Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
broadway schreef:
19-01-2021 10:09
dit klinkt wel goed. in belgie gaan kinderen ook al heel jong naar school toch?
Dat is meer een peuterspeelzaal dan een school. Ze gaan in de ochtend 2-3 uurtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik juich dit van harte toe. Nog bijna 3/4 van de Nederlandse vrouwen werkt parttime of niet. Het argument in mijn omgeving is vaak: of ik nu minder werk of een extra dag KO nodig heb, netto is het bijna gelijk.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-01-2021 09:11
En hoe wordt die gratis opvang voor alle kinderen gefinancierd?
Door de belastingen te verhogen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
19-01-2021 10:10
Ik juich dit van harte toe. Nog bijna 3/4 van de Nederlandse vrouwen werkt parttime of niet. Het argument in mijn omgeving is vaak: of ik nu minder werk of een extra dag KO nodig heb, netto is het bijna gelijk.
Wat een instelling ook. Ik vind dat we eens moeten ophouden met dat allemaal maar normaal vinden, dat geld wel komt aanwaaien vanuit de overheid en dat je zelf geen inspanning voor hoeft te doen. Prima dat er uitkeringen zijn, prima dat er tegemoetkomingen zijn voor mensen die echt niet rond kunnen komen. Maar de luiheid van sommigen moet aangepakt worden. Het stiekeme samenwonen ook. Ik las vanmorgen hier ergens de term tandenborstelpolitie. Echt hoor, je moet eens weten hoeveel mensen misbruik van alle regelingen maken. Ik heb een tijd op de sociale dienst gewerkt en dat denigrerende toontje over sociaal rechercheurs, mijn oud-collega's, daar kan ik echt niets mis mee. Je krijgt 'gratis' geld, en daar horen spelregels bij. Houdt je daar dan aan.
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen klein waren, was er geen kinderopvangtoeslag. Ging ik werken kreeg ik 10 gulden per uur, de oppas was 6 gulden per uur. Daar was ik snel klaar mee, de hele week in de rondte rennen en haasten voor netto 160 euro.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-01-2021 10:31
Door de belastingen te verhogen.

Jottem. Het gat wat de Corona-kosten heeft geslagen moet ook gedicht worden, de pensioenpremies stijgen.

Maar dan kan daar weer een topic over geopend wieden, dat mensen in de financiële problemen komen door de hogere belasting.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:41
0.00% gewijzigd
Véél beter dan het rondpompen van geld.
En al die mensen die zeuren 'kinderen nemen is je eigen verantwoording ik neem ze bewust niet dus ik wil niet meebetalen aan jullie kinderopvang'. Je gaat die kinderen van anderen in alle opzichten heel hard nodig hebben als je straks bejaard bent.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
19-01-2021 10:36
Véél beter dan het rondpompen van geld.
En al die mensen die zeuren 'kinderen nemen is je eigen verantwoording ik neem ze bewust niet dus ik wil niet meebetalen aan jullie kinderopvang'. Je gaat die kinderen van anderen in alle opzichten heel hard nodig hebben als je straks bejaard bent.

En al die jaren is er door de kindlozen/kindvrijen toch ook meebetaald aan het onderwijs, KOT, kindgebonden budget, kinderbijslag, gratis ziektekostenverzekering tot 18 jaar, dure vruchtbaarheidsbehandelingen etc?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-01-2021 10:41
En al die jaren is er door de kindlozen/kindvrijen toch ook meebetaald aan het onderwijs, KOT, kindgebonden budget, kinderbijslag, gratis ziektekostenverzekering tot 18 jaar, dure vruchtbaarheidsbehandelingen etc?
Klopt. Dat is het hele principe van solidariteit.

Ik betaal ook mee aan huurtoeslag, zorgtoeslag en allerhande uitkeringen. Ik krijg ze niet.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
19-01-2021 10:31
Wat een instelling ook. Ik vind dat we eens moeten ophouden met dat allemaal maar normaal vinden, dat geld wel komt aanwaaien vanuit de overheid en dat je zelf geen inspanning voor hoeft te doen. Prima dat er uitkeringen zijn, prima dat er tegemoetkomingen zijn voor mensen die echt niet rond kunnen komen. Maar de luiheid van sommigen moet aangepakt worden. Het stiekeme samenwonen ook. Ik las vanmorgen hier ergens de term tandenborstelpolitie. Echt hoor, je moet eens weten hoeveel mensen misbruik van alle regelingen maken. Ik heb een tijd op de sociale dienst gewerkt en dat denigrerende toontje over sociaal rechercheurs, mijn oud-collega's, daar kan ik echt niets mis mee. Je krijgt 'gratis' geld, en daar horen spelregels bij. Houdt je daar dan aan.
Als er meer arbeidsparticipatie is, zijn heel veel van die regelingen niet (of in mindere mate) nodig. Nu bestaat ‘de luxe’ om parttime te werken of helemaal niet te werken. Als een huwelijk of relatie misloopt dan kun je terugvallen op toeslagen of een uitkering. Ik hoor zelden de term bijstandsvader, maar bijstandsmoeder is volledig ingeburgerd. Door basisvoorzieningen te faciliteren kun je vangnetten beperken. Iedereen heeft dezelfde voorzieningen. Dat biedt kansengelijkheid voor zowel inkomen als sekse.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
19-01-2021 10:36
Véél beter dan het rondpompen van geld.
En al die mensen die zeuren 'kinderen nemen is je eigen verantwoording ik neem ze bewust niet dus ik wil niet meebetalen aan jullie kinderopvang'. Je gaat die kinderen van anderen in alle opzichten heel hard nodig hebben als je straks bejaard bent.
Dat is toch niet het probleem. Ik wil best meebetalen, maar ik vind ook dat het mensen niet te makkelijk moet worden gemaakt. Zoals nu het geval is. Niet werken omdat het niet loont en dan maar lekker thuis blijven en genieten van je toeslagen. Dat vind ik een verkeerde houding.
Oh, maar inschrijving zal op indicatie gebeuren vermoed ik.

Wie weet komt er een systeem waarin door werkgevers, gemeente en eventueel huisartsen kan worden geïndiceerd hoeveel uren opvang er nodig zijn. Dus dat je werkgever de contracturen invoert (of indient bij de gemeente). En er op sociale indicatie ook opvang gegeven kan worden en wel laagdrempeliger dan nu het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 10:43
Klopt. Dat is het hele principe van solidariteit.

Ik betaal ook mee aan huurtoeslag, zorgtoeslag en allerhande uitkeringen. Ik krijg ze niet.

Ik ook niet. Nooit nodig gehad ook. Maar de redenatie van ‘je hebt die kinderen heel hard nodig als je bejaard bent’: ook de kinderen van nu en hun ouders hebben de mensen die in hun werkzame leven veel bijdragen om allerlei voorzieningen in stand te houden, hard nodig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-01-2021 10:54
Ik ook niet. Nooit nodig gehad ook. Maar de redenatie van ‘je hebt die kinderen heel hard nodig als je bejaard bent’: ook de kinderen van nu en hun ouders hebben de mensen die in hun werkzame leven veel bijdragen om allerlei voorzieningen in stand te houden, hard nodig.
Maar dat is toch ook zo? Zonder nieuwe generatie kun je fluiten naar AOW (en alle andere sociale voorzieningen) straks, want er zijn dan niet genoeg werkenden om het te bekostigen.

En zonder de bovenliggende generaties zijn er geen mensen om die kinderen groot te kunnen brengen.

We hebben elkaar allemaal nodig als maatschappij.
toffifee schreef:
19-01-2021 10:45
Dat is toch niet het probleem. Ik wil best meebetalen, maar ik vind ook dat het mensen niet te makkelijk moet worden gemaakt. Zoals nu het geval is. Niet werken omdat het niet loont en dan maar lekker thuis blijven en genieten van je toeslagen. Dat vind ik een verkeerde houding.
Niet iedereen die niet werkt krijgt toeslagen. En dat kan volledig losstaan van of er een partner is en wat die verdient.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
19-01-2021 09:28
Dat is het principe van solidariteit. Ik vind dat prima. Ik betaal ook mee aan bijstandsuitkeringen, het overeindhouden van Schiphol en snelwegen, terwijl ik daar geen gebruik van maak. Gemeenschappelijk geld wordt aangewend voor gemeenschappelijke doelen.
Ik vind solidariteit meer dan prima, maar wel graag met mensen die het nodig hebben. Ik las ergens dat dit plan 2-4 miljard euro op jaarbasis zou gaan kosten, bovenop de 3,4 miljard die we nu al in de kinderopvangtoeslag steken.
Dat betekent in de praktijk een subsidie voor gebruikers die gelijk is aan de huidige eigen bijdrage. Die hoger is naarmate men meer verdient.

Dat soort ongelijkheidsbevorderende effecten moet je niet willen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
19-01-2021 11:00
Ik vind solidariteit meer dan prima, maar wel graag met mensen die het nodig hebben. Ik las ergens dat dit plan 2-4 miljard euro op jaarbasis zou gaan kosten, bovenop de 3,4 miljard die we nu al in de kinderopvangtoeslag steken.
Dat betekent in de praktijk een subsidie voor gebruikers die gelijk is aan de huidige eigen bijdrage. Die hoger is naarmate men meer verdient.

Dat soort ongelijkheidsbevorderende effecten moet je niet willen.
Dat is kijken naar kosten zonder oog te hebben voor de baten. Extra werken levert extra belastinginkomsten op en beperkt het gebruik van sociale voorzieningen. Bovendien groeit er dan wellicht straks ook een generatie op die het niet normaal vindt dat vrouwen een groot deel van de week niet werken.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-01-2021 10:41
En al die jaren is er door de kindlozen/kindvrijen toch ook meebetaald aan het onderwijs, KOT, kindgebonden budget, kinderbijslag, gratis ziektekostenverzekering tot 18 jaar, dure vruchtbaarheidsbehandelingen etc?
Dit dus!
Veel vrouwen krijgen meerdere behandelingen vergoed als zij problemen met de vruchtbaarheid hebben.
Ik kon mijn spiraal en alle andere anticonceptie mooi zelf dokken.

Maar even zonder gekheid; ik betaal nu toch ook voor de bejaarden van nu? Geen problemen mee hoor, maar ik heb geen schuldgevoel voor later.
DeeDee76 schreef:
19-01-2021 11:06
Dit dus!
Veel vrouwen krijgen meerdere behandelingen vergoed als zij problemen met de vruchtbaarheid hebben.
Ik kon mijn spiraal en alle andere anticonceptie mooi zelf dokken.
Zo werkt het ja. Je moet dan dus niet kijken op individueel niveau. Dat kan ook niet, voor iedereen de situatie ideaal hebben. Wel kun je kijken hoe je als geheel het zo kunt regelen dat zo min mogelijk mensen buiten de boot vallen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 11:15
Zo werkt het ja. Je moet dan dus niet kijken op individueel niveau. Dat kan ook niet, voor iedereen de situatie ideaal hebben. Wel kun je kijken hoe je als geheel het zo kunt regelen dat zo min mogelijk mensen buiten de boot vallen.

En al die voorzieningen ook betaalbaar blijven, wat zal betekenen dat er soms iets geniet/afgeschaft gaat worden, zodat andere voorzieningen toegevoegd kunnen worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-01-2021 11:16
En al die voorzieningen ook betaalbaar blijven, wat zal betekenen dat er soms iets geniet/afgeschaft gaat worden, zodat andere voorzieningen toegevoegd kunnen worden.
Daar gaat ook heus wel naar gekeken worden hoor, de schatkist is niet onuitputtelijk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
19-01-2021 11:06
Dit dus!
Veel vrouwen krijgen meerdere behandelingen vergoed als zij problemen met de vruchtbaarheid hebben.
Ik kon mijn spiraal en alle andere anticonceptie mooi zelf dokken.
Waarom wordt zoiets eigenlijk vergoed? Ik vind het echt heel vreemd dat het hebben van kinderen gezien wordt als een of ander mensenrecht op hetzelfde niveau als eten en huisvesting.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 10:08
Er is ooit al eens geopperd om de kinderopvang te integreren binnen het basisonderwijs. Net als een brede school dus, maar dan met alle medewerkers in overheidsdienst. Dan heb je een makkelijker doorstroom (kinderen die 3 zijn en al aan school toe kunnen zo een deurtje verder al wat uurtjes meedraaien), meer zicht op zorgleerlingen en al met al kortere lijntjes.

Dan moet wel het hele systeem op de schop.
Ik ben al jaren voor dit systeem maar uit ervaring weet ik dat initiatieven op dit gebied meestal mislukken omdat Nederlandse ouders behoorlijk conservatief zijn. Zelfs een continurooster is op sommige plekken lastig te realiseren, laat staan het concept van de brede school van 8:00 tot 17:00.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
In Zweden hebben ze gratis opvang en werkt bijna niemand parttime.

Dat idee dat niet-werkenden hun kinderen niet mogen brengen is ook gewoon afgunstig uithalen. Er is al lang gebleken dat kinderopvang goed is voor de ontwikkeling van de kinderen. Daarom is de peuterspeelzaal in het leven geroepen.

Kinderen van bijstandsouders hebben die opvang misschien nog wel meer nodig omdat er geen geld is voor alle extra ontwikkelingsmogelijkheden die andere kinderen wel krijgen: vakanties, uitjes naar musea/theater, veelzijdig en stimulerend speelgoed enzovoort.

Door kinderen van niet-werkenden de gratis opvang te ontzeggen hou je de verschillen in stand.
dropdrop wijzigde dit bericht op 19-01-2021 11:58
Reden: Foute info
1.21% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven