Geld & Recht alle pijlers

´Gratis´ Mobiel = Geld terug?

28-08-2016 19:39 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb lang gezocht naar een topic dat hierover gaat; maar niet gevonden, vandaar dat ik dit topic zelf start!

Twee weken geleden heb ik dit artikel gelezen: http://www.ad.nl/dossier- ... geld-opleveren~ae1a206e/.

Samenvattend: Telecom bedrijven hebben de afgelopen jaren mobiele telefoon abonnementen verkocht waarbij je een ´gratis´ telefoon kreeg. Deze telefoon blijkt niet echt gratis te zijn....dus is er sprake van misleiding. Hierdoor kun je als consument een deel van je geld terugkrijgen.

Mijn vraag: zijn er al mensen die hier (met succes) gebruik van hebben gemaakt? Ik wil namelijk graag mijn abonnement (met gratis telefoon) opzeggen....maar ik weet niet of dat dus zomaar kan?

Groetjes Livva99
quote:Livva99 schreef op 28 augustus 2016 @ 20:28:

@Ketelbinkie020, ik heb mijn abonnement in 2011 afgesloten, vervolgens steeds met twee jaar verlengd + nieuwe telefoon. Mijn abonnement loopt af in mei 2017.

@vivajaline... het gaat erom dat een bedrijf adverteert met gratis. En gratis is toch echt gratis.

Wil je zeggen dat een bedrijf mag liegen over hun product als de klant weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat het bedrijf liegt?Je bent iedere keer een nieuwe overeenkomst aangegaan door te verlengen. De laatste telt.
quote:Zalmsnipper schreef op 28 augustus 2016 @ 23:16:

[...]

Awww. Nou ik denk dat ik maar eens een duur energiecontract met een gratis tablet ga afsluiten. Dat is tenminste echt gratis!Inderdaad. Daar mogen ze ook wat aan doen. Blijkbaar zijn mensen wel zo dom en maken bedrijven daar gebruik van. Niks mis mee als dat aan banden gelegd gaat worden voor de dompies toch?
Ze mogen van mij best misleidende reclame aan pakken.

Maar moeten we nu een maatschappij creëren waar bedrijven om de haverklap claims aan hun broek krijgen?

Telt het gezonde boerenverstand niet meer : "Voor niets gaat de zon op"!
Denk dat er weinig mensen aan alle voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen TO of er zin in hebben.
quote:horenzienenzwijgen schreef op 28 augustus 2016 @ 23:22:

Ze mogen van mij best misleidende reclame aan pakken.

Maar moeten we nu een maatschappij creëren waar bedrijven om de haverklap claims aan hun broek krijgen?

Telt het gezonde boerenverstand niet meer : "Voor niets gaat de zon op"!Om de haverklap?
Ik ben voor eerlijke informatie maar ook voor eigen verantwoordelijkheid. De waarheid ligt in het midden.
Ik denk dat HZEZ bedoelt een claimcultuur zoals in Amerika. Ja maar rechter ik wist niet dat die koffie heet kon zijn!!!
quote:Goede-Fee schreef op 28 augustus 2016 @ 23:03:

Daar gaat het helemaal niet om, het gaat er niet om of TO of wie dan ook het toen snapte of niet. Of nu. Daarnaast zijn veel mensen gewoon wel zo dom om dat te geloven. Zeker die eerste paar jaar.

Het gaat erom dat het misleiding was, dat bedrijven eindelijk eens een pets op de vingers hebben gekregen. Dat een rechter heeft gezegd dat als bedrijven dat zo verkopen ze nu eens mogen dokken voor zulke praktijken.

Zo zit het precies in elkaar.

Anders even Radar terugkijken de hele uitzending ging er over

Een gratis mobieltje bij je abonnement? Dat is een verkapte lening, zo oordeelde de Hoge Raad onlangs. Consumenten kunnen geld terugvragen en Radar legt uit hoe.

http://www.npo.nl/radar/22-08-2016/AT_2047416
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ja zo te lezen zijn de energiebedrijven nu aan de beurt.

Wie volgt?
Goed topic hoor TO
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:horenzienenzwijgen schreef op 28 augustus 2016 @ 23:27:

Ja zo te lezen zijn de energiebedrijven nu aan de beurt.

Wie volgt?Ja hoor.
quote:Zalmsnipper schreef op 28 augustus 2016 @ 23:26:

Ik denk dat HZEZ bedoelt een claimcultuur zoals in Amerika. Ja maar rechter ik wist niet dat die koffie heet kon zijn!!!Juist. Dat verwacht je toch ook niet van koffie?
quote:Goede-Fee schreef op 28 augustus 2016 @ 23:28:

[...]

Ja hoor.
Doordraven is ook een vak.
Zelf ga ik geen stappen ondernemen, ik betaal 48 per maand, en heb een gratis toestel van 800 euro

24 x 48 = 1152

Minus toestel =352

Daar bel, app, internet bericht ik 2 jaar voor, is 15 euro per maand.

Ik vind het wel best.
Ik heb al heel lang een losse telefoon en een sim abonnement. Maar ik geloof dat mijn eerste nokia ook met zo'n abbonement was. Toen was dat makkelijk en goedkoper dan los volgens mij. Daarna heb ik altijd netjes uitgerekend wat het zou kosten zonder en voor de goedkoopste optie gegaan.

Heb geen zin om te claimen en ik denk dat veel mensen het laten gaan, zeker omdat er al veel mensen helemaal niet aan de voorwaarden voldoen of kunnen doen. Of gewoon te lui zijn.

Doet niks af aan dat ik wel begrijp waarom deze rechter zo'n beslissing neemt. Zeer terecht.
quote:Goede-Fee schreef op 28 augustus 2016 @ 23:39:

Ik heb al heel lang een losse telefoon en een sim abonnement. Maar ik geloof dat mijn eerste nokia ook met zo'n abbonement was. Toen was dat makkelijk en goedkoper dan los volgens mij. Daarna heb ik altijd netjes uitgerekend wat het zou kosten zonder en voor de goedkoopste optie gegaan.

Heb geen zin om te claimen en ik denk dat veel mensen het laten gaan, zeker omdat er al veel mensen helemaal niet aan de voorwaarden voldoen of kunnen doen. Of gewoon te lui zijn.

Doet niks af aan dat ik wel begrijp waarom deze rechter zo'n beslissing neemt. Zeer terecht.Ja, super duidelijk......
quote:Eindeloos schreef op 28 augustus 2016 @ 23:26:

[...]

Zo zit het precies in elkaar.

Anders even Radar terugkijken de hele uitzending ging er over

Een gratis mobieltje bij je abonnement? Dat is een verkapte lening, zo oordeelde de Hoge Raad onlangs. Consumenten kunnen geld terugvragen en Radar legt uit hoe.

http://www.npo.nl/radar/22-08-2016/AT_2047416Ik ga morgen deze aflevering kijken; bedankt voor de tip!
quote:Livva99 schreef op 28 augustus 2016 @ 20:28:

@Ketelbinkie020, ik heb mijn abonnement in 2011 afgesloten, vervolgens steeds met twee jaar verlengd + nieuwe telefoon. Mijn abonnement loopt af in mei 2017.

@vivajaline... het gaat erom dat een bedrijf adverteert met gratis. En gratis is toch echt gratis.

Wil je zeggen dat een bedrijf mag liegen over hun product als de klant weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat het bedrijf liegt?Van de week heb ik nog een dergelijk abonnement bij hollands nieuwe afgesloten en daar staat toch echt duidelijk bij 120 euro ineens of 10 euro per maand bij een eenjarig contract. Daar bovenop kies je dan nog je bundel
Only dead fish go with the flow
Wat staat er over in je contract? Hoe staan daar de kosten uitgelegd? Wordt daar het verschil tussen "toestelgeld" en "abonnement geld" aangeduid? Mijn vriend heeft laatst een abonnement + telefoon besteld, maar hierbij stond in het contract duidelijk dat hij x euro per maand gaat betalen, waarvoor y euro is voor de telefoon en z euro voor het abonnement. In zo'n geval kan je volgens mij al geen geld meer claimen. Dus als ik jou was zou ik inderdaad die aflevering van Radar bekijken en even goed de kleine lettertjes lezen in je contract.
quote:vivajaline schreef op 28 augustus 2016 @ 19:44:

ik vind het een beetje stom

mensen weten zelf wat ze moesten betalen voor het abonnement met de gratis telefoon

Ze wisten dus wat ze in totaal betaalden en dat het niet zo gratis is als lijkt

ze wisten ook dat sim only abonnementen goedkoper zijn

dus hoezo misleiding

gewoon zelf stom geweest

Dit!

Je bent toch hartstikke gek als je voor een abonnement met telefoon 45-65 euro pm gaat betalen, terwijl je zo'n abonnement als sim-only kan afsluiten voor 15 euro per maand?
Ik snap dat de meesten wel begrijpen dat ze indirect ook voor de telefoon betaalden. Het twistpunt is nu volgens mij dat je voor een lening een maximaal percentage aan rente mag rekenen. Dat is niet gebeurt en daardoor zijn sommige van deze overeenkomsten nu nietig. Maar wil je er gebruik van maken dan moet je wel je oude telefoon inleveren. Dat wordt denk ik wel lastig voor sommigen.
quote:Livva99 schreef op 28 augustus 2016 @ 23:49:

[...]

Ik ga morgen deze aflevering kijken; bedankt voor de tip!Nou ik heb de aflevering gekeken; ik ben er wel van geschrokken. Blijkbaar zijn er veel consumenten die geen gratis telefoon hebben gekregen (wat bij het aangaan van dit abonnement redelijkerwijs duidelijk had kunnen zijn) maar hebben ze zelfs 2 keer hun telefoon afbetaald met soms wel een rente die oploopt tot 100%
quote:Livva99 schreef op 29 augustus 2016 @ 10:37:

[...]

Nou ik heb de aflevering gekeken; ik ben er wel van geschrokken. Blijkbaar zijn er veel consumenten die geen gratis telefoon hebben gekregen (wat bij het aangaan van dit abonnement redelijkerwijs duidelijk had kunnen zijn) maar hebben ze zelfs 2 keer hun telefoon afbetaald met soms wel een rente die oploopt tot 100%

En dan heb je dus na 2 jaar je telefoon al dik afbetaald en dan verleng je dit abonnement en betaal je dus nog een keer voor je telefoon, die je al lang betaald hebt...

Ik begrijp wel dat ze hier iets tegen doen. Daarom zie je dus de laatste tijd ook alleen maar gesplitste advertenties, dus telefoon 10 euro, bundels 10 euro. Dat vloeit hier gewoon uit voort.
Ik vind dit echt zwaar overdreven, niemand die denkt dat hij een gratis telefoon krijgt als hij een abonnement afsluit; anders was er niet zo'n groot prijsverschil tussen een sim only abo en een abo met telefoon erbij en een groot verschil tussen de maandelijkse kosten als je een jaar-abonnement (veel duurde pm) en een tweejarig abonnement (goedkoper pm) vergelijkt. Ik heb bij mn laatste verlenging nog getwijfeld tussen sim only+zelf nieuwe telefoon kopen / abo met telefoon. Als ik het uitrekende maakte het weinig verschil ivm speciale kortingsactie bij abo, dus ben voor het abo met telefoon gegaan, was een minder groot plotseling gat in mijn budget, dus ging ik liever voor maandelijks 'afbetalen'. Ik 'mag' in februari weer een nieuwe tel uitzoeken want kan dan verlengen en ga dat ook weer doen.

Vind het compleet idioot dat mensen onder het mom van 'jeeh, laten we hier even een slaatje uit slaan en compleet onnozel doen, want ik dacht dat ie echt gratis was' geld gaan terugeisen. Las ook dat het veelal mensen zijn die een schuld hebben bij de telefoonprovider, dan vind ik het nog extra sneu; eerst niet betalen en de provider op geld laten wachten en dan ook nog zo brutaal zijn om korting op je schuld te eisen door dit geintje. Bah. Neem gewoon je verantwoordelijkheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven