeft een kleine wia gekregen. De ander werkt fulltime om inkomensverlies wat te compenseren Maar ze hebben wel een jonge tweeling van 1, zwanger geworden toen ze nog dacht hersteld te zijn. Tweeling kies je ook niet, dat is toeval.

Maar dan zit je in situatie waar je 4 jaar lang de volledige opvangkosten betalen. Terwijl opvang juist nodig is als je zo weinig belastbaar bent door ziekte. Zeker als je door je kinderen al minder slaapt en minder tijd hebt voor herstel. En ook terwijl mensen met wel recht op toeslagen voor een 2e of 3e kind veel meer terugkrijgen dan voor 1 kind.

Het ging voor 2.5 dag voor 2 kids om bijna 2000 euro per maand voor eigen rekening. Ze is daarom sneller dan eigenlijk verstandig is, iets gaan doen aan reintegratie. Want dat is minder belastend dan de hele week met 2 intensieve kinderen thuis zijn. Maar eigenlijk is dat gedwongen, want fysiek en mentaal gaat het slechter dan voor de kinderen. Nu krijgt ze 1600 euro terug en betaalt ze dus iets van 400 euro.... Nog steeds een grote hap uit je budget als je al financieel een hoop achteruit bent gegaan in een paar jaar.
Dat zijn individuele gevallen, waar individuele oplossingen voor moeten komen. Het is niet logisch om voor dergelijke situaties de kinderopvang voor iedereen gratis te maken.
Alle reacties Link kopieren
.
schaduwdier wijzigde dit bericht op 22-01-2022 23:33
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-12-2021 15:00
De eisen voor het personeel verlagen, zodat de kwaliteit achteruit holt. Personeel hoeft de Nederlandse taal niet te beheersen (erg handig voor kinderen die juist in hun taalontwikkeling zitten) en vaker ongekwalificeerd personeel voor de groep. Ik zie niet in hoe kinderen daarbij gebaat zijn. Kinderen met een taalachterstand of zij nu allochtoon of autochtoon zijn, schieten hier helemaal niets mee op. Sterker nog, zij raken alleen maar meer achterop.
Dat zou een heel slecht scenario zijn idd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vi de veel van deze posts bijna een soort Stockholmsyndroom, zo gelaten.
A- ieder welvarend land investeert in kinderen en hun ontwikkeling
B- we zijn allang tot de conclusie gekomen dat we veel inhaalwerk te verrichten hebben met jeugd. Er zijn signalen van kleuterklassen met veel kindjes die niet zindelijk zijn bijvoorbeeld om maar wat te noemen.

Dit knierterige gedoe over dat goede zorg voor kinderen door de moeders (expres moeders) gedaan moet worden terwijl je niks meer kan op 1 inkomen is compleet achterhaald.
Gratis kinderopvang te duur om aan niet werkenden aan te bieden, bullshit. Kinderen die uit gezinnen komen waar de ouders niet van werken kunnen juist veel profijt hebben van kinderopvang. als je dan toch te ver heen bent om dat die kinderen gewoon te gunnen: hulpverlening is goedkoper dan kinderopvang.
Toen ik nog in de kinderopvang werkte was het heel gebruikelijk dat er vanuit zorg plekken waren ingekocht voor kinderen uit 'lastige' situaties, omdat dat dus goed voor hun ontwikkeling was.
Dat er geen goede leidsters zouden zijn: DAN MOET JE ZE DUS OPLEIDEN EN BETALEN. het is echt geen rocket science.
Die VVD obsessie met werkende mensen alleen toegang tot publieke middelen, en neerkijken op zorgberoepen en de burger/het kind als verdienmodel, het slaat nergens meer op en toch baseert menig persoon daar zijn mening op.
Armoedig vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
12-12-2021 22:03

Dat er geen goede leidsters zouden zijn: DAN MOET JE ZE DUS OPLEIDEN EN BETALEN. het is echt geen rocket science.





Het lijkt me ook geen probleem om kinderen van niet werkende ouders in voorkomende gevallen toe te laten tot de opvang.

Maar opleiden & betalen is geen tovermiddel.
Er is een tekort aan arbeidskrachten en ik lees overal steeds het woord: BETER BETALEN, in de zorg, politie, leerkrachten, metselaars, loodgieters etc.

Je gaat de strijd met de private sector als overheid en semi overheid nooit, nooit winnen dus dat je met beter betalen de tekorten oplost is een droom.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een tekort aan arbeidskrachten maar wel 1 miljoen mensen thuis zitten compleet afhankelijk van een uitkering.

Nu zal een deel compleet arbeidsongeschikt zijn maar lijkt me sterk dat een deel niet weer de arbeidsmarkt op kan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
schaduwdier schreef:
12-12-2021 17:53
Voor mensen in de wia of ziektewet vind ik wel dat dit gewoon vastgelegd mag worden.
Of mensen met een partner die opgenomen is in een instelling/verzorgingshuis. Dat voorbeeld zag ik een aantal jaren geleden op televisie. Een vrouw met kinderen, waarvan de man in een verzorgingshuis zit met (ik geloof) vroege dementie. Die vrouw kreeg geen kot, want haar man kon toch voor de kinderen zorgen?

En uit eigen ervaring, voor een SMI waarmee de gemeente een deel van de opvangkosten kan betalen, moet je hard vechten. En dan heb je ook nog te maken met willekeur, de ene gemeente heeft voorwaarde X en de andere gemeente voorwaarde Y.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven