Geld & Recht alle pijlers

´Gratis´ Mobiel = Geld terug?

28-08-2016 19:39 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb lang gezocht naar een topic dat hierover gaat; maar niet gevonden, vandaar dat ik dit topic zelf start!

Twee weken geleden heb ik dit artikel gelezen: http://www.ad.nl/dossier- ... geld-opleveren~ae1a206e/.

Samenvattend: Telecom bedrijven hebben de afgelopen jaren mobiele telefoon abonnementen verkocht waarbij je een ´gratis´ telefoon kreeg. Deze telefoon blijkt niet echt gratis te zijn....dus is er sprake van misleiding. Hierdoor kun je als consument een deel van je geld terugkrijgen.

Mijn vraag: zijn er al mensen die hier (met succes) gebruik van hebben gemaakt? Ik wil namelijk graag mijn abonnement (met gratis telefoon) opzeggen....maar ik weet niet of dat dus zomaar kan?

Groetjes Livva99
Wanneer heb je je abo afgesloten? Want het laatste jaar adverteren providers voornamelijk met bel/internet bundel + toestelbundel (in ieder geval Tmobile/Vodafone en Hollandse Nieuwe).

Hoe staat dat op je abonnement specificatie is dus vraag 1...
ik vind het een beetje stom

mensen weten zelf wat ze moesten betalen voor het abonnement met de gratis telefoon

Ze wisten dus wat ze in totaal betaalden en dat het niet zo gratis is als lijkt

ze wisten ook dat sim only abonnementen goedkoper zijn

dus hoezo misleiding

gewoon zelf stom geweest
Elke idioot weet dat je zelf voor je toestel betaald.
Ik snap deze heel discussie niet. Provider vraagt x euro voor toestel + abonnement, klant vindt dat een prima bedrag en sluit een contract af. Als er had gestaan y euro voor het toestel en z euro voor het abonnement (waarbij y+z=x) dan had die klant het hoogstwaarschijnlijk ook gewoon gedaan. Zo niet, dan is het raar van die klant om bedrag x voor toestel + abonnement wel goed te vinden.
@Ketelbinkie020, ik heb mijn abonnement in 2011 afgesloten, vervolgens steeds met twee jaar verlengd + nieuwe telefoon. Mijn abonnement loopt af in mei 2017.

@vivajaline... het gaat erom dat een bedrijf adverteert met gratis. En gratis is toch echt gratis.

Wil je zeggen dat een bedrijf mag liegen over hun product als de klant weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat het bedrijf liegt?
En je vond het geen achterlijk duur abonnement naast je gratis telefoon?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het gaat toch niet om de discussie of het wel of niet dom is ect.

Het mag blijkbaar niet en je kan geld terug claimen. To vraagt of iemand dat al gedaan heeft.
@viva1966, het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat ik een ´gratis' telefoon zou krijgen waar ik achteraf gezien 500 euro voor heb betaald.

@Fame, nee ik vond mijn abonnement niet achterlijk duur.

@ Goede-fee, dankjewel:P. Je hebt gelijk, ik gaf antwoord omdat me dat wel zo netjes leek nadat ik een topic heb geopend. Maar ik zou het fijn vinden als iemand antwoord kan geven op mijn vraag
Nee, ik claim niks terug. Ik heb ook geen claims bij de magnetronfabrikant gelegd wegens een gekookt hondje.
quote:Livva99 schreef op 28 augustus 2016 @ 20:28:

@Ketelbinkie020, ik heb mijn abonnement in 2011 afgesloten, vervolgens steeds met twee jaar verlengd + nieuwe telefoon. Mijn abonnement loopt af in mei 2017.

@vivajaline... het gaat erom dat een bedrijf adverteert met gratis. En gratis is toch echt gratis.

Wil je zeggen dat een bedrijf mag liegen over hun product als de klant weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat het bedrijf liegt?

je wist toch wat je moest betalen per maand en dus per twee jaar. dan wist je ook dat je meer betaalt dan bij een sim only toch?

ik snap het probleem ook niet. Je bent zelf akkoord gegaan met het bedrag voor je telefoon en abo. Niet achteraf klagen dat het te duur is. Dan had je een sim only moeten nemen
quote:vivajaline schreef op 28 augustus 2016 @ 21:53:

[...]

je wist toch wat je moest betalen per maand en dus per twee jaar. dan wist je ook dat je meer betaalt dan bij een sim only toch?

ik snap het probleem ook niet. Je bent zelf akkoord gegaan met het bedrag voor je telefoon en abo. Niet achteraf klagen dat het te duur is. Dan had je een sim only moeten nemenDe rechter denkt daar dus anders over. Heb je ook een antwoord op TO's vraag ipv onzin uit te kramen?
noem het maar onzin

de rechter kijkt natuurlijk naar een heel andere kant van de zaak

Die kijkt of het juridisch klopt en omdat ze gezegd hebben dat het gratis is en het dat logischerwijs niet is mag het niet

Dat neemt niet weg dat je dit gewoon weet als je wat afsluit. Waarom kies je anders voor een duurder abonnement.

Juist, omdat je de telefoon niet los wilt of kan betalen in 1 keer.
Ik ken 1 iemand welke dat met 2 telefoons gedaan heeft. Maar t is volkomen afhankelijk onder welke voorwaarde je het abonement hebt afgesloten. Dus pak de gegevens van je laatste contractverlenging er maar weer eens bij. Als hierin is opgenomen dat je een telefoon 'gratis' bij t abonement krijgt sta je sterk. Bij die gast die ik ken stond dat in artikel 16.

Maar misschien zou ik als ik jou was eens contact opnemen met je recvhtsbijstandverzekering of een rechtswinkel. Misschien kunnen ze je op weg helpen.
Ookal zit het juridisch anders in elkaar, toch ben ik van mening dat een consument ook het eigen verstand moet gebruiken. Volgens mij zijn de "gedupeerden" (die er een slaatje uit proberen te slaan in mijn optiek) nog bezig met een claim of iets dergelijks. Ik zou zeggen, neem contact op met je provider. Wellicht kun je onder je contract uit, maar dan moet je vast ook je telefoon inleveren.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Echt? We leven in een doorgedraaide maatschappij. Mensen die dit niet snap(p)(t)en zouden sowieso onder bewind gesteld moeten worden.
quote:Zalmsnipper schreef op 28 augustus 2016 @ 22:51:

Echt? We leven in een doorgedraaide maatschappij. Mensen die dit niet snap(p)(t)en zouden sowieso onder bewind gesteld moeten worden.
Zou ik met mijn gratis prepaidtelefoon ook kans maken?

Ja laten we er met zijn allen een slaatje uit slaan.

Kunnen we straks met z'n allen weer meer gaan betalen om de claims te dekken.
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat er niet om of TO of wie dan ook het toen snapte of niet. Of nu. Daarnaast zijn veel mensen gewoon wel zo dom om dat te geloven. Zeker die eerste paar jaar.

Het gaat erom dat het misleiding was, dat bedrijven eindelijk eens een pets op de vingers hebben gekregen. Dat een rechter heeft gezegd dat als bedrijven dat zo verkopen ze nu eens mogen dokken voor zulke praktijken.
Ik snap dat heel goed! En ik voorzie ook de gevolgen voor de slimme domme consument.
Je koopt een telefoon en service voor een x bedrag per maand voor een x duur. Je zegt dan ja of nee. Je krijgt niet minder. En het is achteraf niet duurder. Misleiding ???

Dat de wet mbt leningen niet is nagekomen ala. Maar ga niet lopen janken dat je het niet begreep of misleid bent. Want als je het echt niet begreep dan had je niets moeten tekenen.
Trouwens ik hoor nog steeds veel mensen roepen dat ze pas na 2 jaar een nieuwe gratis telefoon 'mogen' uitzoeken. Of dat ze bij diefstal en echte kapotgevallen telefoons nog moeten afbetalen voor die gratis telefoon maar dat ze er dan wel eentje nieuw gratis mogen uitzoeken.

En ik kijk altijd al wat goedkoper is en dat is nooit een combi abonnement maar vind de reclames en acties van nu ook vaak gewoon onduidelijk of soms ronduit misleidend.
quote:Zalmsnipper schreef op 28 augustus 2016 @ 23:08:

Je koopt een telefoon en service voor een x bedrag per maand voor een x duur. Je zegt dan ja of nee. Je krijgt niet minder. En het is achteraf niet duurder. Misleiding ???

Dat de wet mbt leningen niet is nagekomen ala. Maar ga niet lopen janken dat je het niet begreep of misleid bent. Want als je het echt niet begreep dan had je niets moeten tekenen.

Nee je kocht een service en kreeg daar gratis een telefoon bij. Maar de service zonder de telefoon was eigenlijk goedkoper. En de telefoon was dus niet gratis. Maar dat zeiden ze wel.

Je hoeft niet te janken hoor. Het is gewoon bepaald dat het wel misleiding was.
quote:horenzienenzwijgen schreef op 28 augustus 2016 @ 23:07:

Ik snap dat heel goed! En ik voorzie ook de gevolgen voor de slimme domme consument.Die ook rieken dan. En dan kan je nergens meer wat van zeggen of vinden of afstraffen. Vind nogal laf excuus om zulke praktijken dan maar niet aan te pakken.
quote:Goede-Fee schreef op 28 augustus 2016 @ 23:09:

[...]

Nee je kocht een service en kreeg daar gratis een telefoon bij. Maar de service zonder de telefoon was eigenlijk goedkoper. En de telefoon was dus niet gratis. Maar dat zeiden ze wel.

Je hoeft niet te janken hoor. Het is gewoon bepaald dat het wel misleiding was.Awww. Nou ik denk dat ik maar eens een duur energiecontract met een gratis tablet ga afsluiten. Dat is tenminste echt gratis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven