Geld & Recht alle pijlers

Gratis spullen bij aantal webshops?

29-02-2020 06:45 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is me iets vreemds overkomen. Ik had iets van € 15,- bij een grote webshop besteld. Het product beviel me niet, dus heb in mijn account aangegeven dat ik het terug wilde sturen. Daar heb ik een QR code voor gekregen, waarmee ik het bij een parcelshop voor retour kon afgeven. Tot mijn verbazing had ik een dag later mijn geld al teruggestort gekregen op mijn bankrekening, terwijl ik het product nog niet had teruggestuurd. Feitelijk heb ik daarmee het product nu dus gratis.

Ik heb wel eens gelezen dat retourproducten na retour vernietigd worden en dat de klant het product laten houden dan goedkoper is.

Is dit een nieuw businessmodel, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Love is the meaning of life
Je zegt misschien niet dat je niet van plan bent om het product retour te sturen, maar je beredeneerd het wel dusdanig dat je het een gratis product noemt. Dat vind ik echt een beetje raar. Ze hebben al verzocht om het retour te sturen, dus het is duidelijk niet hun intentie om het gratis weg te geven. Ik vind het eigenlijk heel klantvriendelijk dat ze je niet op je geld laten wachten.
Bijzondere denkwijze .
Je hebt een code gekregen voor het terug sturen waarom zouden ze dat doen denk je ?
Tenzij expliciet vermeld dat je het mag houden terug sturen dus .
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:26
Kennelijk mag ik het wel houden. Ik verwacht niet dat er juridisch werk van gemaakt wordt als ik het niet terug zou sturen.
Je hebt toch een code gekregen om het terug te sturen?
Ze gaan natuurlijk niet betalen voor een retourzending en je dan het product laten houden.
Dan kost het ze nog meer.
Bedankt voor jullie inhoudeljke reactie McSteamy en Apppie, daar was ik naar op zoek.

Hirbij een link naar een docu over het retourbeleid van grote webshops:

https://nos.nl/op3/artikel/2263443-jouw ... denkt.html

Ik ben overigens nooit van plan geweest het product te houden, daar ben ik te gewetensvol voor.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
29-02-2020 07:26
Kennelijk mag ik het wel houden. Ik verwacht niet dat er juridisch werk van gemaakt wordt als ik het niet terug zou sturen.
Je zegt het misschien niet letterlijk, maar hier suggereer je toch echt wel dat je niet van plan bent het te retourneren.

Dat is raar.

Ik heb het bij bol.com zelf wel eens gehad. Niet tevreden, werkte niet goed. Hoefde het niet terug te sturen (vanwege de tijd en moeite en het milieu, zeiden ze), ze zouden een nieuw exemplaar opsturen. Volgende dag echter geld terug op mijn rekening.
Ding geprobeerd te fixen. Lukte niet, alsnog in de prullenbak gegooid.

Maar ze hebben mij expliciet gezegd dat ik het niet terug hoefde te sturen.
In jouw geval is er geen sprake van gratis artikelen. Je wordt gewoon geacht terug te sturen. Doe dat dan ook.
Ik had dit vorig jaar een keer bij Zalando. Ik had aangegeven 2 items te retourneren. De volgende dag had ik het geld van 1 item al weer op mijn rekening staan terwijl ik het pakje nog niet afgegeven had. Ging om een bedrag van 160 euro overigens. Het geld van het andere kledingstuk kreeg ik terug nadat ze mijn pakje ontvangen hadden. Ik denk dat het een foutje was. Zou dat bij jou ook kunnen?
mcsteamy schreef:
29-02-2020 07:25
Bij producten grofweg onder de €20 zijn de kosten van retourzending en verdere verwerking/afhandeling vaak hoger dan de inkoopprijs van het product. Sommige aanbieders, vaak de partijen die zichzelf prijzen om hun service, geven dan aan dat het product niet retour hoeft, maar dat je het mag houden. Het is lastig misbruik te voorkomen, maar hier proberen ze wel scherp op te zijn. Iemand die meerdere retours achter elkaar aanmeldt wordt daarna bijvoorbeeld wel gevraagd te retourneren. Ook steekproefsgewijs worden goedkopere producten retour gevraagd.
Deze past gezien de reactie in het straatje van to maar er is bij haar dus niet gezegd dat ze het mocht houden . Zij vult dit zelf in.
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 29-02-2020 08:40
0.13% gewijzigd
In dit geval moet het gewoon terug gestuurd worden maar een jaar of 2 geleden had ik een verkeerd product besteld bij cool blue (rond de 30 euro) toen ik het wou omruilen gaven ze aan dat ik het mocht houden en moest ik alleen het kleine verschil betalen met het nieuwe product. Ik heb het nog steeds in huis liggen terwijl ik het niet gebruik. Dit gaat steeds vaker gebeuren las ik in de krant onlangs.
Nummer*Zoveel schreef:
29-02-2020 07:51
Dus omdat het bedrijf zo netjes is en supersnel terugbetaalt, vind jij nu dat je het recht hebt om het artikel te houden? Wat een idioterie! Je hebt recht om het te houden als de webshop aangeeft dat je het mag houden en dat hebben ze niet gedaan. Sterker nog, ze hebben jou een QR-code gestuurd waarmee je het pakketje moet
retourneren.
Dit!
Het is toch ook niet zo dat als jij vooraf betaalt dat zij jouw bestelling niet op hoeven te sturen? Want het geld is al binnen.
Echt asociaal!
Nou ja zeg. Er wordt zoveel geklaagd dat het lang duurt voor je je geld terug hebt. Storten ze een webwinkel het een keer heel snel terug, is het weer niet goed.

En het is waar dat retouren de winkels veel geld kost en dat er veel producten die retour komen worden vernietigd. Heel triest.
Een goede reden om niet zomaar van alles online te bestellen met het idee dat het toch wel weer retour kan.
Ik zeg overigens niet dat dit het geval is bij TO.
Mogelijk ging er iets mis bij de webshop, dat de terugbetaling te snel is gegaan.

In theorie heb je het product nu gratis in bezit. Maar de afspraak was dat je het ging retourneren. De webshop doet niet aan het beleid om klanten het artikel te laten houden. Dus moet je het conform afspraak retourneren. Zij zijn hun deel van de afspraak (terugbetalen) al nagekomen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ja klopt; hoorde ik op de radio. Het verwerken van sommige retouren is duurder dan het niet-verwerken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Daarvóór hoorde ik al dat ze retouren alleen maar uitpakten en afboekten, maar ze daarna in containers gooiden die voor een prikkie aan Oost-Europa werden verkocht. Dat ging dan vooral om kleding.
Ik ben net aan het lezen in een boek over bol. Com
Als ik het mij goed herinner wordt er gezegd dat een (gratis) retourzending een webshop zo'n 11 a 12 euro kost. Het product gaat vervolgens naar een opkoper die er nog een minimaal bedragje voor neer legt.
Dus een beleid waarbij voor kleine bedragen af en toe wordt aan gegeven dat je het product mag houden, begrijp ik wel.
Maar dat is hier nu niet aan de orde. In mijn ogen hebben jullie een overeenkomst gesloten waarbij jij toezegt te zullen verzenden en zij te zullen betalen. Dan maakt de volgorde niet zoveel uit wie er eerst is.
Ik snap eigenlijk niet dat ze dat ze het controleren en herverpakken niet door thuiswerkers laten doen, die immers voor een relatief kleine vergoeding per stuk willen werken zolang ze bij hun kinderen kunnen blijven. Daarna kunnen ze het artikel met korting verkopen. Er zijn altijd klanten die blij zijn met 10% korting ook al is de verpakking geopend geweest.
retrostar schreef:
29-02-2020 09:10
Ik snap eigenlijk niet dat ze dat ze het controleren en herverpakken niet door thuiswerkers laten doen, die immers voor een relatief kleine vergoeding per stuk willen werken zolang ze bij hun kinderen kunnen blijven. Daarna kunnen ze het artikel met korting verkopen. Er zijn altijd klanten die blij zijn met 10% korting ook al is de verpakking geopend geweest.
Omdat het weer twee extra handelingen zij. (en dus geld kost) om die pakketjes bij de thuiswerkers te krijgen en er maar weinig mensen zijn die zoveel pakketjes thuis kunnen herbergen dat dit enigszins rendabel is, lijkt me.
Rosalind schreef:
29-02-2020 08:44

En het is waar dat retouren de winkels veel geld kost en dat er veel producten die retour komen worden vernietigd. Heel triest.
Een goede reden om niet zomaar van alles online te bestellen met het idee dat het toch wel weer retour kan.
Ik zeg overigens niet dat dit het geval is bij TO.
Plus dat de steden dichtslibben door al die pakketbezorgers, pakketbezorgers tegen armzalige lonen tegen de klippen op moeten werken, er steeds meer distributiecentra moeten worden gebouwd en het milieu dus op ontzettend veel manieren extra wordt belast door deze wijze van online kopen én retourneren.
meisje85 schreef:
29-02-2020 09:13
Omdat het weer twee extra handelingen zij. (en dus geld kost) om die pakketjes bij de thuiswerkers te krijgen en er maar weinig mensen zijn die zoveel pakketjes thuis kunnen herbergen dat dit enigszins rendabel is, lijkt me.
Er zijn mensen die het ervoor over hebben om een hoop rotzooi in de kamer te hebben als ze maar een paar euro verdienen, Tenminste in mijn scholierentijd toen ik heel wat overhad voor wat zakgeld extra..

Misschien met deze welvaart en gratis geld niet meer.
retrostar schreef:
29-02-2020 09:10
Transport is duur.
En de redenering uit de OP is precies de reden dat wij crediteren als het product retour is. Mensen zijn minder coöperatief als het hen geen geld meer kost.
retrostar schreef:
29-02-2020 09:21
Er zijn mensen die het ervoor over hebben om een hoop rotzooi in de kamer te hebben als ze maar een paar euro verdienen, Tenminste in mijn scholierentijd toen ik heel wat overhad voor wat zakgeld extra..

Misschien met deze welvaart en gratis geld niet meer.
De hoeveelheid pakketjes wat iemand in een distributiecentrum verwerkt in een uur is der mate hoog dat dat niet eens kán in een huiskamer.
En een bedrijf als bol.com verpakt dus niet opnieuw, het gaat gewoon weg naar de opkoper.
Je gaat er misschien vanuit dat spullen netjes verpakt en ongebruikt retour worden gezonden. Maar als ik het boek mag geloven gaat het in heel veel gevallen om gebruikte spullen die helemaal niet netjes terug komen. Dat is niet meer verkoopbaar.

Zal voor kleinere webshops anders zijn want die hebben een ander retour beleid.
Wat denk jij raar.
Je hebt het niet gratis. Je hebt al aangegeven dat je het retour zou sturen.
Zij hebben daarop jouw geld al snel terug geboekt.
Betaald een shop een keer snel terug ia het weer niet goed.

Nu houden is gewoon diefstal. Er is nl een afspraak voor terug sturen. Bij terug sturen is weer een andere afspraak dat klant geld terug krijgt. Dit deel is nu door de shop voldaan. Jouw deel van de afspraak moet nog gebeuren.

Ik open over een maand of 3 mijn webshop. Als ik dit soort dingen lees dan toch maar pas terugbetalen als ik het retour echt heb. Dan moeten mensen helaas maar langer wachten op hun geld. Zit echt te wachten dat mensen zich gratis producten gaan toe eigenen.

Snap ook niet hoe je dit zo kunt denken.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
parbleumondieu schreef:
29-02-2020 09:21
Transport is duur.
En de redenering uit de OP is precies de reden dat wij crediteren als het product retour is. Mensen zijn minder coöperatief als het hen geen geld meer kost.
Ze zullen hun opties wel terdege bestudeerd hebben. Er zijn bedrijven waarbij kopers op een zwarte lijst komen te staan bij veel retouren.

Misschien dat ze toch ook een hoger minimaal bestelbedrag kunnen invoeren waarbeneden geen retourzendingen mogelijk zijn, maar dat komt dan weer in botsing met de wet Koop op afstand.
Nijntje* schreef:
29-02-2020 09:33
De hoeveelheid pakketjes wat iemand in een distributiecentrum verwerkt in een uur is der mate hoog dat dat niet eens kán in een huiskamer.
En een bedrijf als bol.com verpakt dus niet opnieuw, het gaat gewoon weg naar de opkoper.
Je gaat er misschien vanuit dat spullen netjes verpakt en ongebruikt retour worden gezonden. Maar als ik het boek mag geloven gaat het in heel veel gevallen om gebruikte spullen die helemaal niet netjes terug komen. Dat is niet meer verkoopbaar.

Zal voor kleinere webshops anders zijn want die hebben een ander retour beleid.
Ze zouden deze mensen meteen op een zwarte lijst moeten zetten. Maar dan zitten ze met de bewijslast. Bij Coolblue verkopen ze van veel artikelen "tweedekansjes" met een korting. Er staat dan een foto bij. Als je ziet hoe mensen soms met het artikel zijn omgegaan dan is dat echt asociaal.
Intotheunknown schreef:
29-02-2020 07:35
Je mag het niet houden. Je hebt een QR code gekregen om het product retour te sturen! Dat je je geld al ontvangen hebt, wil niet zeggen dat je je pakje niet naar DHL moet brengen hè! Vind het behoorlijk asociaal als je het houdt...
Inderdaad. Ik heb amper waarden en normen wat dit betreft maar dit klinkt wel heel erg 'als het niet is vastgespijkerd, is het van mij'.
retrostar schreef:
29-02-2020 09:44
Ze zouden deze mensen meteen op een zwarte lijst moeten zetten. Maar dan zitten ze met de bewijslast. Bij Coolblue verkopen ze van veel artikelen "tweedekansjes" met een korting. Er staat dan een foto bij. Als je ziet hoe mensen soms met het artikel zijn omgegaan dan is dat echt asociaal.
Er zijn klanten die alleen op vooruitbetaling nog bestellingen kunnen doen en zelfs dan bestellen ze en betalen niet. Er zijn mensen die een moeizamere relatie hebben met het bilaterale principe van geld voor goederen.
Het kost een bedrijf altijd geld. In niet betaalde rekeningen, in niet geretourneerde goederen en in arbeidsuren van de financiële administratie.
Ik vind het heel begrijpelijk dat webshops pas betalen na ontvangst van de goederen. Ook als een klant zijn retourbewijs per ongeluk alvast weggegooid heeft. Lees ik hier op het forum wel eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven