Geld & Recht alle pijlers

Gratis schoolboeken verboden borg te vragen

06-07-2010 11:14 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
KAMPEN - Er komt een zwarte lijst van scholen die nog steeds borg vragen of verzendkosten in rekening brengen voor de gratis schoolboeken

Die lijst moet ervoor zorgen dat ouders niet langer onterecht op kosten worden gejaagd. De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft zoveel meldingen binnen van ouders dat vandaag al meer dan tien namen van grote scholen op deze zwarte lijst verschijnen. Het gaat om bijvoorbeeld het Stella Maris College in Valkenburg, het Westburg College in Amsterdam en het Buitenhout College in Almere. De verwachting van de vereniging is dat dit getal tot ver boven de honderd zal stijgen.

Ouders kunnen scholen of distributeurs die onterecht geld vragen aangeven bij de VOO. "Wij melden dit aan het ministerie van Onderwijs, die contact opneemt met die scholen. Vaak kan echter de bestelling bij de schooldistributeur alleen kan worden afgerond als ouders akkoord gaan met borg-, verzend- of administratiekosten", zegt directeur Rob Limper van de VOO.

Onrust

Vorig jaar zijn de gratis schoolboeken ingevoerd. Toen was er al onrust onder ouders toen bleek dat scholen en distributeurs toch geld binnenhaalden door borg of verzendkosten te vragen. De woordvoerder van staatssecretaris Van Bijsterveldt stelt dat zowel borg- als verzendkosten door ouders mogen worden geweigerd.
Ik betaal dus 50 euro borg.
Wat is er mis met een beetje borg betalen? De kans dat er dan voorzichtiger omgegaan wordt met schoolboeken is dan een stuk groter.

Ik vind dit maar een rare regeling
Moet je de boeken dan weer inleveren na een schooljaar?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Vorig jaar hadden we nog 75 euro borg. Dit jaar wordt er geen borg gevraagd.

Ben benieuwd of ik die 75 euro terug krijg, nog niets van gehoord.
quote:nouschi schreef op 06 juli 2010 @ 11:23:

Moet je de boeken dan weer inleveren na een schooljaar?Ja, en onbeschadigd anders moet je betalen.
Is het zo erg om borg te betalen? Als je ergens iets in bruikleen krijgt betaal je toch ook borg? Het is een waarborg dat alles weer netjes terugkomt. Daarnaast wordt een groot deel van de kosten voor je weggenomen dus begrijp na alle gedoe van vorig jaar werkelijk waar niet waarom men zo blijft mieren over die borg.
Goh er is dus wel een school die zich echt aan die regels houdt:-))
Ezelsoren, scheuren en kreukels voorkom je niet. Dat betekend dus dat bijna niemand zijn borg terugkrijgt en ze toch elk jaar

aantal leerlingen X 100 euro binnen krijgen.

Gratis is gratis!

Ben blij dat ik het weet...ik zal extra opletten (kind gaat naar VO dit jaar!)
Vorig jaar ook voor 2 kids borg betaald 100 euro per kind en krijg het wel terug.
@ miss chicken, als het goed is krijg je de borg terug zodra je kind zijn eindexamen heeft gedaan en dus geen boeken meer besteld voor het jaar daarop. Je betaald dus eenmalig de borgen als je ieder jaar netjes alles inleverd krijg je dat bedrag weer terug
quote:Rooss4 schreef op 06 juli 2010 @ 11:25:

Ezelsoren, scheuren en kreukels voorkom je niet. Dat betekend dus dat bijna niemand zijn borg terugkrijgt en ze toch elk jaar

Gratis is gratis!

Ben blij dat ik het weet...ik zal extra opletten (kind gaat naar VO dit jaar!)Ze hebben het niet over ezelsoren en kreuken, maar wel over scheuren en ontwrichte boeken. Dan betaal je dus een bijdrage voro de reparatie of vervanging.
Als niemand meer borg betaalt dan krijgen we volgend jaar vast half kapotte boeken...
quote:guria schreef op 06 juli 2010 @ 11:26:

@ miss chicken, als het goed is krijg je de borg terug zodra je kind zijn eindexamen heeft gedaan en dus geen boeken meer besteld voor het jaar daarop. Je betaald dus eenmalig de borgen als je ieder jaar netjes alles inleverd krijg je dat bedrag weer terugMijn kind gaat dit jaar al van school, nog voor zijn examen. Hij gaat naar een andere school, waar zealle boeken op school hebben en we dus helemaal niets hoeven doen...niet eens kaften *JUICH*
De borg hoor je elk jaar terug te krijgen na inleveren van de boeken niet na 4 jaar
Maakt dan toch niet zoveel uit, of je betaalt een borg en krijgt die wel of niet terug , of je betaalt een bedrag als de boeken er slecht uitzien bij inlevering.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Toevallig vorig jaar bij zo'n boeken instelling gewerkt en voor ezelsoren krijg je echt geen boete, Het gaat om grove beschadigingen. Als je trouwens boeken krijgt die beschadigd zijn kun je dat vaak melden en dan kun je op dat boek ook geen boete krijgen voor die beschadigingen
ik heb deze week ook 75 ¤ borg betaald en vind het eigenlijk helemaal niet vreemd hoor.

De boeken zijn wel gratis maar dat wil toch niet zeggen dat ze er dan ook niet zuinig op hoeven te zijn?

Hier krijgen we de borg terug als we geen boeken meer daar bestellen ( dus bv na examenjaar) Dus de borg blijft gewoon 4 jaar staan.

Wist niet eens iets van deze regeling af.

Terugzenden via post zag ik ook op de site staan maar hier kunnen ze het gewoon via school inleveren meen ik.

( nieuwe school dus weet het niet zeker)
quote:Rooss4 schreef op 06 juli 2010 @ 11:25:

Gratis is gratis!

Ben blij dat ik het weet...ik zal extra opletten (kind gaat naar VO dit jaar!)Dat is niet waar. Ik ben altijd netjes met mijn schoolboeken omgegaan en heb nooit hoeven betalen voor beschadigingen (die er niet waren) Normale gebruikssporen zijn niet erg, maar scheuren en kreukels in een boek zijn geen normale gebruikssporen naar mijn mening.
Overal waar je spullen huurt, betaal je borg. Dat is toch ook logisch? Kinderen gaan zo slordig met spullen om, dat wil je niet weten!

Ik werk in een mediatheek op een middelbare school en we lenen dus heel veel boeken uit. Ze betalen geen borg, maar wel boete als het boek te laat is. Of als het boek zoek is, moet het boek worden betaald. Als je ziet hoe boeken soms terug komen....als of ze op de vuilnisbelt hebben gelegen.
Mag dit niet? Ik betaal ook 50 euro borg.
quote:Nammma schreef op 06 juli 2010 @ 11:30:

Overal waar je spullen huurt, betaal je borg. Dat is toch ook logisch? Kinderen gaan zo slordig met spullen om, dat wil je niet weten!

Ik werk in een mediatheek op een middelbare school en we lenen dus heel veel boeken uit. Ze betalen geen borg, maar wel boete als het boek te laat is. Of als het boek zoek is, moet het boek worden betaald. Als je ziet hoe boeken soms terug komen....als of ze op de vuilnisbelt hebben gelegen.Precies. Om te zorgen dat het gratis kan blijven moeten de boeken wel een tijdje mee kunnen gaan. Als een groot deel van de kinderen er dan zo mee omgaat, kan dat natuurlijk nooit. Het enige wat werkt, is ze dan toch nog zelf op te laten draaien voor de kosten. Ten eerste omdat ze het anders nooit leren en ten tweede omdat de kosten voor de gratis boeken dan de pan uit rijzen.
Ik denk dat over 5 jaar die boeken ook niet meer geheel gratis zijn.Er moet bezuinigt worden en dit is zo'n post waarbij dat ook wel zal gebeuren.
Staat jullie school op de zwarte lijst?
quote:ElleMichelle schreef op 06 juli 2010 @ 11:38:

Ik denk dat over 5 jaar die boeken ook niet meer geheel gratis zijn.Er moet bezuinigt worden en dit is zo'n post waarbij dat ook wel zal gebeuren.Als ze dan effe wachten tot mijn jongste van die school af is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven