Geld & Recht alle pijlers

Gratis spullen bij aantal webshops?

29-02-2020 06:45 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is me iets vreemds overkomen. Ik had iets van € 15,- bij een grote webshop besteld. Het product beviel me niet, dus heb in mijn account aangegeven dat ik het terug wilde sturen. Daar heb ik een QR code voor gekregen, waarmee ik het bij een parcelshop voor retour kon afgeven. Tot mijn verbazing had ik een dag later mijn geld al teruggestort gekregen op mijn bankrekening, terwijl ik het product nog niet had teruggestuurd. Feitelijk heb ik daarmee het product nu dus gratis.

Ik heb wel eens gelezen dat retourproducten na retour vernietigd worden en dat de klant het product laten houden dan goedkoper is.

Is dit een nieuw businessmodel, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Hoezo? Je hebt hem toch al afgegeven bij parcelshop voordat het was teruggestort?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo heb je het product nu gratis? Je mag het toch niet houden?
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
29-02-2020 07:07
Hoezo? Je hebt hem toch al afgegeven bij parcelshop voordat het was teruggestort?
Nee:
“ Tot mijn verbazing had ik een dag later mijn geld al teruggestort gekregen op mijn bankrekening, terwijl ik het product nog niet had teruggestuurd”
Alle reacties Link kopieren
Nog niet meegemaakt maar het stond laatst in de krant.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je mag het niet houden. Je moet het alsnog terugsturen. Waarom zou je iets willen houden dat je niet wilt.

En verdienmodel? Dat gaat een dag of twee goed en daarna is het wijdverbreid bekend dat je gratis kunt shoppen als je er een retourzending van maakt. En dan is het snel afgelopen met die webshop.
Alle reacties Link kopieren
Bij producten grofweg onder de €20 zijn de kosten van retourzending en verdere verwerking/afhandeling vaak hoger dan de inkoopprijs van het product. Sommige aanbieders, vaak de partijen die zichzelf prijzen om hun service, geven dan aan dat het product niet retour hoeft, maar dat je het mag houden. Het is lastig misbruik te voorkomen, maar hier proberen ze wel scherp op te zijn. Iemand die meerdere retours achter elkaar aanmeldt wordt daarna bijvoorbeeld wel gevraagd te retourneren. Ook steekproefsgewijs worden goedkopere producten retour gevraagd.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 29-02-2020 07:26
6.41% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
29-02-2020 07:10
Hoezo heb je het product nu gratis? Je mag het toch niet houden?
Kennelijk mag ik het wel houden. Ik verwacht niet dat er juridisch werk van gemaakt wordt als ik het niet terug zou sturen.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:26
Kennelijk mag ik het wel houden. Ik verwacht niet dat er juridisch werk van gemaakt wordt als ik het niet terug zou sturen.
Hebben ze dat gezegd dan? En waarom zou je het willen houden als het product je niet bevalt.

Ze zullen je niet voor de rechter dagen nee. Maar wat heb je eraan, behalve mogelijk gedoe met een volgende bestelling.
Alle reacties Link kopieren
Je mag het niet houden. Je hebt een QR code gekregen om het product retour te sturen! Dat je je geld al ontvangen hebt, wil niet zeggen dat je je pakje niet naar DHL moet brengen hè! Vind het behoorlijk asociaal als je het houdt...
Alle reacties Link kopieren
Wat een wonderlijke manier van redeneren. Je hebt toch een qr code gekregen voor het retourproces? Er staat nergens dat je het niet terug hoeft te sturen. Het is toch niet logisch om te denken dat je het niet terug hoeft te sturen omdat je je geld lekker vlot hebt terug gehad? Ik vind het maar raar...
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:26
Kennelijk mag ik het wel houden. Ik verwacht niet dat er juridisch werk van gemaakt wordt als ik het niet terug zou sturen.
Maar als je iets in de toekomst bij deze webshop wil bestellen, leveren ze dan nog wel als je nu niet terugstuurt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt. Laatst ook zoiets via Bol: ik vraag een retourticket aan en krijg een mailtje van de tussenverkoper dat ik het product met €20 korting kan houden. Het was echt een lelijk ding, dus geweigerd. Nog een mailtje, dat ik €40 korting krijg. Nogmaals "nee, dank je". Toen een mail dat ik het goed was zo, terugsturen kostte hen te veel geld en tijd..

Toen heb ik het zelf maar doorverkocht op marktplaats.
apppie schreef:
29-02-2020 07:42
Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt. Laatst ook zoiets via Bol: ik vraag een retourticket aan en krijg een mailtje van de tussenverkoper dat ik het product met €20 korting kan houden. Het was echt een lelijk ding, dus geweigerd. Nog een mailtje, dat ik €40 korting krijg. Nogmaals "nee, dank je". Toen een mail dat ik het goed was zo, terugsturen kostte hen te veel geld en tijd..

Toen heb ik het zelf maar doorverkocht op marktplaats.
Dan heb je in iedergeval bevestiging dat je het niet terug hoeft te sturen.

Ik heb het nog niet meegemaakt maar goed om te weten.
Alle reacties Link kopieren
Niet boos worden als die webshop er de volgende keer precies zo mee omgaat:

'Gek joh, Elfjetwaalfje heeft betaald, terwijl het product nog hier ligt. Blijkbaar hoeft ze het niet'.
Intotheunknown schreef:
29-02-2020 07:35
Je mag het niet houden. Je hebt een QR code gekregen om het product retour te sturen! Dat je je geld al ontvangen hebt, wil niet zeggen dat je je pakje niet naar DHL moet brengen hè! Vind het behoorlijk asociaal als je het houdt...

Dit! Best vreemd hoe de TO redeneert. Webshops calculeren en bepaald percentage in als verlies door dit soort acties. De webshops leiden geen verlies, doordat dat percentage verrekend wordt met alle prijzen van alle producten. Hoe groter de verliesmarge hoe hoger het opslagpercentage, hoe hoger de uiteindelijke prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
29-02-2020 07:35
Je mag het niet houden. Je hebt een QR code gekregen om het product retour te sturen! Dat je je geld al ontvangen hebt, wil niet zeggen dat je je pakje niet naar DHL moet brengen hè! Vind het behoorlijk asociaal als je het houdt...
Heb ik ergens gezegd dat ik het wil houden? Ik vind de handelwijze van de webshop vreemd.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat het bedrijf zo netjes is en supersnel terugbetaalt, vind jij nu dat je het recht hebt om het artikel te houden? Wat een idioterie! Je hebt recht om het te houden als de webshop aangeeft dat je het mag houden en dat hebben ze niet gedaan. Sterker nog, ze hebben jou een QR-code gestuurd waarmee je het pakketje moet
retourneren.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:49
Heb ik ergens gezegd dat ik het wil houden? Ik vind de handelwijze van de webshop vreemd.
Nee, juist heel klantgericht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:26
Kennelijk mag ik het wel houden. Ik verwacht niet dat er juridisch werk van gemaakt wordt als ik het niet terug zou sturen.
Nee niet, je hebt namelijk aangegeven op je account dat je het terug gaat sturen.
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:49
Heb ik ergens gezegd dat ik het wil houden? Ik vind de handelwijze van de webshop vreemd.

Uh, ja! In je OP.
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 06:45
Feitelijk heb ik daarmee het product nu dus gratis.

Je hebt het namelijk niet gratis, met het terugontvangen van het geld, ben je namelijk een terugstuurverplichting met het bedrijf aangegaan.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
29-02-2020 07:35
Je mag het niet houden. Je hebt een QR code gekregen om het product retour te sturen! Dat je je geld al ontvangen hebt, wil niet zeggen dat je je pakje niet naar DHL moet brengen hè! Vind het behoorlijk asociaal als je het houdt...
Heb ik ergens gezegd dat ik van plan ben het te houden? Ik vind het gedrag van de webshop vreemd, dit is me nog nooit eerder gebeurd.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
29-02-2020 07:46
Niet boos worden als die webshop er de volgende keer precies zo mee omgaat:

'Gek joh, Elfjetwaalfje heeft betaald, terwijl het product nog hier ligt. Blijkbaar hoeft ze het niet'.
:HA:

Inderdaad. Het is vrij normaal dat je eerst betaald en het dan pas krijgt. In dit geval doen ze dat andersom ook, heel netjes, dat doet vrijwel niemand. Om daar uit af te leiden dat het het ‘kennelijk mag houden’ is heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het nu gratis in huis ja maar je moet het wel terugsturen.

Ik had ooit een fannypack besteld voor een fout feestje maar een ritsje was kapot. Kreeg een nieuwe toegestuurd en hoefde de kapotte niet als bewijs terug te sturen. Dus nu heb ik 2 van die lelijke dingen :P was spotgoedkoop en waardeloze kwaliteit dus uiteindelijk niet eens gebruikt want durfde mijn telefoon er niet in te doen.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:49
Heb ik ergens gezegd dat ik het wil houden? Ik vind de handelwijze van de webshop vreemd.
Ze vertrouwen je blijkbaar. Net zoals jij hun vertrouwde toen je bestelde.

Bij retourzendingen is het inderdaad gebruikelijk dat je pas ná retourzending je geld teruggestort krijgt, maar blijkbaar doen sommigen niet zo moeilijk en handelen ze het meteen af. Ik heb het ook wel eens gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven